Multivitaminen

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Multivitaminen

Bericht door merel »

Posthoorn schreef:Tja, je kunt van alles verwachten. Of het dan ook zo is, is nog maar de vraag. :hum

https://www.voedingnu.nl/artikelen/eten ... ngsstoffen
Orthomoleculaire geneeskunde ( zover je over geneeskunde kan spreken) is iig de oplossing niet. Daar is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor. Dit in tegenstelling tot gezond eten zoals @ Huisman aangeeft Zijn visie deel ik volledig. Het is de vraag in hoeverre je in Nederland waar volop vers groente en fruit aanwezig is daadwerkelijk extra vitamines uit supplementen nodig hebt. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Multivitaminen

Bericht door DDD »

Toch is het zo dat ik na een aantal dagen zonder zon heel goed merk dat ik te weinig vitamine d heb, en dat een pil daar binnen enkele dagen weer verandering in brengt.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Multivitaminen

Bericht door merel »

Dat is onmogelijk. Vitamine D wordt namelijk langzaam opgebouwd en bij weinig zon neemt het gehalte langzaam af in het bloed. Bij een paar dagen weinig zon is het niet direct naar een onaanvaardbaar niveau. Nu is het wel zo dat het merendeel van de Nederlanders een te laag gehalte vitamine D heeft.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Multivitaminen

Bericht door Posthoorn »

merel schreef:Orthomoleculaire geneeskunde ( zover je over geneeskunde kan spreken) is iig de oplossing niet. Daar is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor.
Wie zegt dat?
Dit in tegenstelling tot gezond eten zoals @ Huisman aangeeft Zijn visie deel ik volledig. Het is de vraag in hoeverre je in Nederland waar volop vers groente en fruit aanwezig is daadwerkelijk extra vitamines uit supplementen nodig hebt. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Probleem is 1. dat bijna niemand eet 'volgens de schijf van vijf' (volgens een rapport van de Gezondheidsraad uit 2002) en 2. dat je zelfs dan nog te weinig foliumzuur, vitamine A en D, ijzer, selenium en zink binnenkrijgt (volgens een rapport uit 2008 van het Voedingscentrum).
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Multivitaminen

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef:
merel schreef:Orthomoleculaire geneeskunde ( zover je over geneeskunde kan spreken) is iig de oplossing niet. Daar is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor.
Wie zegt dat?
Dit in tegenstelling tot gezond eten zoals @ Huisman aangeeft Zijn visie deel ik volledig. Het is de vraag in hoeverre je in Nederland waar volop vers groente en fruit aanwezig is daadwerkelijk extra vitamines uit supplementen nodig hebt. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Probleem is 1. dat bijna niemand eet 'volgens de schijf van vijf' (volgens een rapport van de Gezondheidsraad uit 2002) en 2. dat je zelfs dan nog tekort hebt aan foliumzuur, vitamine A en D, ijzer, selenium en zink (volgens een rapport uit 2008 van het Voedingscentrum).
Maar dan heeft Merel niet ongelijk, als ze stelt dat we in Nederland gezond genoeg zouden kunnen eten.
Dat veel mensen dat niet doen, is een tweede.

Ik neem magnesium tegen spierpijn, wat pre/pro-biotica, soms nog wat multi, maar eet eigenlijk erg gezond.
Als er iemand nog n bron van magnesium qua voeding weet, ik hou me aanbevolen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Multivitaminen

Bericht door Tiberius »

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Multivitaminen

Bericht door Zeeuw »

Yes. Vaak wel hoogcalorisch helaasch. Behalve de groente.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Multivitaminen

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Yes. Vaak wel hoogcalorisch helaasch. Behalve de groente.
Dat valt toch wel mee? Toch alleen de noten en kaas?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Multivitaminen

Bericht door merel »

Posthoorn schreef:
merel schreef:Orthomoleculaire geneeskunde ( zover je over geneeskunde kan spreken) is iig de oplossing niet. Daar is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor.
Wie zegt dat?
Dit in tegenstelling tot gezond eten zoals @ Huisman aangeeft Zijn visie deel ik volledig. Het is de vraag in hoeverre je in Nederland waar volop vers groente en fruit aanwezig is daadwerkelijk extra vitamines uit supplementen nodig hebt. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Probleem is 1. dat bijna niemand eet 'volgens de schijf van vijf' (volgens een rapport van de Gezondheidsraad uit 2002) en 2. dat je zelfs dan nog te weinig foliumzuur, vitamine A en D, ijzer, selenium en zink binnenkrijgt (volgens een rapport uit 2008 van het Voedingscentrum).
Wie dat zegt is een beetje vragen naar de bekende weg. Orthomoleculaire geneeskunde wordt niet voor niets gezien als ' alternatief'.

Veel mensen eten inderdaad niet volgens de normen van het Voedingscentrum. Zolang brood ( vol met foliumzuur) door velen nog als slecht wordt beschouwd en rare diëten volop in omloop zijn, zal dat wel blijven
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Multivitaminen

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
Yes. Vaak wel hoogcalorisch helaasch. Behalve de groente.
Dat valt toch wel mee? Toch alleen de noten en kaas?
vijgen en dadels ook wel. Rest valt inderdaad wel mee. Maar ik probeer, ivm best veel sporten, ook al veel eiwitten binnen te krijgen. Dus soms beetje zoeken naar de rest.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Multivitaminen

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
Zeeuw schreef:
Yes. Vaak wel hoogcalorisch helaasch. Behalve de groente.
Dat valt toch wel mee? Toch alleen de noten en kaas?
vijgen en dadels ook wel. Rest valt inderdaad wel mee. Maar ik probeer, ivm best veel sporten, ook al veel eiwitten binnen te krijgen. Dus soms beetje zoeken naar de rest.
Dan zit er niets anders op dan elke avond stamppot te eten. :D
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Multivitaminen

Bericht door Posthoorn »

merel schreef:
Posthoorn schreef:Wie zegt dat?
Wie dat zegt is een beetje vragen naar de bekende weg. Orthomoleculaire geneeskunde wordt niet voor niets gezien als ' alternatief'.
Je praat dus alleen maar een beetje na.
Veel mensen eten inderdaad niet volgens de normen van het Voedingscentrum. Zolang brood ( vol met foliumzuur) door velen nog als slecht wordt beschouwd en rare diëten volop in omloop zijn, zal dat wel blijven
Zelfs als mensen volgens de regels van het Voedingscentrum eten, zouden ze nog een tekort aan foliumzuur hebben (zegt het Voedingscentrum).
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Multivitaminen

Bericht door merel »

Posthoorn schreef:
merel schreef:
Posthoorn schreef:Wie zegt dat?
Wie dat zegt is een beetje vragen naar de bekende weg. Orthomoleculaire geneeskunde wordt niet voor niets gezien als ' alternatief'.
Je praat dus alleen maar een beetje na.
Veel mensen eten inderdaad niet volgens de normen van het Voedingscentrum. Zolang brood ( vol met foliumzuur) door velen nog als slecht wordt beschouwd en rare diëten volop in omloop zijn, zal dat wel blijven
Zelfs als mensen volgens de regels van het Voedingscentrum eten, zouden ze nog een tekort aan foliumzuur hebben (zegt het Voedingscentrum).
Nee, jij kletst. Er is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor de positieve effecten van jouw stelling dat orthomoleculaire geneeskunde werkt.

Een tekort aan foliumzuur kan ontstaan diverse medische/ fysieke oorzaken. Dan is het gebruik van supplementen aan te raden. Bij een gezond voedingspatroon met voldoende volkoren producten ontstaat normaliter geen tekort.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Multivitaminen

Bericht door Posthoorn »

merel schreef:Nee, jij kletst. Er is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor de positieve effecten van jouw stelling dat orthomoleculaire geneeskunde werkt.
Misschien toch een idee om het door mij aangelinkte dubbelinterview te lezen. Daarin worden beide partijen aan het woord gelaten.
Een tekort aan foliumzuur kan ontstaan diverse medische/ fysieke oorzaken. Dan is het gebruik van supplementen aan te raden. Bij een gezond voedingspatroon met voldoende volkoren producten ontstaat normaliter geen tekort.
Het Voedingscentrum denkt daar dan toch duidelijk anders over, althans in 2008. Datzelfde Voedingscentrum dat het gebruik van supplementen afwijst, behoudens in bepaalde gevallen vitamine D. Dat is een beetje dubbel natuurlijk.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Multivitaminen

Bericht door DDD »

merel schreef:Dat is onmogelijk. Vitamine D wordt namelijk langzaam opgebouwd en bij weinig zon neemt het gehalte langzaam af in het bloed. Bij een paar dagen weinig zon is het niet direct naar een onaanvaardbaar niveau. Nu is het wel zo dat het merendeel van de Nederlanders een te laag gehalte vitamine D heeft.
Heb je daar ook een bron voor? En wat is langzaam?
Plaats reactie