Mediagebruik op zondag

Wat voor media gebruik je op zondag?

Ik gebruik geen laptop/pc/telefoon op zondag
3
4%
Ik gebruik het alleen voor online kerkdiensten en noodgevallen
21
26%
Ik gebruik het voor online kerkdiensten maar ook voor af en toe als ontspanning of op sociale media
9
11%
Ik gebruik het, maar met mate. Beduidend minder als doordeweeks
22
28%
Er zit (bijna) geen verschil in media gebruik op zondag t.o.v. doordeweekse dagen
25
31%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Terri »

HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef: Ook hier lijkt me dezelfde opmerking toch op zijn plaats. Probeer de rest van de week net zo goed je bezinning te zoeken. Dat zondag meer rust geeft begrijp ik. Dat is bij ons ook zo gelukkig.
Ik ben vrij druk van geest en reageer daarom heftiger op prikkels als doorsnee, denk ik. Gelukkig is het thuis vrijwel altijd stabiel en rustig, dat zorgt er voor dat ik na een drukke dag binnen een half uur op de bank wel weer het mannetje ben. Maar zondag vind ik het zo heerlijk om bijna geen prikkels te hebben. Ik geniet er echt van. Vroeger niet, dan wilde ik altijd spelen en heel hard rennen :haha. Daarom waren de zondagen wat moeilijker, gelukkig mocht ik wel altijd in de tuin spelen of met speelgoed.
Als ik dit zo lees geeft het mij een idee dat de zondag vooral voor jou een rustdag is om zelf te 'ontspannen' en dat is goed.
Maar waarom moet dit voor een ander ook op deze manier? Want het aspect 'dat de Heere dit van ons vraagt' komt niet echt naar voren.
Voor mij is iig bepalend hoe de Heere Jezus omging met de Sabbat. Heel verrassend!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Orchidee »

Bogerman schreef:
Erskinees schreef:Maar dan hoef je toch niet te schrikken als anderen het wel doen?
Dat ging niet over muziek, maar over mobielgebruik en computer en media.
In mijn jeugdjaren was er nog geen internet, mobiel, tablet, laptop enz. Dus wij zijn anders opgegroeid/opgevoed maar was het allemaal beter?
Het was anders!
Maar qua tijds/zondagbesteding is er niet wezenlijk iets veranderd is mijn mening...
Mijn broers en ik lazen veel, ook Donald Duckies, Kameleon, Pietje Puk, Pietje Bel, géén preken...
Verschillende bladen ( en nee wij hadden géén Terdege of Gezinsgids), kranten...
En zoveel "vrije tijd" bleef er op zondag bij ons niet over helaas...
2 x heen en terug lopen naar/van de kerk = dus 2,5 uur per zondag flink doorlopen, zondagschool was gelukkig vlakbij (2 x 10 minuten)
Al met al: 3 uur onderweg, 5 uur onderdak, dan werd er nog gegeten en gedronken tussendoor, wat bleef er aan vrij besteedbare tijd over?

Ik ben blij dat wij géén uren meer onderweg zijn en wij in alle rust kunnen eten en drinken en "zondag rustdag" (was bij ons altijd maar een gehaast en gejaag de gehele zondagAfbeelding)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Chrisje72 »

Ik gebruik door de week ook weinig sociale media. Daarom optie 5 gekozen.
Wat ik meestal op mijn tablet of mobiel doe is een spelletje, zowel door de weeks als zondags.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:Volgens mij lees jij niet goed. Waar noem ik de Donald Duck lezen als voldoende voor hun leesvaardigheid? Ik geef herhaaldelijk aan dat zij lezen, alleen niet op zondagen. Dan doen wij andere dingen dan op de bank zitten en een boek lezen.

Hardlopen op zondagmiddag is ook niet iets dat ik gewend ben en zal het ook nooit gaan doen. Voor mijn man is het ontspanning en meditatie, waarin hij juist de mogelijkheid heeft om na te denken over de preek.
Ik noem de Donald Duck als mijn eigen voorbeeld hoe ik als kind liever iets makkelijks las dan iets moeilijks. Jij geeft aan dat moeilijke boeken lezen 'een straf' is.
Ik vraag me met onderstaande af of ze dan zullen pakken naar een goed boek. Als je aangeeft 'hopelijk' dan leest het voor mij niet als 'dat doen ze nu al, omdat we als ouders goede lectuur belangrijk vinden'.
Maar wellicht lees ik dat verkeerd.
En het punt van je eigen ervaring met de zondag vroeger werkt m.i. door als ik het zo lees, wat ik ook wel begrijp overigens. En verder is het je eigen mening en heb ik een andere. Maar dat was inmiddels wel helder.

Zolang de kinderen die niet van lezen houden toch 's avonds in bed nog even lezen en daardoor leren dat het wellicht minder erg is dan zij denken, houden ze er nog plezier in en pakken ze hopelijk later ook nog eens een (lees)boek.
Ik krijg de indruk dat jij bewust mijn bijdragen verkeerd leest/opvat. Ook prima ::bye
Wie weet. Of het gaat om de edele kunst van 'hoe druk ik me uit' :) :nananere
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

Terri schreef:
HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef: Ook hier lijkt me dezelfde opmerking toch op zijn plaats. Probeer de rest van de week net zo goed je bezinning te zoeken. Dat zondag meer rust geeft begrijp ik. Dat is bij ons ook zo gelukkig.
Ik ben vrij druk van geest en reageer daarom heftiger op prikkels als doorsnee, denk ik. Gelukkig is het thuis vrijwel altijd stabiel en rustig, dat zorgt er voor dat ik na een drukke dag binnen een half uur op de bank wel weer het mannetje ben. Maar zondag vind ik het zo heerlijk om bijna geen prikkels te hebben. Ik geniet er echt van. Vroeger niet, dan wilde ik altijd spelen en heel hard rennen :haha. Daarom waren de zondagen wat moeilijker, gelukkig mocht ik wel altijd in de tuin spelen of met speelgoed.
Als ik dit zo lees geeft het mij een idee dat de zondag vooral voor jou een rustdag is om zelf te 'ontspannen' en dat is goed.
Maar waarom moet dit voor een ander ook op deze manier? Want het aspect 'dat de Heere dit van ons vraagt' komt niet echt naar voren.
Voor mij is iig bepalend hoe de Heere Jezus omging met de Sabbat. Heel verrassend!
Dat aspect is nog nergens in deze discussie naar voren gekomen volgens mij.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Terri »

HersteldHervormd schreef:
Terri schreef:
HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef: Ook hier lijkt me dezelfde opmerking toch op zijn plaats. Probeer de rest van de week net zo goed je bezinning te zoeken. Dat zondag meer rust geeft begrijp ik. Dat is bij ons ook zo gelukkig.
Ik ben vrij druk van geest en reageer daarom heftiger op prikkels als doorsnee, denk ik. Gelukkig is het thuis vrijwel altijd stabiel en rustig, dat zorgt er voor dat ik na een drukke dag binnen een half uur op de bank wel weer het mannetje ben. Maar zondag vind ik het zo heerlijk om bijna geen prikkels te hebben. Ik geniet er echt van. Vroeger niet, dan wilde ik altijd spelen en heel hard rennen :haha. Daarom waren de zondagen wat moeilijker, gelukkig mocht ik wel altijd in de tuin spelen of met speelgoed.
Als ik dit zo lees geeft het mij een idee dat de zondag vooral voor jou een rustdag is om zelf te 'ontspannen' en dat is goed.
Maar waarom moet dit voor een ander ook op deze manier? Want het aspect 'dat de Heere dit van ons vraagt' komt niet echt naar voren.
Voor mij is iig bepalend hoe de Heere Jezus omging met de Sabbat. Heel verrassend!
Dat aspect is nog nergens in deze discussie naar voren gekomen volgens mij.
Waarom doen of laten we dan dingen? Doe alles tot eer van God is toch onze levenshouding? ( als het goed is) anders kom je toch snel in wetticisme denk ik.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

Terri schreef: Waarom doen of laten we dan dingen? Doe alles tot eer van God is toch onze levenshouding? ( als het goed is) anders kom je toch snel in wetticisme denk ik.
Ja ik zou daar toch mee op willen passen om het al snel als wetticisme te benaderen. Want omgekeerd krijg je dan:

Als je onbekeerd bent hoef je als vrouw geen rok/jurk aan te trekken, hoed op in de kerk, seks buiten het huwelijk, Netflix, roddelen etc etc want je bent toch onbekeerd, en anders is het wetticisme. Zo werkt het natuurlijk niet.

Het is met alles belangrijk om na te denken of het ter eer van God is. En natuurlijk is er ook een vrijheid. Ik ga echt niet beweren dat wie hardloopt op zondag helaas altijd onbekeerd is. Uiteindelijk is het de vraag of iemand het kan verantwoorden voor de Heere. Anderzijds is er ook 'het leven van een christen'. Laten we het dan zo zeggen, als iemand bekeerd is, dan blijft dat nooit onopgemerkt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Dijkhuisje
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2022, 14:29

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Dijkhuisje »

Op zondag wordt hier alleen een iPad gebruikt om de online kerkdienst mee te maken.
De telefoons blijven in principe buiten handbereik, op m’n (heel basic) smartwatch kan ik zien of er een telefoontje, sms of whatsappbericht is gekomen.
Verder lees ik tussen de diensten graag voor en dat gaat meestal vanaf de iPad waar boeken op gedownload staan.
Dus niet zozeer online media op zondag, wel het medium. Maakt dat verschil?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Terri »

HersteldHervormd schreef:
Terri schreef: Waarom doen of laten we dan dingen? Doe alles tot eer van God is toch onze levenshouding? ( als het goed is) anders kom je toch snel in wetticisme denk ik.
Ja ik zou daar toch mee op willen passen om het al snel als wetticisme te benaderen. Want omgekeerd krijg je dan:

Als je onbekeerd bent hoef je als vrouw geen rok/jurk aan te trekken, hoed op in de kerk, seks buiten het huwelijk, Netflix, roddelen etc etc want je bent toch onbekeerd, en anders is het wetticisme. Zo werkt het natuurlijk niet.

Het is met alles belangrijk om na te denken of het ter eer van God is. En natuurlijk is er ook een vrijheid. Ik ga echt niet beweren dat wie hardloopt op zondag helaas altijd onbekeerd is. Uiteindelijk is het de vraag of iemand het kan verantwoorden voor de Heere. Anderzijds is er ook 'het leven van een christen'. Laten we het dan zo zeggen, als iemand bekeerd is, dan blijft dat nooit onopgemerkt.
Dit is wel een heel aparte conclusie.

Even om het helder te krijgen:
Je bent benieuwd naar het gebruik van media enz op zondag hier op refoforum en zet een peiling op.
Vervolgens ben je onthutst over de uitkomst, blijkbaar is het heel belangrijk voor je hoeveel er gebruik gemaakt wordt van de media.
Dan lees ik je reden om je te onthouden van media enz. nl, je prikkelgevoeligheid.
Wellicht heb ik je verkeerd begrepen, je zult het ongetwijfeld laten om veel met 'de dingen bezig te zijn van hierboven' .

Zoeken wat boven is
1Als u nu met Christus opgewekt bent, zoek dan de dingen die boven zijn, waar Christus is, Die aan de rechterhand van God zit.
2Bedenk de dingen die boven zijn en niet die op de aarde zijn,


Maar dat kwam niet zo uit de verf.
Vandaar m'n :quoi
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef: Ik blijf het altijd wel jammer vinden dat sites als RD en Refoforum niet te bereiken zijn op zondag, dat zou juist heel goed passen.
En ik vraag me af hoe groot de doelgroep nog is die aan die sluiting hecht.
Ik zou het een verdere uitholling van onze gezindte vinden als de zondagsluiting werd afgeschaft.
Waar is dan het einde, en het besef, wat al ver zoek is, van de heiliging van de dag des Heeren.
Dan werken wij er zelf aan mee dat deze dag meer en meer een gewone dag wordt.
Laten we hier nooit aan meewerken.
Toen het RD begon zei men in onze gezindte: eindelijk een krant die je ook op zondag kunt lezen. Blijkbaar vindt het RD dat zelf niet meer.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef: Ik blijf het altijd wel jammer vinden dat sites als RD en Refoforum niet te bereiken zijn op zondag, dat zou juist heel goed passen.
En ik vraag me af hoe groot de doelgroep nog is die aan die sluiting hecht.
Ik zou het een verdere uitholling van onze gezindte vinden als de zondagsluiting werd afgeschaft.
Waar is dan het einde, en het besef, wat al ver zoek is, van de heiliging van de dag des Heeren.
Dan werken wij er zelf aan mee dat deze dag meer en meer een gewone dag wordt.
Laten we hier nooit aan meewerken.
Toen het RD begon zei men in onze gezindte: eindelijk een krant die je ook op zondag kunt lezen. Blijkbaar vindt het RD dat zelf niet meer.
Toen was er nog geen internet, en tv werd niet geaccepteerd. U kunt zelf ook weten dat de achterban van het RD (ik meen in de jaren 90) nogal wat bedenkingen had toen het RD digitaal ging. Er is meer aan de hand als u in dit ene zinnetje suggereert te laten weten. We hopen daar niet in te trappen, want we kennen uw spitsvondigheden een beetje. Ik hoop dat u tevreden bent dat ik desondanks u toch van antwoord voorzie. Wat men, naar ik aanneem bedoelde is dat het een verantwoorde krant was die ook gelezen kon worden op de Zondag. Misschien hebt u de bron waarin de uitspraak is vermeldt bij de hand? Het is altijd goed on de context niet uit het oog te verliezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef: Ik blijf het altijd wel jammer vinden dat sites als RD en Refoforum niet te bereiken zijn op zondag, dat zou juist heel goed passen.
En ik vraag me af hoe groot de doelgroep nog is die aan die sluiting hecht.
Ik zou het een verdere uitholling van onze gezindte vinden als de zondagsluiting werd afgeschaft.
Waar is dan het einde, en het besef, wat al ver zoek is, van de heiliging van de dag des Heeren.
Dan werken wij er zelf aan mee dat deze dag meer en meer een gewone dag wordt.
Laten we hier nooit aan meewerken.
Toen het RD begon zei men in onze gezindte: eindelijk een krant die je ook op zondag kunt lezen. Blijkbaar vindt het RD dat zelf niet meer.
Toen was er nog geen internet, en tv werd niet geaccepteerd. U kunt zelf ook weten dat de achterban van het RD (ik meen in de jaren 90) nogal wat bedenkingen had toen het RD digitaal ging. Er is meer aan de hand als u in dit ene zinnetje suggereert te laten weten. We hopen daar niet in te trappen, want we kennen uw spitsvondigheden een beetje. Ik hoop dat u tevreden bent dat ik desondanks u toch van antwoord voorzie. Wat men, naar ik aanneem bedoelde is dat het een verantwoorde krant was die ook gelezen kon worden op de Zondag. Misschien hebt u de bron waarin de uitspraak is vermeldt bij de hand? Het is altijd goed on de context niet uit het oog te verliezen.
Niet op de persoon, broeder. (De persoon diskwalificeren, zodat je niet inhoudelijk hoeft te reageren. )
De bron is wat ik hoorde van ouders en grootouders.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Bogerman »

merel schreef:
Bogerman schreef: Ik denk zelfs dat het een christelijke opdracht is om de kinderen al jong te leren lezen en daar ook vreugde in te vinden, want de Heere openbaart zich door Zijn Woord: dan kun je het niet alleen houden bij twee keer op zondag, maar dan is lezen ook dagelijks nodig. En om dat te leren en ook de waarde ervan te leren is dit heel belangrijk in de opvoeding. Kinderen die zogenaamd niet van lezen houden, houden wel vaak van hun mobiel en de computer.


Nu haal je mijns inziens een aantal zaken door elkaar. Het 'leren lezen'is geen bijbelse opdracht, maar behoort bij de opvoeding en algemene ontwikkeling van elk kind.

Daarnaast zijn er kinderen ontzettend fysiek zijn en liever de hele dag in beweging zijn in plaats van op een stoel zitten en lezen. Ook kan je geen voorkeur hebben voor lezen niet gelijk zetten met een grote voorkeur hebben voor mobiel en tablet. Het kind dat bij ons thuis het meeste van lezen houdt, is ook het kind dat het meeste vraagt om tablettijd. Dat ligt meer aan derelatief rustige aard en meer zitvlees dan dat de andere kinderen hebben.
Als de Heere zich bekendmaakt door Zijn Woord dan is het een Bijbelse plicht om je kinderen te leren lezen en liefde voor lezen bij te brengen.
Ze mogen in de tuin best even rennen of op de trampo, maar het gemak waarmee je zegt: sommigen houden niet van lezen, is toch wel zorgelijk.
Laatst gewijzigd door Bogerman op 10 feb 2022, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Erik1960 »

Bogerman schreef:Als de Heere zich bekendmaakt door Zijn Woord dan is het een Bijbelse plucht om je kinderen te leren lezen en liefde voor lezen bij te brengen.
Ze mogen in de tuin best even rennen of op de trampo, maar het gemak waarmee je zegt: sommigen houden niet van lezen, is toch wel zorgelijk.
Echt zorgelijk is pas het gemak waarmee we bij anderen het gemak menen te zien. Je kind zal maar dyslectisch zijn.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Bogerman »

Erik1960 schreef:
Bogerman schreef:Als de Heere zich bekendmaakt door Zijn Woord dan is het een Bijbelse plicht om je kinderen te leren lezen en liefde voor lezen bij te brengen.
Ze mogen in de tuin best even rennen of op de trampo, maar het gemak waarmee je zegt: sommigen houden niet van lezen, is toch wel zorgelijk.
Echt zorgelijk is pas het gemak waarmee we bij anderen het gemak menen te zien. Je kind zal maar dyslectisch zijn.
Dan kun je ook leren om te lezen, wat minder grote stukken. Maar het gaat om de hoofdregel: de Heere maakt zich bekend in Zijn Woord. Dat moeten we dus lezen. Daarom leren we onze kunderen lezen en leeen we ze goede boeken lezen en leeskilometers maken zodat het vanzelfsprekend wordt! Vroeger stond het christelijk deel van het land bekend om de belezenheid, waar is dat nog?
Plaats reactie