Ik MOET blij zijn met nieuwe oven..

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ik MOET blij zijn met nieuwe oven..

Bericht door Dodo »

Ik weet niet hoor... Als er een deur-aan-deur-verkoper is, die meteen begint met: wat FIJN dat u opendoet! heb ik gegeten en gedronken, en binnen tien tellen kijkt hij naar de dichte voordeur.
Zo nep.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ik MOET blij zijn met nieuwe oven..

Bericht door Van Ewijk »

Herman schreef:We delen graag in je vreugde. Het is tijd voor een echte 'appeltaart-uit-de-nieuwe-oven-experience'.
Moet je zo'n ding niet eerst een tijdje op de hoogste temperatuur aan laten staan zonder iets er in alvorens in gebruik te nemen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Ik MOET blij zijn met nieuwe oven..

Bericht door Maanenschijn »

Van Ewijk schreef:
Herman schreef:We delen graag in je vreugde. Het is tijd voor een echte 'appeltaart-uit-de-nieuwe-oven-experience'.
Moet je zo'n ding niet eerst een tijdje op de hoogste temperatuur aan laten staan zonder iets er in alvorens in gebruik te nemen?
Ben je mal, gelijk de taart er in.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Ik MOET blij zijn met nieuwe oven..

Bericht door Lilian1975 »

Maanenschijn schreef:
Van Ewijk schreef:
Herman schreef:We delen graag in je vreugde. Het is tijd voor een echte 'appeltaart-uit-de-nieuwe-oven-experience'.
Moet je zo'n ding niet eerst een tijdje op de hoogste temperatuur aan laten staan zonder iets er in alvorens in gebruik te nemen?
Ben je mal, gelijk de taart er in.
Bij de meeste recepten staat oven voorverwarmen. :) Ik zou denk ik wel een oven thermometer gebruiken om te checken of 200 graden wel echt 200 graden is.....
Maar veel plezier met je oven!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik MOET blij zijn met nieuwe oven..

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef:
Herman schreef:We delen graag in je vreugde. Het is tijd voor een echte 'appeltaart-uit-de-nieuwe-oven-experience'.
Moet je zo'n ding niet eerst een tijdje op de hoogste temperatuur aan laten staan zonder iets er in alvorens in gebruik te nemen?
Voorverwarmen hoeft niet bij een moderne oven. Ik zet hem pas aan als het gerecht er bijna ingaat.
Het kan zijn dat de baktijd iets langer wordt. Kijken en controleren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ik MOET blij zijn met nieuwe oven..

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Van Ewijk schreef:
Herman schreef:We delen graag in je vreugde. Het is tijd voor een echte 'appeltaart-uit-de-nieuwe-oven-experience'.
Moet je zo'n ding niet eerst een tijdje op de hoogste temperatuur aan laten staan zonder iets er in alvorens in gebruik te nemen?
Voorverwarmen hoeft niet bij een moderne oven. Ik zet hem pas aan als het gerecht er bijna ingaat.
Het kan zijn dat de baktijd iets langer wordt. Kijken en controleren.
Maar voor dingen die moeten rijzen (bijv cake) is het toch wel van belang dat de temperatuur vanaf het begin goed is? Als ik aardappeltjes rooster in de oven, schuif ik ze zonder problemen in een oven die nog moet opwarmen, want dat komt niet zo nauw.
Maar goed, mijn oven is op z'n minst vijftien jaar oud.
Zus heeft een huis waar (op dit moment) de keuken uit 1974 nog in zit. De oven wil ze eigenlijk meenemen naar haar nieuwe keuken, zó fijn werkt 'ie.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: RE: Re: Ik MOET blij zijn met nieuwe oven..

Bericht door Van Ewijk »

Lilian1975 schreef:
Maanenschijn schreef:
Van Ewijk schreef:
Herman schreef:We delen graag in je vreugde. Het is tijd voor een echte 'appeltaart-uit-de-nieuwe-oven-experience'.
Moet je zo'n ding niet eerst een tijdje op de hoogste temperatuur aan laten staan zonder iets er in alvorens in gebruik te nemen?
Ben je mal, gelijk de taart er in.
Bij de meeste recepten staat oven voorverwarmen. :) Ik zou denk ik wel een oven thermometer gebruiken om te checken of 200 graden wel echt 200 graden is.....
Maar veel plezier met je oven!
Nee, dat bedoel ik helemaal niet.
Nieuwe dingen die heet worden zoals kookplaten, tostiijzers en ovens moet je altijd even "inbranden" heb ik altijd geleerd.
Er zit de eerste keer altijd zo'n scherpe schroeilucht aan dat je maar eenmalig ruikt en daarna nooit meer.
Meestal gepaard met een zichtbare walm.
Daarna is de oven pas klaar voor gebruik.
Doe je dat niet dan trekt dat in de taart of wat je er ook in duwt.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Ik MOET blij zijn met nieuwe oven..

Bericht door pierre27 »

Maanenschijn schreef:
Herman schreef:We delen graag in je vreugde. Het is tijd voor een echte 'appeltaart-uit-de-nieuwe-oven-experience'.
Ik ben graag van de partij. Waar zullen we afspreken @van Ewijk? :)
Ik doe ook graag mee, ik regel dan het bier wel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik MOET blij zijn met nieuwe oven..

Bericht door Mara »

Zita schreef: Maar voor dingen die moeten rijzen (bijv cake) is het toch wel van belang dat de temperatuur vanaf het begin goed is? Als ik aardappeltjes rooster in de oven, schuif ik ze zonder problemen in een oven die nog moet opwarmen, want dat komt niet zo nauw.
Maar goed, mijn oven is op z'n minst vijftien jaar oud.
Zus heeft een huis waar (op dit moment) de keuken uit 1974 nog in zit. De oven wil ze eigenlijk meenemen naar haar nieuwe keuken, zó fijn werkt 'ie.
"Als vuistregel geldt dat gerechten die door de warmte rijzen wél in een voorverwarmde oven gebakken of gebraden moeten worden. Denk aan soufflés, taarten, gebak, pizza’s, broden en grote stukken vlees. Zij hebben onmiddellijke warmte nodig om direct te rijzen of te stollen.
Om energiezuinig te bakken (of wanneer je de oven bent vergeten voor te verwarmen), kun je bijvoorbeeld afbakbroodjes, lasagnes en ovenschotels direct in een niet-voorverwarmde oven bakken.
Let op
Nieuwe ovens kunnen in 5 minuten al op temperatuur zijn, terwijl het bij oudere ovens wat langer kan duren. En logischerwijs geldt: hoe hoger de temperatuur, hoe langer het voorverwarmen duurt."
24Kitchen.nl

Toen wij vorig jaar de keuken lieten renoveren, heb ik de oven laten vervangen, terwijl hij het nog wel deed. Maar een taart moest ik halverwege een halve slag draaien, anders werd hij aan één kant bruiner. Dus kennelijk was de temperatuur niet gelijkmatig meer.
En deze nieuwe is veel sneller op temp.
Zus is dus erg gehecht aan haar oven, maar een nieuwe oven gebruikt aanzienlijk minder energie.
Ik maak hem na elk gebruik goed schoon, maar desondanks komen er toch wel gebruikssporen in, zoals ingebrande plekjes en rekjes die niet helemaal blinkend meer te krijgen zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ik MOET blij zijn met nieuwe oven..

Bericht door Erskinees »

In de gebruiksaanwijzingen van fabrikanten staat nog gewoon beschreven dat je de oven eerst dient voor te verwarmen. Dat het milieuvriendelijker is om dit niet te doen is natuurlijk juist, maar het is zeker niet de bedoeling.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik MOET blij zijn met nieuwe oven..

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:In de gebruiksaanwijzingen van fabrikanten staat nog gewoon beschreven dat je de oven eerst dient voor te verwarmen. Dat het milieuvriendelijker is om dit niet te doen is natuurlijk juist, maar het is zeker niet de bedoeling.
Ik zet de oven soms eerder uit en laat hem dan zo langzaam afkoelen, met het gerecht er in.
Dat kan heel goed bij ovenschotels en tray bake.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Ik MOET blij zijn met nieuwe oven..

Bericht door Lilian1975 »

Van Ewijk schreef:
Lilian1975 schreef:
Maanenschijn schreef:
Van Ewijk schreef:
Moet je zo'n ding niet eerst een tijdje op de hoogste temperatuur aan laten staan zonder iets er in alvorens in gebruik te nemen?
Ben je mal, gelijk de taart er in.
Bij de meeste recepten staat oven voorverwarmen. :) Ik zou denk ik wel een oven thermometer gebruiken om te checken of 200 graden wel echt 200 graden is.....
Maar veel plezier met je oven!
Nee, dat bedoel ik helemaal niet.
Nieuwe dingen die heet worden zoals kookplaten, tostiijzers en ovens moet je altijd even "inbranden" heb ik altijd geleerd.
Er zit de eerste keer altijd zo'n scherpe schroeilucht aan dat je maar eenmalig ruikt en daarna nooit meer.
Meestal gepaard met een zichtbare walm.
Daarna is de oven pas klaar voor gebruik.
Doe je dat niet dan trekt dat in de taart of wat je er ook in duwt.
Ah ik snap je. Maar ik heb eigenlijk altijd al bestaande ovens gehad... dus weet dat niet. :) Lijkt me als het nodig is dat het wel in de handleiding zal staan. Nogmaals veel bakplezier...
Plaats reactie