Ik zoek goede behanglijm en verdere adviezen

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Ik zoek goede behanglijm en verdere adviezen

Bericht door Van Ewijk »

De tijd leek ons rijp in huize van Eeuwijk om nieuw behang aan te brengen.
Vanwege Corona liever geen mensen over de vloer dus doe ik het dit keer zelf.
Ik heb tot mijn beschikking:

- Een opklapbare trap
- Een behangtafel.
- emmers
- smeerborstels
- stanleymes
- meetgerei en potlood
- een behangstrijker
- middelzwaar behang met patronen

Omdat het wel de eerste keer is dat ik iets dergelijks onderneem wilde ik wel graag advies over het soort lijm ik het beste kan gebruiken.
(Merk en sterkte)
Andere bijkomende adviezen over bijvoorbeeld strakke hoeken, lichtschakelaars en stopcontacten zijn welkom.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Ik zoek goede behanglijm en verdere adviezen

Bericht door JvW »

Perfax
Veel succes, wij doen het ook altijd zelf.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik zoek goede behanglijm en verdere adviezen

Bericht door Mara »

Tip van mij: koop vliesbehang. Je smeert de muur dan in. Geen behangtafel nodig!
Er is nu kant-en-klaar plaksel van Perfax of Bison, dan heb je ook geen stuivende zooi meer als je het staat te mengen.
Ideaal :super
Bovendien is vliesbehang sterk, makkelijk te corrigeren en je moet wel erg slordig te werk gaan, wil het mislukken.

Stopcontact er af halen (wel even de stroom afzetten dan ;) ) dan kun je er op je gemak een vierkant uitknippen.
Ik werk zelf met een kunststof spatel en een doek om het behang glad te strijken. En hou er een kleine kwast bij om eventueel
nog een naadje in te smeren als die losgaat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ik zoek goede behanglijm en verdere adviezen

Bericht door Dodo »

@Mara, hij heeft al behang.
@van Ewijk: elke behangwinkel kan je vertellen welk plaksel je nodig hebt voor je behang, en waarschijnlijk staat het er ook op. Dat is het makkelijkste deel van de klus.
Als je nooit eerder behangen hebt, zou ik wat youtubefilmpjes opzoeken. Ook bouwmarkten geven vaak how-to-filmpjes met goede instructies.
Mijn tips: alleen behangen met goed daglicht. Stotend behangen, dus de behangstroken tegen elkaar aan, niet overlappen. Let goed op het patroon, dat het goed aansluit. Kijk ook even goed naar je patroon, dat het aan de bovenkant van de muur mooi ophoudt, dus niet halverwege een bloem of zo (als dat mogelijk is). Haal stopcontacten en lichtknoppen zoveel mogelijk weg, maar let op de stroom. Laat je behang natuurlijk drogen, geen ventilators of kachels erbij. Kies een makkelijk hoek om te beginnen, en trek daar loodlijntjes. Gewoon iets zwaars aan een touwtje, en dat gebruiken als loodlijn. De rol is 53 cm, dus je trekt lijntjes op 53,5 cm van de hoek, zodat je goed ziet of je behang recht gaat. Als de eerste goed zit, gaat de rest "vanzelf". Hopelijk zijn de muren goed recht.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ik zoek goede behanglijm en verdere adviezen

Bericht door Valcke »

Ik ben ook bezig met behangen.
We hebben bij vliesbehang 15 kg kant-en-klare lijm gekocht op advies van de winkel, ik houd echter bijna 5 kg over, goed voor minstens 4 rollen behang.
Je kunt de pot bij mij thuis ophalen - gratis. (Ik begin echter niet aan verzending).
Of deze lijm ook geschikt is voor ander behang dan vliesbehang, durf ik niet te zeggen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik zoek goede behanglijm en verdere adviezen

Bericht door Mara »

Dodo schreef:@Mara, hij heeft al behang.
Ik las het anders. :sweat
Valcke schreef:We hebben bij vliesbehang 15 kg kant-en-klare lijm gekocht op advies van de winkel, ik houd echter bijna 5 kg over, goed voor minstens 4 rollen behang.
Ik had juist te weinig. Blijkbaar zijn de muren hier nogal gulzig of jij bent zuunig? ;)
Ik ging 2.5 kg er bij halen en bleek ik nog niet genoeg te hebben.
Maar je kunt het volgens mij wel een tijdje bewaren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ik zoek goede behanglijm en verdere adviezen

Bericht door Valcke »

Mara schreef:
Dodo schreef:@Mara, hij heeft al behang.
Ik las het anders. :sweat
Valcke schreef:We hebben bij vliesbehang 15 kg kant-en-klare lijm gekocht op advies van de winkel, ik houd echter bijna 5 kg over, goed voor minstens 4 rollen behang.
Ik had juist te weinig. Blijkbaar zijn de muren hier nogal gulzig of jij bent zuunig? ;)
Ik ging 2.5 kg er bij halen en bleek ik nog niet genoeg te hebben.
Maar je kunt het volgens mij wel een tijdje bewaren.
Ons wandmeubel wilden we eerst weghalen, maar hebben die toch laten staan en behangen eromheen. Dat scheelt al bijna 2 rollen. En de rest is gewoon over. Ik heb ook rollen behang over (lichte neutrale tint), maar daar schiet Van Ewijk niets mee op.

Voorlopig ga ik geen andere kamer behangen, dus ik zoek wel een liefhebber voor de lijm.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Ik zoek goede behanglijm en verdere adviezen

Bericht door Lilian1975 »

Van Ewijk schreef:De tijd leek ons rijp in huize van Eeuwijk om nieuw behang aan te brengen.
Vanwege Corona liever geen mensen over de vloer dus doe ik het dit keer zelf.
Ik heb tot mijn beschikking:

- Een opklapbare trap
- Een behangtafel.
- emmers
- smeerborstels
- stanleymes
- meetgerei en potlood
- een behangstrijker
- middelzwaar behang met patronen

Omdat het wel de eerste keer is dat ik iets dergelijks onderneem wilde ik wel graag advies over het soort lijm ik het beste kan gebruiken.
(Merk en sterkte)
Andere bijkomende adviezen over bijvoorbeeld strakke hoeken, lichtschakelaars en stopcontacten zijn welkom.
vergeet niet eentouwtje met zware schoef. Voor de looplijn.
Verder inderdaad vliesbehang. Ideaal. Ook als je het er ooit weer af moet halen. Dan gaat het er per baan in keer af. Veel schoner werken. Ik kan het nu in mijn eentje. En je hebt geen behangtafel nodig. De muur smeer ik in of gelijkmatig uit met zo'n roller voor latex. En de randjes die ik extra. Lijm wat op je behang komt gelijk verwijderen met lauw schoon water.
Ik snij langs een ijzeren lat mijn behang af. Zo heb ik rechte randjes.
Sommige muren zuigen extra lijm op. Dus dan twee keer insmeren. Ook zorg ik dat de muur echt wit is. Dus eventueel even een wit laagje erover.
Bekijk wat YouTube filmpjes....
Alsje een ben knipt hou he rekening met verspringen patroon. Staat op rol. Dus je knipt de hoogte plus vijf cm plus aantal cm patroon verspringenen wat op rol staat. Ik zet altijd op achterkant bovenaan baan de lengte plus kruisje. Zeker als je paar banen van te voren knipt. Erg handig.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ik zoek goede behanglijm en verdere adviezen

Bericht door Orchidee »

Hier kun je niet recht behangen, dus een touwtje met schroef of een schietlood is niet altijd handig
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ik zoek goede behanglijm en verdere adviezen

Bericht door huisman »

Van Ewijk schreef:De tijd leek ons rijp in huize van Eeuwijk om nieuw behang aan te brengen.
Vanwege Corona liever geen mensen over de vloer dus doe ik het dit keer zelf.
Ik heb tot mijn beschikking:

- Een opklapbare trap
- Een behangtafel.
- emmers
- smeerborstels
- stanleymes
- meetgerei en potlood
- een behangstrijker
- middelzwaar behang met patronen

Omdat het wel de eerste keer is dat ik iets dergelijks onderneem wilde ik wel graag advies over het soort lijm ik het beste kan gebruiken.
(Merk en sterkte)
Andere bijkomende adviezen over bijvoorbeeld strakke hoeken, lichtschakelaars en stopcontacten zijn welkom.
Als ik ga behangen heb ik dezelfde ingrediënten als jij maar gelukkig één meer.
- mijn vrouw

Zij kan uitstekend behangen dus ik verzet de trap af en toe en strooi met complimenten.

Gaat altijd prima :super
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ik zoek goede behanglijm en verdere adviezen

Bericht door eilander »

Lilian1975 schreef: Bekijk wat YouTube filmpjes....
Alsje een ben knipt hou he rekening met verspringen patroon.
Bekijk dan inderdaad maar wat filmpjes. Hier is geen touw aan vast te knopen. :)
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ik zoek goede behanglijm en verdere adviezen

Bericht door Ambtenaar »

De muur goed schuren en bij gekleurd behang de muur verven in de kleur van het behang. Dan vallen de naden niet zo op.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Ik zoek goede behanglijm en verdere adviezen

Bericht door Herman »

huisman schreef:
Van Ewijk schreef:De tijd leek ons rijp in huize van Eeuwijk om nieuw behang aan te brengen.
Vanwege Corona liever geen mensen over de vloer dus doe ik het dit keer zelf.
Ik heb tot mijn beschikking:

- Een opklapbare trap
- Een behangtafel.
- emmers
- smeerborstels
- stanleymes
- meetgerei en potlood
- een behangstrijker
- middelzwaar behang met patronen

Omdat het wel de eerste keer is dat ik iets dergelijks onderneem wilde ik wel graag advies over het soort lijm ik het beste kan gebruiken.
(Merk en sterkte)
Andere bijkomende adviezen over bijvoorbeeld strakke hoeken, lichtschakelaars en stopcontacten zijn welkom.
Als ik ga behangen heb ik dezelfde ingrediënten als jij maar gelukkig één meer.
- mijn vrouw

Zij kan uitstekend behangen dus ik verzet de trap af en toe en strooi met complimenten.

Gaat altijd prima :super
Een herkenbare rolverdeling.

Overigens zorg ik er dan voor mijlenver uit de buurt te zijn. Die complimenten volgen later wel.
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ik zoek goede behanglijm en verdere adviezen

Bericht door HersteldHervormd »

Persoonlijk vind ik ook glasvlies echt heel erg handig werken. Ik vind het zelfs leuk om één kamer te doen, maar dan wel met nadruk op één ;)
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Ik zoek goede behanglijm en verdere adviezen

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:
Lilian1975 schreef: Bekijk wat YouTube filmpjes....
Alsje een ben knipt hou he rekening met verspringen patroon.
Bekijk dan inderdaad maar wat filmpjes. Hier is geen touw aan vast te knopen. :)
Inderdaad.
Het moet zijn:als je een baan knipt, hou je rekening met verspringen patroon.
Excuses.
Plaats reactie