Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Vind je van jezelf dat je autistische trekjes heb?

Nee
13
27%
Enigzins
14
29%
Ja
22
45%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Charles schreef:Ik weet niet of dat perse introvert zijn is. Introverten kunnen prima praten maar niet in groepen en niet over koetjes en kalfjes. Vraag naar hun favoriete boek bijv. en je hebt zo een heel gesprek onder vier ogen.
Ik kan met hem alleen maar heel oppervlakkig praten. B.v. over de actualiteit als corona, enz. slaat hij dicht. Ik heb wel eens gemerkt dat hij prima kan 'ouwehoeren', maar als de ernst van het keven om 't hoekje komt is het doodstil, ook weet je niet wat hij denkt, in niets, alleen het oppervlakkige lijkt te gaan. Hij lijkt ondoordringbaar, en zeker voor mij, want ik hoor wel eens wat, maar dan meest via derden.
Dat klinkt dan meer als geen gesprek willen/kunnen voeren over geestelijke zaken, dan als specifiek introvert/autistisch toch?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Ja, echt in alles, als ik iets van hem hoor is het vaak via een derde. Hij heeft nooit de diagnose 'autistisch' gehad, maar heeft me wel eens zo gezegd toen hij niet wat wilde zeggen: Ik geloof dat ik nog autistischer ben als jij... En daarmee was alles gezegd :)
Niettegenstaande de topictitel heb je het nu wel voortdurend over een ander :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Terri »

Als je over de ernst van het leven niet met elkaar kan praten kan het ook zomaar zijn dat je wederzijds op een andere 'golflengte' denkt.
Ik ken ook iemand waar ik niet goed mee kan praten, de invalshoek is altijd dusdanig voor mij 'verwarrend' dat we meestal elkaar niet begrijpen. Ik hou het graag bij de kern, die ander is meer een detaillist en bewandelt bij voorkeur 'zijwegen' ;)
Het is absoluut geen onwil ,van beide kanten niet, alhoewel voor een goed gesprek beide partijen wel bereid moeten zijn tot 'openheid' ( vind ik)
Tja en dan worden de gesprekken vanzelf oppervlakkig....
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Zita »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Charles schreef:Ik weet niet of dat perse introvert zijn is. Introverten kunnen prima praten maar niet in groepen en niet over koetjes en kalfjes. Vraag naar hun favoriete boek bijv. en je hebt zo een heel gesprek onder vier ogen.
Ik kan met hem alleen maar heel oppervlakkig praten. B.v. over de actualiteit als corona, enz. slaat hij dicht. Ik heb wel eens gemerkt dat hij prima kan 'ouwehoeren', maar als de ernst van het keven om 't hoekje komt is het doodstil, ook weet je niet wat hij denkt, in niets, alleen het oppervlakkige lijkt te gaan. Hij lijkt ondoordringbaar, en zeker voor mij, want ik hoor wel eens wat, maar dan meest via derden.
Dat klinkt dan meer als geen gesprek willen/kunnen voeren over geestelijke zaken, dan als specifiek introvert/autistisch toch?
Als ik het mij goed herinner heb je op dit forum meermaals je afkeuring laten blijken over keuzes die je broer in dit opzicht gemaakt heeft. Het lijkt mij best wel lastig om open te zijn als je weet dat je allerpersoonlijkste gevoelens worden afgekeurd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef: Als ik het mij goed herinner heb je op dit forum meermaals je afkeuring laten blijken over keuzes die je broer in dit opzicht gemaakt heeft. Het lijkt mij best wel lastig om open te zijn als je weet dat je allerpersoonlijkste gevoelens worden afgekeurd.
Precies. En om dan hier een beeld te schetsen waarin het aan de broer ligt, dat getuigt niet van veel inlevingsvermogen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Dan moet je rustig de tijd nemen voor een gesprek, in een klein groepje of een-op-een.
Dat lukt echt niet. Mijn broer ken ik zolang ik leef, maar ik kan sinds dat hij een andere weg is ingeslagen geen opening bij hem krijgen. Zeer introvert. Hij kan mijn tot in details kennen, maar hij is een vreemde voor mij, wat zijn innerlijk betreft.
Tja, zo gaat dat. De één wil of kan alleen over Ferrari's praten, de ander alleen over de ernst van Covid. Dan heb je geen gesprek.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door eilander »

(dit topic gaat niet over anderen)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Delftenaar »

De vraag is vervolgens wat een gesprek is. De vraag klinkt misschien als een open deur maar is het toch niet.

Sommige mensen zijn opgegroeid in een gezin waarin een gesprek over het weer het meest diepgaande is wat ze hebben meegekregen. Eenmaal volwassen komen ze autistisch over: logisch, ze hebben nooit geleerd wat het betekent om een diepgaand gesprek te hebben.
Zijn ze dan autistisch? Tegenwoordig zegt iedereen ja terwijl het echte antwoord nee is. De emotionele bagage hebben ze nooit geleerd en meegekregen. Ben je autistisch of heb je in je jeugd iets niet geleerd (waarvan je als volwassene last hebt)

Aan alle etiketten die we tegenwoordig op mensen plakken heb ik een hekel. Iedereen lijkt een psychisch probleem te hebben. Dat is trouwens iets anders dan worstelingen in en met het leven: dat kan zeker. En ook daarin is hulp gewenst. Maar het etiket autistisch of ADHD is iets anders.

De Oostenrijker Asperger (dus niet de groente uit het voorjaar) ontdekte ooit, rond 1945, kinderen met een autistisch trekje. Dat trekje kreeg vervolgens zijn naam.
Nu, in 2021, zouden wij de kinderen die hij destijds het syndroom van Asperger meegaf direct in een instelling stoppen vanwege zwaar autistisch gedrag.
Mensen die in 1945 "normaal" waren hebben nu Asperger

Het zal. Problemen wil ik niet bagatelliseren.
Maar laten we niet iedereen autistisch noemen (of iets anders...).
Mannetje
Berichten: 7669
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Mannetje »

Terechte nuance. Verlies alleen de moeite niet uit het oog bij diegenen waar echt sprake is van autisme, of moeilijk gedrag dat zo genoemd wordt.
-
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Charles schreef:Ik weet niet of dat perse introvert zijn is. Introverten kunnen prima praten maar niet in groepen en niet over koetjes en kalfjes. Vraag naar hun favoriete boek bijv. en je hebt zo een heel gesprek onder vier ogen.
Ik kan met hem alleen maar heel oppervlakkig praten. B.v. over de actualiteit als corona, enz. slaat hij dicht. Ik heb wel eens gemerkt dat hij prima kan 'ouwehoeren', maar als de ernst van het keven om 't hoekje komt is het doodstil, ook weet je niet wat hij denkt, in niets, alleen het oppervlakkige lijkt te gaan. Hij lijkt ondoordringbaar, en zeker voor mij, want ik hoor wel eens wat, maar dan meest via derden.
Dat klinkt dan meer als geen gesprek willen/kunnen voeren over geestelijke zaken, dan als specifiek introvert/autistisch toch?
Als ik het mij goed herinner heb je op dit forum meermaals je afkeuring laten blijken over keuzes die je broer in dit opzicht gemaakt heeft. Het lijkt mij best wel lastig om open te zijn als je weet dat je allerpersoonlijkste gevoelens worden afgekeurd.
Ja, maar ik bedoel geenszins kwaad over hem te spreken. Het is gewoon een zeer moeilijke situatie. We hebben met moeite professionele hulp geprobeerd, maar kort daarop liet hij het weer afweten. Als er dan geen wil is dan is er ook geen weg, Ik zeg altijd: waar een wil is, is een weg. Een leer je niet als je alles afsluit. Dan blijf je waar je bent. Dat is het trieste, ook voor hemzelf. Maar hij ziet dat blijkbaar niet. En nogmaals ik hou zielsveel van mijn broer, en dat maakt het te pijnlijker. Liefde en genegenheid kan niet altijd van een komen. Men moet zich dan ook, mijns inziens, en ook volgens professionals, van twee kanten voor elkaar openstellen. Als dat niet kan, dan wordt de weg jammer genoeg geblokkeerd. En zo is er veel ellende die mensen soms alleen moeten doorworstelen. Maar ik hou niet van klagen. Ik wel graag wel recht door zee. Kromme wegen zijn doorgaans niet recht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Zita schreef: Als ik het mij goed herinner heb je op dit forum meermaals je afkeuring laten blijken over keuzes die je broer in dit opzicht gemaakt heeft. Het lijkt mij best wel lastig om open te zijn als je weet dat je allerpersoonlijkste gevoelens worden afgekeurd.
Precies. En om dan hier een beeld te schetsen waarin het aan de broer ligt, dat getuigt niet van veel inlevingsvermogen.
Lieve Hendrikus,
Ik kan naar waarheid getuigen dat echt alles uit de kast heb gehaald om te een rechte en goede relatie te geraken, en weet u wat het moeilijke is? Dat is juist het gebrek aan empathie. En ik weet het ook wel, als je dat niet hebt kun je dat wellicht moeilijk maken. Maar weet u, dat u hierboven zonder te weten een oordeel uitsprak over iets (over mij denk ik?) wat u niet wist. en waar ik echt zwaar aan lijdt, zowel mentaal als fysiek. Er wordt wel eens gezegd dat diep ingrijpende zaken niet in je koude kleren gaan zitten. Begrijpt u het? Ik hoop het, want bij misverstanden is niemand gebaat.

En ja sorry, het vanzelf over mij, maar wat zwaar weegt komt er wel eens uit. Dat was ook niet mijn bedoeling.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef:De vraag is vervolgens wat een gesprek is. De vraag klinkt misschien als een open deur maar is het toch niet.

Sommige mensen zijn opgegroeid in een gezin waarin een gesprek over het weer het meest diepgaande is wat ze hebben meegekregen. Eenmaal volwassen komen ze autistisch over: logisch, ze hebben nooit geleerd wat het betekent om een diepgaand gesprek te hebben.
Zijn ze dan autistisch? Tegenwoordig zegt iedereen ja terwijl het echte antwoord nee is. De emotionele bagage hebben ze nooit geleerd en meegekregen. Ben je autistisch of heb je in je jeugd iets niet geleerd (waarvan je als volwassene last hebt)

Aan alle etiketten die we tegenwoordig op mensen plakken heb ik een hekel. Iedereen lijkt een psychisch probleem te hebben. Dat is trouwens iets anders dan worstelingen in en met het leven: dat kan zeker. En ook daarin is hulp gewenst. Maar het etiket autistisch of ADHD is iets anders.

De Oostenrijker Asperger (dus niet de groente uit het voorjaar) ontdekte ooit, rond 1945, kinderen met een autistisch trekje. Dat trekje kreeg vervolgens zijn naam.
Nu, in 2021, zouden wij de kinderen die hij destijds het syndroom van Asperger meegaf direct in een instelling stoppen vanwege zwaar autistisch gedrag.
Mensen die in 1945 "normaal" waren hebben nu Asperger

Het zal. Problemen wil ik niet bagatelliseren.
Maar laten we niet iedereen autistisch noemen (of iets anders...).
Dit kan kloppen. Want ik ben van kort na de oorlog, en tot ongeveer mijn 50e jaar heeft nooit een arts een diagnose in die geest gesteld. Wel was ik altijd lichamelijk zwak, maar geen mens die er aan dacht om je een etiketje op te plakken. Ik heb gewoon de lagere school doorlopen en kon redelijk goed meekomen. Alleen door lichamelijke zwakte moest ik nogal veel verzuimen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Charles schreef:Ik weet niet of dat perse introvert zijn is. Introverten kunnen prima praten maar niet in groepen en niet over koetjes en kalfjes. Vraag naar hun favoriete boek bijv. en je hebt zo een heel gesprek onder vier ogen.
Ik kan met hem alleen maar heel oppervlakkig praten. B.v. over de actualiteit als corona, enz. slaat hij dicht. Ik heb wel eens gemerkt dat hij prima kan 'ouwehoeren', maar als de ernst van het keven om 't hoekje komt is het doodstil, ook weet je niet wat hij denkt, in niets, alleen het oppervlakkige lijkt te gaan. Hij lijkt ondoordringbaar, en zeker voor mij, want ik hoor wel eens wat, maar dan meest via derden.
Dat klinkt dan meer als geen gesprek willen/kunnen voeren over geestelijke zaken, dan als specifiek introvert/autistisch toch?
Als ik het mij goed herinner heb je op dit forum meermaals je afkeuring laten blijken over keuzes die je broer in dit opzicht gemaakt heeft. Het lijkt mij best wel lastig om open te zijn als je weet dat je allerpersoonlijkste gevoelens worden afgekeurd.
Ja inderdaad, begrijp me goed. Ik heb alles in het werk gesteld om de zaken recht te krijgen, maar als het van een kant blokkeert zit je vast. En nogmaals, geen kwaad over mijn liever broer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Delftenaar »

Dat je lichamelijk zwak bent is een kruis op zich. Een kruis je je hele leven mee moet dragen.
Je lichamelijke zwakte betekent niet dat je ook psychisch zwak bent. Dat kan samen gaan, maar ik ken ook lichamelijk zwakke personen die psychisch ijzersterk zijn.

Uiteindelijk heeft God ons als mens geschapen. Met misschien diverse zwaktes die hier als mens op aarde erbij kunnen komen.
Dan zegt de Bijbel in Romeinen 8: niets (geen lichamelijke/psychische zwakte dus ook) kan ons scheiden van de liefde Gods.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef:Dat je lichamelijk zwak bent is een kruis op zich. Een kruis je je hele leven mee moet dragen.
Je lichamelijke zwakte betekent niet dat je ook psychisch zwak bent. Dat kan samen gaan, maar ik ken ook lichamelijk zwakke personen die psychisch ijzersterk zijn.

Uiteindelijk heeft God ons als mens geschapen. Met misschien diverse zwaktes die hier als mens op aarde erbij kunnen komen.
Dan zegt de Bijbel in Romeinen 8: niets (geen lichamelijke/psychische zwakte dus ook) kan ons scheiden van de liefde Gods.
Nee, weet ik, maar te veel spanningen en moeilijke wegen kunnen een mens wel vroeg oud naken. Dan raakt het meer het lichamelijke dan het mentale.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie