Plafondventilator ophangen: Advies gevraagd.

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Plafondventilator ophangen: Advies gevraagd.

Bericht door Van Ewijk »

Ik zit met het probleem dat de schroefgaten van de centraaldoos (waar normaal gesproken dat plaatje op zit);niet echt overeen komen met de gaten in de ophangbeugel.

Nu heb ik naar mijn inzicht twee opties.
De simpelste is de ophangbeugel tegen het plafond houden en met een potlood door de gaten aftekenen waar ik de gaten in betonplafond moet boren. (Word niet makkelijk.)
In dat geval moet ik pluggen en schroeven gebruiken.

Of ik meet nauwkeurig na hoe groot de afstand tussen deze twee gaten in de centraaldoos is en boor er in de beugel zelf nog twee gaatjes bij zodat het wel past met wat langere boutjes.

Welke manier is het beste of zijn er andere opties?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Plafondventilator ophangen: Advies gevraagd.

Bericht door newton »

Van Ewijk schreef:Ik zit met het probleem dat de schroefgaten van de centraaldoos (waar normaal gesproken dat plaatje op zit);niet echt overeen komen met de gaten in de ophangbeugel.

Nu heb ik naar mijn inzicht twee opties.
De simpelste is de ophangbeugel tegen het plafond houden en met een potlood door de gaten aftekenen waar ik de gaten in betonplafond moet boren. (Word niet makkelijk.)
In dat geval moet ik pluggen en schroeven gebruiken.

Of ik meet nauwkeurig na hoe groot de afstand tussen deze twee gaten in de centraaldoos is en boor er in de beugel zelf nog twee gaatjes bij zodat het wel past met wat langere boutjes.

Welke manier is het beste of zijn er andere opties?
Ik zou gaan voor optie 1. Je centraaldoos is volgens mij niet stevig genoeg om een platfondventilator aan op te hangen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Plafondventilator ophangen: Advies gevraagd.

Bericht door Herman »

Het probleem uitbesteden aan een handige kennis, dat is mijn optie 1.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Plafondventilator ophangen: Advies gevraagd.

Bericht door Tiberius »

Ik zou voor het compromis gaan: 1 schroef in de centraaldoos schroeven en de andere in het plafond boren.
Tenzij je betonnen kanaalplaten hebt (zoals hier), dan zal je voor optie 2 moeten gaan. Ik neem tenminste niet aan dat je een Hilti gaat gebruiken om een plafondventilator op te hangen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Plafondventilator ophangen: Advies gevraagd.

Bericht door -DIA- »

Ik had dit probleem met een hanglamp. Een vriend zou de klus wel "even klaren". Maar dat was lastiger dan de vriend in kwestie dacht. Tenslotte moest er toch een gediplomeerd, erkend, en zeer kundig vakman aan te pas komen... Sommige dingen lijken eenvoudig, maar blijken in de praktijk weerbarstiger dan men ooit had kunnen dromen.
En zo verging het mij dan met het ophangen van een eenvoudige hanglamp. G'woon van ('k dacht van) Ikea.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Plafondventilator ophangen: Advies gevraagd.

Bericht door Ambtenaar »

Van Ewijk schreef: De simpelste is de ophangbeugel tegen het plafond houden en met een potlood door de gaten aftekenen waar ik de gaten in betonplafond moet boren. (Word niet makkelijk.) In dat geval moet ik pluggen en schroeven gebruiken.
Wat er niet makkelijk aan is, is mij een raadsel. Aftekenen, boren, pluggen erin, monteren. Nog geen 5 minuten werk.
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Plafondventilator ophangen: Advies gevraagd.

Bericht door Henk J »

Tiberius schreef:Ik zou voor het compromis gaan: 1 schroef in de centraaldoos schroeven en de andere in het plafond boren.
Tenzij je betonnen kanaalplaten hebt (zoals hier), dan zal je voor optie 2 moeten gaan. Ik neem tenminste niet aan dat je een Hilti gaat gebruiken om een plafondventilator op te hangen.
Je kunt toch gewoon in een betonnen plafond boren met een boorhamer? Gaat heus niet zomaar kapot hoor, gewoon even een boorhamer regelen en de stofzuiger erbij houden tijdens het boren.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Plafondventilator ophangen: Advies gevraagd.

Bericht door JvW »

Aan een centraaldoos kun je wel een lampje hangen, maar zeker geen plafondventilator. Die wil je stevig vastmaken en dat gaat niet goed genoeg aan een centraaldoos. Ik zou een paar extra gaatjes boren in het beton. Wel goed gereedschap regelen, dan is het een klusje van niks.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Marco
Berichten: 3580
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Plafondventilator ophangen: Advies gevraagd.

Bericht door Marco »

Wel even uitkijken dat je niet precies in een elektriciteitsleiding boort; dat zou kunnen als je pal naast de doos zit. Je kan zien waar de draden heen lopen, in de doos. En dan: gaatje boren, pluggetje erin (tiktik), ventilator erop en schroefjes vast.
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Plafondventilator ophangen: Advies gevraagd.

Bericht door HersteldHervormd »

Als je gipsplafond hebt kun je grotere schroeven in de rachels schroeven.
Als je betonplafond hebt zou ik pluggen gebruiken.

En veel plafondventilators gaan tegenwoordig op afstandsbediening, mogelijk moet je dus een extra draadje uit de centraaldoos halen, let daar ook op. Dan kan eventuele verlichting blijven branden via de schakelaar en de ventilator via de afstandsbediening.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Plafondventilator ophangen: Advies gevraagd.

Bericht door Van Ewijk »

Tiberius schreef:Ik zou voor het compromis gaan: 1 schroef in de centraaldoos schroeven en de andere in het plafond boren.
Tenzij je betonnen kanaalplaten hebt (zoals hier), dan zal je voor optie 2 moeten gaan. Ik neem tenminste niet aan dat je een Hilti gaat gebruiken om een plafondventilator op te hangen.
Nee, ik heb de beschikking over een zware boorhamer.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Plafondventilator ophangen: Advies gevraagd.

Bericht door Van Ewijk »

HersteldHervormd schreef:Als je gipsplafond hebt kun je grotere schroeven in de rachels schroeven.
Als je betonplafond hebt zou ik pluggen gebruiken.

En veel plafondventilators gaan tegenwoordig op afstandsbediening, mogelijk moet je dus een extra draadje uit de centraaldoos halen, let daar ook op. Dan kan eventuele verlichting blijven branden via de schakelaar en de ventilator via de afstandsbediening.
Nee, geen afstandsbediening.
Het is voor de keuken, althans het keukengedeelte, woonkamer en keuken zijn één geheel.
Het is een exemplaar met trekkoordjes.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Plafondventilator ophangen: Advies gevraagd.

Bericht door Van Ewijk »

Inmiddels hangt het gevaarte.
Ik heb twee gaten in het beton geboord maar ben wel twee aparte schroeven en pluggen uit de schuur gaan haken omdat ik de meegeleverde iets te klein vond.
Hij draaid ook al.

Nu zijn we er echter nog niet, nu komt er morgen ook nog één in de woonkamer.
Deze met afstandsbediening.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8891
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Plafondventilator ophangen: Advies gevraagd.

Bericht door J.C. Philpot »

Millieuvriendelijke optie, een plafonventilator :super

Zeker in vergelijking met een airco. Ik hoor regelmatig van mensen in mijn omgeving die airco's laten installeren in hun huis. Dat is heel wat minder millieuvriendelijk. Ik denk dan heel simplistisch: de mensheid overleeft het al 6000 jaar zonder die dingen, dus ik kan ook wel zonder.

In mijn auto geniet ik overigens wel van de airco.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Plafondventilator ophangen: Advies gevraagd.

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:Millieuvriendelijke optie, een plafonventilator :super

Zeker in vergelijking met een airco. Ik hoor regelmatig van mensen in mijn omgeving die airco's laten installeren in hun huis. Dat is heel wat minder millieuvriendelijk. Ik denk dan heel simplistisch: de mensheid overleeft het al 6000 jaar zonder die dingen, dus ik kan ook wel zonder.

In mijn auto geniet ik overigens wel van de airco.
Mee eens! Dat houd ik mij ook voor Al is op warme dagen de verleiding om er 1 aan te schaffen soms best groot.
Plaats reactie