Sterven op een planeet

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Sterven op een planeet

Bericht door refo »

En misschien bedoelt ze gewoon: ik hoef niet zo nodig terug. Dan is ze bereid dáár te sterven.

“Manual labor until death most likely,” she added in all caps, “but hopefully that can change.”
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sterven op een planeet

Bericht door Mara »

Zo gaat dat in vrijwel elk topic ;)
Ik ben van mening dat dit een goddeloze stelling is.
Is het überhaupt wel mogelijk om te graven daar? En hoe gaat het met de ontbinding van het lichaam?
De doden zullen opstaan uit hun graven, dus ook de doden die verdronken zijn, of op andere gruwelijke wijze om het leven zijn gebracht.
Er zijn ook mensen verbrand in de ruimte, toen hun raket ontplofte.
Dus we hebben daar niets te zoeken, en te zeggen dat je klaar bent om daar te sterven, is onbijbels.
refo schreef:En misschien bedoelt ze gewoon: ik hoef niet zo nodig terug. Dan is ze bereid dáár te sterven.
Hoe kun je dat nu weten als je er nog nooit geweest bent?
Bovendien, kun je niet terug, zoals de techniek er nu is.
Misschien wordt ze daar helemaal koekoek. Dat weet je nooit vantevoren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Sterven op een planeet

Bericht door gallio »

refo schreef:En misschien bedoelt ze gewoon: ik hoef niet zo nodig terug. Dan is ze bereid dáár te sterven.

“Manual labor until death most likely,” she added in all caps, “but hopefully that can change.”
Zo had ik dat inderdaad begrepen. Beetje dramatisch doen, maar dat doen andere mensen ook wel eens. Zelfs op RF.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sterven op een planeet

Bericht door John Galt »

Er zijn ook mensen verbrand in de ruimte, toen hun raket ontplofte.
Dus we hebben daar niets te zoeken
Ook op 10 km hoogte, in een vliegtuig. Dus ik snap dat "dus" niet.
En er zijn ook mensen op aarde niet begraven maar bovengronds bijgezet, bijvoorbeeld in een pyramide of een rotsgraf (!). Gebalsemd, dus die ontbinden ook niet of nauwelijks. Zou het God in de weg staan om ze op te wekken?

Maak jij trouwens gebruik van (mobiele) telefoon of navigatie? Weet je hoeveel medicijnen er zijn ontwikkeld dankzij ruimtevaart? Als je consequent bent, moet je dat dan ook afwijzen.

Kijk, van mij hoeft dat hele Marsgebeuren ook niet. Net als een heleboel andere dingen. Maar in de openignspost wordt gesproken van "een onvereeflijke zonde" en daarmee hang je er een veel te zwaar oordeel aan, blijkbaar gebaseerd op flinterdunne argumenten.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sterven op een planeet

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:Oké, ik gaf al helemaal in het begin aan dat ik haar spreken over de dood raar vond. En dat zal iedere refoforummer met jou en mij eens zijn. Maar dit draadje gaat niet over: Hoe praat je over de dood? maar over: mag ruimtevaart / mogen we naar andere planeten toe? Die discussie wordt iedere keer vertroebeld door het steeds over haar manier van spreken over de dood te hebben, terwijl allerlei argumenten over ruimtereizen blijven liggen.
Als nog mag: De aarde is aan de mens gegeven. En volgens mijn gedachten moeten we daar genoeg aan hebben. Ja, het zou helemaal niet in ons op hoeven te komen om naar een andere planeet te gaan als we zien dat we deze al stuk gemaakt hebben. Willen we er dan nog eentje vernielen? Ik denk dat dit niet opkomt in de gedachten van waar christen. Maar... dat zijn mijn gedachten maar. En het is mijn overtuiging ook nog, als dat mag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Sterven op een planeet

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
John Galt schreef:Oké, ik gaf al helemaal in het begin aan dat ik haar spreken over de dood raar vond. En dat zal iedere refoforummer met jou en mij eens zijn. Maar dit draadje gaat niet over: Hoe praat je over de dood? maar over: mag ruimtevaart / mogen we naar andere planeten toe? Die discussie wordt iedere keer vertroebeld door het steeds over haar manier van spreken over de dood te hebben, terwijl allerlei argumenten over ruimtereizen blijven liggen.
Als nog mag: De aarde is aan de mens gegeven. En volgens mijn gedachten moeten we daar genoeg aan hebben. Ja, het zou helemaal niet in ons op hoeven te komen om naar een andere planeet te gaan als we zien dat we deze al stuk gemaakt hebben. Willen we er dan nog eentje vernielen? Ik denk dat dit niet opkomt in de gedachten van waar christen. Maar... dat zijn mijn gedachten maar. En het is mijn overtuiging ook nog, als dat mag.
Met die gedachtegang zou je ook tegen emigreren moeten zijn. Of als je werk op het vaste land niet meer opbrengt, om van de visvangst te gaan leven. En zo kunnen we nog even doorgaan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sterven op een planeet

Bericht door Mara »

John Galt schreef: Maar in de openignspost wordt gesproken van "een onvereeflijke zonde" en daarmee hang je er een veel te zwaar oordeel aan, blijkbaar gebaseerd op flinterdunne argumenten.
Zou je mijn woorden niet willen verdraaien alsjeblieft?
Ik vroeg het! Dat is iets anders dan een oordeel geven.
Mara schreef: Een christen dient hier toch ver bij vandaan te blijven?
Wij hebben de aarde gekregen om te bewerken en op te wonen, is het dan een onvergeeflijke zonde als je je daaraan onttrekt?
John Galt schreef:Weet je hoeveel medicijnen er zijn ontwikkeld dankzij ruimtevaart? Als je consequent bent, moet je dat dan ook afwijzen.
In mijn openingspost citeerde ik een zangeres, die puur voor de lol naar Mars wil gaan en daar verblijven tot haar dood.
Ik had het dus niet over de ruimtevaart als zodanig, alhoewel ik daar ook zo mijn bezwaren en kanttekeningen bij heb.
John Galt schreef:Zou het God in de weg staan om ze op te wekken?
Het staat Hem niet in de weg. Maar niet alles is geoorloofd.
gallio schreef:Beetje dramatisch doen, maar dat doen andere mensen ook wel eens. Zelfs op RF.
Heb je je steek onder water voor vandaag hiermee uitgedeeld?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Sterven op een planeet

Bericht door Terri »

Laten we een beetje aardig blijven naar elkaar. Ik snap dat het bijna voor ons onmogelijk is om te beoordelen welke zonde nog te vergeven is en welke niet. Alhoewel de Schrift aangeeft dat de zonde tegen de Heilige Geest onvergeeflijk is, de anderen denk ik dus wel.
Maar dat de Heere Adam de aarde gaf om te bewonen vind ik persoonlijk wel een goed argument om niet te gaan 'wonen' op een planeet.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sterven op een planeet

Bericht door John Galt »

Mara schreef: Zou je mijn woorden niet willen verdraaien alsjeblieft?
Ik vroeg het! Dat is iets anders dan een oordeel geven.
Oké, ik heb het gelezen als: Is het dan geen onvergeeflijke zonde... en het als retorische vraag ogpevat. Excuus. Het was geen verdraaien, maar niet goed citeren. Geen kwade opzet.
Maar het antwoord op je vraag, is: Nee, het is geen onvergeeflijke zonde. Al zou het zonde zijn, dan is het nog te verzoenen.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sterven op een planeet

Bericht door John Galt »

Overigens moest ik tijdens deze discussie denken aan iets wat ik ooit bij Spurgeon gelezen heb, maar niet meer wist waar. Ik heb het inmiddels gevonden. Een opmerkelijk citaat:
Ik heb u al eerder verteld waarvan ik soms droom dat het mijn lot in heerlijkheid zal zijn, om hier niet te staan ​​en tot een handvol mensen te prediken, ik dacht dat het waarlijk een groot handvol zou zijn; maar om op een sterrenbol te gaan staan ​​en over Christus te prediken tot hele sterrenbeelden tegelijk, en mijn herinneringen aan zijn zoete liefde uit te donderen voor ontelbare wezens die nog nooit van hem hebben gehoord, want ze hebben nooit gezondigd, maar die zullen drinken in alle tijdingen van wat Jezus deed voor zondige mensen. En ieder van u zal, overeenkomstig uw opleiding ervoor, aan engelen en overheden en machten de veelvuldige wijsheid van God bekendmaken. Er is genoeg ruimte voor jullie allemaal, want Gods universum zal miljoenen en miljoenen boodschappers nodig hebben om alles te doorstaan ​​en het verhaal van verlossende liefde te vertellen. En wij, geloof ik, zijn hier in opleiding voor dat eeuwige werk van het bekendmaken van het verhaal van deze kleine planeet, en van de talloze myriaden intelligente wezens die God heeft geschapen, maar die nooit zijn gevallen, aan onbegrensde gebieden van de ruimte, en van de God die ervan hield zodat hij hier kwam en stierf om zijn volk te redden van hun zonden.
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sterven op een planeet

Bericht door Mara »

John Galt schreef:
Mara schreef: Zou je mijn woorden niet willen verdraaien alsjeblieft?
Ik vroeg het! Dat is iets anders dan een oordeel geven.
Oké, ik heb het gelezen als: Is het dan geen onvergeeflijke zonde... en het als retorische vraag ogpevat. Excuus. Het was geen verdraaien, maar niet goed citeren. Geen kwade opzet.
Maar het antwoord op je vraag, is: Nee, het is geen onvergeeflijke zonde. Al zou het zonde zijn, dan is het nog te verzoenen.
Excuses geaccepteerd. :)
Maar ik ben dan altijd bang dat dit blijft hangen en dan de hele discussie daardoor vertroebeld wordt, want veel mensen nemen niet de moeite helemaal terug te lezen.
Ik had eerlijk gezegd meer bijval verwacht hier. Als je de bijbelse lijn volgt, is het toch onbestaanbaar dat je op een planeet begraven zou worden?
Ik herinner me nog de enorme commotie die de eerste maanlanding gaf. Mensen dachten toen dat het einde der tijden was aangebroken. Mijn moeder huilde. Er kwamen mensen uit onze gemeente bij ons thuis, die zeer bedrukt waren,
En niet alleen in de "refogezindte" ook in de RK kringen was dat het geval.
En onze ongelovige buurman verzuchtte: dit kan toch niet?
Maar we wennen er aan he.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sterven op een planeet

Bericht door John Galt »

Zoals ik al eerder aangaf: Het gebeurt vaak dat nieuwe dingen met angst en argwaan worden bekeken. Ik heb al zo vaak gehoord dat iets "van de duivel" was, terwijl het 20 jaar later totaal geaccepteerd werd, dat ik me daar niet zo gauw meer druk om maak.
Ken je het sprookje van Peter en de wolf? Dat jongetje kwam iedere keer gillend het dorp binen: Een wolf! Een wolf! En dan lachen als iedereen in paniek raakte. Maar toen er echt een wolf kwam, geloofde niemand hem en werd iedereen opgegeten.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Sterven op een planeet

Bericht door Zita »

Mara schreef:
John Galt schreef:
Mara schreef: Zou je mijn woorden niet willen verdraaien alsjeblieft?
Ik vroeg het! Dat is iets anders dan een oordeel geven.
Oké, ik heb het gelezen als: Is het dan geen onvergeeflijke zonde... en het als retorische vraag ogpevat. Excuus. Het was geen verdraaien, maar niet goed citeren. Geen kwade opzet.
Maar het antwoord op je vraag, is: Nee, het is geen onvergeeflijke zonde. Al zou het zonde zijn, dan is het nog te verzoenen.
Excuses geaccepteerd. :)
Maar ik ben dan altijd bang dat dit blijft hangen en dan de hele discussie daardoor vertroebeld wordt, want veel mensen nemen niet de moeite helemaal terug te lezen.
Ik had eerlijk gezegd meer bijval verwacht hier. Als je de bijbelse lijn volgt, is het toch onbestaanbaar dat je op een planeet begraven zou worden?
Ik herinner me nog de enorme commotie die de eerste maanlanding gaf. Mensen dachten toen dat het einde der tijden was aangebroken. Mijn moeder huilde. Er kwamen mensen uit onze gemeente bij ons thuis, die zeer bedrukt waren,
En niet alleen in de "refogezindte" ook in de RK kringen was dat het geval.
En onze ongelovige buurman verzuchtte: dit kan toch niet?
Maar we wennen er aan he.
Tja. Ik heb niet heel sterk de neiging om zo'n dametje heel serieus te nemen als ze een zogenaamd shockerende uitspraak wil doen. Blijkbaar wil ze graag naar Mars. En dat over er sterven, voegt ze er naar mijn idee aan toe om aan te geven hoe zeker ze weet dat ze het graag wil.
Ik zie geen principieel verschil tussen rondlopen op een andere planeet en er begraven worden. En de Heere is ook wel machtig om lichamen vanuit Mars te doen opstaan op aarde aan het einde der tijden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sterven op een planeet

Bericht door Mara »

John Galt schreef:Zoals ik al eerder aangaf: Het gebeurt vaak dat nieuwe dingen met angst en argwaan worden bekeken. Ik heb al zo vaak gehoord dat iets "van de duivel" was, terwijl het 20 jaar later totaal geaccepteerd werd, dat ik me daar niet zo gauw meer druk om maak.
Ken je het sprookje van Peter en de wolf? Dat jongetje kwam iedere keer gillend het dorp binen: Een wolf! Een wolf! En dan lachen als iedereen in paniek raakte. Maar toen er echt een wolf kwam, geloofde niemand hem en werd iedereen opgegeten.
Ja dat sprookje ken ik. Maar wat wil je hiermee zeggen, in dit verband?
Dat nieuwe uitvindingen en argwaan werden bekeken, is zo. De eerste trein was voor velen een verschrikking en de eerste vrouw die een fiets beklom, was ook onbestaanbaar.
De zonnen in de Melkweg zijn te koud of te heet om te bewonen.
In Trouw stond vorig jaar een foto hoe een nederzetting op Mars er uit zou komen te zien.
Ik vind dat het er uitziet als een strafkamp ergens in een uithoek van de aarde.
Niet zoals wij mensen leven in ieder geval.

De reis er naar toe - die 6 - 9 maanden duurt - is ook een aanslag op het menselijk lichaam.
"Eenmaal op de rode planeet is de vraag hoe daar te overleven. Vermeulen verwacht dat de eerste marsmannen en vrouwen zullen overnachten in hun ruimteschip. Permanente behuizing komt waarschijnlijk onder het oppervlak van Mars te liggen om de bewoners te beschermen tegen dodelijke zonne- en ruimtestraling. De planeet heeft in tegenstelling tot aarde een dunne atmosfeer en zwak magnetisch veld, waardoor er weinig kosmische straling wordt tegengehouden."
https://www.ad.nl/wetenschap/leven-op-m ... gle.com%2F

Volgens mij zijn er op de aarde nog veel plaatsen waar geen mens ooit geweest is, of misschien kan komen.
Wellicht zou de nieuwsgierigheid beter daar bevredigd kunnen worden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Sterven op een planeet

Bericht door Dodo »

Liever niet. Laten we die paar ongerepte gebieden die er mogelijk zijn, maar ongerept laten.
Waarom maak je je druk over iemand die naar Mars wil? De kans dat het daar echt wat wordt, is zo klein. Zelfs op de maan is nooit iets gedaan behalve een bliksembezoek. Ik kan me er niet over opwinden. Het schijnt dat ruimtevaart veel goeds heeft voortgebracht aan ontwikkelingen en ontdekkingen, dus het zal nuttig zijn. Maar het boeit me verder niet erg.
Plaats reactie