Hypnose

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Hypnose

Bericht door Mara »

Een onderwerp dat niet vaak in christelijke kringen wordt besproken.

Marianne Zwagerman schreef er echter over:
"Er zijn ziekenhuizen waar anesthesisten een medische hypnose-opleiding volgden. Ze brengen de patiënt in slaap door een kwartier op ze in te praten, daarna gaat het mes erin. De patiënt voelt niks en waant zich op een festival of bakkend in de zon op een warm eiland. Het is kortom een krachtig middel. Desmet waarschuwt al een aantal maanden dat de angst die in de coronacrisis wordt aangejaagd door de media en de regeringsleiders ertoe leidt dat in het brein van mensen een soort hypnose-achtige toestand ontstaat."
https://www.bnr.nl/podcast/marianne-zwa ... dyysmx_30A

Ver vandaan blijven, ook als er sprake is van medische toepassingen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Hypnose

Bericht door John Galt »

Ik denk dat de visie op hypnose in reformatorische kring sterk is beínvloed door het boek "Toch gered", wat één groot broodje aap-verhaal is. Wat ik hieronder lees, is dat principieel echt zo anders dan anesthesie?
Who is John Galt? :quoi
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hypnose

Bericht door Jantje »

John Galt schreef:"Toch gered", wat één groot broodje aap-verhaal is
Hoe kom je aan deze onzin?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hypnose

Bericht door Mara »

John Galt schreef:Ik denk dat de visie op hypnose in reformatorische kring sterk is beínvloed door het boek "Toch gered", wat één groot broodje aap-verhaal is. Wat ik hieronder lees, is dat principieel echt zo anders dan anesthesie?
O, dat boek ken ik niet.
Ik ken hypnose van die Israëlische lepeltjesbuiger. Later werd dat doorgeprikt.
En van die 2 verdwenen Belgische meisjes, An en Eefje, die na een show van zo'n hypnotiseur, spoorloos verdwenen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hypnose

Bericht door -DIA- »

---knip ivm offtopic ---
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Hypnose

Bericht door John Galt »

Jantje schreef:
John Galt schreef:"Toch gered", wat één groot broodje aap-verhaal is
Hoe kom je aan deze onzin?
Ik noem 2 voorbeelden (uit mijn hoofd):
- Het lied Kumbaya, dat in dit boek als "satanslied" wordt beschreven, heeft nites met satansverering te maken. Dit is een bekend broodje aap uit de "satanic panic" in de jaren 80, toen vanuit Amerika een grote angst voor het satanisme overwaaide.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kumbaya
- De auteur beschrijft uitgebreid een "dienst in de satanskerk". Hoe komt ze daarbij? Is ze er geweest? Wie ook maar een beetje nazoekt wat de "Kerk van satan" in Nederland inhield, ziet gelijk dat dit gewoon een seksclub was die geen belasting wilde betalen en daarom "diensten" hield, zodat het als een religieuze instelling werd beschouwd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Church_of ... e_afdeling
https://www.anderetijden.nl/aflevering/ ... -de-Wallen

Welk gedeelte van het boek klopt er dan wel?
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hypnose

Bericht door -DIA- »

In hoeverre is demagogie verwant aan hypnose?
Denk aan volksmassa's die klakkeloos ene Adolf H. volgden...
Zouden demagogen niet een heel volk kunnen omwenden?

Is dat niet een vorm van hypnose?
In de Bijbel lezen van een overgegeven worden een een geest der dwaling, zodat we deze geloven en de Waarheid verwerpen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hypnose

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:In hoeverre is demagogie verwant aan hypnose?
Denk aan volksmassa's die klakkeloos ene Adolf H. volgden...
Zouden demagogen niet een heel volk kunnen omwenden?

Is dat niet een vorm van hypnose?
In de Bijbel lezen van een overgegeven worden een een geest der dwaling, zodat we deze geloven en de Waarheid verwerpen?
DIA, aub niet alles linken aan hypnose. Dit topic gaat over hypnose, niet over allerlei andere zaken die al dan niet terecht zorgen geven.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Hypnose

Bericht door John Galt »

Ik vind het wel een boeiende vraag overigens. Wat zijn de argumenten tegen hypnose? (Even ervan uitgaan dat het medisch is en geen spelletje of show). Op refoweb staat een en ander, maar dat blijft ook vaag: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... otherapie/ Het hoofdbezwaar lijkt daar: Je geeft je over aan de therapeut en daar moet je mee oppassen. Oké, maar doe je dat ook niet min of meer als je onder narcose gaat? Je mag er toch vanuit gaan dat een therapeut het goede met je voorheeft, lijkt mij.
Who is John Galt? :quoi
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hypnose

Bericht door Thea »

Omdat hypnose een occule kracht is (vermoed ik)
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Hypnose

Bericht door John Galt »

Thea schreef:Omdat hypnose een occule kracht is (vermoed ik)
Ik denk ook dat dat de gedachte is. Maar waarom is hypnose occult? Het heeft vooral te maken met het onderbewuste, niet met hogere of duistere krachten, althans voor zover ik kan zien op wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypnose
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Hypnose

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Een onderwerp dat niet vaak in christelijke kringen wordt besproken.

Marianne Zwagerman schreef er echter over:
"Er zijn ziekenhuizen waar anesthesisten een medische hypnose-opleiding volgden. Ze brengen de patiënt in slaap door een kwartier op ze in te praten, daarna gaat het mes erin. De patiënt voelt niks en waant zich op een festival of bakkend in de zon op een warm eiland. Het is kortom een krachtig middel. Desmet waarschuwt al een aantal maanden dat de angst die in de coronacrisis wordt aangejaagd door de media en de regeringsleiders ertoe leidt dat in het brein van mensen een soort hypnose-achtige toestand ontstaat."
https://www.bnr.nl/podcast/marianne-zwa ... dyysmx_30A

Ver vandaan blijven, ook als er sprake is van medische toepassingen?
Interessante vraag.
De bijbel waarschuwt ons dat we ons ver moeten houden van wonderdoeners en occulte taferelen.
Hypnose echter is wetenschappelijk helemaal te onderbouwen, men weet hoe het werk, bij welk type mens, hoe het zit met het onderbewustzijn en de hersenen.
Er is dus eigenlijk niets magisch of bovennatuurlijk aan.

Ikzelf zou er niet te vlug aan beginnen, maar als iemand van mijn familie er mee geholpen zou zijn zou ik dat liever zien dan dat ze hun toevlucht zien in bijvoorbeeld drugs en alcohol.

Ik zou wel zorgvuldig zijn in het natrekken van de zorgverlener, hier zit een hoop kwakzalverij tussen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hypnose

Bericht door Thea »

Grens met occulte is denk ik flinterdun. Dan zou ik me er ver vandaan houden. Ik heb zelf ervaring met mindfulness. Dat zou ook volledig onschuldig zijn... Niet dus.... Ik was bezig met meditaties van Boeddha etc en het werd steeds magischer..... Dat was echt een les voor me. Ik liet een keer de naam van Jezus vallen en toen was de lerares 'woedend'. Terwijl bij mindfulness hoort dat je niet oordeelt.....
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Hypnose

Bericht door John Galt »

Ik denk dat mindfulness en hypnotherapie nog wel een eind uit elkaar liggen. Maar ik kan je ervaring wel plaatsen. Sommige mensen vinden alles prachtig als het om "spiritualiteit" gaat, 't kan zo gek niet wezen, maar zodra het over Jezus gaat, staat de wagen stil.
Ik denk echter dat mindfulness meer raakblakken heeft met holistische of anderszins alternatieve geneeswijzen, terwijl hypnotherapie, zoals Van Ewijk al aangeeft, gewoon wetenschappelijk is bewezen.
Who is John Galt? :quoi
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hypnose

Bericht door Thea »

Oké, zou kunnen, maar voor mij zijn alternatieve werkwijzen een grens. Omdat je er niet helemaal de controle over kunt hebben en je jezelf moet uitleveren aan de ander. Dat is bij lichamelijke ziekten ook zo, maar dingen over het onderbewuste zijn niet meetbaar. Wikipedia zegt zelf, dat je terecht kunt komen in een andere geestelijke wereld.
Plaats reactie