Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:In de grote stad wordt in de horeca ook heel veel zwart gewerkt, met uitbuiting. Maar ik geloof zeker niet dat gereformeerde gemeenschappen er op het gebied van seksualiteit erg positief uitspringen. Hoe zwaarder, hoe raarder, lijkt het soms wel, hoewel er zeker uitzonderingen zijn.
Die zijn er zeker DDD, maar jij en ik houden er niet van alles over dezelfde kam te scheren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door CvdW »

Volgens mij woont Ewijk in Tiel. Heb even gekeken naar de plaatsen rondom.
Lienden is een rustig dorp. Kerkwijk is een mooi dorp. Er zijn mogelijkheden genoeg.
Bij het kopen van een huis moet je er wel snel bij zijn. Ze gaan als broodjes over de toonbank.
Succes met het zoeken.

Naar Amerika gaan en gaan leven zoals Amish spreekt mij zeker aan (geen grapje). Proberen we hier ook al te doen in klein verband.
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door HersteldHervormd »

Terri schreef:
HersteldHervormd schreef:Soms heb ik ook wel eens zo'n opwelling dat je bijna net als Amish ergens lekker op jezelf gaat wonen met andere gelovige, en dan je van niks en niemand wat aantrekken. Ergens is dit natuurlijk waanzin, maar toch ook wel weer mooi.

Laten we met elkaar een stuk grond kopen in Amerika, en daar een christelijke gemeenschap oprichten, wie doet mee? :? :jongle
Ik neem aan dat je een grapje maakt..... :hum
Uiteraard, Nederland verlaten gaat natuurlijk niet meer. Maar stel dat mijn hele familie het zou doen, zou ik er zeker over nadenken.

Het idee lijkt mij wel wat, maar het heeft teveel haken en ogen.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door refo »

De doperse wereldmijding heeft in reformatorische kringen een goede voedingsbodem gevonden, maar het is een versmalling van de weg van de heiliging. De Bijbelse weg is wel smal, maar het is niet Bijbels om uit de wereld te gaan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Herman »

Hoewel ik het met je eens ben dat wereldmijding niet tot de kernwaarden van het gereformeerde leven horen, kan je het wel als universeel christelijke opvatten: het christendom heeft zich een millennium lang gemanifesteerd via kluizenaars en kloosters. Dat kan je niet met één armbeweging wegwuiven.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1083
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Anselmus »

Hoewel wij vaak het idee hebben dat Nederland een christelijke natie was, is het aannemelijk dat het gemiddelde aantal gelovigen ongeveer 15-25% is. Drie uitzonderingen in de geschiedenis: rond 350 toen het christendom staatsgodsdienst werd. Het leverde geldelijk en ambtelijk gewin op jezelf christen te noemen, maar het zegt niets over daadwerkelijk geloof in God. De Middeleeuwen omdat er veel angst en bijgeloof was een de kerk tegen betaling geruststelling gaf. En een opleving in recenter tijden. Wij lijken een vertekend beeld te hebben over hoe christelijk de wereld was, in feitelijke cijfers blijkt dat tegen te vallen.

God zond Zijn Zoon om de wereld te redden, niet om de kerk te redden. Evangeliseren is dus in de eerste plaatst het werk van God Zelf. Hij schakelt daar mensen en kerken bij in. Met refo ben ik het dan ook eens dat jezelf terugtrekken wat anabaptistische trekken heeft.
Het klopt dat men in kloosters zat, maar daarmee voorzag men vaak wel de hele gemeenschap van eten en kopieerde men de Bijbel ten nutte van anderen. Men wilde heilig leven en alles samen delen, maar was ook gericht op de wereld om haar heen.

Ik ben opgegroeid in één van de meest christelijke dorpen van Nederland. Daarna heb ik jarenlang in één van de grootste steden van Nederland gewerkt en in de buurt gewoond. Ik herken wat christen zegt: je ervaart meer het gevoel van thuiskomen in Gods huis in de stad. In het christelijke dorp gingen massa's mensen niet aan het avondmaal, werden mensen die dat wel deden gewogen. In de stad ben ik gaan verstaan wat het betekent dat het hebben van broeders en zusters uit de gemeente boven de bloedband uitgaat. Ik voel me meer verbonden met christenen die een hele andere invulling van de dienst hebben, maar wel in dezelfde kern geloven en daaruit leven dan met kerkgangers die al jaren naast me in de kerk zitten en Christus verloochenen wanneer de roep klinkt om Zijn dood te gedenken.

Als ik mocht kiezen zou ik het liefst in een stad wonen. Ik houd van de stad en de mensen die daar wonen, de diversiteit en ja, ook de mindere sociale controle. Mijn ervaring is dat het in de gesprekken die ik daar over het geloof heb meer over de hoofdzaak en de kern gaat. Niet vier christenen vijf meningen, maar: kun je in één minuut de kern overbrengen en leef ik uit die kern zodat anderen nieuwsgierig worden? En dan kijk ik niet naar getallen, want statistisch gezien raken mensen nauwelijks overtuigd, maar dan mag ik God bidden voor de wereld en met die wereld spreken over God, want God kwam om die verloren wereld te redden en de kerk is daar een teken van. Dat is de roeping voor de kerk. De oproep zou m.i. dus moeten zijn om met een gemeenschap in de stad te gaan wonen. Om een stad op een berg, een kaars op de kandelaar, een licht voor de wereld te zijn.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 15 mar 2021, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door DDD »

Dank! Mooi.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Dank! Mooi.
Mooie bijdrage inderdaad!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Forummer »

Mooi. Gisteren hadden wij ook 1 leespreek, daarin werd duidelijk gesteld dat de verzuiling niet de bedoeling is. Het is een opdracht om een zoutend zout en lichtend licht te zijn in de hele wereld, dus niet jezelf terugtrekken in een refo-bastion.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Panny »

Ik woon momenteel in een grote stad in de randstad. Heb het er prima naar mijn zin.
Maar het is heel lastig om een leuk huis te vinden met een iets grotere tuin (wat toch wel een droom van ons is).
Dus zou zomaar kunnen dat we over een paar jaar toch naar Zeeland zullen vertrekken.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Zeeuw »

Panny schreef:Ik woon momenteel in een grote stad in de randstad. Heb het er prima naar mijn zin.
Maar het is heel lastig om een leuk huis te vinden met een iets grotere tuin (wat toch wel een droom van ons is).
Dus zou zomaar kunnen dat we over een paar jaar toch naar Zeeland zullen vertrekken.
van harte welkom uiteraard! Zoveel moois te koop hier.
Christen
Berichten: 761
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Christen »

Heel fijne bijdrage.. van de Aartsbisschop :)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door eilander »

Forummer schreef:Mooi. Gisteren hadden wij ook 1 leespreek, daarin werd duidelijk gesteld dat de verzuiling niet de bedoeling is. Het is een opdracht om een zoutend zout en lichtend licht te zijn in de hele wereld, dus niet jezelf terugtrekken in een refo-bastion.
1. Hoe was dit onderbouwd?
2. Een zoutend zout en lichtend licht zijn in de hele wereld zou betekenen dat we allemaal rondreizende predikers moeten worden. Mijns inziens is bijbels dat je in je eigen omgeving het Licht verspreidt. Dat kan in een refobastion net zo goed. Er is geen refo-omgeving of er wonen wel mensen die nog in de duisternis leven, al dan niet buiten de kerk.
3. Er zit ook wel weer iets grappigs in. Als je sommige mensen hier moet geloven zijn refodorpen vol met stelende, bedriegende, huichelachtige refo's. Dat zou aanleiding geven voor alle christenen hier om terstond af te reizen naar zo'n dorp. Om het Licht te verspreiden. Te beginnen met naastenliefde natuurlijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Bernadientje schreef: Hier is veel aandacht voor de buitenkant (huis/auto/kleding), maar echt inhoudelijke contacten zijn best moeilijk. De contacten die we hebben, zijn vooral met andere import die hetzelfde ervaren.
En wat eerder aangegeven is, zwart werken/belasting ontduiken wordt hier ook helaas heel normaal gevonden. Niet om het stokpaardje voor de dag te halen hoor, gewoon een trieste constatering van onze kant. Soms lijkt het wel of hier alleen het 7e gebod geldt zeggen wij wel eens tegen elkaar.
Ja, er zijn mensen die dat in een wolk van woorden proberen te verhullen, maar 't is gewoon een feit. Nergens wordt zoveel zwart gewerkt, klussen uitgevoerd door beunhazen, belasting ontdoken, naar kwakzalvers gelopen als op de biblebelt.
En over dat 7e gebod zullen we 't maar niet hebben...
Het is 'gewoon een feit' zeg je. Feiten kunnen bewezen worden. Nu ben ik even benieuwd waar ik dit kan vinden. Ik neem aan dat het verifieerbare feiten zijn.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 80#p861257
https://www.rd.nl/artikel/810300-kruidv ... ngafterpil
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Mara »

eilander schreef:Als je sommige mensen hier moet geloven zijn refodorpen vol met stelende, bedriegende, huichelachtige refo's. Dat zou aanleiding geven voor alle christenen hier om terstond af te reizen naar zo'n dorp. Om het Licht te verspreiden. Te beginnen met naastenliefde natuurlijk.
Verbijsterend vindt ds. R. van der Spoel het dat er christenen zijn die prima uit de voeten kunnen met het verschijnsel zwartwerk. "Wie zwartwerkt, kan met oud en nieuw niet lezen: "Bevestig Gij het werk onzer handen over ons.""

Hij heeft ze gelezen, de verhalen over zwartwerk en de reacties daarop die de afgelopen weken in deze krant verschenen. En hij schrok ervan. "Ja, ik vind het heel heftig. Het is goed dat deze verhalen naar buiten komen."

Wat ds. Van der Spoel -behalve predikant binnen de PKN coach van zakenmensen- het meest schokt is dat zwartwerk door nogal wat christenen als acceptabel wordt beschouwd. "Hoe kan dat? Een christen is toch anders? Gij geheel anders, zo staat het er."
DIGIBRON
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie