#detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Erskinees schreef:Het is toch volkomen logisch dat fruit en groente duurder is dan bijvoorbeeld chips? Chips is na het frituren lang houdbaar en kan na het verpakken lang bewaard worden. Groente en fruit kost sowieso al veel werk en energie om te groeien, moet koel worden opgeslagen, goed worden verpakt, getransporteerd en in de supermarkt ook koel worden bewaard. Dan is het toch begrijpelijk dat de prijzen hoger liggen dan bij langer houdbare producten?
Wanneer we het allemaal kopen bij de supermarkt is dat inderdaad begrijpelijk. Daarom koop ik het liever direct bij de teler. Dan betaal ik 0,50 voor n kg appels bv.
Het merendeel vd mensen heeft geen teler in de buurt. De prijzen van de markt zijn bij ons hoger dan in de supermarkt. Al is het kwalitatief ook vele malen beter.

Vanmorgen ben ik bij de Lidl geweest. De prijzen zijn lager dan elders, maar verder ben ik weer veel ergernissen verder ( halfvolle melk nog 1 dag houdbaar, cherry tomaten waren op, maar stonden op het pallet waar ze mee bezig waren. Doodleuk wordt gezegd dat ik dan maar later terug moest komen. Elke keer tassen controle alsof ik de winkel leegroof etc.)
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef:Het zou voor veel dingen heel goed zijn als de mensen hun fruit en groente bij de groenteboer zouden halen, kaas bij de kaasboer, vlees bij de slager, bloemen bij de bloemist, brood bij de bakker. Dat is goed voor de middenstand, en je krijgt meestal betere producten voor je geld.
Ja dat doe ik. :)
Ik heb dus gewoon een tros druiven gehaald.
De kaaswinkel, groentenwinkel en slager zitten vlak naast elkaar. :super
En ze hebben het echt nog druk hoor, er staan mensen buiten op hun beurt te wachten.
Ik ga alleen niet zo vaak naar de bakker. Ik vind de 'echte bakker' qua prijs vaak echt wel veel duurder dan de Jumbo. Absoluut lekkerder, maar serieus prijzig.
Ik ga wel altijd naar de bakker, maar zelden naar de slager, €12 voor een kg rundergehakt vind ik echt te duur. Kaas haal ik op de markt en bloemen ( als ik ze al haal) bij de AH.
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Erskinees »

Je proeft bij gehakt het verschil anders wel. Geen last van stukjes bot of kraakbeen en er komt ook veel minder water vrij. Maar wel een prijsverschil inderdaad.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Mannetje »

Erskinees schreef:Je proeft bij gehakt het verschil anders wel. Geen last van stukjes bot of kraakbeen en er komt ook veel minder water vrij. Maar wel een prijsverschil inderdaad.
Bij zowel de rundergehakt van AH als die van de Aldi kan ik me geen kraakbeen herinneren. Ook komt er niet veel water vrij.

Wel heb ik de indruk dat die van AH minder vet bevat dan een paar jaar geleden. Toen kon je gehakt en groenten wokken in het vervolg van de gehakt, terwijl nu echt een beetje extra olie nodig is.
-
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door merel »

Erskinees schreef:Je proeft bij gehakt het verschil anders wel. Geen last van stukjes bot of kraakbeen en er komt ook veel minder water vrij. Maar wel een prijsverschil inderdaad.
Gehakt ( en ook het andere vlees) van de slager vind ik ook lekkerder. Toch vind ik het verschil in prijs echt een ding. Al kan ik mij niet heugen dat stukjes bot/ kraakbeen in het vlees van AH zit.

In het brood vd supermarkt en vd bakker zit ook een prijsverschil, maar het ( volkoren)brood vd bakker vult meer en laat ik dikker snijden ( 14 mm ipv11 mm).
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door margrietha »

Het is misschien een optie om met to good to go mee te doen voor wie de bakker te duur vind.
Ik had vanochtend een tas vol broden en broodjes voor 5 euro waarvan de waarde richting de 20 euro ging!

En bij ons heeft de slager bepaalde dagen waarin het gehakt in de aanbieding is , ik dacht 7 euro een kilo

Ik hoor van diverse ondernemers in de detailhandel die groente en fruit, kaas, vlees en en vis verkopen dat hun omzet flink gestegen is.
Mensen vinden de supermarkt te druk, vinden lokaal kopen fijner, geven meer geld aan eten uit sinds de horeca dicht is
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:Je proeft bij gehakt het verschil anders wel. Geen last van stukjes bot of kraakbeen en er komt ook veel minder water vrij. Maar wel een prijsverschil inderdaad.
Als je een stuk gehakt (zo komt het uit de verpakking) in een wok laat zakken, zie je meteen het vocht eruit komen. Dat maakt dat het gehakt nooit lekker knapperig wordt.
Het heeft ook een andere struktuur, dat merk je als je balletjes draait.
merel schreef: maar het ( volkoren)brood vd bakker vult meer en laat ik dikker snijden ( 14 mm ipv11 mm).
Bij voorkeur haal ik het ongesneden, maar als mijn man naar de bakker gaat, laat hij het ook dikker snijden, 15 mm zelfs en je kunt het zelfs nog dikker laten snijden.
margrietha schreef:Het is misschien een optie om met to good to go mee te doen voor wie de bakker te duur vind.
Ik heb dat ook weleens gedaan, maar helaas zitten er dan dingen bij die wij niet mogen omdat er noten in verwerkt zijn.
Of brood met pitjes en zaden, en dat mag weer niet met de beugel.
Er zijn ook bakkers die brood van gisteren verkopen. Dat ligt apart, voor de helft van de prijs. En dat is nog prima te eten dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door merel »

margrietha schreef:Het is misschien een optie om met to good to go mee te doen voor wie de bakker te duur vind.
Ik had vanochtend een tas vol broden en broodjes voor 5 euro waarvan de waarde richting de 20 euro ging!

En bij ons heeft de slager bepaalde dagen waarin het gehakt in de aanbieding is , ik dacht 7 euro een kilo

Ik hoor van diverse ondernemers in de detailhandel die groente en fruit, kaas, vlees en en vis verkopen dat hun omzet flink gestegen is.
Mensen vinden de supermarkt te druk, vinden lokaal kopen fijner, geven meer geld aan eten uit sinds de horeca dicht is
Het nadeel van to good to go vd bakker is dat je ook taart en wit brood kan krijgen. Heel lekker, maar ik wil vooral volkoren brood.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Herman »

Panny schreef:Dat is wel waar inderdaad. Met een verlaging van 9% naar 6% BTW heb je pas een euro 'winst' als je voor 33 euro groente en fruit koopt.
Misschien zou het samen moeten gaan met het verhogen van de BTW op 'ongezonde' producten (bijvoorbeeld naar 12%)? Dat compenseert dan misschien ook nog het verlies aan BTW inkomsten waardoor het BTW tarief op groente en fruit nog iets lager kan (bijvoorbeeld naar 4%).
Volgens mij zijn er wel landen met meer verschillende BTW tarieven dan hier in NL.
Op zich zijn dat allemaal goede ideeën, maar ik vind het middel van belastingheffing niet juist om gedragsverandering af te dwingen. Je creëert hoe dan ook een speelveld waarin sprake is van ongelijkheid. De keuze om een stukje vlees te kopen is nu nog aan iedereen gelijk, maar door differentiatie in de BTW tarieven zal het meer een luxe product voor de rijkeren (in relatieve zin gesproken) worden. Ik zie niet in waarom iemand die ieder dag een appel eet, niet ook gehaktballen en/of hamburgers mag eten.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Erskinees schreef:Je proeft bij gehakt het verschil anders wel. Geen last van stukjes bot of kraakbeen en er komt ook veel minder water vrij. Maar wel een prijsverschil inderdaad.
Gehakt ( en ook het andere vlees) van de slager vind ik ook lekkerder. Toch vind ik het verschil in prijs echt een ding. Al kan ik mij niet heugen dat stukjes bot/ kraakbeen in het vlees van AH zit.

In het brood vd supermarkt en vd bakker zit ook een prijsverschil, maar het ( volkoren)brood vd bakker vult meer en laat ik dikker snijden ( 14 mm ipv11 mm).
Ik moet de eerste warme bakker nog tegenkomen waar je het brood dunner of dikker kan laten snijden.
Hier ter plaatse kan het niet iig.
Ik heb ooit 2.5 jaar fulltime in een bakkerswinkel gestaan maar wij sneden het brood op 1 dikte.
De messen konden ook niet zelf versteld worden.
Bij de Lidl en Aldi kan je tegenwoordig ook uit verschillende dikten snijden kiezen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door merel »

Bij ons is er 1 bakker waar dat kan. Ik vind het veel lekkerder om dikkere sneetjes brood te hebben.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door merel »

Herman schreef:
Panny schreef:Dat is wel waar inderdaad. Met een verlaging van 9% naar 6% BTW heb je pas een euro 'winst' als je voor 33 euro groente en fruit koopt.
Misschien zou het samen moeten gaan met het verhogen van de BTW op 'ongezonde' producten (bijvoorbeeld naar 12%)? Dat compenseert dan misschien ook nog het verlies aan BTW inkomsten waardoor het BTW tarief op groente en fruit nog iets lager kan (bijvoorbeeld naar 4%).
Volgens mij zijn er wel landen met meer verschillende BTW tarieven dan hier in NL.
Op zich zijn dat allemaal goede ideeën, maar ik vind het middel van belastingheffing niet juist om gedragsverandering af te dwingen. Je creëert hoe dan ook een speelveld waarin sprake is van ongelijkheid. De keuze om een stukje vlees te kopen is nu nog aan iedereen gelijk, maar door differentiatie in de BTW tarieven zal het meer een luxe product voor de rijkeren (in relatieve zin gesproken) worden. Ik zie niet in waarom iemand die ieder dag een appel eet, niet ook gehaktballen en/of hamburgers mag eten.
Die ongelijkheid is er sowieso wel. Verse groente en fruit is voor een deel van de mensen te duur. Al denk ik zelf dat als je met de seizoenen mee eet je een eind komt.

Daarnaast komt ook uit onderzoek dat met name de rijken relatief minder vlees eten en vaker kiezen voor meer groente, vleesvervangers of peulvruchten. Juist armere mensen kiezen voor kiloknallers en dergelijke.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: #detijdisrijp (BTW verlaging groente en fruit)

Bericht door Herman »

merel schreef:Die ongelijkheid is er sowieso wel. Verse groente en fruit is voor een deel van de mensen te duur. Al denk ik zelf dat als je met de seizoenen mee eet je een eind komt.

Daarnaast komt ook uit onderzoek dat met name de rijken relatief minder vlees eten en vaker kiezen voor meer groente, vleesvervangers of peulvruchten. Juist armere mensen kiezen voor kiloknallers en dergelijke.
Ik heb net via de site van de jumbo vastgesteld dat je een kilo sperziebonen in de aanbieding voor 3 euro kunt kopen en een kilo hutspot voor 1,57. Daarentegen kost 800 gram varkenssaucijzen € 4,00.

Dus wat is er nu te duur?
Plaats reactie