Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:
merel schreef:Ik vind dit hele rare vragen voor het aanmelden van een school. Deze onderwerpen over de thuissituatie gaat de school niets aan. Bij ons waren er ook bepaalde aanmeldingsvragen, maar meer in het kader wat je verwacht van het christelijk onderwijs en op welke wijze dat gestalte krijgt binnen het gezin. Over ons antwoorden hebben we een open en eerlijk gesprek gehad
Ik vind het geen rare vragen. Mijn punt zit meer dat dit meer passend is binnen een goed gesprek, dan een schriftelijke invuloefening.
Met deze vragen komt een school ' achter de voordeur'. Daar heeft een school niets mee nodig.
Zij mogen regels stellen voor binnen de school. Daarmee houdt ook hun bevoegdheid op.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door Zeeuw »

Wij hebben onlangs een gesprek gevoerd op een reformatorische middelbare school alhier (niet meer moeilijk te raden dan), omdat mijn oudste erheen gaat, terwijl hij van een openbare lagere school komt. Het was uiteindelijk een erg goed gesprek. Ik denk dat het goed zou zijn, al zal dit fysiek niet makkelijk zijn, met alle ouders een dergelijk gesprek te hebben. Afkomstig zijn van een reformatorische basisschool is geen standaard basis voor goede geloofsopvoeding thuis. En het met elkaar hebben over elkaars verantwoordelijkheden, vond ik wel mooi. Echter, ik kan mezelf vrij goed uitdrukken. Er zullen ook ouders zijn voor wie dit een best heftig gesprek zal zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:Wij hebben onlangs een gesprek gevoerd op een reformatorische middelbare school alhier (niet meer moeilijk te raden dan), omdat mijn oudste erheen gaat, terwijl hij van een openbare lagere school komt. Het was uiteindelijk een erg goed gesprek. Ik denk dat het goed zou zijn, al zal dit fysiek niet makkelijk zijn, met alle ouders een dergelijk gesprek te hebben. Afkomstig zijn van een reformatorische basisschool is geen standaard basis voor goede geloofsopvoeding thuis. En het met elkaar hebben over elkaars verantwoordelijkheden, vond ik wel mooi. Echter, ik kan mezelf vrij goed uitdrukken. Er zullen ook ouders zijn voor wie dit een best heftig gesprek zal zijn.
Mooi!
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door merel »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:Wij hebben onlangs een gesprek gevoerd op een reformatorische middelbare school alhier (niet meer moeilijk te raden dan), omdat mijn oudste erheen gaat, terwijl hij van een openbare lagere school komt. Het was uiteindelijk een erg goed gesprek. Ik denk dat het goed zou zijn, al zal dit fysiek niet makkelijk zijn, met alle ouders een dergelijk gesprek te hebben. Afkomstig zijn van een reformatorische basisschool is geen standaard basis voor goede geloofsopvoeding thuis. En het met elkaar hebben over elkaars verantwoordelijkheden, vond ik wel mooi. Echter, ik kan mezelf vrij goed uitdrukken. Er zullen ook ouders zijn voor wie dit een best heftig gesprek zal zijn.
Mooi!
Waarom is dit mooi? Het lijkt mij niet meer dan normaal namelijk bij de overgang naar een middelbare school
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door merel »

eilander schreef::banghead
Ik verbaas mij over deze reactie en de wijze waarop jij meestal reageert op mijn berichten. Meestal zonder vragen te stellen een oordeel, maar dat terzijde. Ik heb in dit topic meerdere malen aangegeven hoe het eerste gesprek bij ons op school was en welke onderwerpen aan bod kwamen, 0 reactie. Zeeuw geeft hetzelfde aan en dan is het ' mooi'.
Daarom opnieuw mijn vraag; waarom is dat mooi?
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door DDD »

Misschien omdat hij zoiets goeds wel van de school van jouw kinderen, maar niet van de reformatorische school in de plaats van Zeeuws inwoning verwacht?

Het is ook maar net hoe je zoiets leest;-)
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Misschien omdat hij zoiets goeds wel van de school van jouw kinderen, maar niet van de reformatorische school in de plaats van Zeeuws inwoning verwacht?

Het is ook maar net hoe je zoiets leest;-)
Jaren geleden wilde mijn broer zijn kinderen naar een reformatorische basisschool sturen. Kreeg hij eerst een vragenlijst toegestuurd, waarop allerlei vragen stonden die tot het privédomein van mensen behoren, van op welke partij je stemt, tot kleding en gebruik anticonceptie.

Ik ben het met @merel eens, het gaat erom of je je conformeert aan de uitgangspunten en regels van de school. Verder niet.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door DDD »

Daar ben ik het niet mee eens. De school is opgezet voor een bepaalde doelgroep. Als iedereen maar naar een hindoeschool zou gaan dan krijg je hetzelfde als bij vrijescholen. Er zijn vrijescholen waar meer dan de helft van de leerlingen basale antroposofische dingen zoals de jaarfeesten niet vanuit huis meekrijgt. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor leerlingen die wel trouw de zonnewende vieren, bijvoorbeeld. Het is maar net wat voor keuze je maakt.

Als het voor zo'n afbakening nodig is, dan kun je daarvoor ook een vragenlijst gebruiken. Ik zou daar niet voor kiezen, maar dat is de norm niet. De school moet zelf kunnen beoordelen en bepalen of je past bij de gemeenschappelijke visie op de school.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door merel »

DDD schreef:Daar ben ik het niet mee eens. De school is opgezet voor een bepaalde doelgroep. Als iedereen maar naar een hindoeschool zou gaan dan krijg je hetzelfde als bij vrijescholen. Er zijn vrijescholen waar meer dan de helft van de leerlingen basale antroposofische dingen zoals de jaarfeesten niet vanuit huis meekrijgt. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor leerlingen die wel trouw de zonnewende vieren, bijvoorbeeld. Het is maar net wat voor keuze je maakt.

Als het voor zo'n afbakening nodig is, dan kun je daarvoor ook een vragenlijst gebruiken. Ik zou daar niet voor kiezen, maar dat is de norm niet. De school moet zelf kunnen beoordelen en bepalen of je past bij de gemeenschappelijke visie op de school.
Uiteraard is de school voor een bepaalde doelgroep, maar anticonceptie binnen het gezin? En dan? Als je aan periodieke onthouding doet, mag je komen en met een spiraal word je geweigerd? Wat is het doel van deze info? Een werkgever mag hier niet eens naar vragen bij een sollicitatie. De vraag die aan bod moet komen in de vragenlijst is, wie Jezus voor jou persoonlijk is'. En op welke wijze de ouders de kinderen op het gebied van geloof voorleven. Dat zijn essentiële vragen. Niet stemgedrag, kleding echtgenote en anticonceptie. Met de beantwoording van deze vragen krijg je vanzelf de juist doelgroep binnen.

Een open vraag bv'' hoe gaat u om met mediagebruik binnen het gezin'? of 'de school stelt kledingeisen voor meisjes ( en jongens?). Hoe staat u hier tegenover?' is ook een andere insteek van de vragenlijst. daarom snap ik de opmerking van @ maanenschijn wel dat h liever een gesprek had gehad over bepaalde vragen en zich afvroeg op welke wijze dit gearchiveerd werd.
Laatst gewijzigd door merel op 19 apr 2021, 20:29, 4 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door merel »

DDD schreef:Misschien omdat hij zoiets goeds wel van de school van jouw kinderen, maar niet van de reformatorische school in de plaats van Zeeuws inwoning verwacht?

Het is ook maar net hoe je zoiets leest;-)
dat zou uiteraard kunnen, maar als ik mij in mijn reactie vergist heb, hoop ik dat @ eilander dit zal bevestigen ;)
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:Wij hebben onlangs een gesprek gevoerd op een reformatorische middelbare school alhier (niet meer moeilijk te raden dan), omdat mijn oudste erheen gaat, terwijl hij van een openbare lagere school komt. Het was uiteindelijk een erg goed gesprek. Ik denk dat het goed zou zijn, al zal dit fysiek niet makkelijk zijn, met alle ouders een dergelijk gesprek te hebben. Afkomstig zijn van een reformatorische basisschool is geen standaard basis voor goede geloofsopvoeding thuis. En het met elkaar hebben over elkaars verantwoordelijkheden, vond ik wel mooi. Echter, ik kan mezelf vrij goed uitdrukken. Er zullen ook ouders zijn voor wie dit een best heftig gesprek zal zijn.
Mooi!
Zeker. Nu was het ook niet zo heel moeilijk omdat ik mijn gesprekspartner goed kende. En onze zoon is in groep 7 van een reformatorische naar een openbare/christelijke gegaan. En de andere 2 zitten nog op de reformatorische.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Daar ben ik het niet mee eens. De school is opgezet voor een bepaalde doelgroep. Als iedereen maar naar een hindoeschool zou gaan dan krijg je hetzelfde als bij vrijescholen. Er zijn vrijescholen waar meer dan de helft van de leerlingen basale antroposofische dingen zoals de jaarfeesten niet vanuit huis meekrijgt. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor leerlingen die wel trouw de zonnewende vieren, bijvoorbeeld. Het is maar net wat voor keuze je maakt.
Als je de uitgangspunten en regels onderschrijft en daar aan conformeert mag verondersteld worden dat je tot de doelgroep behoort.

Maar dat daargelaten, de echte reformatorische scholen vissen steeds meer in de vijver van de afgescheidenen kerken. Als bonder zul je steeds minder herkenning voelen, dat had ik in de jaren '90 al.

Ik zie kinderen in onze omgeving naar het Ichtus College, de GSR en de Prins Maurits gaan, terwijl hun ouders vroeger op de Lodenstein, Fruytier of Guido zaten.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door windorgel »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Daar ben ik het niet mee eens. De school is opgezet voor een bepaalde doelgroep. Als iedereen maar naar een hindoeschool zou gaan dan krijg je hetzelfde als bij vrijescholen. Er zijn vrijescholen waar meer dan de helft van de leerlingen basale antroposofische dingen zoals de jaarfeesten niet vanuit huis meekrijgt. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor leerlingen die wel trouw de zonnewende vieren, bijvoorbeeld. Het is maar net wat voor keuze je maakt.
Als je de uitgangspunten en regels onderschrijft en daar aan conformeert mag verondersteld worden dat je tot de doelgroep behoort.

Maar dat daargelaten, de echte reformatorische scholen vissen steeds meer in de vijver van de afgescheidenen kerken. Als bonder zul je steeds minder herkenning voelen, dat had ik in de jaren '90 al.

Ik zie kinderen in onze omgeving naar het Ichtus College, de GSR en de Prins Maurits gaan, terwijl hun ouders vroeger op de Lodenstein, Fruytier of Guido zaten.
Toch bestaat de achterban van de grote reformatorische scholengroep in Zuid-Holland nog steeds voor een zeer aanzienlijk deel uit PKN'ers. Op sommige locaties 40 procent.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4010
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door Maanenschijn »

Eens met Windorgel. In de tijd dat ik er op school zat denk ik dat zeker meer dan de helft kerkelijk bij de NH Kerk behoorde.

Wat aanmelding van leerlingen betreft, ik heb ervaring met twee scholen voortgezet onderwijs. Ik weet niet goed of corona-maatregelen debet zijn aan de huidige gehanteerde digitale vragenlijst, met de reeds genoemde open vragen. Dat zou kunnen, maar waar de ene school middels een goed en open gesprek de aanmelding plaats vond (ook wel naar aanleiding van wat triggers, verwacht ik), is er nu sprake van een vragenlijst bij de huidige aanmelding (andere school). Ik weet dat voorheen ook bij deze laatste school een policy van gesprek aan de orde was, dus het kan ook met corona te maken hebben. Maar een gesprek via beeldverbinding is ook prima te doen.

@Merel heeft mijn punt uitstekend begrepen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie