Fooi geven

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Fooi geven

Bericht door Dodo »

Zomaar een vraag: geven jullie fooi? Vroeger, in een restaurant bijvoorbeeld. Of nu, als er eten bezorgd wordt?
Als ik in mijn omgeving vraag, doet de een het wel, de ander niet. Zelf heb ik het gevoel dat het hoort, dat er op wordt gerekend. Maar hoe hoort het eigenlijk?

PS Krantenbezorgers krijgen natuurlijk wat aan het eind van het jaar, al naar gelang de prestaties.
JvW
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Fooi geven

Bericht door JvW »

Dodo schreef:Zomaar een vraag: geven jullie fooi? Vroeger, in een restaurant bijvoorbeeld. Of nu, als er eten bezorgd wordt?
Als ik in mijn omgeving vraag, doet de een het wel, de ander niet. Zelf heb ik het gevoel dat het hoort, dat er op wordt gerekend. Maar hoe hoort het eigenlijk?

PS Krantenbezorgers krijgen natuurlijk wat aan het eind van het jaar, al naar gelang de prestaties.
In een restaurant wel, alhoewel men het er soms naar maakt dat ik geen fooi geef. Ik probeer hiermee mijn waardering te laten blijken voor de gezellige avond. Eten wat bezorgd wordt heb ik altijd al afgerekend via ideal, dus daar komt geen fooi meer bij in mijn geval.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Fooi geven

Bericht door Ukkie »

In een restaurant doe ik het wel maar geen 10%. Nu met thuisbezorgd e.d. doe ik het niet.
Het is toch een beetje ingeburgerd dat je 10% fooi geeft en een fooi is in mijn beleving een extraatje terwijl het nu bijna voelt als plicht.
En dat iets zo hoort is voor mij geen reden om het te doen. ;) Dan geef ik het geld inderdaad liever aan die krantenbezorger o.i.d.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Fooi geven

Bericht door parsifal »

Hier is het afronden naar een mooi rond bedrag tussen de 5 en 10 procent extra. Als je met een pas betaalt dan maakt het eigenlijk niet uit of het 19 of 20 euro is, maar ik blijf toch doen alsof het biljetten zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Fooi geven

Bericht door Lilian1975 »

Ja in het restaurant. 10 procent. Afgerond naar boven. Ze waarderen het zeker. Ik begreep dat het in de fooienpot gaat. En dat met elkaar verdelen. In een mac Donald doen we het niet. Maar wel in de betere restaurants. Vaak doen ze daar echt enorm hun best. Geven je extra achtergrond info. Kortom ze dragen bij aan een gezellige avond
JvW
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Fooi geven

Bericht door JvW »

Lilian1975 schreef:Ja in het restaurant. 10 procent. Afgerond naar boven. Ze waarderen het zeker. Ik begreep dat het in de fooienpot gaat. En dat met elkaar verdelen. In een mac Donald doen we het niet. Maar wel in de betere restaurants. Vaak doen ze daar echt enorm hun best. Geven je extra achtergrond info. Kortom ze dragen bij aan een gezellige avond
Precies zoals ik het bedoelde. En de hoogte varieert bij ons tussen de 5 en 10% en dan afgerond op een rond getal.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Fooi geven

Bericht door Dodo »

Dat vind ik wel een aardige overweging, dat ze in een restaurant echt hun best doen om je een leuke avond te geven. De bezorger heeft dat niet, die maakt het ritje en dat is het.
We hebben vanavond 'in' gegeten, dus we hadden hier de fooi-discussie.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Fooi geven

Bericht door Herman »

Volgens mij is het gebruikelijk om een fooi te geven aan de maaltijdbezorger. Maar ik geef zelf niet meer dan 2 euro.

In restaurants geef ik een fooi in verhouding tot de nota, mits de service goed is.

Als ik een terrasje pak en drie euro of meer voor een kopje koffie moet betalen dan geef ik geen fooi.

Kortom: fooien geven is erg subjectief.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Fooi geven

Bericht door Nathanaël »

Ik heb een tijdje als bezorger gewerkt, maar kreeg zelden fooi. Meestal was er al bij het bestellen betaald, dan kreeg ik in heel uitzonderlijke gevallen nog een euro in handen gedrukt, maar dat was een zeldzaamheid. Als mensen contant betaalden bleef er af en toe wat over, maar het was zo ingewikkeld om daar de fooi van af te halen dat ik het maar allemaal aan de baas gaf :huhu
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Fooi geven

Bericht door windorgel »

Hoe geef je fooi als je de rekening per pin betaalt?
Ik denk eigenlijk nooit aan fooi, maar betaal de rekening net als in een andere winkel per pin. Ik vind het vaak al duur genoeg. Overigens ga ik weinig uit eten; mijn ervaring is dus beperkt.
JvW
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Fooi geven

Bericht door JvW »

windorgel schreef:Hoe geef je fooi als je de rekening per pin betaalt?
Ik denk eigenlijk nooit aan fooi, maar betaal de rekening net als in een andere winkel per pin. Ik vind het vaak al duur genoeg. Overigens ga ik weinig uit eten; mijn ervaring is dus beperkt.
Dan zeg je het bedrag wat ze op de pin in mogen voeren.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Fooi geven

Bericht door HersteldHervormd »

In een restaurant geven wij bijna altijd een fooi, tenzij het een slecht restaurant bleek te zijn. Maar wat mis ik lekker even uit eten zeg haha. Echt altijd leuk.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Fooi geven

Bericht door Ukkie »

HersteldHervormd schreef:In een restaurant geven wij bijna altijd een fooi, tenzij het een slecht restaurant bleek te zijn. Maar wat mis ik lekker even uit eten zeg haha. Echt altijd leuk.
Dan is het straks als alles weer open mag gaan extra leuk! :yahoo
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Fooi geven

Bericht door DDD »

Ik vind het een lastig punt. Ooit is in Nederland besloten om fooien af te schaffen en de prijzen daarop aan te passen. Fooien geven heeft iets denigrerends in zich. Anderzijds worden fooien door buitenlandervaringen steeds gewoner. In veel landen is fooi een belangrijk deel van het inkomen van dienstverleners. Dan geef ik juist wel fooi.

Maar eigenlijk ben ik er geen voorstander van. Het is erg willekeurig.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Fooi geven

Bericht door FlyingEagle »

We geven eigenlijk nooit fooien. Ze worden toch al betaald? Ik krijg ook nooit een fooi als iemand zijn probleem heb opgelost
Plaats reactie