Chronische burn-out

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Chronische burn-out

Bericht door Ukkie »

-DIA- schreef:Ik zou er liever niet dieper op in willen gaan. En ja, toen het te zwaar werd ben ik naar de huisarts geweest. Ook hebben we geprobeerd om via een therapie de verhoudingen te normaliseren, maar alles werd door mijn broer afgewezen. Tenslotte kwam ik terecht bij een hulpverleningsinstantie, waar we samen om de tafel hebben gezeten, maar zonder resultaat. Het werd er eerder erger door, omdat mijn lieve broer de gedachte had dat ik hem wilde belasteren. Het is verre vandaar. Dat ik eerst bij de huisarts terechtkwam was echt noodzaak. Ik kon niet meer, maar had beslist niet de intentie om iets verkeerd over mijn broer te zeggen, en dat heb ik nog niet. Ik hoop alleen dat het nog weer goed kan komen. zeker ook voor hem.
Ik acht dat ik nu voldoende gezegd heb. Het is iets waar ik niet graag meer van wil zeggen. Zeker niet op een openbaar internetforum. Maar deze dingen gebeuren. Wellicht zijn er ergens in het land mensen die ook in dergelijke diepten gekomen zijn. We weten dat niet, en niemand zal daar ook zomaar mee te koop lopen. Ik heb ook (als ik nu terugkijk) te lang met deze spanningen gelopen, zonder dat iemand het wist.
Beste Dia dat is echt heel moeilijk voor je. Het is wel goed dat je de dingen van je afschrijft in je dagboek. Dat kan ook voor jezelf helpend zijn.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Chronische burn-out

Bericht door helma »

Moeilijk Dia... Echt heel zwaar voor je.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Chronische burn-out

Bericht door Mannetje »

Herman schreef:Een hoop klachten kunnen met een 'schop-onder-de-kont' mentaliteit opgelost worden.

Volgens mij is het ook de bijdrage van psychiaters als Dirk de Wachter aan het maatschappelijk debat die erop wijzen dat wat meer praten en aandacht voor elkaar een hoop mentale problemen oplost en erger voorkomt.

Dat lijkt me een insteek die zeer goed past op een discussieforum.
Mannetje schreef:
Mannetje schreef:En hoe maak je verschil tussen de hoop klachten waarbij een schop onder de kont een prima middel is en de klachten waarbij de schop onder de kont vooral een schop verder de put in is?
Ik herhaal mijn vraag aan @Herman nog een keer, want ik ben erg benieuwd naar het antwoord.
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Chronische burn-out

Bericht door Herman »

Mannetje schreef:
Herman schreef:Een hoop klachten kunnen met een 'schop-onder-de-kont' mentaliteit opgelost worden.

Volgens mij is het ook de bijdrage van psychiaters als Dirk de Wachter aan het maatschappelijk debat die erop wijzen dat wat meer praten en aandacht voor elkaar een hoop mentale problemen oplost en erger voorkomt.

Dat lijkt me een insteek die zeer goed past op een discussieforum.
Mannetje schreef:
Mannetje schreef:En hoe maak je verschil tussen de hoop klachten waarbij een schop onder de kont een prima middel is en de klachten waarbij de schop onder de kont vooral een schop verder de put in is?
Ik herhaal mijn vraag aan @Herman nog een keer, want ik ben erg benieuwd naar het antwoord.
Zoals ik in mijn toelichting schreef wordt die mentaliteit vooral gemarkeerd door een gezonde aandacht voor elkaar. Dat is dus per definitie niet destructief. Maar dat is ook geen ellenlange lievigheid waarin alles maar kan. Als je verantwoordelijkheden hebt, dan zal je daarin moeten volharden. Of je zult ze over moeten dragen. Dat vraagt ingrijpen.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Chronische burn-out

Bericht door Ukkie »

Herman schreef:
Mannetje schreef:
Herman schreef:Een hoop klachten kunnen met een 'schop-onder-de-kont' mentaliteit opgelost worden.

Volgens mij is het ook de bijdrage van psychiaters als Dirk de Wachter aan het maatschappelijk debat die erop wijzen dat wat meer praten en aandacht voor elkaar een hoop mentale problemen oplost en erger voorkomt.

Dat lijkt me een insteek die zeer goed past op een discussieforum.
Mannetje schreef:
Mannetje schreef:En hoe maak je verschil tussen de hoop klachten waarbij een schop onder de kont een prima middel is en de klachten waarbij de schop onder de kont vooral een schop verder de put in is?
Ik herhaal mijn vraag aan @Herman nog een keer, want ik ben erg benieuwd naar het antwoord.
Zoals ik in mijn toelichting schreef wordt die mentaliteit vooral gemarkeerd door een gezonde aandacht voor elkaar. Dat is dus per definitie niet destructief. Maar dat is ook geen ellenlange lievigheid waarin alles maar kan. Als je verantwoordelijkheden hebt, dan zal je daarin moeten volharden. Of je zult ze over moeten dragen. Dat vraagt ingrijpen.
Volharden in verantwoordelijkheden totdat je er burnout bij neervalt.:hum
Ach ja het is ook niet gemakkelijk te begrijpen :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Chronische burn-out

Bericht door Zeeuw »

Ukkie schreef:
Herman schreef: Zoals ik in mijn toelichting schreef wordt die mentaliteit vooral gemarkeerd door een gezonde aandacht voor elkaar. Dat is dus per definitie niet destructief. Maar dat is ook geen ellenlange lievigheid waarin alles maar kan. Als je verantwoordelijkheden hebt, dan zal je daarin moeten volharden. Of je zult ze over moeten dragen. Dat vraagt ingrijpen.
Volharden in verantwoordelijkheden totdat je er burnout bij neervalt.:hum
Ach ja het is ook niet gemakkelijk te begrijpen :)
Nee, dat is niet wat Herman schrijft.

De zin die ik nu dikgedrukt hebt klopt, maar daar zit juist vaak het onderliggende probleem. Zich oververantwoordelijk voelen en niet in staat zijn zaken over te dragen/patronen te doorbreken.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Chronische burn-out

Bericht door Ukkie »

Zeeuw schreef:
Ukkie schreef:
Herman schreef: Zoals ik in mijn toelichting schreef wordt die mentaliteit vooral gemarkeerd door een gezonde aandacht voor elkaar. Dat is dus per definitie niet destructief. Maar dat is ook geen ellenlange lievigheid waarin alles maar kan. Als je verantwoordelijkheden hebt, dan zal je daarin moeten volharden. Of je zult ze over moeten dragen. Dat vraagt ingrijpen.
Volharden in verantwoordelijkheden totdat je er burnout bij neervalt.:hum
Ach ja het is ook niet gemakkelijk te begrijpen :)
Nee, dat is niet wat Herman schrijft.

De zin die ik nu dikgedrukt hebt klopt, maar daar zit juist vaak het onderliggende probleem. Zich oververantwoordelijk voelen en niet in staat zijn zaken over te dragen/patronen te doorbreken.
Ja inderdaad was het maar zo simpel.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
grote gerrit
Verbannen
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 feb 2021, 13:26

Re: Chronische burn-out

Bericht door grote gerrit »

Lastig onderwerp en mooi dat er openheid over is. Ukkie, doe jij nu bijvoorbeeld nog wel eenvoudig productiewerk? Ik kan me voorstellen dat dat nog wel moet lukken. Je kunt ook best goed en vaak op refoforum. Of voelt dat toch weer anders?
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Chronische burn-out

Bericht door Ukkie »

grote gerrit schreef:Lastig onderwerp en mooi dat er openheid over is. Ukkie, doe jij nu bijvoorbeeld nog wel eenvoudig productiewerk? Ik kan me voorstellen dat dat nog wel moet lukken. Je kunt ook best goed en vaak op refoforum. Of voelt dat toch weer anders?
Met een posten op RF heb ik in deze coronatijd beetje afleiding bij het thuiszitten ik denk niet dat ik daar in de maatschappij iets mee kan ;)
Ik werk helemaal niet meer want mijn energie wisselt met de dag. In het verleden meerdere pogingen gedaan maar zelfs vrijwilligerswerk op moeten geven. Nu bezoek ik oudere of eenzame mensen wat nu ook lastig is wat betreft corona.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
grote gerrit
Verbannen
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 feb 2021, 13:26

Re: Chronische burn-out

Bericht door grote gerrit »

Pittig, lijkt me. Sterkte. En fijn dat Refoforum er is.
Plaats reactie