Spreuk van de dag

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Mijn onvergetelijke en lieve moeder had als levensmotto, wat ik nooit zal vergeten:

Men kan beter onrecht lijden dan onrecht doen.
Zij heeft veel te verwerken gehad, veel onbegrip en valse beschuldigingen, maar ze uitte dat nooit waar mensen bij waren.
We hebben als kinderen haar dan 's nachts wel horen huilen. Aangrijpend is dat!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Brbndr »

-DIA- schreef:Mijn onvergetelijke en lieve moeder had als levensmotto, wat ik nooit zal vergeten:

Men kan beter onrecht lijden dan onrecht doen.
Zij heeft veel te verwerken gehad, veel onbegrip en valse beschuldigingen, maar ze uitte dat nooit waar mensen bij waren.
We hebben als kinderen haar dan 's nachts wel horen huilen. Aangrijpend is dat!
Zoiets vergeet je nooit. En je zal ze ook wel erg missen ...
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Brbndr schreef:
-DIA- schreef:Mijn onvergetelijke en lieve moeder had als levensmotto, wat ik nooit zal vergeten:

Men kan beter onrecht lijden dan onrecht doen.
Zij heeft veel te verwerken gehad, veel onbegrip en valse beschuldigingen, maar ze uitte dat nooit waar mensen bij waren.
We hebben als kinderen haar dan 's nachts wel horen huilen. Aangrijpend is dat!
Zoiets vergeet je nooit. En je zal ze ook wel erg missen ...
Heel erg ja. Maar ze heeft ons wel een voorbeeld nagelaten waar we toch iets van in beleving mogen hebben bij tijden. In ieder geval blijft het wel steeds in de gedachten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Spreuk van de dag

Bericht door AnJa »

"Het ware kennen van Christus is wanneer wij Hem aannemen zoals Hij door de Vader wordt aangeboden, namelijk in het gewaad van het Evangelie".

~Joh. Calvijn
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4784
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Brbndr schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:"De Geest en de bruid zeggen kom, en die het hoort zegge kom, en die dorst heeft kome, en die wil neme het water des Leven om niet. Dus als u het niet doet, wilt u niet. Dat is de enige reden die de Bijbel noemt waarom wij niet drinken, omdat wij niet willen".

Ds. W.A. Zondag
van THEODORUS AVINCK:

Niemand kan nu uit en van zichzelf tot Christus komen. Voor de val had Adam het vermogen om te kunnen geloven. Hij kon alle waarheid, die hem van God werd voorgesteld, omhelzen. Hij was bekwaam om die aan te nemen, maar na de val heeft hij dat vermogen verloren. De mens is nu geheel onmachtig om te kunnen geloven, de natuurkrachten schieten hier veel te kort.
Christus zegt: "Niemand, niet alleen de heidenen niet, die van de bediening des Evangelies ontbloot waren, maar ook die niet, die onder het Evangelie leven, niemand van dezen, niet alleen ruwen en goddelozen, dommen en onkundigen, maar ook godsdienstigen, geschikten en deugdzamen, zelfs kundigen, verstandigen en geleerden, niemand, hij of zij, wie hij ook is, geen één van hen kan tot Christus komen, tenzij Mijn Vader (zo spreekt de Mond der waarheid) het hem geve.
Juist Th. Avinck is iemand die ook veel nadruk legt op de verantwoordelijkheid van de mens, en dat een mens om eigen schuld verloren gaat. Vooral ook omdat hij het aanbod van genade verwerpt en hij/zij blijft volharden in ongeloof.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Brbndr »

Johann Gottfried Walther schreef:
Brbndr schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:"De Geest en de bruid zeggen kom, en die het hoort zegge kom, en die dorst heeft kome, en die wil neme het water des Leven om niet. Dus als u het niet doet, wilt u niet. Dat is de enige reden die de Bijbel noemt waarom wij niet drinken, omdat wij niet willen".

Ds. W.A. Zondag
van THEODORUS AVINCK:

Niemand kan nu uit en van zichzelf tot Christus komen. Voor de val had Adam het vermogen om te kunnen geloven. Hij kon alle waarheid, die hem van God werd voorgesteld, omhelzen. Hij was bekwaam om die aan te nemen, maar na de val heeft hij dat vermogen verloren. De mens is nu geheel onmachtig om te kunnen geloven, de natuurkrachten schieten hier veel te kort.
Christus zegt: "Niemand, niet alleen de heidenen niet, die van de bediening des Evangelies ontbloot waren, maar ook die niet, die onder het Evangelie leven, niemand van dezen, niet alleen ruwen en goddelozen, dommen en onkundigen, maar ook godsdienstigen, geschikten en deugdzamen, zelfs kundigen, verstandigen en geleerden, niemand, hij of zij, wie hij ook is, geen één van hen kan tot Christus komen, tenzij Mijn Vader (zo spreekt de Mond der waarheid) het hem geve.
Juist Th. Avinck is iemand die ook veel nadruk legt op de verantwoordelijkheid van de mens, en dat een mens om eigen schuld verloren gaat. Vooral ook omdat hij het aanbod van genade verwerpt en hij/zij blijft volharden in ongeloof.
Mijn reactie was op de laatste zin: "Dus als u het niet doet, wilt u niet. Dat is de enige reden die de Bijbel noemt waarom wij niet drinken, omdat wij niet willen". Het is niet alleen ons onwil maar het is ook onze onmacht. En misschien was dat wel gezegd dat weet ik niet. Daarom haalde ik Avinck aan. Ik verwacht dat ds. Zondag dit ook wel weet.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Brbndr »

Vergelijk Avinck met Smijtegelt hierover:

Avinck:
Intussen is de zondaar dodelijk onmachtig, daarom kan hij niet komen; en boos vijandig, daarom wil hij niet komen, hoe ernstig en welmenend hij ook geroepen en genodigd wordt. Maar deze beletselen worden weggenomen door de krachtdadige hartveranderende genade, waardoor hem een vermogen wordt gegeven om te kunnen komen, en door waarachtig ontbloting en ontdekking van zichzelf, waardoor hij uit zichzelf uitgedreven, en van alles wat Christus niet is, afgedreven, heilig gedrongen en gewillig gemaakt wordt om te komen. Toen ik de laatste maal tot de vrienden gesproken heb, heb ik u de ruime, ernstige, welmenende en onbepaalde uitnodiging van Christus voorgesteld uit Jesaja 45 vers 22, waar wij lazen, hoe Jezus zondaren tot aan de einden der aarde, nodigde en toeriep, om zich naar Hem te wenden, om zich door Hem te laten zaligen.
Maar hoe moet het ons verbazen, wanneer wij zien, dat die nodiging, waarin wij een eeuwig belang hebben, door de meeste mensen versmaad en afgewezen wordt! Wat is er de reden van? Dit, dat zij de krachtdadige werking van de Heilige Geest missen. De uitwendige roeping moet gepaard gaan met een inwendige en krachtdadige roeping. Zo deze ontbreekt, dan is het eerste zonder vracht.

Smijtegelt:
Wat zijn er al voor klippen, die men mijden moet?
Ik doe er een vierde klip bij, en dat is de klip van eigen kracht. O, zeggen dezulken, dat iemand niet zalig wordt, dat schort aan Gods genade niet, noch aan de verdiensten van Christus. Hij kan, en wil alle mensen volkomen zalig maken; maar het ligt aan 't gebruik van 's mensen vrije wil. O, als men maar wilde, wij zouden allemaal zalig worden. De Zaligmaker zegt het: Gij wilt niet tot Mij komen, zegt Hij, opdat gij het leven hebt in Mijn Naam, Joh 5: 40.

Smijtegelt zegt dat men is onmachtig om het goede te willen dus hij houd onmacht en onwil als een. Avinck separeert ze meer.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Spreuk van de dag

Bericht door ejvl »

Brbndr schreef: Smijtegelt zegt dat men is onmachtig om het goede te willen dus hij houd onmacht en onwil als een. Avinck separeert ze meer.
Ik denk ook dat dat komt omdat een mens zich nooit kan beroepen op zijn/haar onmacht, maar wel een oordeel krijgt op zijn/haar onwil.

Gijlieden hebt niet gewild.
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Junia »

Gelezen in een kerkblad: Wanhoop? One Hope!
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Spreuk van de dag

Bericht door AnJa »

"Wie menen dat bekering eerder aan het geloof vooraf gaat dan dat zij uit geloof voortvloeit, hebben nooit begrepen wat bekering werkelijk inhoudt."

~Joh. Calvijn
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Orchidee »

Mooi hè @AnJa!

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Spreuk van de dag

Bericht door eilander »

Prediking, Bijbellezen en gebed zijn geen ladders om uit de modder van de zonde te komen, maar Gods handen die zich naar ons uitstrekken: "Zie, hier ben Ik!"

R.J. Jansen
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Spreuk van de dag

Bericht door ZWP »

eilander schreef:Prediking, Bijbellezen en gebed zijn geen ladders om uit de modder van de zonde te komen, maar Gods handen die zich naar ons uitstrekken: "Zie, hier ben Ik!"

R.J. Jansen
Mooi! :)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Desiree »

Nou zeker..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Spreuk van de dag

Bericht door eilander »

Maarten Luther over het gebed
Uw waardigheid baat u niet,
uw onwaardigheid hindert u niet,
maar het mistrouwen verdoemt u
en het vertrouwen maakt u waardig en behoedt u.
Plaats reactie