#Metoo

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: #Metoo

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Ja. Dat denk ik ook. Totdat het tegendeel blijkt, althans. Een krantenbericht zonder bronvermelding is daarvoor niet voldoende.

En dat huiselijk geweld grotendeels overeenkomt, zegt ook weinig. Het door rood rijden van christenen komt ook grotendeels overeen met het door rood rijden van ongelovigen. Maar de vraag is dan of het gerechtvaardigd is om te verwachten dat christenen minder door rood rijden. Dat mag ik hopen.
Kom dan op zijn minst met één bron waaruit het tegendeel zou blijken?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: #Metoo

Bericht door DDD »

Waarom? Ik doe toch geen beweringen? Ik meld dat ik mag verwachten dat het onder christenen minder voorkomt. Als dat niet zo is, dan zijn er verergerende factoren.

Jij beweert dat het even vaak of vaker voorkomt. Dat lijkt me dan een bewering die een nadere onderbouwing verdient.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: #Metoo

Bericht door Forummer »

Erik onderbouwt wel, maar jullie accepteren zijn onderbouwing niet. Dat mag, maar zeg dan gewoon: ik vind Erik zijn onderbouwing te mager, of iets in die trant.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: #Metoo

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Erik onderbouwt wel, maar jullie accepteren zijn onderbouwing niet. Dat mag, maar zeg dan gewoon: ik vind Erik zijn onderbouwing te mager, of iets in die trant.
Ja, wellicht zeg ik dat: het vraagstuk of ongewenst zoenende mannen net zoveel in seculiere als in christelijke kringen voorkomen wordt betwist. De #Metoo discussie gaat over grensoverschrijdend seksueel gedrag een o.a. werkrelaties. (Showbizz, politiek). Dus gaat niet over incest en huiselijk geweld alleen. HersteldHervormd zegt: de breedte van #Metoo komt meer voor in seculiere kringen. Ik neig dat wel aan te nemen. Die cijfers van Erik60 zeggen me niet zoveel. Ik kan natuurlijk iets over het hoofd zien, ik ben recent aangehaakt in dit draadje.

Kun jij zeggen wat Erik precies onderbouwt? Want dat is volgens mij het interessante.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: #Metoo

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Waarom? Ik doe toch geen beweringen? Ik meld dat ik mag verwachten dat het onder christenen minder voorkomt. Als dat niet zo is, dan zijn er verergerende factoren.

Jij beweert dat het even vaak of vaker voorkomt. Dat lijkt me dan een bewering die een nadere onderbouwing verdient.
Ja, en als ik daar 3 aanwijzingen (inclusief 1 onderzoek) voor geef is dat te mager. En zo blijft de bubbel lekker in stand en hebben de slachtoffers het nakijken.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: #Metoo

Bericht door Erik1960 »

Ad Anker schreef:Kun jij zeggen wat Erik precies onderbouwt? Want dat is volgens mij het interessante.
Onderzoek christelijke studenten
Het voorgaande beschrijft ingrijpende cijfers uit een onderzoek naar het geheel van de Nederlandse samenleving. Hoe zou dit onder christenen zijn? Begin 2013 verscheen een onderzoek naar seksueel gedrag van christelijke studenten. Bijna dertienhonderd studenten werden uitvoerig bevraagd op hun ervaringen met seksualiteit. Opvallend is dat uit dit onderzoek blijkt dat 26 procent van de meisjes aangeeft negatieve ervaringen te hebben met seksualiteit, tegen vijf procent van de jongens. Nu zijn deze beide onderzoeken niet één op één met elkaar te vergelijken. Toch geven deze cijfers aanleiding om te denken dat seksueel misbruik onder christenen blijkbaar meer voorkomt. In elk geval niet minder dan in de rest van de samenleving! Het is daarom goed om ons hierop te bezinnen. Wat kan de christelijke gemeente, de christelijke school en het christelijke gezin doen om seksueel misbruik te voorkomen of tijdig te signaleren?


Dit bijvoorbeeld. Het komt van de Stichting Vluchtheuvel.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: #Metoo

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef: Kun jij zeggen wat Erik precies onderbouwt? Want dat is volgens mij het interessante.
Hij heeft al twee keer genoemd:

Website Vluchtheuvel
Artikel RD
Onderzoek.

Daar staat tegenover dat degenen die het niet met hem eens zijn, volgens mij nog geen enkele onderbouwing hebben genoemd. Of zie ik nu iets over het hoofd?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: #Metoo

Bericht door Ad Anker »

Erik1960 schreef:
DDD schreef:Waarom? Ik doe toch geen beweringen? Ik meld dat ik mag verwachten dat het onder christenen minder voorkomt. Als dat niet zo is, dan zijn er verergerende factoren.

Jij beweert dat het even vaak of vaker voorkomt. Dat lijkt me dan een bewering die een nadere onderbouwing verdient.
Ja, en als ik daar 3 aanwijzingen (inclusief 1 onderzoek) voor geef is dat te mager. En zo blijft de bubbel lekker in stand en hebben de slachtoffers het nakijken.
Wat maakt dat het nuanceren van cijfers in christelijke kring (wat volgens jou gebeurt) schadelijk is voor slachtoffers? Elk slachtoffer is er één, in welke kring dan ook en verdient alle steun en aandacht. Ik begrijp nog steeds niet zo goed dat je hier zo scherp op bent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: #Metoo

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Ad Anker schreef: Kun jij zeggen wat Erik precies onderbouwt? Want dat is volgens mij het interessante.
Hij heeft al twee keer genoemd:

Website Vluchtheuvel
Artikel RD
Onderzoek.

Daar staat tegenover dat degenen die het niet met hem eens zijn, volgens mij nog geen enkele onderbouwing hebben genoemd. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Ik heb een onderscheid aangebracht. #Metoo is meer als incest en huiselijk geweld. Begrijp je wat ik bedoel?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: #Metoo

Bericht door J.C. Philpot »

Erik1960 schreef:Onderzoek christelijke studenten
Het voorgaande beschrijft ingrijpende cijfers uit een onderzoek naar het geheel van de Nederlandse samenleving. Hoe zou dit onder christenen zijn? Begin 2013 verscheen een onderzoek naar seksueel gedrag van christelijke studenten. Bijna dertienhonderd studenten werden uitvoerig bevraagd op hun ervaringen met seksualiteit. Opvallend is dat uit dit onderzoek blijkt dat 26 procent van de meisjes aangeeft negatieve ervaringen te hebben met seksualiteit, tegen vijf procent van de jongens. Nu zijn deze beide onderzoeken niet één op één met elkaar te vergelijken. Toch geven deze cijfers aanleiding om te denken dat seksueel misbruik onder christenen blijkbaar meer voorkomt. In elk geval niet minder dan in de rest van de samenleving! Het is daarom goed om ons hierop te bezinnen. Wat kan de christelijke gemeente, de christelijke school en het christelijke gezin doen om seksueel misbruik te voorkomen of tijdig te signaleren?

Dit bijvoorbeeld. Het komt van de Stichting Vluchtheuvel.
De vraag die ik bij het bovenstaande stukje heb, is of er verschil is in wat een seculiere jongere verstaat onder "negatieve ervaringen met seksualiteit", en wat christelijke jongeren verstaan onder "negatieve ervaringen met seksualiteit". Als een seculiere jongere bepaalde ervaringen onder onschuldig experimenteren vind vallen, maar een christelijke jongere vanuit de opvoeding dit vind vallen onder "negatieve ervaringen met seksualiteit", dan zijn de uitkomsten niet goed te vergelijken. Het artikel geeft dat zelf ook aan overigens.

Verder ga ik er vanuit dat deze zaken in christelijke kring niet (substantieel) minder voorkomen. Kerkganger of niet-kerkganger, we hebben hetzelfde zondige hart.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: #Metoo

Bericht door huisman »

Erik1960 schreef:
Ad Anker schreef:Kun jij zeggen wat Erik precies onderbouwt? Want dat is volgens mij het interessante.
Onderzoek christelijke studenten
Het voorgaande beschrijft ingrijpende cijfers uit een onderzoek naar het geheel van de Nederlandse samenleving. Hoe zou dit onder christenen zijn? Begin 2013 verscheen een onderzoek naar seksueel gedrag van christelijke studenten. Bijna dertienhonderd studenten werden uitvoerig bevraagd op hun ervaringen met seksualiteit. Opvallend is dat uit dit onderzoek blijkt dat 26 procent van de meisjes aangeeft negatieve ervaringen te hebben met seksualiteit, tegen vijf procent van de jongens. Nu zijn deze beide onderzoeken niet één op één met elkaar te vergelijken. Toch geven deze cijfers aanleiding om te denken dat seksueel misbruik onder christenen blijkbaar meer voorkomt. In elk geval niet minder dan in de rest van de samenleving! Het is daarom goed om ons hierop te bezinnen. Wat kan de christelijke gemeente, de christelijke school en het christelijke gezin doen om seksueel misbruik te voorkomen of tijdig te signaleren?


Dit bijvoorbeeld. Het komt van de Stichting Vluchtheuvel.
Ik denk dat seksueel ongewenst gedrag helaas ook veel voorkomt in christelijke kring. Toch vind ik in jouw post daar geen bewijs voor of ik lees het niet goed.
Van die 26% van de meisjes met negatieve ervaringen zouden we moeten weten of de dader ook uit het christelijke milieu afkomstig is. Denk trouwens dat 26% nog een onderrapportage is.
Vorige maand gesproken met een meisje die net een negatieve ervaring heeft gehad maar dat was wel met een volstrekt onbekende man op een NS station. Behoort zij tot die 26% dan gaat het niet om een dader uit christelijke kring (of wel want hij is nog anoniem.

Het gaat er dus om of de daders uit christelijke kring afkomstig zijn niet de slachtoffers wil jij jouw stelling bewijzen dat het in christelijke kring net zoveel voorkomt.

Ik heb daar geen objectieve bewijzen voor maar het komt in christelijke kring (te) veel voor dat is zeket.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: #Metoo

Bericht door Herman »

Het vervelende vind ik vooral het latente wantrouwen dat een dergelijke discussie op gang brengt. Achter de voordeur van de christelijke kring zouden we allerlei zaken moeten vinden die niet door de beugel kunnen. Ik zie dat graag een stuk neutraler. En dan heb je nog de last om blijkbaar achter elk anorexia geval (of ontsporende puberdochter) ook een oorzaak in die richting te zoeken? Of mag je daarin neutraler staan?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: #Metoo

Bericht door J.C. Philpot »

Wantrouwen, en overal iets achter zoeken, lijkt me niet juist. Ik pleit voor een nuchter realisme, en daadkracht als er écht signalen zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: #Metoo

Bericht door DDD »

Dat citaat over negatieve ervaringen zegt niets over gedrag in christelijke kring. Misschien ervaren christelijke meisjes bepaalde dingen wel veel vaker negatief dan seculiere meisjes. Dat is te hopen. In ieder geval: ik vind het nog steeds geen citaten die aannemelijk maken wat Erik1960 schrijft. Daarmee zeg ik niet dat wat hij zegt niet waar is, maar wel dat ik dat hier niet uit kan afleiden.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: #Metoo

Bericht door Terri »

Ik heb de indruk dat er langs elkaar heen gepraat wordt.
Erik bewijst met stukjes uit artikelen wat, maar dat is niet voldoende of men gelooft het niet.
Dan houdt het op.
Of het bewijst niet wat de anderen bedoelen.
Grensoverschrijdend gedrag en/of incest misbruik. Wíe heeft het nou over wát?
Volgens mij gaat het hier mis.

Ik kan het iig niet meer volgen. :huhu
Plaats reactie