Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef:
J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Soms zou ik best wel een soort community op willen starten ergens in de USA of Alaska desnoods met alleen maar bevindelijk gereformeerden, het lijkt me best mooi en veilig. Zeker als je ook kijkt naar hoe Nederland en de hele EU zich momenteel ontwikkeld. Hebben andere hier op RF dat ook wel is?
Rod Dreher schrijft hier in The benedict option ook over. Zijn visie is dat de ontwikkelingen zo snel gaan, en de seculiere indoctrinatiedwang zo aggresief, dat een aparte community over enkele jaren nog de enige optie is om kinderen daartegen te beschermen, en bijbels op te voeden.

Meer info:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Benedict_Option

Het boek zelf:
https://www.amazon.com/Benedict-Option- ... 0735213291
Soms denk ik dat ook wel eens, in hoeverre ie het verantwoord om kinderen op te voeden, je merkt nu al dat het anti-bijbelse programma op volle toeren draait. Ik snap ook dat je kan zeggen, je moet juist in de wereld getuigen, maar dan moet er wel sprake zijn van geestelijk leven. Dat moet eerst geschonken worden ben ik van mening.
Dat laatste klopt en ben ik met je eens.
Maar als er geen geestelijk leven is, zijn mensen (nog) vijanden van Christus. Dat ben je denk ik ook wel met mij eens.
Wil je dan een enclave gaan stichten van en voor vijanden van Christus? Dat zal een gezellige boel worden!
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Soms zou ik best wel een soort community op willen starten ergens in de USA of Alaska desnoods met alleen maar bevindelijk gereformeerden, het lijkt me best mooi en veilig. Zeker als je ook kijkt naar hoe Nederland en de hele EU zich momenteel ontwikkeld. Hebben andere hier op RF dat ook wel is?
Rod Dreher schrijft hier in The benedict option ook over. Zijn visie is dat de ontwikkelingen zo snel gaan, en de seculiere indoctrinatiedwang zo aggresief, dat een aparte community over enkele jaren nog de enige optie is om kinderen daartegen te beschermen, en bijbels op te voeden.

Meer info:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Benedict_Option

Het boek zelf:
https://www.amazon.com/Benedict-Option- ... 0735213291
Soms denk ik dat ook wel eens, in hoeverre ie het verantwoord om kinderen op te voeden, je merkt nu al dat het anti-bijbelse programma op volle toeren draait. Ik snap ook dat je kan zeggen, je moet juist in de wereld getuigen, maar dan moet er wel sprake zijn van geestelijk leven. Dat moet eerst geschonken worden ben ik van mening.
De geschiedenis heeft toch inmiddels wel uitgewezen dat een christelijke enclave niet werkt. Je neemt immers je zondige aard gewoon mee. Daarnaast vraag ik mij af of je deze opdracht ook kan afleiden uit de bijbel. Ik denk zelf van niet. De taak van christenen is christen te zijn in de samenleving en daar ook je kinderen opvoeden.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Philip »

J.C. Philpot schreef:
Philip schreef:Dat heeft reformatorisch Nederland al aardig voor elkaar, eigen scholen, eigen organisaties en dergelijke.
Helaas is het in Reformatorisch Nederland een lege huls geworden. De buitenkant is er nog wel, maar als je het vernisje weghaalt, blijft er angswekkend weinig meer over.

Mij hoor je dus niet zeggen dat reformatorisch Nederland het ardig voor elkaar heeft.
Dat is zeker waar, maar ik ben dankbaar dat ik op een reformatorische middelbare school heb gezeten, dat ik daar vrienden heb gekregen die ik nog steeds zie. Vrienden die zich niet dronken drinken enzovoort. Geen groepsdruk om mee te gaan naar de disco. De school werd gekenmerkt door een klimaat van vriendelijkheid en respect voor elkaar. Het is mij tot grote zegen geweest.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door J.C. Philpot »

Philip schreef:Dat is zeker waar, maar ik ben dankbaar dat ik op een reformatorische middelbare school heb gezeten, dat ik daar vrienden heb gekregen die ik nog steeds zie. Vrienden die zich niet dronken drinken enzovoort. Geen groepsdruk om mee te gaan naar de disco. De school werd gekenmerkt door een klimaat van vriendelijkheid en respect voor elkaar. Het is mij tot grote zegen geweest.
Zeker. Ik stuur mijn kinderen daarom ook dankbaar naar Reformatorische scholen, zeker nu het nog kan. Ze komen daar toch ook met Gods woord in aanraking. En hopenlijk vinden ze daar ook identificatiefiguren, leerkrachten die de Heere vrezen.

Tegelijkertijd zijn we ook eerlijk naar de kinderen. Dat de school in naam Reformatorisch is, wil niet zeggen dat ze er niet allerlei zaken die tot oneer van God zijn tegen gaan komen, en velen het leven uit God niet kennen. Het komt aan om persoonlijk ingewonnen te worden, om door een levend en waar geloof de enige Middelaar tussen God en de mensen, Jezus Christus, toe te mogen behoren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef:
HersteldHervormd schreef:
J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Soms zou ik best wel een soort community op willen starten ergens in de USA of Alaska desnoods met alleen maar bevindelijk gereformeerden, het lijkt me best mooi en veilig. Zeker als je ook kijkt naar hoe Nederland en de hele EU zich momenteel ontwikkeld. Hebben andere hier op RF dat ook wel is?
Rod Dreher schrijft hier in The benedict option ook over. Zijn visie is dat de ontwikkelingen zo snel gaan, en de seculiere indoctrinatiedwang zo aggresief, dat een aparte community over enkele jaren nog de enige optie is om kinderen daartegen te beschermen, en bijbels op te voeden.

Meer info:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Benedict_Option

Het boek zelf:
https://www.amazon.com/Benedict-Option- ... 0735213291
Soms denk ik dat ook wel eens, in hoeverre ie het verantwoord om kinderen op te voeden, je merkt nu al dat het anti-bijbelse programma op volle toeren draait. Ik snap ook dat je kan zeggen, je moet juist in de wereld getuigen, maar dan moet er wel sprake zijn van geestelijk leven. Dat moet eerst geschonken worden ben ik van mening.
Dat laatste klopt en ben ik met je eens.
Maar als er geen geestelijk leven is, zijn mensen (nog) vijanden van Christus. Dat ben je denk ik ook wel met mij eens.
Wil je dan een enclave gaan stichten van en voor vijanden van Christus? Dat zal een gezellige boel worden!
Dat vind ik te zwart wit, als de situatie echt te erg is, is de boel inderdaad niet meer gezellig. Het is kiezen uit twee slechte, of blijven, of weggaan.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Soms zou ik best wel een soort community op willen starten ergens in de USA of Alaska desnoods met alleen maar bevindelijk gereformeerden, het lijkt me best mooi en veilig. Zeker als je ook kijkt naar hoe Nederland en de hele EU zich momenteel ontwikkeld. Hebben andere hier op RF dat ook wel is?
Rod Dreher schrijft hier in The benedict option ook over. Zijn visie is dat de ontwikkelingen zo snel gaan, en de seculiere indoctrinatiedwang zo aggresief, dat een aparte community over enkele jaren nog de enige optie is om kinderen daartegen te beschermen, en bijbels op te voeden.

Meer info:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Benedict_Option

Het boek zelf:
https://www.amazon.com/Benedict-Option- ... 0735213291
Soms denk ik dat ook wel eens, in hoeverre ie het verantwoord om kinderen op te voeden, je merkt nu al dat het anti-bijbelse programma op volle toeren draait. Ik snap ook dat je kan zeggen, je moet juist in de wereld getuigen, maar dan moet er wel sprake zijn van geestelijk leven. Dat moet eerst geschonken worden ben ik van mening.
De geschiedenis heeft toch inmiddels wel uitgewezen dat een christelijke enclave niet werkt. Je neemt immers je zondige aard gewoon mee. Daarnaast vraag ik mij af of je deze opdracht ook kan afleiden uit de bijbel. Ik denk zelf van niet. De taak van christenen is christen te zijn in de samenleving en daar ook je kinderen opvoeden.
Je neemt wel je aard mee, maar dat is overal. Maar reken maar dat er minder verleidingen zijn hoor, echt waar.

Ja ik denk ook dat die opdracht blijft staan, maar het kan conflicteren met de opvoeding. Mensen in oorlogstijd vluchten ook, dan zeggen we ook niet dat ze moeten blijven en getuigen. Het is natuurlijk persoonlijk, de ene zal wel voor zijn geweten kunnen blijven, de andere niet.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Maanenschijn »

Ik las gisteravond in ‘De Godvruchtige Avondmaalganger’ van Petrus Immens.

In het hoofdstuk over de verachtering in geloof en het bedroeven van de Heilige Geest is nadrukkelijk aandacht geschonken aan de invloeden en verleidingen van je omgeving. Alleen een krachtig werkend geloof en een aangebonden leven blijven staande in een omgeving met zonde en verleidingen.

Een omgeving waar minder verleiding is (je niet naar plaatsen (kunnen) begeven waar de zonde tastbaar aanwezig is) kan zeker bewaren voor zonde. In dat licht is een ‘refoomgeving’ daarin een positieve bijdrage.

Overigens pleit ik dus niet voor een terugtrekken uit de wereld, maar veel meer voor een krachtig werkend geloof en (zoals Immens schrijft) een vernieuwing en onderhouden van het persoonlijk verbond der genade met God.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Ditbenik »

.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 30 jun 2021, 15:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Charles »

@ Maanenschijn: mooie bijdrage. Dat boek van Immens is me dierbaar. Zo pastoraal en praktisch.

Thomas a Kempis zegt in zijn Navolging dat de gedachte dat verandering van plaats verbetering zal brengen velen heeft misleid.
TSD
Berichten: 2089
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door TSD »

HersteldHervormd schreef: Dat vind ik te zwart wit, als de situatie echt te erg is, is de boel inderdaad niet meer gezellig. Het is kiezen uit twee slechte, of blijven, of weggaan.
Ik begrijp je wel. Ik geloof dat het nog niet zo ver is, maar de kloof wordt wel steeds groter en daarmee ook de dilemma’s als ouder vooral.

Vroeger had ik nog wel de gedachte dat we niet koste wat het kost onze reformatorische middelbare scholen zouden moeten proberen te behouden als de subsidie wegvalt, gelet op alle ontwikkelingen durf ik dat nu echt niet meer te opperen, integendeel.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Charles »

Charles schreef:@ Maanenschijn: mooie bijdrage. Dat boek van Immens is me dierbaar. Zo pastoraal en praktisch.

Thomas a Kempis zegt in zijn Navolging dat de gedachte dat verandering van plaats verbetering zal brengen velen heeft misleid.
Het is letterlijk (in mijn vertaling);
De inbeelding dat men door verandering van plaats gelukkiger zou worden, heeft velen misleid.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door John Galt »

Maanenschijn schreef: Een omgeving waar minder verleiding is (je niet naar plaatsen (kunnen) begeven waar de zonde tastbaar aanwezig is) kan zeker bewaren voor zonde. In dat licht is een ‘refoomgeving’ daarin een positieve bijdrage.
Zijn die plaatsen er in Nederland? Oké, in Uddel heb je geen bioscoop. Maar je zit in een wip in Apeldoorn of Harderwijk waar ze wel staan. Maar dan moet zo'n instituut wel een verleiding voor je zijn. Ik ken heel wat mensen die niet een levend geloof belijden, maar die nooit in de verleiding zijn gekomen een film te gaan kijken. Idem geldt dat voor bordelen, discotheken en koffieshops. Als het je ding niet is, is de verleiding heel klein. Ik denk dat het meer je vrienden zijn die je in verleiding kunnen brengen dan de aanwezigheid van plaatsen van de brede weg. Ik ken maar weinig dorpen zonder café, dus als je van de drank af wilt blijven, waar moet je dan heen? Goed gezelschap lijkt me dan een betere oplossing dan blijven zoeken naar een drooggelegde woonplaats.
Who is John Galt? :quoi
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Zeeuw »

Philip schreef:
J.C. Philpot schreef:
Philip schreef:Dat heeft reformatorisch Nederland al aardig voor elkaar, eigen scholen, eigen organisaties en dergelijke.
Helaas is het in Reformatorisch Nederland een lege huls geworden. De buitenkant is er nog wel, maar als je het vernisje weghaalt, blijft er angswekkend weinig meer over.

Mij hoor je dus niet zeggen dat reformatorisch Nederland het ardig voor elkaar heeft.
Dat is zeker waar, maar ik ben dankbaar dat ik op een reformatorische middelbare school heb gezeten, dat ik daar vrienden heb gekregen die ik nog steeds zie. Vrienden die zich niet dronken drinken enzovoort. Geen groepsdruk om mee te gaan naar de disco. De school werd gekenmerkt door een klimaat van vriendelijkheid en respect voor elkaar. Het is mij tot grote zegen geweest.
Ik moet zeggen, ik heb ook op een dergelijke school gezeten, maar de eigenschappen die jij hier noemt heb ik toch wat minder meegemaakt.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Panny »

John Galt schreef:
Maanenschijn schreef: Een omgeving waar minder verleiding is (je niet naar plaatsen (kunnen) begeven waar de zonde tastbaar aanwezig is) kan zeker bewaren voor zonde. In dat licht is een ‘refoomgeving’ daarin een positieve bijdrage.
Zijn die plaatsen er in Nederland? Oké, in Uddel heb je geen bioscoop. Maar je zit in een wip in Apeldoorn of Harderwijk waar ze wel staan. Maar dan moet zo'n instituut wel een verleiding voor je zijn. Ik ken heel wat mensen die niet een levend geloof belijden, maar die nooit in de verleiding zijn gekomen een film te gaan kijken. Idem geldt dat voor bordelen, discotheken en koffieshops. Als het je ding niet is, is de verleiding heel klein. Ik denk dat het meer je vrienden zijn die je in verleiding kunnen brengen dan de aanwezigheid van plaatsen van de brede weg. Ik ken maar weinig dorpen zonder café, dus als je van de drank af wilt blijven, waar moet je dan heen? Goed gezelschap lijkt me dan een betere oplossing dan blijven zoeken naar een drooggelegde woonplaats.
Als refo-jongere in een grote goddeloze stad zou je zeggen dat er heel veel verleidingen zijn.
Maar toch waren het juist de refo-jongeren uit de echte refo-dorpen die veel meer dronken, uitgaan, feesten, etc.
Ik had het idee dat juist christelijke jongeren in mijn stad veel meer gewend waren om zich afzijdig te houden van de wereld en een ander leven te lijden.
Terwijl het feesten, uitgaan en drinken bij jongeren uit refo-dorpen gewoon bij de cultuur hoorden van hun refo-dorp.
Dus wat dat betreft kan het leven als een kleine groep christenen in een grote goddeloze omgeving ook juist positieve invloed hebben op je leven.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Philip schreef:
J.C. Philpot schreef:
Philip schreef:Dat heeft reformatorisch Nederland al aardig voor elkaar, eigen scholen, eigen organisaties en dergelijke.
Helaas is het in Reformatorisch Nederland een lege huls geworden. De buitenkant is er nog wel, maar als je het vernisje weghaalt, blijft er angswekkend weinig meer over.

Mij hoor je dus niet zeggen dat reformatorisch Nederland het ardig voor elkaar heeft.
Dat is zeker waar, maar ik ben dankbaar dat ik op een reformatorische middelbare school heb gezeten, dat ik daar vrienden heb gekregen die ik nog steeds zie. Vrienden die zich niet dronken drinken enzovoort. Geen groepsdruk om mee te gaan naar de disco. De school werd gekenmerkt door een klimaat van vriendelijkheid en respect voor elkaar. Het is mij tot grote zegen geweest.
Ik moet zeggen, ik heb ook op een dergelijke school gezeten, maar de eigenschappen die jij hier noemt heb ik toch wat minder meegemaakt.
Ik hoorde vorige week van een jongere die met de bus naar een reformatoische school gaat en dopjes in de oren doet om muziek te kunnen luisteren zodat ze het vloeken in de bus niet hoort. En een ander vulde aan dat er op school zo hard en veel gevloekt wordt, dat hij er soms niet van kan slapen. 'Het lijkt wel dat degenen uit de meest rechtse kerken het hardste vloeken' zo zei hij. Ik vond het aangrijpend om te horen.
Plaats reactie