#detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

#detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Panny »

Dirk start petitie voor btw-verlaging op groente en fruit.
De afgelopen jaren is de prijs van gezond eten veel harder gestegen dan de prijs van ongezond eten. Hierdoor is kiezen voor gezond soms helemaal geen keuze.

Dat moet écht anders vinden we bij Dirk.

Daarom bieden we onze groente en fruit zo voordelig mogelijk aan. Zo stimuleren we iedereen te kiezen voor gezond eten. Maar er zijn natuurlijk grenzen aan wat wij als supermarkt kunnen.

Om groente en fruit nóg voordeliger te maken, doen we daarom een beroep op de overheid en pleiten we voor een btw-verlaging op groente en fruit van 9% naar 6%.

We roepen heel Nederland dan ook op om de petitie te tekenen. Ook collega-supermarkten. Want als we groente en fruit voor iedereen overal betaalbaarder maken, wordt er meer van gegeten en maken we Nederland met elkaar een stuk gezonder.
https://detijdisrijp.nl/
https://detijdisrijp.nl/veel-gestelde-vragen/

Goed idee vind ik!
Je hoort tegenwoordig regelmatig over een hoger belastingtarief voor vlees, wat ik op zich geen slecht idee vind. Zeker in combinatie met een lager BTW tarief op groente en fruit zodat boodschappen niet alleen maar duurder worden.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door John Galt »

Helemaal mee eens! Ik vond het indertijd een gemiste kans van stss Blokhuis, die op zich een actief beleid voert op gezonde voeding.

Ik hoorde Femke-Merel van Kooten gisteren pleiten voor "geen BTW op groente en fruit uit Nederland". Dat lijkt me binnen de EU niet realiseerbaar.
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Mara »

Ik ben het zeker mee eens!
Gisteren zag ik de prijzen van het fruit en sommige groenten en schrok daar wel van.
Terwijl er grote zakken chips in de aanbieding waren, 2 voor 2 euro.
Je kunt je voor een habbekrats vol..eten.
Maar 4 appels kostten 3,79, 4 navelsinaasappels 2,98, mandarijnen 2.50 een net.
Terwijl dat toch het winterfruit is.
Ik laat het zachte zomerfruit maar liggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Herman »

9% op een kilo appels van een euro is maar 9 cent meer. Een daling van 3 cent is te verwaarlozen op de huishoudportemonnee.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:Ik ben het zeker mee eens!
Gisteren zag ik de prijzen van het fruit en sommige groenten en schrok daar wel van.
Terwijl er grote zakken chips in de aanbieding waren, 2 voor 2 euro.
Je kunt je voor een habbekrats vol..eten.
Maar 4 appels kostten 3,79, 4 navelsinaasappels 2,98, mandarijnen 2.50 een net.
Terwijl dat toch het winterfruit is.
Ik laat het zachte zomerfruit maar liggen.
Ik denk dat dit eerder het probleem is. Niet zozeer die paar % BTW, maar de prijzen an sich. Ik koop fruit hier zoveel mogelijk op de markt/'bij de boer', dat scheelt gelukkig best wat. Ook de Lidl vind ik wel fijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door refo »

Het wordt dan allemaal veel te onduidelijk. Voor de fiscus en voor de boekhouder. En de consument merkt er niets van.

Welk percentage moet je hanteren voor een product, waarin zowel groente, vlees als iets anders zit.
Wij nemen bij de LIDL altijd de boerensalade. Daarin zit ham, kaas, noten, groente. Welk BTW-tarief gaan we doen?
Voedingsmiddelen 9%. Punt.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Panny »

Herman schreef:9% op een kilo appels van een euro is maar 9 cent meer. Een daling van 3 cent is te verwaarlozen op de huishoudportemonnee.
Dat is wel waar inderdaad. Met een verlaging van 9% naar 6% BTW heb je pas een euro 'winst' als je voor 33 euro groente en fruit koopt.
Misschien zou het samen moeten gaan met het verhogen van de BTW op 'ongezonde' producten (bijvoorbeeld naar 12%)? Dat compenseert dan misschien ook nog het verlies aan BTW inkomsten waardoor het BTW tarief op groente en fruit nog iets lager kan (bijvoorbeeld naar 4%).
Volgens mij zijn er wel landen met meer verschillende BTW tarieven dan hier in NL.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Panny »

refo schreef:Het wordt dan allemaal veel te onduidelijk. Voor de fiscus en voor de boekhouder. En de consument merkt er niets van.

Welk percentage moet je hanteren voor een product, waarin zowel groente, vlees als iets anders zit.
Wij nemen bij de LIDL altijd de boerensalade. Daarin zit ham, kaas, noten, groente. Welk BTW-tarief gaan we doen?
Voedingsmiddelen 9%. Punt.
Ik zou zeggen: alleen (onbewerkt) 100% groente en fruit. Dus zonder andere toevoegingen.
Noten, zaden en pitten zouden er ook onder kunnen vallen.
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Erskinees »

Het is toch volkomen logisch dat fruit en groente duurder is dan bijvoorbeeld chips? Chips is na het frituren lang houdbaar en kan na het verpakken lang bewaard worden. Groente en fruit kost sowieso al veel werk en energie om te groeien, moet koel worden opgeslagen, goed worden verpakt, getransporteerd en in de supermarkt ook koel worden bewaard. Dan is het toch begrijpelijk dat de prijzen hoger liggen dan bij langer houdbare producten?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Zeeuw »

Erskinees schreef:Het is toch volkomen logisch dat fruit en groente duurder is dan bijvoorbeeld chips? Chips is na het frituren lang houdbaar en kan na het verpakken lang bewaard worden. Groente en fruit kost sowieso al veel werk en energie om te groeien, moet koel worden opgeslagen, goed worden verpakt, getransporteerd en in de supermarkt ook koel worden bewaard. Dan is het toch begrijpelijk dat de prijzen hoger liggen dan bij langer houdbare producten?
Wanneer we het allemaal kopen bij de supermarkt is dat inderdaad begrijpelijk. Daarom koop ik het liever direct bij de teler. Dan betaal ik 0,50 voor n kg appels bv.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Mara »

Het gaat niet alleen over chips, het was maar een voorbeeld wat mij gisteren opviel.
"Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) rapporteerde recen­telijk dat gezondere voedingsmiddelen de laatste tien jaar gemiddeld 22 procent duurder zijn geworden en ongezondere producten maar 13 procent. Suiker, snoep en ijs waren in 2017 zelfs goedkoper dan tien jaar eerder en ook chips en sauzen werden nauwelijks duurder.

Producten die het meest in prijs stegen, waren bijvoorbeeld fruit, halfvolle melk, eieren en noten."
https://www.parool.nl/nieuws/gezonde-vo ... gle.com%2F

De supermarkt kondigt altijd met grote chocoladeletters aan dat een produkt goedkoper, of in de aanbieding is, maar stiekem verhogen ze tegelijkertijd de prijzen van veel andere produkten. Ik heb dat weleens een tijdje bijgehouden.

Of aanbiedingen die alleen interessant zijn voor grotere gezinnen. Je krijgt een tweede bak druiven gratis. Maar dat betekent wel dat je flink moet dooreten als je in je eentje bent.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:Het gaat niet alleen over chips, het was maar een voorbeeld wat mij gisteren opviel.
"Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) rapporteerde recen­telijk dat gezondere voedingsmiddelen de laatste tien jaar gemiddeld 22 procent duurder zijn geworden en ongezondere producten maar 13 procent. Suiker, snoep en ijs waren in 2017 zelfs goedkoper dan tien jaar eerder en ook chips en sauzen werden nauwelijks duurder.

Producten die het meest in prijs stegen, waren bijvoorbeeld fruit, halfvolle melk, eieren en noten."
https://www.parool.nl/nieuws/gezonde-vo ... gle.com%2F

De supermarkt kondigt altijd met grote chocoladeletters aan dat een produkt goedkoper, of in de aanbieding is, maar stiekem verhogen ze tegelijkertijd de prijzen van veel andere produkten. Ik heb dat weleens een tijdje bijgehouden.

Of aanbiedingen die alleen interessant zijn voor grotere gezinnen. Je krijgt een tweede bak druiven gratis. Maar dat betekent wel dat je flink moet dooreten als je in je eentje bent.
Ja, dat heb ik een tijdje gedaan met kwark. Echt bizar. Kwam in een jaar rond de 35% bij.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Dodo »

Het zou voor veel dingen heel goed zijn als de mensen hun fruit en groente bij de groenteboer zouden halen, kaas bij de kaasboer, vlees bij de slager, bloemen bij de bloemist, brood bij de bakker. Dat is goed voor de middenstand, en je krijgt meestal betere producten voor je geld.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Het zou voor veel dingen heel goed zijn als de mensen hun fruit en groente bij de groenteboer zouden halen, kaas bij de kaasboer, vlees bij de slager, bloemen bij de bloemist, brood bij de bakker. Dat is goed voor de middenstand, en je krijgt meestal betere producten voor je geld.
Ja dat doe ik. :)
Ik heb dus gewoon een tros druiven gehaald.
De kaaswinkel, groentenwinkel en slager zitten vlak naast elkaar. :super
En ze hebben het echt nog druk hoor, er staan mensen buiten op hun beurt te wachten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Dodo schreef:Het zou voor veel dingen heel goed zijn als de mensen hun fruit en groente bij de groenteboer zouden halen, kaas bij de kaasboer, vlees bij de slager, bloemen bij de bloemist, brood bij de bakker. Dat is goed voor de middenstand, en je krijgt meestal betere producten voor je geld.
Ja dat doe ik. :)
Ik heb dus gewoon een tros druiven gehaald.
De kaaswinkel, groentenwinkel en slager zitten vlak naast elkaar. :super
En ze hebben het echt nog druk hoor, er staan mensen buiten op hun beurt te wachten.
Ik ga alleen niet zo vaak naar de bakker. Ik vind de 'echte bakker' qua prijs vaak echt wel veel duurder dan de Jumbo. Absoluut lekkerder, maar serieus prijzig.
Plaats reactie