Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Daar ben ik het niet mee eens. De school is opgezet voor een bepaalde doelgroep. Als iedereen maar naar een hindoeschool zou gaan dan krijg je hetzelfde als bij vrijescholen. Er zijn vrijescholen waar meer dan de helft van de leerlingen basale antroposofische dingen zoals de jaarfeesten niet vanuit huis meekrijgt. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor leerlingen die wel trouw de zonnewende vieren, bijvoorbeeld. Het is maar net wat voor keuze je maakt.
Als je de uitgangspunten en regels onderschrijft en daar aan conformeert mag verondersteld worden dat je tot de doelgroep behoort.

Maar dat daargelaten, de echte reformatorische scholen vissen steeds meer in de vijver van de afgescheidenen kerken. Als bonder zul je steeds minder herkenning voelen, dat had ik in de jaren '90 al.

Ik zie kinderen in onze omgeving naar het Ichtus College, de GSR en de Prins Maurits gaan, terwijl hun ouders vroeger op de Lodenstein, Fruytier of Guido zaten.
Dat eerste betwijfel ik. De doelgroep die een school aanspreekt, is niet per definitie gelijk aan de doelgroep voor wie een school is opgezet.

Dat laatste is waar. Het Ichthus College is natuurlijk altijd al een gematigder school geweest. Zodat er nog steeds mensen zijn die uit Veenendaal in Amersfoort naar school gaan, maar dat was 20 jaar geleden ook.

Ik vraag me af of dat bij de Driestar ook zo is. Ik heb het idee dat daar de brede reformatorische achterban nog steeds welkom is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef::banghead
Ik verbaas mij over deze reactie en de wijze waarop jij meestal reageert op mijn berichten. Meestal zonder vragen te stellen een oordeel, maar dat terzijde. Ik heb in dit topic meerdere malen aangegeven hoe het eerste gesprek bij ons op school was en welke onderwerpen aan bod kwamen, 0 reactie. Zeeuw geeft hetzelfde aan en dan is het ' mooi'.
Daarom opnieuw mijn vraag; waarom is dat mooi?
Als jij hetzelfde hebt gezegd, was jouw antwoord ook mooi. Natuurlijk.
Plaats reactie