Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door HersteldHervormd »

De laatste tijd had ik me wat verdiept in de Amish, en qua geschiedenis valt het me op dat ze vaak vanuit Europa naar de USA vertrokken. De Mennonieten vertrekken ook vaak naar regio's in Zuid-Amerika.

Waarom is dit verder niet bekend van Gereformeerden? En hoe zou dat komen? Zijn we toch te werelds? Of zouden we juist niet in een community kunnen leven door al de meningsverschillen?

Soms zou ik best wel een soort community op willen starten ergens in de USA of Alaska desnoods met alleen maar bevindelijk gereformeerden, het lijkt me best mooi en veilig. Zeker als je ook kijkt naar hoe Nederland en de hele EU zich momenteel ontwikkeld. Hebben andere hier op RF dat ook wel is?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Tiberius »

Ik in ieder geval niet, moet er niet aan denken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Dodo »

Amish zijn geen gereformeerden hoor. En er gaat daar ook veel mis.
Ik las vandaag nog op facebook een verhaal van een echtpaar (Amish) dat tot echt geloof kwam, en daardoor hun kinderen kwijtraakte.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Panny »

HersteldHervormd schreef: Soms zou ik best wel een soort community op willen starten ergens in de USA of Alaska desnoods met alleen maar bevindelijk gereformeerden, het lijkt me best mooi en veilig. Zeker als je ook kijkt naar hoe Nederland en de hele EU zich momenteel ontwikkeld. Hebben andere hier op RF dat ook wel is?
Ik denk niet dat we daar als christenen toe geroepen worden.
Nederland en de EU krijgen juist steeds meer echte getuigen van Christus nodig.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Mannetje »

HersteldHervormd schreef:
Soms zou ik best wel een soort community op willen starten ergens in de USA of Alaska desnoods met alleen maar bevindelijk gereformeerden, het lijkt me best mooi en veilig. Zeker als je ook kijkt naar hoe Nederland en de hele EU zich momenteel ontwikkeld. Hebben andere hier op RF dat ook wel is?
Je zult er het paradijs niet vinden. Dat wacht nog.
-
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Van Ewijk »

HersteldHervormd schreef:De laatste tijd had ik me wat verdiept in de Amish, en qua geschiedenis valt het me op dat ze vaak vanuit Europa naar de USA vertrokken. De Mennonieten vertrekken ook vaak naar regio's in Zuid-Amerika.

Waarom is dit verder niet bekend van Gereformeerden? En hoe zou dat komen? Zijn we toch te werelds? Of zouden we juist niet in een community kunnen leven door al de meningsverschillen?

Soms zou ik best wel een soort community op willen starten ergens in de USA of Alaska desnoods met alleen maar bevindelijk gereformeerden, het lijkt me best mooi en veilig. Zeker als je ook kijkt naar hoe Nederland en de hele EU zich momenteel ontwikkeld. Hebben andere hier op RF dat ook wel is?
U vergeet hier een heel stuk geschiedenis.
De Amish zijn daar maar een klein gedeelte van maar de hele U.S.A is gesticht door puriteinen die Engeland gevlucht zijn vanwege vervolgingen door de Jacobijnen.
Vandaar ook de onbeperkte vrijheid van Godsdienst en het ontbreken van een staatskerk.

En nu... eeuwen verder is het net zo'n goddeloos land als de rest van de wereld.
Ergens een natie stichten met de vlag van het christendom lijkt een goed idee maar de geschiedenis heeft uitgewezen dat de praktijk anders uitpakt.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Soms zou ik best wel een soort community op willen starten ergens in de USA of Alaska desnoods met alleen maar bevindelijk gereformeerden, het lijkt me best mooi en veilig. Zeker als je ook kijkt naar hoe Nederland en de hele EU zich momenteel ontwikkeld. Hebben andere hier op RF dat ook wel is?
Nee. Het lijkt me vreselijk om tussen mensen te wonen die allemaal min of meer gelijk zijn en gelijk denken.

Het is ook niet veiliger. Denk aan misstanden, zoals seksueel misbruik, drank- en drugsgebruik, etc. Het zal absoluut geen Utopia zijn.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Hendrikus »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Soms zou ik best wel een soort community op willen starten ergens in de USA of Alaska desnoods met alleen maar bevindelijk gereformeerden, het lijkt me best mooi en veilig. Zeker als je ook kijkt naar hoe Nederland en de hele EU zich momenteel ontwikkeld. Hebben andere hier op RF dat ook wel is?
Nee. Het lijkt me vreselijk om tussen mensen te wonen die allemaal min of meer gelijk zijn en gelijk denken.

Het is ook niet veiliger. Denk aan misstanden, zoals seksueel misbruik, drank- en drugsgebruik, etc. Het zal absoluut geen Utopia zijn.
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Ambtenaar »

Ik las ook ooit in en studie over de Veluwenaar dat eeuwenoude gewoontes nog steeds voortleven, ongeacht religieuze voorkeuren. Ongeveer hetzelfde als de Rijssenaar dus.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Bezorgd »

HersteldHervormd schreef: Soms zou ik best wel een soort community op willen starten ergens in de USA of Alaska desnoods met alleen maar bevindelijk gereformeerden, het lijkt me best mooi en veilig. Zeker als je ook kijkt naar hoe Nederland en de hele EU zich momenteel ontwikkeld. Hebben andere hier op RF dat ook wel is?

Dit klinkt mooi. Maar gaat binnen de kortste keren fout.
We kunnen al niet met elkaar omgaan binnen de kerk, (het is momenteel echt overal onrustig) laat staan leven in een community.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:De laatste tijd had ik me wat verdiept in de Amish, en qua geschiedenis valt het me op dat ze vaak vanuit Europa naar de USA vertrokken. De Mennonieten vertrekken ook vaak naar regio's in Zuid-Amerika.

Waarom is dit verder niet bekend van Gereformeerden? En hoe zou dat komen? Zijn we toch te werelds? Of zouden we juist niet in een community kunnen leven door al de meningsverschillen?

Soms zou ik best wel een soort community op willen starten ergens in de USA of Alaska desnoods met alleen maar bevindelijk gereformeerden, het lijkt me best mooi en veilig. Zeker als je ook kijkt naar hoe Nederland en de hele EU zich momenteel ontwikkeld. Hebben andere hier op RF dat ook wel is?
Tot op bepaalde hoogte zie je dit natuurlijk binnen kerkelijke gemeenten al gebeuren. Veel mensen zoeken een gemeente waarbinnen ze het zo'n beetje over alles eens zijn en dezelfde kerkelijke cultuur nastreven. Maar dit soort community's is niet Bijbels. Jezus stuurt ons er op uit om de wereld in te gaan en getuige van Hem te zijn. Hij belooft ook geen veiligheid binnen eigen gemeenschappen maar verdrukking in de wereld. Dat is m.i. een van de hoofdzaken waarom het met de kerk in Nederland zo bedenkelijk voor staat nu.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Soms zou ik best wel een soort community op willen starten ergens in de USA of Alaska desnoods met alleen maar bevindelijk gereformeerden, het lijkt me best mooi en veilig. Zeker als je ook kijkt naar hoe Nederland en de hele EU zich momenteel ontwikkeld. Hebben andere hier op RF dat ook wel is?
Rod Dreher schrijft hier in The benedict option ook over. Zijn visie is dat de ontwikkelingen zo snel gaan, en de seculiere indoctrinatiedwang zo aggresief, dat een aparte community over enkele jaren nog de enige optie is om kinderen daartegen te beschermen, en bijbels op te voeden.

Meer info:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Benedict_Option

Het boek zelf:
https://www.amazon.com/Benedict-Option- ... 0735213291
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Philip »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Soms zou ik best wel een soort community op willen starten ergens in de USA of Alaska desnoods met alleen maar bevindelijk gereformeerden, het lijkt me best mooi en veilig. Zeker als je ook kijkt naar hoe Nederland en de hele EU zich momenteel ontwikkeld. Hebben andere hier op RF dat ook wel is?
Rod Dreher schrijft hier in The benedict option ook over. Zijn visie is dat de ontwikkelingen zo snel gaan, en de seculiere indoctrinatiedwang zo aggresief, dat een aparte community over enkele jaren nog de enige optie is om kinderen daartegen te beschermen, en bijbels op te voeden.

Meer info:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Benedict_Option

Het boek zelf:
https://www.amazon.com/Benedict-Option- ... 0735213291
Dat heeft reformatorisch Nederland al aardig voor elkaar, eigen scholen, eigen organisaties en dergelijke.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door J.C. Philpot »

Philip schreef:Dat heeft reformatorisch Nederland al aardig voor elkaar, eigen scholen, eigen organisaties en dergelijke.
Helaas is het in Reformatorisch Nederland een lege huls geworden. De buitenkant is er nog wel, maar als je het vernisje weghaalt, blijft er angswekkend weinig meer over.

Mij hoor je dus niet zeggen dat reformatorisch Nederland het ardig voor elkaar heeft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Soms zou ik best wel een soort community op willen starten ergens in de USA of Alaska desnoods met alleen maar bevindelijk gereformeerden, het lijkt me best mooi en veilig. Zeker als je ook kijkt naar hoe Nederland en de hele EU zich momenteel ontwikkeld. Hebben andere hier op RF dat ook wel is?
Rod Dreher schrijft hier in The benedict option ook over. Zijn visie is dat de ontwikkelingen zo snel gaan, en de seculiere indoctrinatiedwang zo aggresief, dat een aparte community over enkele jaren nog de enige optie is om kinderen daartegen te beschermen, en bijbels op te voeden.

Meer info:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Benedict_Option

Het boek zelf:
https://www.amazon.com/Benedict-Option- ... 0735213291
Soms denk ik dat ook wel eens, in hoeverre ie het verantwoord om kinderen op te voeden, je merkt nu al dat het anti-bijbelse programma op volle toeren draait. Ik snap ook dat je kan zeggen, je moet juist in de wereld getuigen, maar dan moet er wel sprake zijn van geestelijk leven. Dat moet eerst geschonken worden ben ik van mening.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie