Hypnose

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Hypnose

Bericht door Van Ewijk »

Thea schreef:Oké, zou kunnen, maar voor mij zijn alternatieve werkwijzen een grens. Omdat je er niet helemaal de controle over kunt hebben en je jezelf moet uitleveren aan de ander. Dat is bij lichamelijke ziekten ook zo, maar dingen over het onderbewuste zijn niet meetbaar. Wikipedia zegt zelf, dat je terecht kunt komen in een andere geestelijke wereld.
Dat kan je met drank en drugs ook.
Heeft ook niks met het occulte te maken maar zet wel de deur wagenwijd open voor de duivel en demonen.
Dan is hypnose tijdens behandeling van een erkende therapeut toch vertrouwder lijkt me.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hypnose

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:Grens met occulte is denk ik flinterdun. Dan zou ik me er ver vandaan houden. Ik heb zelf ervaring met mindfulness. Dat zou ook volledig onschuldig zijn... Niet dus.... Ik was bezig met meditaties van Boeddha etc en het werd steeds magischer..... Dat was echt een les voor me. Ik liet een keer de naam van Jezus vallen en toen was de lerares 'woedend'. Terwijl bij mindfulness hoort dat je niet oordeelt.....
Ik denk dat je dan mindfulness wel heel eenzijdig en vanuit 1 specifieke ervaring benaderd. Ik heb er wel goede ervaringen mee.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hypnose

Bericht door refo »

Zeeuw schreef:
Thea schreef:Grens met occulte is denk ik flinterdun. Dan zou ik me er ver vandaan houden. Ik heb zelf ervaring met mindfulness. Dat zou ook volledig onschuldig zijn... Niet dus.... Ik was bezig met meditaties van Boeddha etc en het werd steeds magischer..... Dat was echt een les voor me. Ik liet een keer de naam van Jezus vallen en toen was de lerares 'woedend'. Terwijl bij mindfulness hoort dat je niet oordeelt.....
Ik denk dat je dan mindfulness wel heel eenzijdig en vanuit 1 specifieke ervaring benaderd. Ik heb er wel goede ervaringen mee.
Van waaruit zou Thea het dan moeten benaderen?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hypnose

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:
Zeeuw schreef:
Thea schreef:Grens met occulte is denk ik flinterdun. Dan zou ik me er ver vandaan houden. Ik heb zelf ervaring met mindfulness. Dat zou ook volledig onschuldig zijn... Niet dus.... Ik was bezig met meditaties van Boeddha etc en het werd steeds magischer..... Dat was echt een les voor me. Ik liet een keer de naam van Jezus vallen en toen was de lerares 'woedend'. Terwijl bij mindfulness hoort dat je niet oordeelt.....
Ik denk dat je dan mindfulness wel heel eenzijdig en vanuit 1 specifieke ervaring benaderd. Ik heb er wel goede ervaringen mee.
Van waaruit zou Thea het dan moeten benaderen?
Vanuit een bredere blik. Niet alleen vanuit 1 Boeddhistische ervaring. Mindfulness betekent niets anders dan: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Dus kun je mindful langs het strand lopen, mindful fietsen enz. Uiteraard kan het ook, net als veel andere zaken, op een foute manier worden gebruikt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hypnose

Bericht door Mara »

Thea schreef:Oké, zou kunnen, maar voor mij zijn alternatieve werkwijzen een grens. Omdat je er niet helemaal de controle over kunt hebben en je jezelf moet uitleveren aan de ander. Dat is bij lichamelijke ziekten ook zo, maar dingen over het onderbewuste zijn niet meetbaar. Wikipedia zegt zelf, dat je terecht kunt komen in een andere geestelijke wereld.
Wat ik er van begreep is dat je wel open moet staan voor hypnose, dat je jezelf als het ware over kunt geven.
Want op de podia lukte het niet bij iedereen.
Maar in feite is dit bij anesthesie ook zo. Als je je innerlijk verzet verloopt het niet fijn of is het ontwaken akelig.
De anesthesist zegt ook: denk maar aan mooie dingen, dat je op het strand ligt in de warme zon, of zoiets.
Bij een kind dat gevallen is, geef je aandacht, een kusje, een pleister en dan is de pijn vaak al weg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hypnose

Bericht door Thea »

Ik begrijp Zeeuws reactie. Op zich is mindfullness iets neutraals. Maar de aanbieders vaak niet. Ik geloof echt dat er achter alternatieve geneeswijzen een verkeerde macht zit. Op deze manier probeert de duivel ons in zijn macht te krijgen. Daarom houd ik me er ver van.....Mijn ervaring was voor mij zo schokkend...zo dicht bij kan het dus zijn, dacht ik. Ik benoemde ook bewust de naam van Jezus om de macht van de duivel te breken. Ik ben er vandaan gevlucht. De trainer wilde graag dat ik nog 1 keer zou komen om het af te ronden. Toen twijfelde ik weer. Maar op de dag dat dat zou zijn, verzwikte ik mn voet en kon niet meer lopen. Dat vond ik zo opmerkelijk.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hypnose

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
Thea schreef:Grens met occulte is denk ik flinterdun. Dan zou ik me er ver vandaan houden. Ik heb zelf ervaring met mindfulness. Dat zou ook volledig onschuldig zijn... Niet dus.... Ik was bezig met meditaties van Boeddha etc en het werd steeds magischer..... Dat was echt een les voor me. Ik liet een keer de naam van Jezus vallen en toen was de lerares 'woedend'. Terwijl bij mindfulness hoort dat je niet oordeelt.....
Ik denk dat je dan mindfulness wel heel eenzijdig en vanuit 1 specifieke ervaring benaderd. Ik heb er wel goede ervaringen mee.
Vrijwel alles wat er aan ontspanningsoefeningen op internet staat is gebaseerd op mindfulness, en dan kun je je afvragen waar het verschil ligt tussen mindfulness en wat je bij de fysio krijgt... Het lijkt soms hetzelfde...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hypnose

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Vrijwel alles wat er aan ontspanningsoefeningen op internet staat is gebaseerd op mindfulness, en dan kun je je afvragen waar het verschil ligt tussen mindfulness en wat je bij de fysio krijgt... Het lijkt soms hetzelfde...
Ik had het bij de laatste les van zwangerschapsgym.
We moesten op een matje liggen, onze ogen sluiten en een warm tropisch strand voorstellen. Voel het zand tussen je vingers, hoor het ruisen van golven. Bij mij werkte dat totaal niet. Ik voelde mijn rug, het matje was te dun, ik hoorde mijn buurvrouw bijna snurken, zo diep was ze weggezakt.
De les werd gegeven door een fysiotherapeute, die verder niets met alternatieve behandelingen deed.
Iemand raadde aan tijdens de hittegolf om dan naar beelden van de Noord- of Zuidpool te gaan zitten kijken.
Ik heb het geprobeerd, maar ik kreeg het er echt niet kouder door. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hypnose

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef: Vrijwel alles wat er aan ontspanningsoefeningen op internet staat is gebaseerd op mindfulness, en dan kun je je afvragen waar het verschil ligt tussen mindfulness en wat je bij de fysio krijgt... Het lijkt soms hetzelfde...
Ik had het bij de laatste les van zwangerschapsgym.
We moesten op een matje liggen, onze ogen sluiten en een warm tropisch strand voorstellen. Voel het zand tussen je vingers, hoor het ruisen van golven. Bij mij werkte dat totaal niet. Ik voelde mijn rug, het matje was te dun, ik hoorde mijn buurvrouw bijna snurken, zo diep was ze weggezakt.
De les werd gegeven door een fysiotherapeute, die verder niets met alternatieve behandelingen deed.
Iemand raadde aan tijdens de hittegolf om dan naar beelden van de Noord- of Zuidpool te gaan zitten kijken.
Ik heb het geprobeerd, maar ik kreeg het er echt niet kouder door. :D
Ik heb een chronische hyperventilatie, en voel me vaak benauwd. Ik krijg eenmaal per week fysio aan huis. Dat gaat ook door je concentratie te verplaatsen van je ademhaling naar het gevoel van de ondergrond. Voel je benen, voel hoe je rug op de mat aanvoelt, zo ga je je hele lichaam zodat je je bewust wordt van je hele lichaam, en zodat je je niet op dat ene punt, de ademhaling concentreert. Door zo'n oefening wordt je adem inderdaad gereguleerd en je voelt dat je weer vrijer ademhaalt. Het is dus gericht op een bewustwording van je hele lichaam, een een aftrekken van de concentratie op één punt. De fysio noemt dit geen yoga of een andere oosterse ontspanningsvorm. Feit is dat het wel (tijdelijk!) werkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hypnose

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
Thea schreef:Grens met occulte is denk ik flinterdun. Dan zou ik me er ver vandaan houden. Ik heb zelf ervaring met mindfulness. Dat zou ook volledig onschuldig zijn... Niet dus.... Ik was bezig met meditaties van Boeddha etc en het werd steeds magischer..... Dat was echt een les voor me. Ik liet een keer de naam van Jezus vallen en toen was de lerares 'woedend'. Terwijl bij mindfulness hoort dat je niet oordeelt.....
Ik denk dat je dan mindfulness wel heel eenzijdig en vanuit 1 specifieke ervaring benaderd. Ik heb er wel goede ervaringen mee.
Vrijwel alles wat er aan ontspanningsoefeningen op internet staat is gebaseerd op mindfulness, en dan kun je je afvragen waar het verschil ligt tussen mindfulness en wat je bij de fysio krijgt... Het lijkt soms hetzelfde...
Klopt inderdaad.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hypnose

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:Ik begrijp Zeeuws reactie. Op zich is mindfullness iets neutraals. Maar de aanbieders vaak niet. Ik geloof echt dat er achter alternatieve geneeswijzen een verkeerde macht zit. Op deze manier probeert de duivel ons in zijn macht te krijgen. Daarom houd ik me er ver van.....Mijn ervaring was voor mij zo schokkend...zo dicht bij kan het dus zijn, dacht ik. Ik benoemde ook bewust de naam van Jezus om de macht van de duivel te breken. Ik ben er vandaan gevlucht. De trainer wilde graag dat ik nog 1 keer zou komen om het af te ronden. Toen twijfelde ik weer. Maar op de dag dat dat zou zijn, verzwikte ik mn voet en kon niet meer lopen. Dat vond ik zo opmerkelijk.

Nu maak je weer van 1 ervaring (nl een rare aanbieder, de duivels lijkt te opereren), een algemene 'alle alternatieve geneeswijzen zijn verkeerd'.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Hypnose

Bericht door Van Ewijk »

Zeeuw schreef:
Thea schreef:Ik begrijp Zeeuws reactie. Op zich is mindfullness iets neutraals. Maar de aanbieders vaak niet. Ik geloof echt dat er achter alternatieve geneeswijzen een verkeerde macht zit. Op deze manier probeert de duivel ons in zijn macht te krijgen. Daarom houd ik me er ver van.....Mijn ervaring was voor mij zo schokkend...zo dicht bij kan het dus zijn, dacht ik. Ik benoemde ook bewust de naam van Jezus om de macht van de duivel te breken. Ik ben er vandaan gevlucht. De trainer wilde graag dat ik nog 1 keer zou komen om het af te ronden. Toen twijfelde ik weer. Maar op de dag dat dat zou zijn, verzwikte ik mn voet en kon niet meer lopen. Dat vond ik zo opmerkelijk.

Nu maak je weer van 1 ervaring (nl een rare aanbieder, de duivels lijkt te opereren), een algemene 'alle alternatieve geneeswijzen zijn verkeerd'.
Het gross van de aanbieders die zijn/of haar diensten vermengt met hocus-pocus geloven vaak zelf niet in hun bovennatuurlijke poeha hoor.
Meestal is dat gewoon simpel geld plukken van simpele zielen en staan ze meer in verbinding met hun bankrekening dan met boze krachten.

Mijn Opa zei het 't beste:
"Waarom werken er geen wondergenezers in het ziekenhuis? Om dezelfde reden dat helderzienden niet bij de politie werken.
Er klopt geen hout van!"
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 24 feb 2021, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hypnose

Bericht door Herman »

Van Ewijk schreef:Mijn Opa zei het 't beste:
"Waarom werken er geen wondergenezers in het ziekenhuis? Om dezelfde reden dat helderzienden niet bij de politie werken.
Er klopt geen hout van!"
Heeft die opa nog meer wijsheden nagelaten?
:D
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Hypnose

Bericht door Van Ewijk »

Herman schreef:
Van Ewijk schreef:Mijn Opa zei het 't beste:
"Waarom werken er geen wondergenezers in het ziekenhuis? Om dezelfde reden dat helderzienden niet bij de politie werken.
Er klopt geen hout van!"
Heeft die opa nog meer wijsheden nagelaten?
:D
Ja, over dezelfde charlatans:
"Ik geloof niet in een hogere macht die mij niet wil en kan helpen als mijn geld op is ."

Over Jomanda toendertijd in Tiel:
"Des te meer je jezelf in vervoering laat brengen
des te lichter word je portemonnee!"
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hypnose

Bericht door Thea »

Sorry hoor, maar ik denk dat het wordt onderschat. Het gaat heel subtiel. Mijn ervaring is voor mij een waarschuwing. Maar het ligt natuurlijk voor ieders eigen verantwoordelijkheid, wat je ermee doet.
Plaats reactie