Autisme | Wat zijn als ouders de vervolgstappen na een diagnose?

Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Autisme | Wat zijn als ouders de vervolgstappen na een diagnose?

Bericht door Chrisje72 »

Mannetje schreef:
J.C. Philpot schreef:We hebben voor 1 van onze kinderen gisteren bevestigd gekregen dat hij autisme heeft. Nu weet ik dat hier ervaringsdeskundigen zijn. Mijn vraag is wat je precies met zo'n diagnose kunt, en wat de volgende stappen zijn.

In ieder geval willen we ons goed er verder in verdiepen, en hopen we dat het ons zal helpen om het kind op een goede manier te begeleiden. Daarnaast kan het school helpen om goed met hem om te gaan, en te bieden wat nodig is. Maar zijn er andere zaken waar we als ouders aan moeten denken, of stappen die we moeten nemen?
Ik weet niet of het om een jongen of een meisje gaat, maar ik zou zeker bij jongens kijken of hulpverlening aansluit bij de eigenschappen van het kind.
Jongens en praten aan een tafeltje is niet altijd een goede combinatie. Meer actieve begeleiding is dan vaak handiger.

Heeft degene die de diagnose gesteld heeft adviezen gegeven voor vervolgbegeleiding?
Inderdaad, mijn zoon heeft ook begeleiding in de vorm van sport en spel gehad. Leerde hij met anderen omgaan, beurten, winnen en verliezen, samenwerken enz.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Autisme | Wat zijn als ouders de vervolgstappen na een diagnose?

Bericht door Zita »

Teunie heeft op haar blog in het verleden weleens lovend geschreven over een meneer die heel goed is in het begeleiden en trainen van jongens met ASS.
Edit: https://www.outbackexplorers.nl/, zie ook https://eenvoudigleven.blogspot.com/201 ... orial.html
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autisme | Wat zijn als ouders de vervolgstappen na een diagnose?

Bericht door HersteldHervormd »

Zita schreef:Teunie heeft op haar blog in het verleden weleens lovend geschreven over een meneer die heel goed is in het begeleiden en trainen van jongens met ASS.
Edit: https://www.outbackexplorers.nl/, zie ook https://eenvoudigleven.blogspot.com/201 ... orial.html
Dit vind ik ook wel leuk eruitzien, gewoon wel geinig :)

Je had van de HHJO ook vader/zoon en moeder/dochterdagen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Autisme | Wat zijn als ouders de vervolgstappen na een diagnose?

Bericht door J.C. Philpot »

Allemaal hartelijk dank voor jullie inbreng. Er zitten zaken bij waar ik wel wat mee kan. Ik ga het allemaal nog eens rustig nalezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Autisme | Wat zijn als ouders de vervolgstappen na een diagnose?

Bericht door ejvl »

J.C. Philpot schreef:Allemaal hartelijk dank voor jullie inbreng. Er zitten zaken bij waar ik wel wat mee kan. Ik ga het allemaal nog eens rustig nalezen.
Ik zou terughoudend zijn met direct hulp of trainingen. Ik heb daar ervaringen mee dat het juist erger wordt.
Belangrijkste is rust, reinheid en regelmaat.
Vaste stramienen, geen onverwachte dingen. Maak gebruik van een planbord met pictogrammen bijvoorbeeld zodat vooraf duidelijk is wat er gaat gebeuren.
Verwacht geen zaken als dat voelt het kind toch wel aan. Verwacht geen wenselijke emoties.
Vaak wil iemand alles doen, als het maar gevraagd of verteld wordt.
Per persoon verschillend natuurlijk maar gedrag kan worden aangeleerd. Zo kunnen sommige kinderen niet aanvoelen dat het niet gepast is om bij een begrafenis grappen te maken bijvoorbeeld. Als er vooraf verteld wordt wat wenselijk is, kan het wel goed gaan.
Veel duidelijkheid zonder onzekerheden, opgeruimde geordende ruimtes, vaste tijden met eten, slapen, gebeurtenissen, enzovoorts.

Dit zijn algemene zaken en per kind is het natuurlijk anders, dat is aan de ouders om te bepalen.
Plaats reactie