SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Er zijn veel mensen die de "gave des onderscheids" missen. Dat maakt vanzelf de botsing ernstiger, want we botsen welregelmatig, en dan gaat het tussen degenen die niet met een nieuwe stroming meekunnen. Deze confrontatie zie je ook regelmatig op dit forum.
De "gave des onderscheids" loopt niet altijd parallel met mensen die ruimer kunnen denken. Sommigen van die kunnen ondanks dat goed aanvoelen waar een scheidslijn loopt. Ik ben me heel goed bewust dat ik dit niet kan onderbouwen, want dit laat zich erg moeilijk onder woorden brengen. Mensen die die gave wel hebben kunnen dat soms wel haarfijn, maar dan maakt het dit verschil dat degenen die de meer progressief zijn, ofwel meer kunnen relativeren, waar er meer bij door kan, die voelen zich dan meteen buitengesloten. We zagen dat ook in de reacties van de 'brief' van ds. Hoogerland. Wijlen ds. P. Blok en bv. ds. Mallan hadden wel de gave om snel te doorzien met wie ze spraken. En ja, dat is iets wat niet iedereen kan verdragen. En daaruit spruiten weer een insinuering als: jij weet het altijd beter, of denk je dat jij alleen de waarheid in pacht hebt, enz. We herkennen dat hier vast wel. Wellicht kunnen we spreken van geestelijke botsingen, ik denk wel dat dit meer een geestelijk onderscheid is.
Het valt me op dat jij de gave des onderscheids vooral lijkt toe te kennen aan mensen uit behoudende kring.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Er zijn veel mensen die de "gave des onderscheids" missen. Dat maakt vanzelf de botsing ernstiger, want we botsen welregelmatig, en dan gaat het tussen degenen die niet met een nieuwe stroming meekunnen. Deze confrontatie zie je ook regelmatig op dit forum.
De "gave des onderscheids" loopt niet altijd parallel met mensen die ruimer kunnen denken. Sommigen van die kunnen ondanks dat goed aanvoelen waar een scheidslijn loopt. Ik ben me heel goed bewust dat ik dit niet kan onderbouwen, want dit laat zich erg moeilijk onder woorden brengen. Mensen die die gave wel hebben kunnen dat soms wel haarfijn, maar dan maakt het dit verschil dat degenen die de meer progressief zijn, ofwel meer kunnen relativeren, waar er meer bij door kan, die voelen zich dan meteen buitengesloten. We zagen dat ook in de reacties van de 'brief' van ds. Hoogerland. Wijlen ds. P. Blok en bv. ds. Mallan hadden wel de gave om snel te doorzien met wie ze spraken. En ja, dat is iets wat niet iedereen kan verdragen. En daaruit spruiten weer een insinuering als: jij weet het altijd beter, of denk je dat jij alleen de waarheid in pacht hebt, enz. We herkennen dat hier vast wel. Wellicht kunnen we spreken van geestelijke botsingen, ik denk wel dat dit meer een geestelijk onderscheid is.
Het valt me op dat jij de gave des onderscheids vooral lijkt toe te kennen aan mensen uit behoudende kring.
Nu verstaat u me weer mis. Het wordt gewoon niet meer benoemd omdat het bijna niet meer gekend wordt. Als we teruggaan in de bloeitijd van de kerken waren er velen. Meest eenvoudige zielen. En daar kreeg Gods volk onderwijs. Als men er van uit wil gaan dat ik ter kwader trouw spreek kan ik mij niet verweren. We gaan er van uit dat we eerlijk en oprecht spreken. Zouden we kunnen zeggen: Voor Gods Aangezicht oprecht te zijn? Ik denk dat geen mens oprecht is hoewel een mens wel een zaaksgerechtighheid kan hebben. En dat is ook weer zoiets wat velen weer niet begrijpen omdat het niet benoemd of gekend wordt.
Wel kan ik verwijzen naar oude preken en boeken. Maar om nu voor wantrouwen te gaan zoeken... dan krijg je het gevoel dat je iets moet opzoeken, eer je geloofd wordt. En ja dan het nog de vraag of we de bevindelijke preken wel willen erkennen? Ziet u de moeilijke situatie waarin de Kerk zich nu bevindt? Er wantrouwen en verdeeldheid en dat is niet zo het zou moeten zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Nu verstaat u me weer mis. Het wordt gewoon niet meer benoemd omdat het bijna niet meer gekend wordt. Als we teruggaan in de bloeitijd van de kerken waren er velen. Meest eenvoudige zielen. En daar kreeg Gods volk onderwijs. Als men er van uit wil gaan dat ik ter kwader trouw spreek kan ik mij niet verweren. We gaan er van uit dat we eerlijk en oprecht spreken. Zouden we kunnen zeggen: Voor Gods Aangezicht oprecht te zijn? Ik denk dat geen mens oprecht is hoewel een mens wel een zaaksgerechtighheid kan hebben. En dat is ook weer zoiets wat velen weer niet begrijpen omdat het niet benoemd of gekend wordt.
Wel kan ik verwijzen naar oude preken en boeken. Maar om nu voor wantrouwen te gaan zoeken... dan krijg je het gevoel dat je iets moet opzoeken, eer je geloofd wordt. En ja dan het nog de vraag of we de bevindelijke preken wel willen erkennen? Ziet u de moeilijke situatie waarin de Kerk zich nu bevindt? Er wantrouwen en verdeeldheid en dat is niet zo het zou moeten zijn.
Ik wantrouw je niet, ik denk dat wij ander beeld hebben van de kerk en haar geschiedenis.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door merel »

Zita schreef:
merel schreef:
Mara schreef:
Erskinees schreef:Een CEO is toch wel wat anders dan een leidinggevende.
Dat weet ik. Maar het is simpelweg niet bekend hoeveel SGP stemsters - laat ik het zo maar even noemen - een hoge functie bekleden.
Mevrouw Baan heeft het over zakenclubs, daar heb je niet zoveel te zoeken als leidinggevende van de afdeliing.
De tijd dat je als refomeisje of in de zorg, of op een school ging werken, ligt ver achter ons.
Toch zie ik met name in behoudender kerkelijke kringen vrouwen vrouwen na hun VWO doorstromen naar een Pabo of HBO-V danwel stoppen met hun universitaire studie als ze verkering krijgen en dan over te stappen naar een pabo of hbo-v. Dat kan je zo fijn parttime doen.
Ik zie het eerlijk gezegd niet zoveel. Op DC (toch wel de nogal behoudende studentenvereniging) werd om die reden in mijn tijd niet gestopt of overgestapt. Onder mijn leerlingen zie ik het ook niet. Meer meisjes dan jongens kiezen voor universiteit ipv HBO. De enige PABO'er die ik dit jaar onder mijn examenkandidaten heb, is een manspersoon. Maar misschien ken jij weer een heel andere populatie behoudende kerkelijke jongeren, onder wie het juist wel geldt.
In mijn vorige kerkelijke gemeente werd bijna iedereen juf ( hoezo lerarentekort dacht ik toen) en ik ken inmiddels meerdere mensen die na het eerste jaar uni overstappen of na hun universitaire studie de zij-instroom pabo doen.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
-DIA- schreef: Wijlen ds. P. Blok en bv. ds. Mallan hadden wel de gave om snel te doorzien met wie ze spraken. En ja, dat is iets wat niet iedereen kan verdragen.
(Ver)oordelen noem je dat. Dat heeft niets met doorzien te maken. En ook niet met de gave des onderscheids. Ik neem scherp afstand van dit soort uitspraken. Pas daar toch mee op. Wat is er veel misbruik gemaakt van en misgegaan met deze zogenoemde gaven.
Heel kort: Neen, dat niet. Dit is veroordelen van wat men niet kent.
Ik bevestig wat Ad Anker zegt. Ik heb in een gemeente gekerkt waar dit bij enkele mensen veel kwaad heeft gedaan, en tot jarenlange ellende heeft geleid. Wat jij het doorzien van mensen noemt, noem ik vriendjespolitiek en een hang naar het bijzondere en ongewone.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
-DIA- schreef: Wijlen ds. P. Blok en bv. ds. Mallan hadden wel de gave om snel te doorzien met wie ze spraken. En ja, dat is iets wat niet iedereen kan verdragen.
(Ver)oordelen noem je dat. Dat heeft niets met doorzien te maken. En ook niet met de gave des onderscheids. Ik neem scherp afstand van dit soort uitspraken. Pas daar toch mee op. Wat is er veel misbruik gemaakt van en misgegaan met deze zogenoemde gaven.
Heel kort: Neen, dat niet. Dit is veroordelen van wat men niet kent.
Ik bevestig wat Ad Anker zegt. Ik heb in een gemeente gekerkt waar dit bij enkele mensen veel kwaad heeft gedaan, en tot jarenlange ellende heeft geleid. Wat jij het doorzien van mensen noemt, noem ik vriendjespolitiek en een hang naar het bijzondere en ongewone.
Raakte dat dan hun godsdienst of die mensen zelf?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1083
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef:
Mistig schreef:
Geytenbeekje schreef:Het verbaast me dat ong de helft van de SGP Jongeren tegen vrouw in de politiek zijn
Betreft dit alleen (O)GGiN jeugd?
Want ik kan me niet indenken dat jeugd van GG HHK tegen zijn.
Er zullen ook wel jongeren uit de GG en HHK tegen zijn, schat ik in.
Ik geloof ook niet dat dat een meerderheid is.

Ik geloof überhaupt niet dat een meerderheid van de SGP leden tegen vrouwen in de politiek is.
Maar er wordt binnen de SGP behoorlijk rekening gehouden met de preciezen. En misschien is dat wel goed.
Ach , de hele discussie vind ik maar apekool.
Ik vind dat de vrouwen het moeten beslissen, het gaat over hen.
Als ze het niet willen vind ik het goed , als ze het we willen ook goed.
Wanneer je van mening bent dat het een principekwestie is, dan maakt het niet uit wat vrouwen hiervan vinden, dan gaat het erom hoe de Bijbel spreekt. En dat maakt nu juist deze discussie zo ingewikkeld.

Zelf ben ik er niet uit waar de grens ligt. Een beroep op onreinheid en het in de poort zitten doet geen recht aan de Nieuw Testamentische context waar de ceremoniële wetten zijn (afgeschaft) en waar bijv. Priscilla Apollos onderwijs geeft. Dat doet ze mogelijk in de beslotenheid van haar huis en niet in de gemeente, maar het wordt in ieder geval buiten de gemeente dan toegestaan of zelfs geprezen. Ook de discussie of er Junia of Junius moet staan op basis van het oude Grieks kan een argument zijn voor de hogere plaats die Paulus geeft aan vrouwen dan in het OT het geval was, al is Debora natuurlijk een bekend Oud-Testamentisch voorbeeld. Desondanks beroept Paulus zich ook op de scheppingsorde in de kerk met de zwijgteksten. De vraag die ik heb is waar de grens ligt: in de gemeente of ook daarbuiten? Geldt onderdanigheid alleen aan de eigen man of aan mannen in het algemeen? En daar hoort inderdaad ook bij of je als vrouwelijke docent mannen onderwijs mag geven, leidinggevende/ambtenaar/manager/koningin mag zijn. Waarom zou je wel teammanager in het onderwijs of in het ziekenhuis mogen zijn en niet diezelfde kennis inzetten in de kamer als minister? Ik ben hier nog niet over uitgedacht. Ik geloof dat God goede bedoelingen heeft met de scheppingsorde en dat die orde van blijvende betekenis is. Ik weet alleen niet wat dit betekent in het huidige maatschappelijke debat en de plaats voor vrouwen. Misschien vind ik allebei verdedigbaar, maar dan zou het een middelmatige zaak zijn. Zelfs daar ben ik niet uit: is het middelmatig of principieel?
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: Raakte dat dan hun godsdienst of die mensen zelf?
Zelfverheffing van geestelijk leiders raakt de eer van de Heere. Daar mag je wel benauwd van wezen.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door DDD »

@DIA:
Beide. Het gaat erom dat zulk soort onderscheidingsvermogen vrij willekeurig is. Aan de vruchten kent men de boom, maar dan is het oog van de onderscheider reeds lang vertrokken.

Maar bovenal is het niet naar Gods geopenbaarde wil, al zouden de verhalen worden uitgegeven onder de titel 'Uit het eeuwig Jeruzalem'.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef: Raakte dat dan hun godsdienst of die mensen zelf?
Zelfverheffing van geestelijk leiders raakt de eer van de Heere. Daar mag je wel benauwd van wezen.
Ja dat bedoel ik juist, daaruit blijkt wel dat we langs elkaar heen praten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door DDD »

Volgens mij zijn jullie het gewoon niet eens. Dat is niet hetzelfde als langs elkaar heen praten. Jij stelt iets, en anderen zeggen dat dat niet waar is.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Geytenbeekje »

Anselmus@@@@

Bedankt voor je uiteenzetting
Ook God gaf aan bepaalde vrouwen leiderschap kwaliteiten,
Als ze die tot Gods eer mag gebruiken heeft God haar op die pad geleid.
Ik ben zelf van mening, dat ik als man niet voor de vrouw mag kiezen als het daarover gaat.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Van Ewijk »

De laatste keer dat ik tijdens een ruzie mijn vrouw er op niet mis te verstane manier er op wees dat ik het hoofd des huizes was heb ik een week lang in mijn ouderlijk huis geslapen...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Bonny »

Van Ewijk schreef:De laatste keer dat ik tijdens een ruzie mijn vrouw er op niet mis te verstane manier er op wees dat ik het hoofd des huizes was heb ik een week lang in mijn ouderlijk huis geslapen...
Maar was ze het nou wel of niet eens met je stelling?

:haha :D
The Groom's still waiting at the altar
CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door CvdW »

Als de toon niet goed niet is, het maakt het niet uit wat je zegt, dan is het per definitie fout.
Deze Matthijs geeft als jongeman een duidelijk signaal af. De ouden hoor je niet meer.
Ik denk persoonlijk dat een splitsing van de SGP het beste is.
Plaats reactie