Wisselen van energieleverancier

Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wisselen van energieleverancier

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ik las op Tweakers dat sommige mensen die jaarlijks overstappen een relatief hoog tarief betalen, vanwege de hoge bonus.

Ik zit standaard bij Greenchoice, omdat ik een principiële energieleverancier belangrijk vind en geen betere weet, ondanks de affaire met de directie.
Daarom zit ik bij ProLife qua zorgverzekering. Bij Delta voor de energie. Ik heb 'Groene stroom', maar nooit echt in verdiept moet ik zeggen.
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wisselen van energieleverancier

Bericht door HersteldHervormd »

Toevallig kreeg ik van de week ook weer de vraag of ik het energiecontract wilde verlengen, echter waren de tarieven letterlijk 15-20% gestegen, dat ga ik dus echt niet doen. Net als de vorige keer ga ik via de consumentenbond het regelen. De consumentenbond houdt dan een soort veiling met energieleveranciers. Iedereen die zich ingeschreven heeft krijgt dan, van de winnende leverancier, een scherp, vrijblijvend aanbod. Als het goed is hoor ik voor 1 juni wat het geworden is.

https://www.consumentenbond.nl/energie- ... collectief
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
JvW
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Wisselen van energieleverancier

Bericht door JvW »

HersteldHervormd schreef:Toevallig kreeg ik van de week ook weer de vraag of ik het energiecontract wilde verlengen, echter waren de tarieven letterlijk 15-20% gestegen, dat ga ik dus echt niet doen. Net als de vorige keer ga ik via de consumentenbond het regelen. De consumentenbond houdt dan een soort veiling met energieleveranciers. Iedereen die zich ingeschreven heeft krijgt dan, van de winnende leverancier, een scherp, vrijblijvend aanbod. Als het goed is hoor ik voor 1 juni wat het geworden is.

https://www.consumentenbond.nl/energie- ... collectief
Daar heb ik ook eens bij ingeschreven. Maar toen bleek dat gaslicht.com toch nog stukken goedkoper was op jaarbasis. Maar dat ligt waarschijnlijk voor een groot deel aan ons lage energieverbruik.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wisselen van energieleverancier

Bericht door HersteldHervormd »

Leuke statistiekjes:
Van 14-04 tot 21-04 waren wij niet thuis.

Gasverbruik was:
14: 0,22m3
15: 0,1m3
16: 0,05m3
17: 0m3
18: 0m3
19: 0m3
20: 0m3
21: nog niet beschikbaar

Slaat een CV ketel dan helemaal uit? Weet iemand dat? Het lijkt me dat een CV ketel altijd wel een klein waakvlammetje nodig heeft.

Stroomverbruik was:

14: 1,84 kwh
15: 1,71 kwh
16: 1,74 kwh
17: 1,73 kwh
18: 1,74 kwh
19: 1,75 kwh
20: 1,75 kwh
21: nog niet beschikbaar

Zo te zien een constant verbruik. De koelkast/vriezer staat natuurlijk altijd aan. Ook de pomp van het aquarium staat aan. Dan heb je nog wat stand-by apparaten en een beetje sluipverbruik. Toch vind ik 72 W/h echt heel weinig. Of verbruikt een koelkast als deze gesloten blijft heel weinig energie?

Ik zit na te denken om radiatorfolie achter de radiatoren te plaatsen. Wij hebben toch overal kastjes om de radiatoren, daar zie je denk niks van. Heeft er iemand ervaring met folie? Scheelt het in verbruik?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wisselen van energieleverancier

Bericht door refo »

Ketels hebben al eeuwen geen waakvlam meer.
Koelkasten gebruiken erg weinig, tenminste de moderne.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Wisselen van energieleverancier

Bericht door Quercus »

HersteldHervormd schreef:Leuke statistiekjes:
Van 14-04 tot 21-04 waren wij niet thuis.

Gasverbruik was:
14: 0,22m3
15: 0,1m3
16: 0,05m3
17: 0m3
18: 0m3
19: 0m3
20: 0m3
21: nog niet beschikbaar

Slaat een CV ketel dan helemaal uit? Weet iemand dat? Het lijkt me dat een CV ketel altijd wel een klein waakvlammetje nodig heeft.

Stroomverbruik was:

14: 1,84 kwh
15: 1,71 kwh
16: 1,74 kwh
17: 1,73 kwh
18: 1,74 kwh
19: 1,75 kwh
20: 1,75 kwh
21: nog niet beschikbaar

Zo te zien een constant verbruik. De koelkast/vriezer staat natuurlijk altijd aan. Ook de pomp van het aquarium staat aan. Dan heb je nog wat stand-by apparaten en een beetje sluipverbruik. Toch vind ik 72 W/h echt heel weinig. Of verbruikt een koelkast als deze gesloten blijft heel weinig energie?

Ik zit na te denken om radiatorfolie achter de radiatoren te plaatsen. Wij hebben toch overal kastjes om de radiatoren, daar zie je denk niks van. Heeft er iemand ervaring met folie? Scheelt het in verbruik?
Radiatorfolie helpt wel een beetje. Het voordeel is met name dat je de warmte niet meer aan de buitenmuur afgeeft en dat is voordelig (met name bij een matig of niet geïsoleerde spouwmuur). Maar "merken" in de kosten ga je het niet. Dat is sowieso heel lastig meetbaar.

Er kleeft ook een nadeel aan: je vermindert het vermogen van de radiator ermee. Deze kan namelijk aan één zijde z'n warmte niet meer afgeven. Bij krap bemeten systemen kan het dan zo zijn dat er ineens onvoldoende radiator capaciteit overblijft om het huis op temperatuur te brengen op een koude dag
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wisselen van energieleverancier

Bericht door refo »

De cv-ketel op 50 graden zetten helpt behoorlijk.

Bij gasverbruik moet je de graaddagen ook mee laten wegen in de berekening.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wisselen van energieleverancier

Bericht door merel »

Wij hebben enorm bespaard door korter te douchen. Met name de kinderen hadden er een handje van om lang onder de straal te blijven staan. Nu hangt er een timer die zij zelf op 2 minuten zetten. Dat scheelde heel veel gasverbruik.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Wisselen van energieleverancier

Bericht door Marck »

Ondertussen de leverancier via Gezinsenergie veranderd. Was Anode Energie maar die is kopje onder gegaan eind vorig jaar. Is nu van Helder geworden. En variabel.
Hoopvol
Berichten: 1294
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Wisselen van energieleverancier

Bericht door Hoopvol »

refo schreef:De cv-ketel op 50 graden zetten helpt behoorlijk.
Ik hoor verhalen dat de ketel inwendig enorm vervuild doordat de ketel zichzelf niet meer schoon brand.
Ik heb wat dat betreft te weinig verstand van cv ketels. Is er een forummer met verstand van ketels?
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wisselen van energieleverancier

Bericht door merel »

Hoopvol schreef:
refo schreef:De cv-ketel op 50 graden zetten helpt behoorlijk.
Ik hoor verhalen dat de ketel inwendig enorm vervuild doordat de ketel zichzelf niet meer schoon brand.
Ik heb wat dat betreft te weinig verstand van cv ketels. Is er een forummer met verstand van ketels?
Afgelopen week kwam bij ons de CV monteur en hij zei dat je zonder problemen de CV nog lager kon zetten. Het was bij ons alleen de vraag of de radiatoren boven dit aankonden.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Wisselen van energieleverancier

Bericht door Ditbenik »

Quercus schreef:
HersteldHervormd schreef:Leuke statistiekjes:
Van 14-04 tot 21-04 waren wij niet thuis.

Gasverbruik was:
14: 0,22m3
15: 0,1m3
16: 0,05m3
17: 0m3
18: 0m3
19: 0m3
20: 0m3
21: nog niet beschikbaar

Slaat een CV ketel dan helemaal uit? Weet iemand dat? Het lijkt me dat een CV ketel altijd wel een klein waakvlammetje nodig heeft.

Stroomverbruik was:

14: 1,84 kwh
15: 1,71 kwh
16: 1,74 kwh
17: 1,73 kwh
18: 1,74 kwh
19: 1,75 kwh
20: 1,75 kwh
21: nog niet beschikbaar

Zo te zien een constant verbruik. De koelkast/vriezer staat natuurlijk altijd aan. Ook de pomp van het aquarium staat aan. Dan heb je nog wat stand-by apparaten en een beetje sluipverbruik. Toch vind ik 72 W/h echt heel weinig. Of verbruikt een koelkast als deze gesloten blijft heel weinig energie?

Ik zit na te denken om radiatorfolie achter de radiatoren te plaatsen. Wij hebben toch overal kastjes om de radiatoren, daar zie je denk niks van. Heeft er iemand ervaring met folie? Scheelt het in verbruik?
Radiatorfolie helpt wel een beetje. Het voordeel is met name dat je de warmte niet meer aan de buitenmuur afgeeft en dat is voordelig (met name bij een matig of niet geïsoleerde spouwmuur). Maar "merken" in de kosten ga je het niet. Dat is sowieso heel lastig meetbaar.

Er kleeft ook een nadeel aan: je vermindert het vermogen van de radiator ermee. Deze kan namelijk aan één zijde z'n warmte niet meer afgeven. Bij krap bemeten systemen kan het dan zo zijn dat er ineens onvoldoende radiator capaciteit overblijft om het huis op temperatuur te brengen op een koude dag
Radiatorfolie werkt uitstekend. Ik heb het aan de achterkant tegen de radiatoren geplakt. Niet achter de radiator doen dus, maar er tegenaan plakken. Een paar maanden terug een warmtescan van mijn huis laten doen en op de plek van de radiatoren waren de muren aan de buitenkant het koudst. Op tonzon.nl vind je daar hele praktische folie voor. Uit de scan bleek ook dat de meeste warmte verdween door de kunststofkozijnen (uit 1986). Ik ben vanmiddag een offerte getekend om alle kozijnen te laten vervangen en HR++ glas (het zogenoemde triple gasgevulde glas) te laten plaatsen. Gelijk ook alle drie de buitendeur maar meegenomen.
In de kelder heb ik in twee van de vier ruimtes aluminiumfolie tegen de vloer geplakt. Dat vult zich met lucht. De temperatuur op vloer van de begane grond is 1,5 graad hoger dan boven de ruimte waar het nog niet zit. De rest moet ik nog even doen als ik binnenkort tijd heb.
Ik had al 15 zonnepanelen. Dit jaar wil ik een zonneboiler van een paar honderd liter laten plaatsen en nog 18 zonnepanelen.
De temperatuur van de CV-ketel staat op 50C. Dat blijkt meer dan genoeg om het huis te verwarmen. Ik wil nu naar 40C om te zien of dat ook voldoende is. Als dat het geval is, wordt het aantrekkelijk om een warmtepomp aan te schaffen.
Het dak is begin deze eeuw vervangen. Aan de binnenkant van de buitenmuren is vrijwel in het hele huis een gipswand geplaatst en de tussenruimte opgevuld met glaswol.
Het streven is om het gasvrij te hebben tegen de tijd wat we aan ons pensioen toe zijn D.V.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wisselen van energieleverancier

Bericht door Mannetje »

Triple glas in een deur, daar zou ik nog eens over nadenken. Wat gaat dat wegen? Je wilt nooit vingers tussen een deur, maar al helemaal niet als dat ding 100 kg weegt.
-
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Wisselen van energieleverancier

Bericht door FlyingEagle »

Met de komende winter voor de deur ben ik benieuwd hoe jullie hier nu tegen aan kijken. Overstappen, blijven zitten?

https://nos.nl/artikel/2489179-vast-var ... aar-nadert

We hebben nu zelf nog niet zo lang een dynamisch contract via ANWB energie. Ik weet alleen niet of ik het risico van hogere energieprijzen wil nemen deze winter
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Wisselen van energieleverancier

Bericht door Jeremiah »

Als de stakingen in Australie afgewend kunnen worden (gesprekken met vakbonden lopen momtenteel) en het onderhoud in Noorwegen is achter de rug verwacht ik de de prijzen nog verder zakken.
Plaats reactie