Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door Herman »

eilander schreef:Overigens ben ik het oude ideaal niet kwijt: een openbare school met de Bijbel. Maar dat is totaal onhaalbaar.
Die bestaan toch nog steeds?
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:
eilander schreef:Ik zou die lijst weleens willen zien.
Ik kan het wel bevestigen. Ik heb recent weer een dergelijke lijst (online, via een e-formulier) ingevuld omdat de aanmelding van de eerdere kinderen te lang geleden was. Het is best een hele lijst, met ook behoorlijk directe vragen. Ik heb die overigens niet als hinderlijk ervaren, maar zou soms wel feedback willen.

Edit: Je vraag of je de lijst weleens wil zien is retorisch?
Welke vragen vielen jou op? En waarover zou je feedback willen?
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door KB_ »

Nederlanders zouden heel blij en dankbaar moeten zijn met de reformatorische scholen. Al is nadruk op uiterlijkheden en rokken natuurlijk jammer laat dat niet de positieve ervaringen daarover in de weg zitten! De rokkenregel zal toch snel verdwijnen. In Noord Amerika lukt het niet eens om brede reformatorische scholen te hebben. De school in Grand Rapids gaat ook gesplitst worden door de verschillen tussen de Hrc en Nrc. Het ene kerkverband (Hrc) verlinkst steeds meer en het andere kerkverband (Nrc) radicaliseert extreem en wordt een met predikers met bibberende stemmen. Iedere kerk heeft hier een eigen school. Nu zullen bredere reformatorische scholen ook nadelen hebben maar ik heb nog steeds goed contact met een vriendengroep waarmee ik vroeger op de school zat: vrijgemaakt, ogg, pkn en gerefgem. Dat is echt iets moois van de middelbare scholen in Holland wat gekoesterd mag worden. Diversiteit kan heel soms ook mooi zijn
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef: Welke vragen vielen jou op? En waarover zou je feedback willen?
- Welke dag- week- maandbladen worden er gelezen?
- Open of gefilterd internet, telefoongebruik op de eigen kamer.
- Wat mijn mening is op de spanning in de theologische opvatting van het enerzijds eenzijdig Godswerk, en anderzijds de oproep van geloof en bekering.
- Visie op Gospel, opwekkingsmuziek etc.
- Wat de visie is op andere bijbelvertalingen dan de SV,
- Op welke wijze we actief zijn betrokken bij de kerkelijke gemeente.
- etc.

Het zijn open vragen, waarbij bij het invullen daarvan je voldoende stof ziet voor gesprek. Dat bedoel ik met feedback. Ik snap heel goed waarom een school eea wil weten, maar het zijn meer gespreksvragen, mijns inziens, dan een invuloefening wat in het archief bewaard wordt.

Ik bedoel: wat wordt er met mijn antwoorden gedaan? Om mij in een hokje in te delen, om een score te bepalen en dan te zien: wel/niet toegelaten, om .....vul maar aan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door windorgel »

Maanenschijn schreef:
eilander schreef:Ik zou die lijst weleens willen zien.
Ik kan het wel bevestigen. Ik heb recent weer een dergelijke lijst (online, via een e-formulier) ingevuld omdat de aanmelding van de eerdere kinderen te lang geleden was. Het is best een hele lijst, met ook behoorlijk directe vragen. Ik heb die overigens niet als hinderlijk ervaren, maar zou soms wel feedback willen.

Edit: Je vraag of je de lijst weleens wil zien is retorisch?
Ik mag hopen dat niet gevraagd wordt welke partij je stemt?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bij

Bericht door Maanenschijn »

windorgel schreef:
Maanenschijn schreef:
eilander schreef:Ik zou die lijst weleens willen zien.
Ik kan het wel bevestigen. Ik heb recent weer een dergelijke lijst (online, via een e-formulier) ingevuld omdat de aanmelding van de eerdere kinderen te lang geleden was. Het is best een hele lijst, met ook behoorlijk directe vragen. Ik heb die overigens niet als hinderlijk ervaren, maar zou soms wel feedback willen.

Edit: Je vraag of je de lijst weleens wil zien is retorisch?
Ik mag hopen dat niet gevraagd wordt welke partij je stemt?
De vragen over de politiek vielen onder: etc.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen me

Bericht door windorgel »

Maanenschijn schreef:
windorgel schreef:
Maanenschijn schreef:
eilander schreef:Ik zou die lijst weleens willen zien.
Ik kan het wel bevestigen. Ik heb recent weer een dergelijke lijst (online, via een e-formulier) ingevuld omdat de aanmelding van de eerdere kinderen te lang geleden was. Het is best een hele lijst, met ook behoorlijk directe vragen. Ik heb die overigens niet als hinderlijk ervaren, maar zou soms wel feedback willen.

Edit: Je vraag of je de lijst weleens wil zien is retorisch?
Ik mag hopen dat niet gevraagd wordt welke partij je stemt?
De vragen over de politiek vielen onder: etc.
De open vragen die je aangaf vind ik wel goede vragen om te peilen hoe de ouders denken. Daar kun je goed gesprek over hebben, wat helaas niet met alle ouders mogelijk is.
Als specifiek wordt gevraagd welke partij er gestemd wordt, dan vraag ik me af of dat überhaupt wel toegestaan is.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door merel »

Ik vind dit hele rare vragen voor het aanmelden van een school. Deze onderwerpen over de thuissituatie gaat de school niets aan. Bij ons waren er ook bepaalde aanmeldingsvragen, maar meer in het kader wat je verwacht van het christelijk onderwijs en op welke wijze dat gestalte krijgt binnen het gezin. Over ons antwoorden hebben we een open en eerlijk gesprek gehad
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:Ik vind dit hele rare vragen voor het aanmelden van een school. Deze onderwerpen over de thuissituatie gaat de school niets aan. Bij ons waren er ook bepaalde aanmeldingsvragen, maar meer in het kader wat je verwacht van het christelijk onderwijs en op welke wijze dat gestalte krijgt binnen het gezin. Over ons antwoorden hebben we een open en eerlijk gesprek gehad
Ik vind het geen rare vragen. Mijn punt zit meer dat dit meer passend is binnen een goed gesprek, dan een schriftelijke invuloefening.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door Ditbenik »

merel schreef:Ik vind dit hele rare vragen voor het aanmelden van een school. Deze onderwerpen over de thuissituatie gaat de school niets aan. Bij ons waren er ook bepaalde aanmeldingsvragen, maar meer in het kader wat je verwacht van het christelijk onderwijs en op welke wijze dat gestalte krijgt binnen het gezin. Over ons antwoorden hebben we een open en eerlijk gesprek gehad
Dat was ook mijn probleem met die lijst. De school roept de ouders ter verantwoording over de opvoeding van de kinderen maar het hoort andersom te zijn. De ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen en daarom moet de school bereid zijn om zich te verantwoorden in plaats van andersom. Het is prima om te vragen om een identiteitsverklaring te ondertekenen, maar of ik ga stemmen en op welke politieke partij ik stem, gaat de school niets aan. En veel van die andere zaken ook niet. Ik begrijp wel waarom ze het graag willen weten, maar het opzicht ligt bij de kerk. Niet bij de school.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 19 apr 2021, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
merel schreef:Ik vind dit hele rare vragen voor het aanmelden van een school. Deze onderwerpen over de thuissituatie gaat de school niets aan. Bij ons waren er ook bepaalde aanmeldingsvragen, maar meer in het kader wat je verwacht van het christelijk onderwijs en op welke wijze dat gestalte krijgt binnen het gezin. Over ons antwoorden hebben we een open en eerlijk gesprek gehad
Dat was ook mijn probleem met die lijst. De school roept de ouders ter verantwoording over de opvoeding van de kinderen maar het hoort andersom te zijn. De zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen en daarom moet de school bereid zijn om zich te verantwoorden in plaats van andersom. Het is prima om te vragen om een identiteitsverklaring te ondertekenen, maar of ik ga stemmen en op welke politieke partij ik stem, gaat de school niets aan. En veel van die andere zaken ook niet. Ik begrijp wel waarom ze het graag willen weten, maar het opzicht ligt bij de kerk. Niet bij de school.
Er wordt gevraagd naar de partij waar je op stemt, en wat je vrouw voor kleding draagt. Dat zijn vragen die wel erg ver gaan, m.i. te ver.
Vanuit het principe dat er eenheid moet zijn tussen kerk, school en gezin ben ik het overigens niet eens met de gedachte 'dit gaat de school niets aan'. Maar dan nog vind ik zo'n formulier geen feest... Bespreek dit soort onderwerpen dan aan tafel, dan kun je veel beter peilen wat voor vlees je in de kuip hebt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:Het 'framen' is een zijspoortje, maar toch even: omdat je iets zei over 'rare regeltjes', kom ik er toe om dat te zeggen. Dat gaat verder dan het benoemen van feiten. Iets dergelijks geldt voor je opmerking dat je op een reformatorische school moet voldoen aan een aantal kenmerken. Ik vind dat geen objectieve beschouwing, dat verklaart mijn opmerking.
Als je van onkerkelijke kinderen gaat vragen een rokje of jurkje te dragen zijn dat voor die kinderen rare regeltjes. Regels die niet uit te leggen zijn. Dat je op een reformatorische school moet voldoen aan een aantal kenmerken is een objectief je gegeven. Mijn kinderen zijn er te lang vanaf om te weten welke het nu betreft, maar in die tijd ging het om zaken als gefilterd internet, geen tv-bezit, het dragen van rok of jurk tot zoveel cm over de knie, geen korte broeken voor jongens, lengte van de haren voor meisjes, enz. Onkerkelijke kinderen kunnen daarom niet terecht op een reformatorische school maar wel op een School met de Bijbel in het dorp waar het over ging. Ik gaf aan daar een groot voorstander van te zijn. Jij noemt dat negatief framen. Doordat ik objectief aangeef waarom dit mijn voorkeur heeft, ga je mij framen door dit negatief framen te noemen....
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door Maanenschijn »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
merel schreef:Ik vind dit hele rare vragen voor het aanmelden van een school. Deze onderwerpen over de thuissituatie gaat de school niets aan. Bij ons waren er ook bepaalde aanmeldingsvragen, maar meer in het kader wat je verwacht van het christelijk onderwijs en op welke wijze dat gestalte krijgt binnen het gezin. Over ons antwoorden hebben we een open en eerlijk gesprek gehad
Dat was ook mijn probleem met die lijst. De school roept de ouders ter verantwoording over de opvoeding van de kinderen maar het hoort andersom te zijn. De zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen en daarom moet de school bereid zijn om zich te verantwoorden in plaats van andersom. Het is prima om te vragen om een identiteitsverklaring te ondertekenen, maar of ik ga stemmen en op welke politieke partij ik stem, gaat de school niets aan. En veel van die andere zaken ook niet. Ik begrijp wel waarom ze het graag willen weten, maar het opzicht ligt bij de kerk. Niet bij de school.
Er wordt gevraagd naar de partij waar je op stemt, en wat je vrouw voor kleding draagt. Dat zijn vragen die wel erg ver gaan, m.i. te ver.
Vanuit het principe dat er eenheid moet zijn tussen kerk, school en gezin ben ik het overigens niet eens met de gedachte 'dit gaat de school niets aan'. Maar dan nog vind ik zo'n formulier geen feest... Bespreek dit soort onderwerpen dan aan tafel, dan kun je veel beter peilen wat voor vlees je in de kuip hebt.
Hoho, dat heb ik niet gezegd. Er is niet gevraagd om de politieke partij aan te geven, of de vraag van broek/rok etc.

Het zijn open vragen, waarin deze zaken allen wel aan de orde komen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
merel schreef:Ik vind dit hele rare vragen voor het aanmelden van een school. Deze onderwerpen over de thuissituatie gaat de school niets aan. Bij ons waren er ook bepaalde aanmeldingsvragen, maar meer in het kader wat je verwacht van het christelijk onderwijs en op welke wijze dat gestalte krijgt binnen het gezin. Over ons antwoorden hebben we een open en eerlijk gesprek gehad
Dat was ook mijn probleem met die lijst. De school roept de ouders ter verantwoording over de opvoeding van de kinderen maar het hoort andersom te zijn. De zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen en daarom moet de school bereid zijn om zich te verantwoorden in plaats van andersom. Het is prima om te vragen om een identiteitsverklaring te ondertekenen, maar of ik ga stemmen en op welke politieke partij ik stem, gaat de school niets aan. En veel van die andere zaken ook niet. Ik begrijp wel waarom ze het graag willen weten, maar het opzicht ligt bij de kerk. Niet bij de school.
Er wordt gevraagd naar de partij waar je op stemt, en wat je vrouw voor kleding draagt. Dat zijn vragen die wel erg ver gaan, m.i. te ver.
Vanuit het principe dat er eenheid moet zijn tussen kerk, school en gezin ben ik het overigens niet eens met de gedachte 'dit gaat de school niets aan'. Maar dan nog vind ik zo'n formulier geen feest... Bespreek dit soort onderwerpen dan aan tafel, dan kun je veel beter peilen wat voor vlees je in de kuip hebt.
We hebben in Nederland stemgeheim. Het is dus wettelijk zo geregeld dat het de school niets aangaat. Daarnaast is er geen stemplicht. De eenheid tussen kerk, school en gezin staat wat mij betreft in de verkeerde volgorde. De school dient uit te voeren wat de ouders nodig vinden. Niet andersom. Ik heb voor het aangezicht van God beloofd mijn kinderen christelijk op te voeden. Daar zit mijn pijnpunt met zo'n vragenlijst. De school verheft zich boven de ouders en meet zichzelf daarmee een plaats aan die ze niet heeft.
Vragen prima, maar niet als een checklist 'geschikt' of 'ongeschikt'. En inderdaad, dan is een gesprek veel zinvoller.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is eigenlijk het verschil tussen christelijke scholen, reformatorische scholen en scholen met de bijbel?

Bericht door Tiberius »

Vragen op welke politieke partij je stemt of van welke partij je lid bent, is verboden.
Plaats reactie