Zonnepanelen

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Wij hebben tot nu toe zeer goede ervaringen, dus ik zal niks zeggen.
Vooruit, doe maar een juich-verhaal. ;)
Haha, moet zeggen dat onze ervaring nog maar kort is (sinds januari).
We hebben 14 panelen op het dak, ligging van het dak is optimaal (vandaag bijvoorbeeld zeker van half 8 tot 17u opbrengst).

Het is uiteraard zeer afhankelijk van het weer, dat moge duidelijk zijn. Dus ik kan alleen spreken voor de afgelopen paar maanden, waarvan bovendien geldt dat er bovengemiddeld veel zon is geweest, zeker begin maart.

In februari hebben wij in de hele maand 128 kWh verbruikt, en 228 opgewekt.
In maart hebben we in negen dagen 32 kWh verbruikt en 193 opgewekt. We hadden deze maand op 6 maart al opgewekt wat we in heel februari verbruikt hadden. Op de dagen met volop zon afgelopen weken halen we gemiddeld zo'n 25 kWh per dag, vandaag (met meest bewolking) is dat bijvoorbeeld zo'n 14kWh.
We wonen met vier personen thuis, waarvan de kinderen nog jong zijn. Kan me zomaar indenken dat met pubers het verbruik heel wat hoger ligt.

Vanwege de uiterst zonnige dagen in maart hebben we qua energieprijs met de panelen naast de stroom vaak al meer dan de helft van de gasprijs van die dag terugverdiend. Dat is natuurlijk welkom in deze tijd. Moet ik wel bij vermelden dat we bij onze leverancier (Greenchoice) een voordelige salderingsregeling hebben momenteel.

Alleen staat op de verlanglijst ooit nog wel een thuisaccu. Je haalt nu het meeste op wanneer je het minste verbruikt en vice versa. Bovendien weet ik niet of de panelen volop blijven leveren in de meest zonnige maanden, of dat ze dan wellicht worden uitgeschakeld vanuit het stroomnet. En de salderingsregeling verdwijnt natuurlijk ook op een dag.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zonnepanelen

Bericht door Ambtenaar »

Pas op voor schaduw op één of meerdere de panelen. Dit beïnvloedt de productie. Neem panelen met micro omvormers om dit probleem te voorkomen.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: Zonnepanelen

Bericht door Quercus »

Tiberius schreef:Wij zijn van plan zonnepanelen aan te schaffen.
Vandaag heb ik me ingeschreven bij de collectieve inkoop van Vereniging Eigen huis.
Welke ervaringen hebben jullie met zonnepanelen? Het liefst negatieve ervaringen, want de juich-verhalen zijn makkelijk te vinden.
Wij hebben dat ook onlangs gedaan bij VEH. Zelfde actie waarschijnlijk. Dat scheelde mij 500 euro voor 12 panelen en een string-omvormer in vergelijking met 2 andere offertes die ik had laten maken. Misschien waren de andere twee aanbieders wel weer erg duur in verhouding, dat kan ook, maar ik geef het het voordeel van de twijfel.

Wel kreeg ik het idee dat de partij die VEH had ingeschakeld, achteraf actief een duurdere omvormer probeerde aan te raden terwijl ons dak helemaal geen schaduw heeft, en dus ook helemaal niet gebaat is bij een duurdere omvormer. Op dat soort dingen zou ik wel letten.

Verder (en dat is niet aanbieder-afhankelijk) is het zo dat er vaak ten onrechte oost-west opstellingen worden aangeraden. Het voordeel wat genoemd wordt is dat de energie beter over de dag heen verspreid wordt opgevangen, en dat je daardoor langer, dus meer opbrengst zou hebben. Echter in de praktijk is de betere verspreiding het enige voordeel. Een zuid opstelling zonder schaduw geeft per definitie meer opbrengst. En niet onbelangrijk, voor een oost-west opstelling is vanzelf een duurdere omvormer nodig, omdat oost van west gescheiden is. Je hebt dus altijd dat de eene reeks meer zon ontvangt dan de andere reeks panelen, en dan kom je niet meer weg met een betaalbare string-omvormer.
Deze site is erg handig om in te zien. Ik heb hier een vergelijkje gemaakt tussen oost-west en zuid:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/i ... oeff2=0.48
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/i ... mp_coeff2=
In deze hypothetische situatie zie je dat een zuid-opstelling echt gunstiger is, en dat het verspreidingsvoordeel van oost-west bijna niet aanwezig is. Uiteraard hangt het primair af van de orientatie van je dak maar als je de keuze hebt, is dit er eentje om mee te nemen.

Het is zoals een oud gezegde zegt: Oost-West, Zuid best. :D
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Zonnepanelen

Bericht door Ad Anker »

Ik heb nu een offerte van Zelfstroom. Volgens mij verschrikkelijk duur. Wat is een normale prijs voor 7 panelen geïnstalleerd en alles erop en eraan?
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Zonnepanelen

Bericht door Hoopvol »

Ad Anker schreef:Ik heb nu een offerte van Zelfstroom. Volgens mij verschrikkelijk duur. Wat is een normale prijs voor 7 panelen geïnstalleerd en alles erop en eraan?
Mijn panelen waren €2000 ex. BTW. De BTW kan je terugvragen.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zonnepanelen

Bericht door HersteldHervormd »

Houd rekening dat de salderingsregeling verdwijnt. Op het moment is het: je levert 10kW op, en verbruikt er 12, dan is het 2kW in de plus.

Op termijn word het: je betaald 12kW en je krijgt een paar cent per opgeleverde kW. Hou hiermee rekening. Dit gaat de komende jaren gefaseerd doorgevoerd worden. Geldt niet alleen voor Tib, geldt voor iedereen.

Kijk ook of de verzekering een Scope 12 keuring vraagt, dat loopt ook wel op in de papieren dikwijls.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 12 mar 2022, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zonnepanelen

Bericht door HersteldHervormd »

Ad Anker schreef:Ik heb nu een offerte van Zelfstroom. Volgens mij verschrikkelijk duur. Wat is een normale prijs voor 7 panelen geïnstalleerd en alles erop en eraan?
Onze partner komt uit Amsterdam, wij hebben de panelen echt voor een prikkie.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zonnepanelen

Bericht door HersteldHervormd »

Ad Anker schreef:Ik heb nu een offerte van Zelfstroom. Volgens mij verschrikkelijk duur. Wat is een normale prijs voor 7 panelen geïnstalleerd en alles erop en eraan?
Prijzen van PV panelen zijn hartstikke duur geworden sinds eind vorig jaar. Iedereen wil panelen in verband met de energiecrisis.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zonnepanelen

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:Pas op voor schaduw op één of meerdere de panelen. Dit beïnvloedt de productie. Neem panelen met micro omvormers om dit probleem te voorkomen.
De micro omvormers hebben daar niks mee te maken, ik denk dat je optimizers bedoeld.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Zonnepanelen

Bericht door Quercus »

HersteldHervormd schreef:
Ambtenaar schreef:Pas op voor schaduw op één of meerdere de panelen. Dit beïnvloedt de productie. Neem panelen met micro omvormers om dit probleem te voorkomen.
De micro omvormers hebben daar niks mee te maken, ik denk dat je optimizers bedoeld.
Jawel hoor, als de zonnepanelen in serie zijn aangesloten op één grote omvormer, bepaalt de zwakste schakel (paneel in de schaduw bijvoorbeeld) de opbrengst van de rest. Micro-omvormers hebben dat probleem niet. Optimizers hebben hetzelfde effect, met het verschil dat er dan een grote omvormer is waar de panelen in parallel op zijn aangesloten.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zonnepanelen

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef:Ik heb nu een offerte van Zelfstroom. Volgens mij verschrikkelijk duur. Wat is een normale prijs voor 7 panelen geïnstalleerd en alles erop en eraan?
€2400 incl montage na teruggaaf. Bedrijf uit Middelharnis
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Zonnepanelen

Bericht door HersteldHervormd »

Quercus schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ambtenaar schreef:Pas op voor schaduw op één of meerdere de panelen. Dit beïnvloedt de productie. Neem panelen met micro omvormers om dit probleem te voorkomen.
De micro omvormers hebben daar niks mee te maken, ik denk dat je optimizers bedoeld.
Jawel hoor, als de zonnepanelen in serie zijn aangesloten op één grote omvormer, bepaalt de zwakste schakel (paneel in de schaduw bijvoorbeeld) de opbrengst van de rest. Micro-omvormers hebben dat probleem niet. Optimizers hebben hetzelfde effect, met het verschil dat er dan een grote omvormer is waar de panelen in parallel op zijn aangesloten.
Ga maar eens 7 micro omvormers kopen, het is onwijs duur. 7 optimizers is goedkoper.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Zonnepanelen

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef:
Ad Anker schreef:Ik heb nu een offerte van Zelfstroom. Volgens mij verschrikkelijk duur. Wat is een normale prijs voor 7 panelen geïnstalleerd en alles erop en eraan?
€2400 incl montage na teruggaaf. Bedrijf uit Middelharnis
Wanneer was dat? Want ik begrijp wel dat het snel duurder wordt.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zonnepanelen

Bericht door Bertiel »

2019
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: RE: Re: Zonnepanelen

Bericht door Quercus »

HersteldHervormd schreef:
Quercus schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ambtenaar schreef:Pas op voor schaduw op één of meerdere de panelen. Dit beïnvloedt de productie. Neem panelen met micro omvormers om dit probleem te voorkomen.
De micro omvormers hebben daar niks mee te maken, ik denk dat je optimizers bedoeld.
Jawel hoor, als de zonnepanelen in serie zijn aangesloten op één grote omvormer, bepaalt de zwakste schakel (paneel in de schaduw bijvoorbeeld) de opbrengst van de rest. Micro-omvormers hebben dat probleem niet. Optimizers hebben hetzelfde effect, met het verschil dat er dan een grote omvormer is waar de panelen in parallel op zijn aangesloten.
Ga maar eens 7 micro omvormers kopen, het is onwijs duur. 7 optimizers is goedkoper.
Een string-omvormer is nòg goedkoper. Het ging mij om het effect wat optimizers en micro omvormers delen, namelijk een parallelle verwerking van de zonnepanelen waardoor je minder last hebt van schaduw. Dat de ene methode duurder is dan de andere doet even niet ter zake
Plaats reactie