SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Henk J »

Ad Anker schreef:Juist. (Reactie op Posthoorn) En dat eerlijk onder ogen zien. Dat zou de verrotting van onze gezindte van binnenuit een halt toeroepen. Mathijs verkondigt standpunten, Bijbels onderbouwd en naar het beginselprogramma van de SGP en juist de mensen van onze gezindte gaan tekeer en nemen afstand.

Natuurlijk heeft de SGP enige jaren geleden een kardinale fout gemaakt door beide richtingen in de richtingenstrijd te pleasen. Dat maakt dat je nu met samengeknepen billen telkenmale recht moet praten wat krom is. Ga er maar aanstaan. Je ziet dat op meer plaatsen in onze gezindte. Door de kool en de geit te sparen verlies je de kracht van je getuigenis.

Juist mensen als Mathijs zijn de brandstof die het SGP vuur laat branden. Ik warm me daaraan, omdat een vurig getuigenis een levendig getuigenis is.

Kool en geitspaarders zijn ook brandstof. Maar dan van een vernietigende, vaak onzichtbare veenbrand. Verwoestend en afbrekend.
Deze argumentatie was anders niet echt klassiek SGP, dat je fysiek sterk moet zijn voor de politiek.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door mcgk »

Het filmpje geeft geen blijk van standpunten die Bijbels zijn onderbouwd of zijn naar het beginselprogramma van de SGP zijn.

Gelet op de Twitter tijdlijn van deze persoon gaat het hier om populistisch gedachtengoed en argumentatie. Er staan ook zondige dingen tussen. Het is voor de SGP niet te hopen dat de nieuwe generatie door dit gedachtengoed gevormd is.
Laatst gewijzigd door mcgk op 21 apr 2021, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Geytenbeekje »

Posthoorn schreef:Feit is dat de Bijbel heel duidelijk de vrouw onder de man plaatst. Of we dat nu fijn vinden of niet. Maar als de Bijbel serieus willen nemen, dan moeten we óók die uitspraken serieus nemen. En dat dit alléén in de gemeente zou gelden en niet in de maatschappij, wordt in de Bijbel niet expliciet aangegeven. Zie de OT-ische wetgeving, waarin ook de lagere status van de vrouw naar voren komt. Als een vrouw een zoon baarde was ze 33 dagen onrein, na een dochter 66 dagen! Dat vinden wij, 21e eeuwers, onverteerbaar, nietwaar?
Heeft dat niet meer met de hygiëne van toen te maken?
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Bruna »

https://cip.nl/85062-pastor-zegt-sorry- ... n-huwelijk

Ook een boude uitspraak, mag dit wel?
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Erskinees »

Op een amerikaans evangelisch discussieforum en in de media daar zal dat ook vast uitgebreid besproken zijn. Wat wil je hiermee zeggen?
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Ambtenaar »

Bruna schreef:https://cip.nl/85062-pastor-zegt-sorry- ... n-huwelijk

Ook een boude uitspraak, mag dit wel?
Op de foto is zichtbaar dat hij zelf ook wel minstens 40 kilo kan afvallen. Blijkbaar is fysieke aantrekkingskracht eenrichtingsverkeer?
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:Feit is dat de Bijbel heel duidelijk de vrouw onder de man plaatst. Of we dat nu fijn vinden of niet. Maar als de Bijbel serieus willen nemen, dan moeten we óók die uitspraken serieus nemen. En dat dit alléén in de gemeente zou gelden en niet in de maatschappij, wordt in de Bijbel niet expliciet aangegeven. Zie de OT-ische wetgeving, waarin ook de lagere status van de vrouw naar voren komt. Als een vrouw een zoon baarde was ze 33 dagen onrein, na een dochter 66 dagen! Dat vinden wij, 21e eeuwers, onverteerbaar, nietwaar?
Je moet uitspraken natuurlijk wel relateren aan de cultuur. Dan zie je welke richting God uitwijst. En die is toch niet bepaald in lijn met wat Mattijs te melden heeft.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef:Juist. (Reactie op Posthoorn) En dat eerlijk onder ogen zien. Dat zou de verrotting van onze gezindte van binnenuit een halt toeroepen. Mathijs verkondigt standpunten, Bijbels onderbouwd en naar het beginselprogramma van de SGP en juist de mensen van onze gezindte gaan tekeer en nemen afstand.

Natuurlijk heeft de SGP enige jaren geleden een kardinale fout gemaakt door beide richtingen in de richtingenstrijd te pleasen. Dat maakt dat je nu met samengeknepen billen telkenmale recht moet praten wat krom is. Ga er maar aanstaan. Je ziet dat op meer plaatsen in onze gezindte. Door de kool en de geit te sparen verlies je de kracht van je getuigenis.

Juist mensen als Mathijs zijn de brandstof die het SGP vuur laat branden. Ik warm me daaraan, omdat een vurig getuigenis een levendig getuigenis is.

Kool en geitspaarders zijn ook brandstof. Maar dan van een vernietigende, vaak onzichtbare veenbrand. Verwoestend en afbrekend.
Ik denk dat een groter wordend deel van de achterban het niet eens is met Van der Tang jr.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5401
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef:Juist. (Reactie op Posthoorn) En dat eerlijk onder ogen zien. Dat zou de verrotting van onze gezindte van binnenuit een halt toeroepen. Mathijs verkondigt standpunten, Bijbels onderbouwd en naar het beginselprogramma van de SGP en juist de mensen van onze gezindte gaan tekeer en nemen afstand.

Natuurlijk heeft de SGP enige jaren geleden een kardinale fout gemaakt door beide richtingen in de richtingenstrijd te pleasen. Dat maakt dat je nu met samengeknepen billen telkenmale recht moet praten wat krom is. Ga er maar aanstaan. Je ziet dat op meer plaatsen in onze gezindte. Door de kool en de geit te sparen verlies je de kracht van je getuigenis.

Juist mensen als Mathijs zijn de brandstof die het SGP vuur laat branden. Ik warm me daaraan, omdat een vurig getuigenis een levendig getuigenis is.

Kool en geitspaarders zijn ook brandstof. Maar dan van een vernietigende, vaak onzichtbare veenbrand. Verwoestend en afbrekend.
Ik denk dat een groter wordend deel van de achterban het niet eens is met Van der Tang jr.
Dat denk ik ook Ambtenaar, daarom spreekt Ad ook over verrotting van binnenuit. Een verwoestende en afbrekende teneur. Niet dat dit voor mij het beste voorbeeld ervan is maar het is wel een signaal.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Bogerman »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef: En nog eens raar naast de werkelijkheid ook. Fysieke kracht als norm voor een politieke functie.
Over het biologische onderscheid tussen man en vrouw, als het zwakkere vat:
Matthew Henry bij 1 Petrus 3:7 schreef:De redenen zijn: Zij is het zwakkere vat door natuur en lichaamsbouw, en moet dus verdedigd worden. En daarbij is de vrouw in andere en hogere opzichten de gelijke van haar echtgenoot. Zij zijn elkanders medeërfgenamen der genade des levens, van al de zegeningen van dit en het toekomende leven, en moeten derhalve vreedzaam en rustig met elkaar leven. En indien zij dat doen, zullen hun gebeden voor elkaar niet verhinderd worden. Anders zal men in ‘t geheel niet bidden, of indien men het doet, bidden met ontstelden, afgetrokken geest en dus zonder verhoring.
A. De zwakheid van de vrouwelijke sekse is geen rechtvaardige reden voor scheiding of twist, maar is daarentegen een reden voor eer en achting. Aan het vrouwelijke vat, als het zwakste, ere gevende.
Dit slaat niet op biologische kracht of zwakte. Waarom worden vrouwen anders gemiddeld een paar jaar ouder dan mannen? Zwak betekent hier kwetsbaar, en is een vermaning richting de gemiddeld genomen lompheid van het mannelijke geslacht, zoals ook uit de bijdrage van Mathijs helaas blijkt.
Theologisch rammelt de onderbouwing van Mathijs aan alle kanten. Je hoeft niet voor vrouwelijke politici te zijn, om die conclusie te kunnen trekken. Daarom is de bijdrage van Mathijs zo schadelijk, die doet namelijk geen recht aan hoe de Schrift over de verhouding tussen man en vrouw spreekt.

Spreken over verrotting van binnenuit is prima, maar aankaarten van theologisch rammelende exegese is niet hetzelfde als verrotting.
Laatst gewijzigd door Bogerman op 21 apr 2021, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door DDD »

Henk J schreef:
Ad Anker schreef:Juist. (Reactie op Posthoorn) En dat eerlijk onder ogen zien. Dat zou de verrotting van onze gezindte van binnenuit een halt toeroepen. Mathijs verkondigt standpunten, Bijbels onderbouwd en naar het beginselprogramma van de SGP en juist de mensen van onze gezindte gaan tekeer en nemen afstand.

Natuurlijk heeft de SGP enige jaren geleden een kardinale fout gemaakt door beide richtingen in de richtingenstrijd te pleasen. Dat maakt dat je nu met samengeknepen billen telkenmale recht moet praten wat krom is. Ga er maar aanstaan. Je ziet dat op meer plaatsen in onze gezindte. Door de kool en de geit te sparen verlies je de kracht van je getuigenis.

Juist mensen als Mathijs zijn de brandstof die het SGP vuur laat branden. Ik warm me daaraan, omdat een vurig getuigenis een levendig getuigenis is.

Kool en geitspaarders zijn ook brandstof. Maar dan van een vernietigende, vaak onzichtbare veenbrand. Verwoestend en afbrekend.
Deze argumentatie was anders niet echt klassiek SGP, dat je fysiek sterk moet zijn voor de politiek.
Het gaat toch neem ik aan om mentale kracht?

Los daarvan: ik vind het werkelijk verbazend dat zulke standpunten in mijn kerk worden ingenomen. Ik vraag mij dan altijd af of er ook mensen zijn die van oorsprong tot de GG behoren die zulke standpunten innemen, en zo ja, hoeveel.

Vroeger was het soms: meer vuur dan licht. Nu is het een vurig getuigenis is een levendig getuigenis. Nu, levendig is het zeker, maar dat is niet hetzelfde als levend.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door eilander »

Ik ben het wel eens met @Posthoorn. Het is voor mij zo helder als glas dat Bijbels gezien de man het hoofd van de vrouw is, en dat dat ook nu nog geldt. Dat mag je nu niet meer zeggen, en daarom is het heerlijk om op deze jongeman los te gaan. Zeker als hij ook nog iets over fysieke kracht zegt. Dat laatste vind ik wel jammer, want het leidt de aandacht af. In de praktijk vind ik dat geen gemakkelijk standpunt namelijk, gezien de Queen, mevr. Merkel en anderen. Het zou daarom mooier geweest zijn als hij dat achterwege gelaten had. Dan was ik het ronduit met 'm eens.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5401
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:Ik ben het wel eens met @Posthoorn. Het is voor mij zo helder als glas dat Bijbels gezien de man het hoofd van de vrouw is, en dat dat ook nu nog geldt. Dat mag je nu niet meer zeggen, en daarom is het heerlijk om op deze jongeman los te gaan. Zeker als hij ook nog iets over fysieke kracht zegt. Dat laatste vind ik wel jammer, want het leidt de aandacht af. In de praktijk vind ik dat geen gemakkelijk standpunt namelijk, gezien de Queen, mevr. Merkel en anderen. Het zou daarom mooier geweest zijn als hij dat achterwege gelaten had. Dan was ik het ronduit met 'm eens.
Mooi geschreven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door -DIA- »

Ik zou de vraag willen opwerpen: Kennen wij de beginselen van de SGP nog? En dan bedoel ik de niet de aangepaste beginselen. Om hierover wat meer te zeggen kan ik aanraden om het blad tot bevordering van de Staatkundig Gereformeerde beginselen te lezen. De SGP heeft toen het er op aankwam een knieval gemaakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: SGP-jongeren en vrouwen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door GGotK »

Ad Anker schreef:Juist. (Reactie op Posthoorn) En dat eerlijk onder ogen zien. Dat zou de verrotting van onze gezindte van binnenuit een halt toeroepen. Mathijs verkondigt standpunten, Bijbels onderbouwd en naar het beginselprogramma van de SGP en juist de mensen van onze gezindte gaan tekeer en nemen afstand.

Natuurlijk heeft de SGP enige jaren geleden een kardinale fout gemaakt door beide richtingen in de richtingenstrijd te pleasen. Dat maakt dat je nu met samengeknepen billen telkenmale recht moet praten wat krom is. Ga er maar aanstaan. Je ziet dat op meer plaatsen in onze gezindte. Door de kool en de geit te sparen verlies je de kracht van je getuigenis.

Juist mensen als Mathijs zijn de brandstof die het SGP vuur laat branden. Ik warm me daaraan, omdat een vurig getuigenis een levendig getuigenis is.

Kool en geitspaarders zijn ook brandstof. Maar dan van een vernietigende, vaak onzichtbare veenbrand. Verwoestend en afbrekend.
Wat een afschuwelijke uitspraak om te stellen dat een vurige getuigenis gelijk staat aan een levendige getuigenis. Ik vrees dat je je eraan brandt i.p.v. verwarmt.

De mensen die oprecht het aloude SGP vrouwenstandpunt netjes en respectvol voor het voetlicht konden brengen zijn helaas (bijna) uitgestorven.
Plaats reactie