Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Van Ewijk »

Op dit soort momenten zoals verkiezingstijd kan men goed merken hoe verdeeld en doorgeslagen de (seculiere) wereld is.
Iedereen is verdeeld, verknipt, verloren.
Alles neigt naar drama en geweld en zelfs op straat en in de supermarkt voert men oeverloze discussies.
Mensen hebben een kort lontje, staan elkaar niet meer met fatsoen te woord en ik ben blij als ik tegenwoordig de deur achter me dicht trek.

Misschien heb ik een te romantisch beeld maar ik zou best in een klein afgelegen dorp willen wonen in een hechte reformatorische gemeenschap waar de kerk het middelpunt is van de samenleving, waar iedereen elkaar kent en waar de gekheid van de wereld ver weg is.
Men denkt hierbij snel aan Staphorst en Urk hoewel laatstgenoemd dorp nogal in het nieuws is geweest...

En toch vraag ik me af of zo'n dergelijke plaats nog ergens bestaat, ik ben de waanzin van de wereld echt beu. :bobo

Iemand tips? :humhihi
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 12 mar 2021, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Ambtenaar »

Het klinkt idyllisch, maar is het niet. Ik heb zes jaar van mijn leven in zo'n dorp gewoond. Als buitenstaander zul je niet snel integreren, men is vaak erg gesloten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Jantje »

Van Ewijk schreef:Op dit soort momenten zoals verkiezingstijd kan men goed merken hoe verdeeld en doorgeslagen de (seculiere) wereld is.
Iedereen is verdeeld, verknipt verloren.
Alles neigt naar drama en geweld en zelfs op straat en in de supermarkt voert men oeverloze discussies.
Mensen hebben een kort lontje, staan elkaar niet meer met fatsoen te woord en ik ben blij als ik tegenwoordig de deur achter me dicht trek.

Misschien heb ik een te romantisch beeld maar ik zou best in een klein afgelegen dorp willen wonen in een hechte reformatorische gemeenschap waar de kerk het middelpunt is van de samenleving, waar iedereen elkaar kent en waar de gekheid van de wereld ver weg is.
Men denkt hierbij snel aan Staphorst en Urk hoewel laatstgenoemd dorp nogal in het nieuws is geweest...

En toch vraag ik me af of zo'n dergelijke plaats nog ergens bestaat, ik ben de waanzin van de wereld echt beu. :bobo

Iemand tips? :humhihi
Ja hoor. Je mag zo naar Walcheren komen. Alleen is Oostkapelle niet echt een doorsnee refodorpje, daarvoor zou je dan naar Aagtekerke of Meliskerke moeten komen.

Al moet ik je er wel bij vertellen dat ook deze gemeenten en deze streek buiten het paradijs liggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Bruna »

Borssele, Stavenisse, Waarde, Oostdijk, Aagtekerke, Oosterland... genoeg
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Hollander »

Je kan de eerste inwoner worden van het Nederlandse dorpje Ruigoord.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Dodo »

Het is toch wel duidelijk op dit forum dat reformatorische mensen over het algemeen geen lieverdjes zijn. Ik moet er niet aan denken om in een refodorp te wonen. Mijn man heeft wel eens zijn oog laten vallen op een dorp in de buurt, maar ik heb stevig mijn voet dwars gezet.
Ik denk ook dat je het onderschat. Refo's zijn echt geen betere buren dan andere mensen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Hendrikus »

Hollander schreef:Je kan de eerste inwoner worden van het Nederlandse dorpje Ruigoord.
of van Neveldijk ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Het is toch wel duidelijk op dit forum dat reformatorische mensen over het algemeen geen lieverdjes zijn. Ik moet er niet aan denken om in een refodorp te wonen. Mijn man heeft wel eens zijn oog laten vallen op een dorp in de buurt, maar ik heb stevig mijn voet dwars gezet.
Ik denk ook dat je het onderschat. Refo's zijn echt geen betere buren dan andere mensen.
Als je wilt leren geld besparen door beunhazen in te schakelen of door belasting te ontduiken, is het echt wel een leerzame omgeving. :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Het is toch wel duidelijk op dit forum dat reformatorische mensen over het algemeen geen lieverdjes zijn. Ik moet er niet aan denken om in een refodorp te wonen. Mijn man heeft wel eens zijn oog laten vallen op een dorp in de buurt, maar ik heb stevig mijn voet dwars gezet.
Ik denk ook dat je het onderschat. Refo's zijn echt geen betere buren dan andere mensen.
Als je wilt leren geld besparen door beunhazen in te schakelen of door belasting te ontduiken, is het echt wel een leerzame omgeving. :huhu
Tamelijk generaliserend Hendrikus. Ken jezelf!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Jantje »

Helaas moet ik dit keer @Hendrikus helemaal gelijk geven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:Helaas moet ik dit keer @Hendrikus helemaal gelijk geven.
Dat mag en kan, het blijft generaliserend.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Habitat »

Heel begrijpelijk en herkenbaar, Van Ewijk. Wij woonden ook een tijd in een seculiere stad en toen wij verhuisden naar een sterk christelijke omgeving merkten we een groot verschil.

Om een voorbeeld te noemen: de zondag is zo anders. Hier zie je (toen covid er nog niet was dan) zoveel mensen naar de kerken wandelen, fietsen en rijden. De mensen groeten elkaar, ook van verschillende kerken. Je krijgt echt een 'samen opgaan naar de kerk' gevoel.

In de seculiere stad zagen wij de terrassen opgebouwd worden, de winkels werden klaargemaakt voor opening en de festivals werden voorbereid. Een totaal ander idee.

Ook mooi om als christen juist daar in de stad te zijn. Maar ook lastiger. Als het moet, zullen we met ons gezin weer in een seculiere omgeving gaan wonen, maar voor nu is het fijn om in een sterk christelijke omgeving te wonen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb ook wel wat met steden, maar met een gezin lijkt me dat wel lastig. Ik ben blij om te wonen in een gemeente met 15% SGP met kerken en scholen in de nabijheid.

Als ik in Garderen of Elspeet komt spreekt het christelijke gehalte me ook aan. Aan de andere kant is het in een plek waar een christelijke cultuur heerst in verhouding misschien wat vaker buitenkant, en zijn de christenen die in een stad leven dat mogelijk in verhouding vaker bewuster.

Urk zou ik overigens ook wel willen wonen. Tientallen koren in bedrijf. Een kennis vertelde me dat als hij bij klanten op Urk komt, dat er vaak over de preken word nagepraat. En ook doordeweeks kun je her en der naar kerkdiensten. Al word er onder andere door jeugd ook weer rottigheid uitgehaald en drugs gebruikt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:
Als ik in Garderen of Elspeet komt spreekt het christelijke gehalte me ook aan. Aan de andere kant is het in een plek waar een christelijke cultuur heerst in verhouding misschien wat vaker buitenkant, en zijn de christenen die in een stad leven dat mogelijk in verhouding vaker bewuster.
Ik heb er gewoond, familie woont er nog steeds. Het is veel schone schijn en heel erg op elkaar letten en in zichzelf gekeerd. Een heel nare cultuur.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Mannetje »

Van Ewijk schreef:Op dit soort momenten zoals verkiezingstijd kan men goed merken hoe verdeeld en doorgeslagen de (seculiere) wereld is.
Iedereen is verdeeld, verknipt, verloren.
Alles neigt naar drama en geweld en zelfs op straat en in de supermarkt voert men oeverloze discussies.
Mensen hebben een kort lontje, staan elkaar niet meer met fatsoen te woord en ik ben blij als ik tegenwoordig de deur achter me dicht trek.

Misschien heb ik een te romantisch beeld maar ik zou best in een klein afgelegen dorp willen wonen in een hechte reformatorische gemeenschap waar de kerk het middelpunt is van de samenleving, waar iedereen elkaar kent en waar de gekheid van de wereld ver weg is.
Men denkt hierbij snel aan Staphorst en Urk hoewel laatstgenoemd dorp nogal in het nieuws is geweest...

En toch vraag ik me af of zo'n dergelijke plaats nog ergens bestaat, ik ben de waanzin van de wereld echt beu. :bobo

Iemand tips? :humhihi
Hier beneden is het niet.

Maar ik kan me je hunkering goed voorstellen!
-
Plaats reactie