Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Erik1960 schreef:
-DIA- schreef:Ik ken weinig van een Alpha cursus. Ik hoorde er voor het eerst over toen een Rooms meisje zo'n cursus wilde volgen. Ze vond het heel interessant en leerzaam, en ze kon... en dat bedoel ik, gewoon Rooms blijven. Dat kan dus blijkbaar met zo'n cursus...
Het zou -gelet op de doelstelling van de cursus- nog veel opzienbarender zijn wanneer dat niet zou kunnen.
Tja we hebben godsdienstvrijheid hè? En ja als je dan Rooms-katholiek bent moet dat ook kunnen. Ik bedoel maar, zo'n cursus zou toch goed het onderscheid tussen rooms/protestant kunnen leren? Ik dacht dat dit juist nu nodig zou zijn, in een tijd waar de seculiere media, als het om christenen gaat, meestal rooms-katholiek bedoelen. Hier zou een taak voor de cursusleider kunnen liggen?
Nou, rooms-katholieken zeggen vaak tegen mij: "jij bent christen maar ik ben Rooms-katholiek." Die conclusie lijkt me dus niet te kloppen. Verder is de vraag wat de doelstelling van een cursus is. Vroeger deed ik de cursus middenstandsdiploma. Daar werd ook niet gevraagd of je katholiek of protestant was. En toen ik, jaren daarvoor, op een middelbare RK-detailhandelsschool zat, was het ook geen probleem om protestant te zijn.
Een cursus waar je het onderscheid wilt leren en wilt benadrukken dat mensen vooral lid van jou kerk moeten heeft een hele andere insteek dan de Alpha-cursus. Het is niet reëel om de cursus daarop te beoordelen. Ik heb me er een jaar of 25 terug eens in verdiept en kwam tot de conclusie dat die niet geschikt was in de reformatorische kerkelijke gemeente waartoe ik toen behoorde. Naast allerlei andere bezwaren was het vooral het weekend waar de Heilige Geest centraal staat reden om niet voor Alpha te kiezen. We hebben toen gekozen voor Emmaüs. Twee jaar geleden heb ik me opnieuw in de Alpha-cursus verdiept. Nu is er veel meer ruimte voor eigen inbreng van de cursusleider. Het grote voordeel van Alpha is dat er door de landelijke campagne een grote naamsbekendheid is waardoor je veel mensen bereikt en het voor mensen die zoekend zijn makkelijk is een kerk of gemeente in de omgeving te vinden die een dergelijke cursus aanbiedt.
Zelf gebruik ik al jaren de cursus Wegwijs in de Bijbel. Een cursus die in 30 lessen de hoofdlijn van de Bijbel volgt. En ja, ook mensen die deze cursus volgen hoeven niet eerst protestant te worden om mee te mogen doen. De verschillen komen wel regelmatig aan de orde.
Wij kunnen allerlei ideaalbeelden bedenken en er vanuit gaan dat je alleen zalig kunt worden als je eerst dit of dat hebt gedaan. Maar de praktijk leert dat iemand die van buiten komt zich eerst gaat oriënteren en eens een cursus gaat volgen. Als de Heere dat gebruikt om iemand tot geloof en bekering te brengen is dat een groot wonder. Ik had een paar jaar terug een cursist die vooraf aan gaf de cursus te willen volgen maar dit geheel vrijblijvend wilde doen. Ik verplicht tot niets. Maar dat betekent niet dat ik dan ook maar niet laat horen wat de Bijbel leert met betrekking tot zonde, genade, geloof en bekering. In iedere les komt Christus aan de orde en dat betekent ook dat je steeds voor de keus wordt gesteld. Voor of tegen. Je kunt de cursus wel vrijblijvend volgen, maar niet vrijblijvend geven.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Kleine vreugden

Bericht door Adagio »

Marck schreef:Kan de lokale gemeente ook eigen accenten leggen in de cursus?
Vast wel, want:
Forummer schreef:Het overgrote deel van de deelnemers gaat al naar de kerk en gelooft al. In ieder geval in deze groep, want dat zal waarschijnlijk elke keer anders zijn.
merel schreef:Bij ons in de gemeente is een 'bloeiende Alpha cursus. Afgelopen jaren zijn zo diverse mensen tot geloof gekomen en gedoopt.
De prijslijst voor cursusdeelname zal toch niet op roomse leest geschoeid zijn?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef:Ik ben het met je eens. Begin vooral niet met het woord 'rechtvaardigheid'. Ik heb alleen mijn schoolervaring, met een gemêleerde, grotendeels niet reformatorische achtergrond.
Toch is dan eenvoudig de boodschap van zonde en genade wel goed over te brengen. En dat we niets te kiezen hebben maar al gekozen hebben. Dat het wonder van wedergeboorte zonder ons in ons gewerkt wordt door Gods Geest.

En ja, op basis van de informatie die ik tot me heb genomen vraag ik me af of dit de inhoud van zo'n cursus is. Ik laat me echter graag corrigeren. Wellicht kan Forummer daar iets inhoudelijks over delen.
Ik heb nooit de Alpha cursus gedaan, maar wel het boekje dat erbij hoort van Nicky Gumble ooit gelezen ("een kwestie van leven"). Daar heb ik de zaken zoals jij noemt (door jou zwart gedrukt) nooit zo expliciet horen maken. Dat de zonde het probleem is naar ik meen wel (op een niet diepgaande manier), maar de andere zaken die je noemt niet.

Ik verbaas me dus wel over de typering van de Alpha cursus als "verdieping". Daar heb ik echt andere associaties bij.
Ik denk (maar weet dat niet zeker, het is een aanname) dat de plaatselijke kerken best wel vrijheid hebben om de avonden zelf deels in te vullen. In ieder geval kiezen ze zelf uit welke sprekers ze uitnodigen, dus daarmee kun je een deel van de boodschap al 'sturen'. Bij een Alpha cursus gegeven in een andere plaats, zou je dus (deels) gelijk kunnen hebben.
De tweede helft van de avond wordt vooral bepaald door gesprekken, of de avond dan verdiepend is, hangt natuurlijk mede af van de input van de andere gesprek partners. Overigens stellen de 'leiders' zich dienend op, en is het geen kwestie van 'les' krijgen. Wellicht enigszins verhelderend.
Soms blijven de sprekers de hele avond, soms niet. De afgelopen keer wel, en zat hij bij ons in het gesprek groepje. Hij luisterde vooral. Tijdens de lezing was hij nogal gespannen (was te merken), er valt zóveel te zeggen over de Bijbel, dat past niet in een half uur (lukte ook niet ;) ) maar tijdens de gesprekken merkte hij toch dat het waardevol was geweest. De avonden zijn eigenlijk standaard te kort...


Wat mij een beetje tegenstaat is dat door refo-nederland vooral denigrerend en afkeurend wordt gesproken over dit soort initiatieven, terwijl het iets is wat ze zelf overduidelijk laten liggen. Neem dan de handschoen op, en kom met een 'betere' versie. Wat mij betreft is hier het spreekwoord van de splinter en de balk duidelijk van toepassing.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Nasrani »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Erik1960 schreef:
-DIA- schreef:Ik ken weinig van een Alpha cursus. Ik hoorde er voor het eerst over toen een Rooms meisje zo'n cursus wilde volgen. Ze vond het heel interessant en leerzaam, en ze kon... en dat bedoel ik, gewoon Rooms blijven. Dat kan dus blijkbaar met zo'n cursus...
Het zou -gelet op de doelstelling van de cursus- nog veel opzienbarender zijn wanneer dat niet zou kunnen.
Tja we hebben godsdienstvrijheid hè? En ja als je dan Rooms-katholiek bent moet dat ook kunnen. Ik bedoel maar, zo'n cursus zou toch goed het onderscheid tussen rooms/protestant kunnen leren? Ik dacht dat dit juist nu nodig zou zijn, in een tijd waar de seculiere media, als het om christenen gaat, meestal rooms-katholiek bedoelen. Hier zou een taak voor de cursusleider kunnen liggen?
We hebben toen gekozen voor Emmaüs.

Zelf gebruik ik al jaren de cursus Wegwijs in de Bijbel. Een cursus die in 30 lessen de hoofdlijn van de Bijbel volgt.
Emmaüs is dat deze?https://www.bijbelcursussen.nl/

Wegwijs in de Bijbel heb ik inderdaad ook gebruikt. Mooie cursus!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Ditbenik »

Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef:Ik ben het met je eens. Begin vooral niet met het woord 'rechtvaardigheid'. Ik heb alleen mijn schoolervaring, met een gemêleerde, grotendeels niet reformatorische achtergrond.
Toch is dan eenvoudig de boodschap van zonde en genade wel goed over te brengen. En dat we niets te kiezen hebben maar al gekozen hebben. Dat het wonder van wedergeboorte zonder ons in ons gewerkt wordt door Gods Geest.

En ja, op basis van de informatie die ik tot me heb genomen vraag ik me af of dit de inhoud van zo'n cursus is. Ik laat me echter graag corrigeren. Wellicht kan Forummer daar iets inhoudelijks over delen.
Ik heb nooit de Alpha cursus gedaan, maar wel het boekje dat erbij hoort van Nicky Gumble ooit gelezen ("een kwestie van leven"). Daar heb ik de zaken zoals jij noemt (door jou zwart gedrukt) nooit zo expliciet horen maken. Dat de zonde het probleem is naar ik meen wel (op een niet diepgaande manier), maar de andere zaken die je noemt niet.

Ik verbaas me dus wel over de typering van de Alpha cursus als "verdieping". Daar heb ik echt andere associaties bij.
Ik denk (maar weet dat niet zeker, het is een aanname) dat de plaatselijke kerken best wel vrijheid hebben om de avonden zelf deels in te vullen. In ieder geval kiezen ze zelf uit welke sprekers ze uitnodigen, dus daarmee kun je een deel van de boodschap al 'sturen'. Bij een Alpha cursus gegeven in een andere plaats, zou je dus (deels) gelijk kunnen hebben.
De tweede helft van de avond wordt vooral bepaald door gesprekken, of de avond dan verdiepend is, hangt natuurlijk mede af van de input van de andere gesprek partners. Overigens stellen de 'leiders' zich dienend op, en is het geen kwestie van 'les' krijgen. Wellicht enigszins verhelderend.
Soms blijven de sprekers de hele avond, soms niet. De afgelopen keer wel, en zat hij bij ons in het gesprek groepje. Hij luisterde vooral. Tijdens de lezing was hij nogal gespannen (was te merken), er valt zóveel te zeggen over de Bijbel, dat past niet in een half uur (lukte ook niet ;) ) maar tijdens de gesprekken merkte hij toch dat het waardevol was geweest. De avonden zijn eigenlijk standaard te kort...

Wat mij een beetje tegenstaat is dat door refo-nederland vooral denigrerend en afkeurend wordt gesproken over dit soort initiatieven, terwijl het iets is wat ze zelf overduidelijk laten liggen. Neem dan de handschoen op, en kom met een 'betere' versie. Wat mij betreft is hier het spreekwoord van de splinter en de balk duidelijk van toepassing.
Die betere versies zijn er al jaren maar men lift graag mee op de publiciteit van Alpha. 'Emmaüs' en 'Wegwijs in de Bijbel' zijn prima te gebruiken om er maar eens twee te noemen die hier al voorbij kwamen.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 05 mei 2022, 11:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kleine vreugden

Bericht door Forummer »

Adagio schreef:
Marck schreef:Kan de lokale gemeente ook eigen accenten leggen in de cursus?
Vast wel, want:
Forummer schreef:Het overgrote deel van de deelnemers gaat al naar de kerk en gelooft al. In ieder geval in deze groep, want dat zal waarschijnlijk elke keer anders zijn.
merel schreef:Bij ons in de gemeente is een 'bloeiende Alpha cursus. Afgelopen jaren zijn zo diverse mensen tot geloof gekomen en gedoopt.
De prijslijst voor cursusdeelname zal toch niet op roomse leest geschoeid zijn?
De cursus wordt geheel kosteloos gegeven, inclusief maaltijd, gekookt door vrijwilligers van de plaatselijke (wijk)gemeente(n).
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

Volgens mij gaat het hier en daar met quoten niet goed...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:Neem dan de handschoen op, en kom met een 'betere' versie.
Volgens mij zijn er al 3 alternatieven genoemd in dit topic. Ik snap je opmerking dus niet zo.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Ditbenik »

Nasrani schreef:
Ditbenik schreef:
We hebben toen gekozen voor Emmaüs.

Zelf gebruik ik al jaren de cursus Wegwijs in de Bijbel. Een cursus die in 30 lessen de hoofdlijn van de Bijbel volgt.
Emmaüs is dat deze?https://www.bijbelcursussen.nl/
Weet ik niet. Ik gebruikt 'm niet dus dan zou ik er weer in moeten duiken.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Neem dan de handschoen op, en kom met een 'betere' versie.
Volgens mij zijn er al 3 alternatieven genoemd in dit topic. Ik snap je opmerking dus niet zo.
Waar in de reformatorische kerken worden deze gegeven dan? Dat er alternatieven zijn wil nog niet zeggen dat er gebruik van gemaakt word.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Zeeuw »

Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Neem dan de handschoen op, en kom met een 'betere' versie.
Volgens mij zijn er al 3 alternatieven genoemd in dit topic. Ik snap je opmerking dus niet zo.
Waar in de reformatorische kerken worden deze gegeven dan? Dat er alternatieven zijn wil nog niet zeggen dat er gebruik van gemaakt word.
Ik weet niet of je onze kerk als reformatorische beschouwd, maar zoals Nasrani al aangaf, daar wordt de zg 'Bijbelcursus' gegeven. Waar overigens ook veel gemeenteleden gebruik van maken, want de Bijbelkennis moet zeker niet overschat worden.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Ditbenik »

Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Neem dan de handschoen op, en kom met een 'betere' versie.
Volgens mij zijn er al 3 alternatieven genoemd in dit topic. Ik snap je opmerking dus niet zo.
Waar in de reformatorische kerken worden deze gegeven dan? Dat er alternatieven zijn wil nog niet zeggen dat er gebruik van gemaakt word.
Dat jij niet weet waar, wil nog niet zeggen dat ze niet gebruikt worden :) . Google op Emmaüscursus en er verschijnt direct een aantal gemeenten. Wegwijs in de Bijbel gebruik ik zelf sinds 2011 maar als je even terugleest kom je er al meer tegen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Neem dan de handschoen op, en kom met een 'betere' versie.
Volgens mij zijn er al 3 alternatieven genoemd in dit topic. Ik snap je opmerking dus niet zo.
Waar in de reformatorische kerken worden deze gegeven dan? Dat er alternatieven zijn wil nog niet zeggen dat er gebruik van gemaakt word.
Ik reageer op je opmerking dat men met een betere versie moet komen. En die alternatieven zijn er dus al.

Over het gebruik maken: er zijn heel veel verschillende manieren om te evangeliseren. Met of zonder cursus - de apostel Paulus evangeliseerde ook zonder cursus.

Wat niet wegneemt dat evangelisatie een veel grotere rol zou moeten hebben in de Reformatorische kerken, dat ben ik helemaal met je eens. Maar dat staat voor mij los van de toetsing van charismatische Alpha-cursus op basis van de bijbel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

Zeeuw schreef:
Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Neem dan de handschoen op, en kom met een 'betere' versie.
Volgens mij zijn er al 3 alternatieven genoemd in dit topic. Ik snap je opmerking dus niet zo.
Waar in de reformatorische kerken worden deze gegeven dan? Dat er alternatieven zijn wil nog niet zeggen dat er gebruik van gemaakt word.
Ik weet niet of je onze kerk als reformatorische beschouwd, maar zoals Nasrani al aangaf, daar wordt de zg 'Bijbelcursus' gegeven. Waar overigens ook veel gemeenteleden gebruik van maken, want de Bijbelkennis moet zeker niet overschat worden.
Zeker beschouw ik jullie kerk als reformatorisch. Verheugend dat daar Bijbelcursus gegeven wordt.

Blijkbaar kerk jij in dezelfde gemeente als @Nasrani. Kennen jullie elkaar ook?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

Ditbenik schreef:
Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Neem dan de handschoen op, en kom met een 'betere' versie.
Volgens mij zijn er al 3 alternatieven genoemd in dit topic. Ik snap je opmerking dus niet zo.
Waar in de reformatorische kerken worden deze gegeven dan? Dat er alternatieven zijn wil nog niet zeggen dat er gebruik van gemaakt word.
Dat jij niet weet waar, wil nog niet zeggen dat ze niet gebruikt worden :) .

Goede opmerking. Blijkbaar heb ik ook regelmatig last van een beperkt blikveld.

Ongetwijfeld zal het ook plaatselijk en regionaal fors verschillen. Ik zal er eens induiken.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie