Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Vind je van jezelf dat je autistische trekjes heb?

Nee
13
27%
Enigzins
14
29%
Ja
22
45%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Charles »

Als mensen uit de kerk vertrekken naar links of rechts zeggen wij weleens tegen elkaar: de ADHD-ers gaan naar de evangelische gemeenten en de autisten naar de zwaardere (afgescheiden) gemeenten.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Terri »

Charles schreef:Als mensen uit de kerk vertrekken naar links of rechts zeggen wij weleens tegen elkaar: de ADHD-ers gaan naar de evangelische gemeenten en de autisten naar de zwaardere (afgescheiden) gemeenten.
Wie weet zit je met deze constatering wel behoorlijk dicht bij de/een waarheid. :huhu
Uitzonderingen daar gelaten.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Zita »

Ontopic: autistische trekjes bij JEZELF, niet bij anderen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 905
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Adagio »

Zita schreef:Ontopic: autistische trekjes bij JEZELF, niet bij anderen.
Mijn trekje is dan, dat ik ze bij anderen zie.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Susanna »

Ik zie wel wat trekjes van ASS bij mezelf.

Bepaalde begrippen als 'zonde' en 'genade' zijn voor mij lastig te begrijpen. Gelukkig was ik slim genoeg om uit te zoeken wat er achter die begrippen schuilging. Abstracte termen en metaforen vind ik niet prettig.

Kijk ook eens hier: https://www.commen.nl/autistische-trekjes/
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door HersteldHervormd »

Ik blijft het apart vinden dat het merendeel enigszins of duidelijk aangeeft trekjes van autisme te herkennen bij zichzelf. Zou iemand daar een verklaring voor hebben? Je kan je dan namelijk afvragen of de ''autistische'' trekjes blijkbaar hoort tot het doorsnee gedrag?

Maar het gaat natuurlijk over trekjes, niet over de stoornis zelf, dat maakt het m.i. wel anders.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Dodo »

Ik huil wel eens. Heb ik dan trekjes van depressie?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door DDD »

De meeste mannen hebben autistische trekjes. Het is toch prima om jezelf te kennen? Zelfkennis is een groot goed. Die bewaart voor veel zonden en ongemakken. (Of moet het 'Het' zijn, omdat het op 'goed' slaat?)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door refo »

DDD schreef:De meeste mannen hebben autistische trekjes. Het is toch prima om jezelf te kennen? Zelfkennis is een groot goed. Die bewaart voor veel zonden en ongemakken. (Of moet het 'Het' zijn, omdat het op 'goed' slaat?)
Door de punt slaat het weer op zelfkennis.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Mannetje »

HersteldHervormd schreef:Ik blijft het apart vinden dat het merendeel enigszins of duidelijk aangeeft trekjes van autisme te herkennen bij zichzelf. Zou iemand daar een verklaring voor hebben? Je kan je dan namelijk afvragen of de ''autistische'' trekjes blijkbaar hoort tot het doorsnee gedrag?

Maar het gaat natuurlijk over trekjes, niet over de stoornis zelf, dat maakt het m.i. wel anders.
Pas bij een complete verzameling trekjes krijg je een diagnose ASS. De trekjes zelf zijn gewoon menselijke eigenschappen.
Gestructureerd zijn is een groot goed, maar ook een trekje van autisme.
-
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik blijft het apart vinden dat het merendeel enigszins of duidelijk aangeeft trekjes van autisme te herkennen bij zichzelf. Zou iemand daar een verklaring voor hebben? Je kan je dan namelijk afvragen of de ''autistische'' trekjes blijkbaar hoort tot het doorsnee gedrag?

Maar het gaat natuurlijk over trekjes, niet over de stoornis zelf, dat maakt het m.i. wel anders.
Pas bij een complete verzameling trekjes krijg je een diagnose ASS. De trekjes zelf zijn gewoon menselijke eigenschappen.
Gestructureerd zijn is een groot goed, maar ook een trekje van autisme.
Maar moeten we dan zeggen, gestructureerde mensen hebben autistische trekjes? Of moeten we dan eigenlijk zeggen, autistische mensen hebben trekjes van gestructureerde mensen?
Wat Dodo ook zei: Ik huil wel eens, heb ik dan een trekje van een depressie? Of: Ik heb veel energie, dat is een ADHD trekje? Of ik vind het moeilijk om me te concentreren als ik veel prikkels krijg, is dat dan ook een trekje van ADD?

Ik ben het meer met je eens wat je zei over de typering van menselijke eigenschappen, en het meer te definiëren als karaktertrekjes in plaats van een trekje van een of andere gedragsstoornis. Dat klinkt toch ook eigenlijk belachelijk?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door DDD »

Het zou mij ook niet verbazen als ASS over 100 jaar net zo wordt bekeken als homoseksualiteit nu. Dat zagen veel mensen vroeger ook als een stoornis, nu is het meer een variatie, al kun je alles wat afwijkt van gemiddeld natuurlijk prima een stoornis noemen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Ik huil wel eens. Heb ik dan trekjes van depressie?
Nee! Ik bedoel dat hoeft niet. Huilen kan ook veroorzaakt worden door een gevoelige natuur. Er zijn mensen die bij een beetje drama of ellende gaan huilen. Anderen laten dat niet merken, maar dat wil niet zeggen dat het diegenen niet raakt.
Van een gevoelige natuur kun je zelf best veel last hebben: Wat denk een ander daarvan? Wat een huilebalk! Ik heb een tante gehad, die erg gevoelig was in de kerk. Ze zat dan wel te huilen in de kerk als haar zielstoestand werd verklaard, of iets van de liefde Gods mocht smaken enz. Het zelfs zo dat sommigen haar de bijnaam 'Huiledientje' gaven.... Die mensen hebben er waarschijnlijk zelf niets van begrepen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Marck »

Zullen forumgebruikers over het algemeen wat meer naar autisme neigen dan niet forum gebruikers?
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door HersteldHervormd »

Marck schreef:Zullen forumgebruikers over het algemeen wat meer naar autisme neigen dan niet forum gebruikers?
Hoe dat zo?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie