Gedrag politie

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gedrag politie

Bericht door Charles »

Zeker, psychologische test maakt onderdeel er van uit. Merendeel wordt afgewezen. Daarom zorgelijk dat BOA's steeds meer bevoegdheid krijgen. Ik heb enige tijd aansturing van BOA's gedaan. Daar zaten er bij die je nog geen wapenstok toevertrouwde.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gedrag politie

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk dat we in filmpjes etc over politieoptreden altijd maar een klein deel van de werkelijkheid zien. Vaak dat deel wat alleen het vermeende wangedrag weergeeft, maar de aanloop er naar toe niet. Ik denk dat er meer begrip zou zijn als we dat ook in relatie tot het stevige optreden zouden zien.

Een dorpsgenoot was politieagent in Amsterdam. Het is ongelofelijk hoe agenten gesart en uitgedaagd worden. Om dan uiteindelijk de uitgelokte escalatie te filmen. Dit soort praktijken zijn ook gebeurd bij corona-rellen.

Daarnaast, het gezag van een uniform is in ons land niet groot. Toen ik in mijn jeugd in de US werd aangehouden wegens te hard rijden in ik wat te snel uitstapte, lag ik zo op de grond met een knie in mijn nek. Dat laat je de volgende keer wel. Dat is in ons land ondenkbaar en vinden we buiten proportie. Ons land roept ‘handhaven, handhaven, handhaven’, maar wil niet ingehaald worden door een motoragent die naar binnen kijkt of we onze telefoon gebruiken, of aangehouden worden als we te hard rijden, een boete krijgen als we geen helm op hebben.

Hoewel ik ook wel eens met ze te maken heb gehad en het me geld gekost heeft geef ik oom agent toch het voordeel van de twijfel.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gedrag politie

Bericht door Erik1960 »

J.C. Philpot schreef: Ik wijt dat aan de gezagscrisis (welicht komt dat gedeeltelijk overeen met wat jij bedoelt).

Het doorgeschoten individualisme, accepteerd geen gezag. Dat komt tot uiting in onze houding tot de politie, maar ook in gezinnen, op school, op werk. Het doortrekt de hele maatschappij. Het is de geest van de revolutie: Ni Dieu Ni Maître (geen God, geen meester). Dat begint overigens al bij de zondeval.

Het onderwijs van de Catechismus is in deze actueler dan ooit (hoewel het dat altijd al was).

Vr. Wat wil God in het vijfde gebod?
Antw. Dat ik mijn vader en mijn moeder,
en allen die over mij gesteld zijn, alle eer,
liefde en trouw bewijze,
en mij hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe,
en ook met hun zwakheid en gebreken geduld hebbe,
aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren.
Ja, mits je de term 'gezag' heel breed ziet. Het tekent zich ook af in bijvoorbeeld restaurants (als jij mij niet geeft wat ik wil, zet ik een slechte recensie op website X), in de zorg, etc. 'We' zijn af en toe echt een heel naar volkje geworden. Ik snap je verwijzing naar de Catechismus, maar houd ook mijn bedenkingen: het is een oplossingsrichting die een behoorlijk beroep doet op gezagsgetrouwheid. Laat dat nu in dat doorgeschoten individualisme net het probleem zijn.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gedrag politie

Bericht door HersteldHervormd »

Charles schreef:Hier een lid van de blauwe familie. Veel irritatie komt door onwetendheid. Zo'n motoragent mag bij zo'n controle uiteraard inhalen en sneller rijden dan het overige verkeer. En hij weet wat hij doet want opleiding voor motoragent is uiteraard stevig. Je ziet ook wel eens een politiewagen jagen als een malle zonder licht en geluid. Dat kan bijv. een melding van een inbraak zijn waar je niet met toeters en bellen op af gaat omdat de inbreker anders ruimt op tijd gewaarschuwd is.
Hij scheurde daarna, ontzettend hard, op een andere weg waar niemand reed, dus het controleren was afgelopen.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gedrag politie

Bericht door HersteldHervormd »

Erik1960 schreef:
Ararat schreef:Ik vroeg me wel af:
Wat doet het met een mens als ie dmv het mogen dragen van wapens macht over een ander mens krijgt? Ik neem overigens aan dat hier op geselecteerd en getraind wordt.
Dat laatste zal zeker het geval zijn. Dat dat hard nodig is, is bijvoorbeeld gebleken in het "Stanford-gevangenisexperiment" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Stanford- ... experiment) en het "experiment van Milgram" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram).
Ik moet eerlijk toegeven dat je vaak een hoop verstand hebt van veel verschillende zaken. Leuk om te zien.

De inhoud van de linkjes zijn erg interessant.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gedrag politie

Bericht door HersteldHervormd »

Charles schreef:Zeker, psychologische test maakt onderdeel er van uit. Merendeel wordt afgewezen. Daarom zorgelijk dat BOA's steeds meer bevoegdheid krijgen. Ik heb enige tijd aansturing van BOA's gedaan. Daar zaten er bij die je nog geen wapenstok toevertrouwde.
Ik vind anders een wapenstok al best wat haha
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gedrag politie

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef:
Daarnaast, het gezag van een uniform is in ons land niet groot. Toen ik in mijn jeugd in de US werd aangehouden wegens te hard rijden in ik wat te snel uitstapte, lag ik zo op de grond met een knie in mijn nek. Dat laat je de volgende keer wel. Dat is in ons land ondenkbaar en vinden we buiten proportie. Ons land roept ‘handhaven, handhaven, handhaven’, maar wil niet ingehaald worden door een motoragent die naar binnen kijkt of we onze telefoon gebruiken, of aangehouden worden als we te hard rijden, een boete krijgen als we geen helm op hebben.

Hoewel ik ook wel eens met ze te maken heb gehad en het me geld gekost heeft geef ik oom agent toch het voordeel van de twijfel.
Dit is misschien wel het perfecte voorbeeld. Jij bedenkt je de volgende keer wel, dat vind ik te prijzen en een voorbeeld voor een ieder. Er zijn namelijk een hoop die het gezag totaal niet erkennen en altijd en overal hun gelijk proberen te halen.

Anderzijds is er ook wel sprake van overdreven geweld van de politie daar, dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gedrag politie

Bericht door Charles »

Ja idd, en handboeien. Maar men spreekt al over wapen. Dat moet je echt niet willen. Meeste BOA's zouden absoluut niet door politietesten komen. Ik ook niet hoor, veel te weinig geduld.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gedrag politie

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Ik moet eerlijk toegeven dat je vaak een hoop verstand hebt van veel verschillende zaken. Leuk om te zien.
Dankjewel :-) Mijn moeder zei altijd dat ik het lastig vond om te kiezen.
HersteldHervormd schreef:De inhoud van de linkjes zijn erg interessant.
Deze twee experimenten vond ik ook wel de meest interessante tijdens mijn lessen sociale psychologie. De man die de lessen gaf, had ook de gave om te kunnen vertellen. Zijn broer deed dat op tv als verslaggever, dus het zat in de familie blijkbaar.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Gedrag politie

Bericht door Anselmus »

HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef:
Ararat schreef:Ik vroeg me wel af:
Wat doet het met een mens als ie dmv het mogen dragen van wapens macht over een ander mens krijgt? Ik neem overigens aan dat hier op geselecteerd en getraind wordt.
Dat laatste zal zeker het geval zijn. Dat dat hard nodig is, is bijvoorbeeld gebleken in het "Stanford-gevangenisexperiment" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Stanford- ... experiment) en het "experiment van Milgram" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram).
Ik moet eerlijk toegeven dat je vaak een hoop verstand hebt van veel verschillende zaken. Leuk om te zien.

De inhoud van de linkjes zijn erg interessant.
Mogelijk heeft hij naast/na zijn studie ook veel gelezen. Dat leer je veel van. Rutger Bregman heeft deze beide voorbeelden bijvoorbeeld beschreven in zijn boek: de meeste mensen deugen.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Gedrag politie

Bericht door Van Ewijk »

HersteldHervormd schreef:Graag zou ik een topic willen openen om het gedrag van de politie eens onder discussie te brengen.

Tijdens de demonstraties van vorig jaar is er ook aardig wat beeldmateriaal met overschrijdend gedrag. Dit heeft mij wel een beetje het idee gegeven dat hier wel aandacht voor nodig is in het korps, echter ben ik geen expert en mogelijk gaat het om uitzonderingen. Toch bekruipt mij toch wel het gevoel dat er een beetje een arrogante houding aangenomen word.

Gisteren reed ik uit de kerk naar huis en reed er een motoragent echt gewoon absurd hard de hele tijd, voortdurend aan het controleren of er bestuurders gebruik maakte van hun mobiele telefoon. Vervolgens reed de motoragent denk ik wel 80km/h waar je eigenlijk maar 50km/h mag. Ik heb dit soort dingetjes wel vaker meegemaakt. Ik begrijp dat de politie in noodsituaties wel verkeersovertredingen mogen maken, maar het voorval van gisteren leek daar absoluut niet op. Als je echt met haast naar een conflict moet ga je niet uitgebreid alle voertuigen controleren.

Zijn er misschien insiders die er wat zinnigs over kunnen zeggen? Ook als je geen insider ben maar wel wat ervaringen hebt met de politie kan je dat natuurlijk delen. Kortweg, wat is jullie beeld van de politie?

Ik ben absoluut voor discipline en erken het gezag van de politie (en andere hulpdiensten) alleen zijn mijn ervaringen wel meer negatief als positief.
In sommige gevallen heeft de politie beroepshalve toestemming om sneller te rijden zonder waarschuwingslichten en sirenes.
Dat heb ik me tenminste eens laten vertellen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Gedrag politie

Bericht door Van Ewijk »

HersteldHervormd schreef:Graag zou ik een topic willen openen om het gedrag van de politie eens onder discussie te brengen.

Tijdens de demonstraties van vorig jaar is er ook aardig wat beeldmateriaal met overschrijdend gedrag. Dit heeft mij wel een beetje het idee gegeven dat hier wel aandacht voor nodig is in het korps, echter ben ik geen expert en mogelijk gaat het om uitzonderingen. Toch bekruipt mij toch wel het gevoel dat er een beetje een arrogante houding aangenomen word.

Gisteren reed ik uit de kerk naar huis en reed er een motoragent echt gewoon absurd hard de hele tijd, voortdurend aan het controleren of er bestuurders gebruik maakte van hun mobiele telefoon. Vervolgens reed de motoragent denk ik wel 80km/h waar je eigenlijk maar 50km/h mag. Ik heb dit soort dingetjes wel vaker meegemaakt. Ik begrijp dat de politie in noodsituaties wel verkeersovertredingen mogen maken, maar het voorval van gisteren leek daar absoluut niet op. Als je echt met haast naar een conflict moet ga je niet uitgebreid alle voertuigen controleren.

Zijn er misschien insiders die er wat zinnigs over kunnen zeggen? Ook als je geen insider ben maar wel wat ervaringen hebt met de politie kan je dat natuurlijk delen. Kortweg, wat is jullie beeld van de politie?

Ik ben absoluut voor discipline en erken het gezag van de politie (en andere hulpdiensten) alleen zijn mijn ervaringen wel meer negatief als positief.
Zelf nooit problemen mee gehad.
Daarbij wordt de politie onderbetaald, gekneveld door allerlei regeltjes en beperkende wetten en ondertussen maakt het tuig dat de maatschappij verpest hier handig en dankbaar gebruik van.
Als agent wordt je voor een hongerloontje bespuugd, bedreigt en geslagen maar als je zelf de knuppel pakt of de handboeien staan er gelijk advocaten, demonstranten en andere juristen klaar om verantwoording van je te eisen of zelfs te vervolgen.
Van mij mag de politie zelfs juist meer de vrije hand krijgen met een grote salarisverhoging.
Want hoe moet je nieuwe sollicitanten trouwens nog enthousiast maken voor dit beroep als je het tekort aan personeel aan wilt pakken?
Politieagenten die ik persoonlijk ken willen overstappen naar een baantje in de beveiliging of iets dergelijks zonder ook maar één moment terug te kijken, wat grotendeels ook te danken is aan het ondankbare publiek dat ze voor stank voor dank moeten beschermen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gedrag politie

Bericht door Erik1960 »

Anselmus schreef:
HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef:
Ararat schreef:Ik vroeg me wel af:
Wat doet het met een mens als ie dmv het mogen dragen van wapens macht over een ander mens krijgt? Ik neem overigens aan dat hier op geselecteerd en getraind wordt.
Dat laatste zal zeker het geval zijn. Dat dat hard nodig is, is bijvoorbeeld gebleken in het "Stanford-gevangenisexperiment" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Stanford- ... experiment) en het "experiment van Milgram" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram).
Ik moet eerlijk toegeven dat je vaak een hoop verstand hebt van veel verschillende zaken. Leuk om te zien.

De inhoud van de linkjes zijn erg interessant.
Mogelijk heeft hij naast/na zijn studie ook veel gelezen. Dat leer je veel van. Rutger Bregman heeft deze beide voorbeelden bijvoorbeeld beschreven in zijn boek: de meeste mensen deugen.
Moet tot mijn spijt bekennen dat ik die nog niet las.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gedrag politie

Bericht door Charles »

Dat boek van Bregman mis je niet zo heel veel aan hoor. Vrij infantiel en naïef.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Gedrag politie

Bericht door Anselmus »

Charles schreef:Dat boek van Bregman mis je niet zo heel veel aan hoor. Vrij infantiel en naïef.
Eens. Hij schrijft vanuit een evolutie -paradigma. Als je dat paradigma niet deelt is de helft van het boek niet onderbouwt. Het boek viel mij tegen.

Verstuurd vanaf mijn M2101K6G met Tapatalk
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie