Wat is doorzettingsvermogen?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Wat is doorzettingsvermogen?

Bericht door Dodo »

Ik loop de laatste tijd wat na te denken over doorzettingsvermogen. Wat is het eigenlijk? Is het positief? Wanneer wordt het koppigheid, of overlappen deze begrippen elkaar?
Hebben jullie hier ideeën over?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat is doorzettingsvermogen?

Bericht door Susanna »

Doorzettingsvermogen is een goede zaak. Het is een waarde die ons helpt om onderweg uitdagingen te overwinnen. Veel geweldige prestaties zijn het resultaat van een behoorlijk portie doorzettingsvermogen.

Doorzettingsvermogen betekent doorgaan, wat er ook in de weg staat, standvastig blijven bij het volbrengen van de moeilijke taak. Het vereist een hoger niveau van geduld om doorzettingsvermogen in je te ontwikkelen. Ik denk aan de hij aanhoudende weduwe uit de gelijkenis in Lukas 18
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is doorzettingsvermogen?

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:Ik loop de laatste tijd wat na te denken over doorzettingsvermogen. Wat is het eigenlijk? Is het positief? Wanneer wordt het koppigheid, of overlappen deze begrippen elkaar?
Hebben jullie hier ideeën over?
Doorzettingsvermogen is in zichzelf positief om een bepaald iets te bereiken. Koppigheid kan daarin meespelen als we tegen beter weten of waarschuwingen in toch doorgaan.
Ik vind het best een lastige vraag hoe die twee zich tot elkaar verhouden.
Misschien een kleine aanzet voor een discussie.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is doorzettingsvermogen?

Bericht door HersteldHervormd »

Koppigheid is naar mijn idee gewoon niet willen luisteren naar signalen.

Doorzettingsvermogen is eigenlijk een graadmeter. Iedereen heeft doorzettingsvermogen. Maar hoeveel en op welke punten verschillen denk ik. Zo is het algemeen bekend dat als je schoonouders komen, je minder hard je best hoeft te doen als je eigen ouders :haha. Wie herkent dit een mini klein beetje?

Je ziet ook dat mensen met een gedragsstoornis/probleem heel erg kunnen focussen en doorzetten op een bepaald punt.

Dus in feite is doorzettingsvermogen niet positief of negatief, maar vaak is het gebruikelijk om te zeggen, hij/zij heeft echt geen doorzettingsvermogen, terwijl het eigenlijk moet zijn, hij/zij heeft heel weinig doorzettingsvermogen. Of juist andersom.
Dus doorzettingsvermogen zou ik toch wel willen beschouwen als positief.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat is doorzettingsvermogen?

Bericht door Ambtenaar »

https://ruudmeulenberg.nl/stress/doorzettingsvermogen/

Doorzettingsvermogen in het kernkwadrantenmodel van Ofman.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is doorzettingsvermogen?

Bericht door Dodo »

O, dat is een interessante link. Zeker het verband met burn-out. Daar had ik nog niet aan gedacht.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is doorzettingsvermogen?

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:O, dat is een interessante link. Zeker het verband met burn-out. Daar had ik nog niet aan gedacht.
Ja ik wel maar daar was al een ander topic over.
Hoewel ik weet dat doorzettingsvermogen iets goeds is krijg ik het er een beetje benauwd van maar dat ligt aan mij niet aan het onderwerp. :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wat is doorzettingsvermogen?

Bericht door Piet Puk »

Ukkie schreef:
Dodo schreef:O, dat is een interessante link. Zeker het verband met burn-out. Daar had ik nog niet aan gedacht.
Ja ik wel maar daar was al een ander topic over.
Hoewel ik weet dat doorzettingsvermogen iets goeds is krijg ik het er een beetje benauwd van maar dat ligt aan mij niet aan het onderwerp. :)
Wanneer je te weinig doorzettingsvermogen hebt, gebruik je de schop-onder-de-kont-methode, wanneer je te veel doorzettingsvermogen hebt, ligt een (chronische) burn-out op de loer.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is doorzettingsvermogen?

Bericht door Ukkie »

Piet Puk schreef:
Ukkie schreef:
Dodo schreef:O, dat is een interessante link. Zeker het verband met burn-out. Daar had ik nog niet aan gedacht.
Ja ik wel maar daar was al een ander topic over.
Hoewel ik weet dat doorzettingsvermogen iets goeds is krijg ik het er een beetje benauwd van maar dat ligt aan mij niet aan het onderwerp. :)
Wanneer je te weinig doorzettingsvermogen hebt, gebruik je de schop-onder-de-kont-methode, wanneer je te veel doorzettingsvermogen hebt, ligt een (chronische) burn-out op de loer.
Jij weet hoe het werkt @Piet Puk ;)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wat is doorzettingsvermogen?

Bericht door Piet Puk »

Ukkie schreef:
Piet Puk schreef:
Wanneer je te weinig doorzettingsvermogen hebt, gebruik je de schop-onder-de-kont-methode, wanneer je te veel doorzettingsvermogen hebt, ligt een (chronische) burn-out op de loer.
Jij weet hoe het werkt @Piet Puk ;)
Ach, af en toe lees je eens wat op Refoforum. Daarnaast ben ik geen onbekende met de problematiek
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is doorzettingsvermogen?

Bericht door Dodo »

Ik ben er mee opgevoed dat doorzettingsvermogen een goed ding is. Als je een toets moest maken is het natuurlijk zinnig om je te concentreren en door te gaan tot je de stof beheerst. Maar bijvoorbeeld bij afvallen kan het ook een obsessie worden, en ontsporen.
Is het karakter, of kun je het aanleren?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is doorzettingsvermogen?

Bericht door Tiberius »

Dan wordt het doordrammen. Dat is nooit positief.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wat is doorzettingsvermogen?

Bericht door Panny »

Doorzettingsvermogen heeft ook te maken met zelfdiscipline denk ik.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is doorzettingsvermogen?

Bericht door -DIA- »

Recht in de ogen kijken van iedereen, ook van die je niet altijd gunstig gezind zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat is doorzettingsvermogen?

Bericht door Susanna »

Dodo schreef: Maar bijvoorbeeld bij afvallen kan het ook een obsessie worden, en ontsporen.
Is het karakter, of kun je het aanleren?
Mijn ervaring is dat mensen met eetstoornissen in het algemeen veel doorzettingsvermogen hebben. Het probleem is alleen dat de doelstelling verkeerd is. Volgens de eetstoornis is het namelijk nooit goed genoeg en kan de lat altijd een stukje hoger gelegd worden. Bron: proud2live

En dat is ook mijn ervaring. Toen ik de energie en kracht die ik in mijn eetstoornis stopte, verlegde naar een ander doel (namelijk herstel en gezonde levensstijl) kwam er een keer ten goede. Mijn antwoord is dus: je kunt het aanleren als je bereid bent om kennis op te doen. Maar een eetstoornis is veeleisend en geeft het niet zo maar op.
Plaats reactie