Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door eilander »

Wat bedoelen jullie precies te zeggen tegen mij, @Mara en @Jantje?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Wat bedoelen jullie precies te zeggen tegen mij, @Mara en @Jantje?
Ik kan je zeggen dat in mijn omgeving bijzonder veel zwart wordt gewerkt, voornamelijk op de zaterdag. Door bouwlieden, elektriciens, hoveniers etc. En dat dat echt niet als probleem wordt gezien. Is dat een feit? Ja. Kan ik het bewijzen? Jazeker.

Wat Jantje met zijn Kruitvat advertentie wil zeggen is mij ook niet helemaal duidelijk.
Hoopvol
Berichten: 1294
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Hoopvol »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:Wat bedoelen jullie precies te zeggen tegen mij, @Mara en @Jantje?
Ik kan je zeggen dat in mijn omgeving bijzonder veel zwart wordt gewerkt, voornamelijk op de zaterdag. Door bouwlieden, elektriciens, hoveniers etc. En dat dat echt niet als probleem wordt gezien. Is dat een feit? Ja. Kan ik het bewijzen? Jazeker.
Het kan ook een vertekend beeld zijn. Ik klus ook regelmatig bij:
- Als het mensen zijn met minimaal inkomen word er alleen het materiaal tegen kostprijs gerekend.
- Als het mensen zijn met een "gewoon" inkomen zorg ik ervoor dat ik uit de kosten ben en de rest van het verdiende bedrag is voor een goed doel. Of ik geef het verdiende bedrag op bij mijn inkomstenbelasting.
- Als het mensen zijn met een goed inkomen dan doe ik het niet.

Ik zie hier geen kwaad in. Maar voor de buitenwereld lijkt het misschien wel zwartwerken.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Zeeuw »

Hoopvol schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Wat bedoelen jullie precies te zeggen tegen mij, @Mara en @Jantje?
Ik kan je zeggen dat in mijn omgeving bijzonder veel zwart wordt gewerkt, voornamelijk op de zaterdag. Door bouwlieden, elektriciens, hoveniers etc. En dat dat echt niet als probleem wordt gezien. Is dat een feit? Ja. Kan ik het bewijzen? Jazeker.
Het kan ook een vertekend beeld zijn. Ik klus ook regelmatig bij:
- Als het mensen zijn met minimaal inkomen word er alleen het materiaal tegen kostprijs gerekend.
- Als het mensen zijn met een "gewoon" inkomen zorg ik ervoor dat ik uit de kosten ben en de rest van het verdiende bedrag is voor een goed doel. Of ik geef het verdiende bedrag op bij mijn inkomstenbelasting.
- Als het mensen zijn met een goed inkomen dan doe ik het niet.
Ik zie hier geen kwaad in. Maar voor de buitenwereld lijkt het misschien wel zwartwerken.
Ik begrijp je hierin helemaal. Maar dat zijn niet de voorbeelden zoals ik het bedoelde.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Van Ewijk »

Adagio schreef:
Van Ewijk schreef:Misschien heb ik een te romantisch beeld maar ik zou best in een klein afgelegen dorp willen wonen in een hechte reformatorische gemeenschap waar de kerk het middelpunt is van de samenleving, waar iedereen elkaar kent en waar de gekheid van de wereld ver weg is.
Snap het ergens wel, maar wat wil je ermee bereiken? De laatste resten van ons eens gekerstend land willen doorgeven aan kinderen en kleinkinderen? Of op je gemak het leventje leiden? Blijft toch staan, dat "zie, Ik zend u als schapen temidden van de wolven".
Ik weet heus wel dat Utopia niet bestaat.
Maar het lijkt me dat je daar niet zo snel word lastig gevallen met de oeverloze sociale mores van vandaag de dag.
Te weten transgenderisme, of je "woke" bent (wat dat ook moge betekenen) en al dat modernistische tere zieltjes gedoe nog al meer.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door merel »

Dat klopt, alleen krijg je er andere discussies over uiterlijkheden en wel/niet stofzuigen op zaterdagavond over terug. Denk dat je van de regen in de drup komt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Bernadientje schreef: Hier is veel aandacht voor de buitenkant (huis/auto/kleding), maar echt inhoudelijke contacten zijn best moeilijk. De contacten die we hebben, zijn vooral met andere import die hetzelfde ervaren.
En wat eerder aangegeven is, zwart werken/belasting ontduiken wordt hier ook helaas heel normaal gevonden. Niet om het stokpaardje voor de dag te halen hoor, gewoon een trieste constatering van onze kant. Soms lijkt het wel of hier alleen het 7e gebod geldt zeggen wij wel eens tegen elkaar.
Ja, er zijn mensen die dat in een wolk van woorden proberen te verhullen, maar 't is gewoon een feit. Nergens wordt zoveel zwart gewerkt, klussen uitgevoerd door beunhazen, belasting ontdoken, naar kwakzalvers gelopen als op de biblebelt.
En over dat 7e gebod zullen we 't maar niet hebben...
Het is 'gewoon een feit' zeg je. Feiten kunnen bewezen worden. Nu ben ik even benieuwd waar ik dit kan vinden. Ik neem aan dat het verifieerbare feiten zijn.
@eilander, je vroeg om verifieerbare feiten. Ik heb in de vorige reactie twee verwijzingen gegeven naar verifieerbare feiten.

Dus ik ben het nog steeds helemaal met @Hendrikus eens en ik meen dat ik dat ook met feiten onderbouwd heb.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door merel »

De gedachte 'de overheid is je grootste vijand' vindt gretig aftrek in biblebelt dorpen.

Wonen in een grote stad is ook niets. Afgelopen jaren waren wij de enige in de buurt die naar de kerk gingen en bepaalde dingen niet deden op zondag. Al hebben onze kinderen ook wel eens per ongeluk met een vriendje die geld kreeg van zijn ouders een ijsje gekocht op zondag. Toen ze 's avonds er weer achter kwamen dat het zondag was, hebben ze hartverscheurend gehuild. :D Wat is zelf altijd jammer vond, is dat alles doorging. Op zaterdagen ging iedereen sporten en op zondag werd de tuin gedaan, geschilderd en deed iedereen de boodschappen. Een zondagsgevoel had ik daarom veel minder. Ik vind het nu veel prettiger dat ik de kerkklokken hoor en mensen naar de kerk zie lopen/fietsen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Mara »

eilander schreef:Wat bedoelen jullie precies te zeggen tegen mij, @Mara en @Jantje?
Je vroeg onderbouwing.
merel schreef:Dat klopt, alleen krijg je er andere discussies over uiterlijkheden en wel/niet stofzuigen op zaterdagavond over terug.
Dat was slechts een voorbeeld.
Er zijn talloze andere voorbeelden ook te noemen, maar ik laat het er bij.
Ik heb er zelf totaal geen moeite mee om dingen te laten (of te doen) voor de ander, omdat ik geen hinder wil zijn voor die ander.
Maar om nu zo mijn hele dagelijkse leven in te richten, lijkt mij bar vermoeiend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door merel »

Ik snap dat dat een voorbeeld is, maar zo zijn er waarschijnlijk talloze voorbeelden te bedenken. Tien jaar gelden zou ik mij daaraan aangepast hebben en deed ik regelmatig dingen omdat dat zo verwacht werd. Inmiddels (gelukkig) niet meer en maak mijn eigen afweging hierin.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door eilander »

@Jantje en @Mara, ik vroeg om onderbouwing van dit:
Hendrikus schreef:Nergens wordt zoveel zwart gewerkt, klussen uitgevoerd door beunhazen, belasting ontdoken, naar kwakzalvers gelopen als op de biblebelt.
Dat is geen vraag om voorbeelden, die weet ik ook wel. Maar als Hendrikus dit als feit presenteert (hij noemt letterlijk dat dit 'gewoon een feit' is) dan moet hij ook aantonen waar dit op gebaseerd is.
Christen
Berichten: 761
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Christen »

Anselmus schreef:Hoewel wij vaak het idee hebben dat Nederland een christelijke natie was, is het aannemelijk dat het gemiddelde aantal gelovigen ongeveer 15-25% is. Drie uitzonderingen in de geschiedenis: rond 350 toen het christendom staatsgodsdienst werd. Het leverde geldelijk en ambtelijk gewin op jezelf christen te noemen, maar het zegt niets over daadwerkelijk geloof in God. De Middeleeuwen omdat er veel angst en bijgeloof was een de kerk tegen betaling geruststelling gaf. En een opleving in recenter tijden. Wij lijken een vertekend beeld te hebben over hoe christelijk de wereld was, in feitelijke cijfers blijkt dat tegen te vallen.

God zond Zijn Zoon om de wereld te redden, niet om de kerk te redden. Evangeliseren is dus in de eerste plaatst het werk van God Zelf. Hij schakelt daar mensen en kerken bij in. Met refo ben ik het dan ook eens dat jezelf terugtrekken wat anabaptistische trekken heeft.
Het klopt dat men in kloosters zat, maar daarmee voorzag men vaak wel de hele gemeenschap van eten en kopieerde men de Bijbel ten nutte van anderen. Men wilde heilig leven en alles samen delen, maar was ook gericht op de wereld om haar heen.

Ik ben opgegroeid in één van de meest christelijke dorpen van Nederland. Daarna heb ik jarenlang in één van de grootste steden van Nederland gewerkt en in de buurt gewoond. Ik herken wat christen zegt: je ervaart meer het gevoel van thuiskomen in Gods huis in de stad. In het christelijke dorp gingen massa's mensen niet aan het avondmaal, werden mensen die dat wel deden gewogen. In de stad ben ik gaan verstaan wat het betekent dat het hebben van broeders en zusters uit de gemeente boven de bloedband uitgaat. Ik voel me meer verbonden met christenen die een hele andere invulling van de dienst hebben, maar wel in dezelfde kern geloven en daaruit leven dan met kerkgangers die al jaren naast me in de kerk zitten en Christus verloochenen wanneer de roep klinkt om Zijn dood te gedenken.

Als ik mocht kiezen zou ik het liefst in een stad wonen. Ik houd van de stad en de mensen die daar wonen, de diversiteit en ja, ook de mindere sociale controle. Mijn ervaring is dat het in de gesprekken die ik daar over het geloof heb meer over de hoofdzaak en de kern gaat. Niet vier christenen vijf meningen, maar: kun je in één minuut de kern overbrengen en leef ik uit die kern zodat anderen nieuwsgierig worden? En dan kijk ik niet naar getallen, want statistisch gezien raken mensen nauwelijks overtuigd, maar dan mag ik God bidden voor de wereld en met die wereld spreken over God, want God kwam om die verloren wereld te redden en de kerk is daar een teken van. Dat is de roeping voor de kerk. De oproep zou m.i. dus moeten zijn om met een gemeenschap in de stad te gaan wonen. Om een stad op een berg, een kaars op de kandelaar, een licht voor de wereld te zijn.
Aan het hoofdstuk van de berg van de verheerlijking moest ik aan denken. Je leest zo over Elia en Mozes heen. Zeker het eerste vers. Maar ze kwamen niet alleen om de Heere te versterken.. er zit een veel diepere 'laag' in. Waarom waren zij daar nog meer...?
Een haast niet te verdragen (positief) en te bevatten hoofdstuk. Zo 'schoon'.. om in ouderwetse taal te zeggen.
Ik heb dit natuurlijk niet van mezelf.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:@Jantje en @Mara, ik vroeg om onderbouwing van dit:
Hendrikus schreef:Nergens wordt zoveel zwart gewerkt, klussen uitgevoerd door beunhazen, belasting ontdoken, naar kwakzalvers gelopen als op de biblebelt.
Dat is geen vraag om voorbeelden, die weet ik ook wel. Maar als Hendrikus dit als feit presenteert (hij noemt letterlijk dat dit 'gewoon een feit' is) dan moet hij ook aantonen waar dit op gebaseerd is.
Ik wil niet voor mijn beurt spreken, maar ik weet ook wel dat het gebeurt. Iets anders is of het op de Biblebelt meer voorkomt. Ik geloof niet dat het CBS beschikt over verifieerbare cijfers. Als we willen, en dat is na der zondeval helaas het geval, bevorderen we onzes naasten goed gerucht niet. Toch is dat wel onze plicht, en we mogen zonden op geen enkele wijze goed praten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Dodo »

eilander schreef:@Jantje en @Mara, ik vroeg om onderbouwing van dit:
Hendrikus schreef:Nergens wordt zoveel zwart gewerkt, klussen uitgevoerd door beunhazen, belasting ontdoken, naar kwakzalvers gelopen als op de biblebelt.
Dat is geen vraag om voorbeelden, die weet ik ook wel. Maar als Hendrikus dit als feit presenteert (hij noemt letterlijk dat dit 'gewoon een feit' is) dan moet hij ook aantonen waar dit op gebaseerd is.
Mijn man kent ook horrorverhalen van ondernemers die reformatorisch personeel in dienst nemen, vervolgens kolossaal bestolen worden, en als ze er werk van willen maken komt de vrouw of de moeder huilen tot er geen aangifte gedaan wordt. En dat zijn geen incidenten.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
eilander schreef:@Jantje en @Mara, ik vroeg om onderbouwing van dit:
Hendrikus schreef:Nergens wordt zoveel zwart gewerkt, klussen uitgevoerd door beunhazen, belasting ontdoken, naar kwakzalvers gelopen als op de biblebelt.
Dat is geen vraag om voorbeelden, die weet ik ook wel. Maar als Hendrikus dit als feit presenteert (hij noemt letterlijk dat dit 'gewoon een feit' is) dan moet hij ook aantonen waar dit op gebaseerd is.
Mijn man kent ook horrorverhalen van ondernemers die reformatorisch personeel in dienst nemen, vervolgens kolossaal bestolen worden, en als ze er werk van willen maken komt de vrouw of de moeder huilen tot er geen aangifte gedaan wordt. En dat zijn geen incidenten.
Als we het over feiten hebben kunnen we kort zijn en dan zwijgen we over onze naasten. Want is het niet zo dat wij allen tot alle kwaad geneigd zijn en onbekwaam tot enig (geestelijk) goed? Dit zijn de harde feiten, zowel voor een arme vluchteling als voor de koning.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie