SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Geytenbeekje »

Mistig schreef:
Geytenbeekje schreef:Het verbaast me dat ong de helft van de SGP Jongeren tegen vrouw in de politiek zijn
Betreft dit alleen (O)GGiN jeugd?
Want ik kan me niet indenken dat jeugd van GG HHK tegen zijn.
Er zullen ook wel jongeren uit de GG en HHK tegen zijn, schat ik in.
Ik geloof ook niet dat dat een meerderheid is.

Ik geloof überhaupt niet dat een meerderheid van de SGP leden tegen vrouwen in de politiek is.
Maar er wordt binnen de SGP behoorlijk rekening gehouden met de preciezen. En misschien is dat wel goed.
Ach , de hele discussie vind ik maar apekool.
Ik vind dat de vrouwen het moeten beslissen, het gaat over hen.
Als ze het niet willen vind ik het goed , als ze het we willen ook goed.
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Erskinees »

Het is ook maar een bepaalde groep die naar de ledenvergaderingen komt. De stemverhoudingen bij de ledenvergadering zijn nooit helemaal representatief voor de achterban van de gehele partij.

In het ND stond een mooi stuk commentaar dat ook wel aansluit bij de reacties van Ad Anker in dit topic. In verband met de citaatregel slechts een paar regels daaruit: "Wat er gebeurt als de top van een partij stelselmatig de kol en de geit spaart (..). Het wordt tijd dat de SGP duidelijkheid gaat bieden. Of het vrouwenstandpunt is een onomstotelijk beginsel. Of het is een zaak van het eigen geweten. De SGP laveert al jarenlang tussen deze ijsschotsen door, maar laat de jongerenafdeling er nu op te pletter slaan"
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Mara »

Richard W schreef: Ik weet niet of het overal is, maar ik weet dat er gemeenten zijn waar een vrouw in verenigingsverband niet hardop mag voorgaan in gebed, ook niet op de vrouwenvereniging en dat er dan een ouderling komt openen en sluiten. Dus men is daarin wel principieel en dan is dat vanuit die optiek ook wel te verdedigen richting politiek.
In het reformatorisch verpleeghuis leest de vrijwilligster, en de verzorgende, hardop uit de Bijbel, ook in grotere kring, dus (destijds) met bezoek in een huiskamer, en gaat voor in gebed.
Ik heb in al die jaren één keer meegemaakt dat een man protest aantekende.
Persoonlijk vond ik dit overdreven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door windorgel »

Bij een vrouwenvereniging in de GGiN gaat wel een vrouw voor in gebed. Zodra er echter een manspersoon aanwezig is (lezing oid) is meestal wel de regel dat deze dan voorgaat in gebed.
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Henk J »

Ik weet dat bij onze verenigingen ook vrouwen voorgaan in gebed als er mannen aanwezig zijn. Die lijn helemaal doortrekken lijkt mij lastig. Maar er zit naar mijn idee wel verschil tussen leidinggevende zijn in een (eigen) bedrijf en in de politiek. Zo zaten de mannen ook in de poort in het oude testament en deden de vrouwen vaak ander werk vanuit huis. Ik zie geen aanwijzingen in de Bijbel dat de scheppingsorde nu niet meer relevant zou zijn.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Ik denk dat ik de analyse van Ad Anker best voor een groot deel kan volgen, alleen verschillen wij van mening over wat verrotting is. Over dat de tent uitvechten zich ik toch wel verschillen. Ik vind dat dat erg meevalt, maar voor zover er vechtersbazen gevonden worden, zie ik die zelf altijd ter rechterflank. Maar dat komt misschien omdat anderen mij ook als een vechtersbaas zien.

In ieder geval vind ik dat kerkscheidingen moeten gaan over de Twaalf artikelen, niet over (het tempo in adaptie van) culturele ontwikkelingen.
Heb ik 'de tent uitvechten' in mijn mond genomen? Ik kan me dat niet herinneren maar wellicht vergis ik me? Over de rechterflank: behoudend willen zijn in standpunten die vanuit het verleden volkomen zekerheid hadden is wel hun handelsmerk. Het roept weerstand op wanneer dit ter discussie gesteld wordt. Linkerflankmensen menen daarentegen dat het een kwestie van geduld is: alle veranderingen worden toch wel doorgevoerd, door de starheid van het behoudende deel duurt het alleen wat langer. Linkerflankmensen hebben wellicht veel geduld.

Daarbij zij wel aangetekend dat het 'alles verandert toch wel' een seculiere gedachte is. Zo ook het vrouwenstandpunt. Bij D66 zijn ze al veel verder bijvoorbeeld: daar zijn ze al een paar stappen verder: er is geen verschil, je geslacht is een keuze.

Ik herken het wel: euthanasie is bijvoorbeeld een standpunt waar we allemaal hetzelfde van vinden: doden van mensen is tegen de wet van God. Toch betrap ik me in mijn werk in de ouderenzorg op 'begrip' voor mensen die die keuze maken. Het is dan echt nodig om heel strak bij je standpunt te blijven en dat als basis te houden voor (het uiten van) je mening. Dat komt dan fundamentalistisch over, echter, zonder dat fundament blijf je nergens en wordt het een afglijdende schaal. En dat is zichtbaar in onze maatschappij. God van de troon, de mens er op, en je krijgt een bende. Daarom verwarm ik me aan mensen die duidelijk hun op de Bijbel gegronde standpunten uitdragen.
Geen slachtofferrol, wel een kleine minderheid. Je zou ze ook de 'bevindelijken' kunnen noemen. En er zijn er heel veel die dit onderscheid niet zien of kunnen horen. Dan krijg je al snel een stempel van star, verstard, zeer conservatief, of extreem. We zien, eerlijk ik niet anders zien, dat zich al een hele poos een proces gaande is waarin de oude conservatieven niet met de progressieven meekunnen. Daaruit zie ik uiteindelijk wel een scheiding der geesten ontstaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Pioenroosje »

Erskinees schreef:Het is ook maar een bepaalde groep die naar de ledenvergaderingen komt. De stemverhoudingen bij de ledenvergadering zijn nooit helemaal representatief voor de achterban van de gehele partij.

In het ND stond een mooi stuk commentaar dat ook wel aansluit bij de reacties van Ad Anker in dit topic. In verband met de citaatregel slechts een paar regels daaruit: "Wat er gebeurt als de top van een partij stelselmatig de kol en de geit spaart (..). Het wordt tijd dat de SGP duidelijkheid gaat bieden. Of het vrouwenstandpunt is een onomstotelijk beginsel. Of het is een zaak van het eigen geweten. De SGP laveert al jarenlang tussen deze ijsschotsen door, maar laat de jongerenafdeling er nu op te pletter slaan"
Haha, een kol is een heks hé. Is natuurlijk ook niet bijbels om zo over vrouwen te praten :humhihi
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4010
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:
Geen slachtofferrol, wel een kleine minderheid. Je zou ze ook de 'bevindelijken' kunnen noemen. En er zijn er heel veel die dit onderscheid niet zien of kunnen horen. Dan krijg je al snel een stempel van star, verstard, zeer conservatief, of extreem. We zien, eerlijk ik niet anders zien, dat zich al een hele poos een proces gaande is waarin de oude conservatieven niet met de progressieven meekunnen. Daaruit zie ik uiteindelijk wel een scheiding der geesten ontstaan.
Hier misbruik je toch ernstig de term ‘bevindelijken’ in het verband van dit onderwerp. De duiding ‘oude conservatieven’ en ‘progressieven’ is een veel betere duiding.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Ad Anker »

Maanenschijn schreef:
-DIA- schreef:
Geen slachtofferrol, wel een kleine minderheid. Je zou ze ook de 'bevindelijken' kunnen noemen. En er zijn er heel veel die dit onderscheid niet zien of kunnen horen. Dan krijg je al snel een stempel van star, verstard, zeer conservatief, of extreem. We zien, eerlijk ik niet anders zien, dat zich al een hele poos een proces gaande is waarin de oude conservatieven niet met de progressieven meekunnen. Daaruit zie ik uiteindelijk wel een scheiding der geesten ontstaan.
Hier misbruik je toch ernstig de term ‘bevindelijken’ in het verband van dit onderwerp. De duiding ‘oude conservatieven’ en ‘progressieven’ is een veel betere duiding.
Ik zie het onderscheid en kan het ook goed horen.
Bevindelijk is een heel ander verhaal.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Ditbenik »

Maanenschijn schreef:
-DIA- schreef:
Geen slachtofferrol, wel een kleine minderheid. Je zou ze ook de 'bevindelijken' kunnen noemen. En er zijn er heel veel die dit onderscheid niet zien of kunnen horen. Dan krijg je al snel een stempel van star, verstard, zeer conservatief, of extreem. We zien, eerlijk ik niet anders zien, dat zich al een hele poos een proces gaande is waarin de oude conservatieven niet met de progressieven meekunnen. Daaruit zie ik uiteindelijk wel een scheiding der geesten ontstaan.
Hier misbruik je toch ernstig de term ‘bevindelijken’ in het verband van dit onderwerp. De duiding ‘oude conservatieven’ en ‘progressieven’ is een veel betere duiding.
Ja, je kunt zelfs bevindelijk en progressief zijn of conservatief en niet bevindelijk.
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Henk J »

https://www.youtube.com/watch?v=QQ78CYB6TbU
Hier een video van het RD over dit punt, Mathijs van der Tang laat zich hier al een stuk beter uit. Fraaie interviews.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door -DIA- »

Maanenschijn schreef:
-DIA- schreef:
Geen slachtofferrol, wel een kleine minderheid. Je zou ze ook de 'bevindelijken' kunnen noemen. En er zijn er heel veel die dit onderscheid niet zien of kunnen horen. Dan krijg je al snel een stempel van star, verstard, zeer conservatief, of extreem. We zien, eerlijk ik niet anders zien, dat zich al een hele poos een proces gaande is waarin de oude conservatieven niet met de progressieven meekunnen. Daaruit zie ik uiteindelijk wel een scheiding der geesten ontstaan.
Hier misbruik je toch ernstig de term ‘bevindelijken’ in het verband van dit onderwerp. De duiding ‘oude conservatieven’ en ‘progressieven’ is een veel betere duiding.
Er zijn veel mensen die de "gave des onderscheids" missen. Dat maakt vanzelf de botsing ernstiger, want we botsen welregelmatig, en dan gaat het tussen degenen die niet met een nieuwe stroming meekunnen. Deze confrontatie zie je ook regelmatig op dit forum.
De "gave des onderscheids" loopt niet altijd parallel met mensen die ruimer kunnen denken. Sommigen van die kunnen ondanks dat goed aanvoelen waar een scheidslijn loopt. Ik ben me heel goed bewust dat ik dit niet kan onderbouwen, want dit laat zich erg moeilijk onder woorden brengen. Mensen die die gave wel hebben kunnen dat soms wel haarfijn, maar dan maakt het dit verschil dat degenen die de meer progressief zijn, ofwel meer kunnen relativeren, waar er meer bij door kan, die voelen zich dan meteen buitengesloten. We zagen dat ook in de reacties van de 'brief' van ds. Hoogerland. Wijlen ds. P. Blok en bv. ds. Mallan hadden wel de gave om snel te doorzien met wie ze spraken. En ja, dat is iets wat niet iedereen kan verdragen. En daaruit spruiten weer een insinuering als: jij weet het altijd beter, of denk je dat jij alleen de waarheid in pacht hebt, enz. We herkennen dat hier vast wel. Wellicht kunnen we spreken van geestelijke botsingen, ik denk wel dat dit meer een geestelijk onderscheid is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Zita »

merel schreef:
Mara schreef:
Erskinees schreef:Een CEO is toch wel wat anders dan een leidinggevende.
Dat weet ik. Maar het is simpelweg niet bekend hoeveel SGP stemsters - laat ik het zo maar even noemen - een hoge functie bekleden.
Mevrouw Baan heeft het over zakenclubs, daar heb je niet zoveel te zoeken als leidinggevende van de afdeliing.
De tijd dat je als refomeisje of in de zorg, of op een school ging werken, ligt ver achter ons.
Toch zie ik met name in behoudender kerkelijke kringen vrouwen vrouwen na hun VWO doorstromen naar een Pabo of HBO-V danwel stoppen met hun universitaire studie als ze verkering krijgen en dan over te stappen naar een pabo of hbo-v. Dat kan je zo fijn parttime doen.
Ik zie het eerlijk gezegd niet zoveel. Op DC (toch wel de nogal behoudende studentenvereniging) werd om die reden in mijn tijd niet gestopt of overgestapt. Onder mijn leerlingen zie ik het ook niet. Meer meisjes dan jongens kiezen voor universiteit ipv HBO. De enige PABO'er die ik dit jaar onder mijn examenkandidaten heb, is een manspersoon. Maar misschien ken jij weer een heel andere populatie behoudende kerkelijke jongeren, onder wie het juist wel geldt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: Wijlen ds. P. Blok en bv. ds. Mallan hadden wel de gave om snel te doorzien met wie ze spraken. En ja, dat is iets wat niet iedereen kan verdragen.
(Ver)oordelen noem je dat. Dat heeft niets met doorzien te maken. En ook niet met de gave des onderscheids. Ik neem scherp afstand van dit soort uitspraken. Pas daar toch mee op. Wat is er veel misbruik gemaakt van en misgegaan met deze zogenoemde gaven.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef: Wijlen ds. P. Blok en bv. ds. Mallan hadden wel de gave om snel te doorzien met wie ze spraken. En ja, dat is iets wat niet iedereen kan verdragen.
(Ver)oordelen noem je dat. Dat heeft niets met doorzien te maken. En ook niet met de gave des onderscheids. Ik neem scherp afstand van dit soort uitspraken. Pas daar toch mee op. Wat is er veel misbruik gemaakt van en misgegaan met deze zogenoemde gaven.
Heel kort: Neen, dat niet. Dit is veroordelen van wat men niet kent.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie