Chronische burn-out

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Chronische burn-out

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Dus ik begrijp Herman wel, als hij bedoeld dat 'praten, praten, praten' lang niet altijd alles oplost. Je hebt soms iemand heel hard nodig die zegt 'en nu is het klaar!'
Dank je wel. Volgens mij ging het allang niet meer over de burn-out in dit topic, maar allerlei vaag 'ik heb het zwaar' gerelateerde klachten.

Een hoop klachten, zoals ik omschreef, is dus wat anders als 'midden in een burnout zitten'. Uiteraard heb je dan andere (professionele) oplossingen nodig.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Chronische burn-out

Bericht door Mannetje »

Mannetje schreef:En hoe maak je verschil tussen de hoop klachten waarbij een schop onder de kont een prima middel is en de klachten waarbij de schop onder de kont vooral een schop verder de put in is?
Ik herhaal mijn vraag aan @Herman nog een keer, want naar mijn idee is die net ondergesneeuwd...
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Chronische burn-out

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Een hoop klachten kunnen met een 'schop-onder-de-kont' mentaliteit opgelost worden.

Volgens mij is het ook de bijdrage van psychiaters als Dirk de Wachter aan het maatschappelijk debat die erop wijzen dat wat meer praten en aandacht voor elkaar een hoop mentale problemen oplost en erger voorkomt.

Dat lijkt me een insteek die zeer goed past op een discussieforum.
Ik heb deze post al een keer of drie gelezen, maar krijg niet scherp wat er nu staat.

Welke klachten zouden met de schop-onder-de-kont kunnen worden opgelost?
En, welke problemen kunnen juist met praten en meer aandacht voor elkaar worden opgelost?

Is in deze post een tegenstelling te lezen, of zijn juist deze twee methoden volgens @Herman complementair aan elkaar? Of voor andersoortige klachten, of in een ander stadium van de klachten?

Om deze post te beoordelen (of veroordelen) zoek ik eerst naar verduidelijking.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Chronische burn-out

Bericht door Zeeuw »

Ik weet niet of ik er op mag reageren Ad, maar als 'burnout ervaringsdeskundige' vind ik momenteel niet dat er posts zijn die te ver gaan. Ze zijn scherp, maar dat mag m.i. wel.
Laten we, als degenen die het fenomeen burnout mee hebben gemaakt, ook wat mild zijn voor hen die dit (gelukkig) niet kennen.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Chronische burn-out

Bericht door Ukkie »

Ik snap best dat een burnout niet makkelijk te snappen is maar sommige reacties zijn haast lachwekkend lomp.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Chronische burn-out

Bericht door Ukkie »

Toen ik net burnout was was ik bang voor die sodk methode en deden opmerkingen in die richting echt pijn en veroorzaakten meer eenzaamheid.
Nu na al die jaren vind ik de opmerkingen nog steeds pijnlijk maar ze beïnvloeden niet meer mijn stemming. Soms kan ik er zelfs om lachen als iemand met een goedkope oplossing aan komt dragen. Net of je niet alles al geprobeerd heb. Begrip, luisterend oor en er zijn voor de ander. De rest aan de hulpverlener overlaten.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Chronische burn-out

Bericht door Wim Anker »

Als je nu vis zou zijn, zou je dan anderen die met knieklachten naar de dokter gaan aanstellers vinden?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Chronische burn-out

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:En hoe maak je verschil tussen de hoop klachten waarbij een schop onder de kont een prima middel is en de klachten waarbij de schop onder de kont vooral een schop verder de put in is?
Interessante vraag. Ik ben opgegroeid met de schop onder de kont mentaliteit. Waardoor ik bizar lang doorgegaan ben in fysiek en psychisch veel te zware omstandigheden. Alles omdat 'gewoon doorgaan, niet zeuren' de norm was.
Als ik eerder mensen had gehad die in staat waren eerlijk met me om te gaan en me te leren emoties en gevoelens toe te laten, was ik nooit zo ver geraakt, als ik geraakt ben. Mensen die iets van je vinden vanwege de persoon die je bent. Niet vanwege de prestaties die je levert.
Het was ook: Niet klagen, maar dragen en God bidden om kracht.
Ik heb wel het idee dat men nu er graag een label op plakt, zo van: dit is het.
Wat nu burn out is, heette overspannen.
En misschien dat jij als man niet mocht huilen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Chronische burn-out

Bericht door Mannetje »

Wim Anker schreef:Als je nu vis zou zijn, zou je dan anderen die met knieklachten naar de dokter gaan aanstellers vinden?
Een vis die met knieklachten naar de dokter gaat vind ik een bijzonderheid, geen aansteller.
-
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Chronische burn-out

Bericht door Ukkie »

Wim Anker schreef:Als je nu vis zou zijn, zou je dan anderen die met knieklachten naar de dokter gaan aanstellers vinden?
:haha :haha :haha
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Chronische burn-out

Bericht door Wim Anker »

Mannetje schreef:
Wim Anker schreef:Als je nu vis zou zijn, zou je dan anderen die met knieklachten naar de dokter gaan aanstellers vinden?
Een vis die met knieklachten naar de dokter gaat vind ik een bijzonderheid, geen aansteller.
Nieuwe poging.
Zal iemand die "dovig" is een ander die last heeft van de herrie een aansteller vinden?
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Chronische burn-out

Bericht door Mannetje »

Dat zal van het inlevingsvermogen van die persoon afhangen.
-
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Chronische burn-out

Bericht door Ukkie »

Mara schreef:
Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:En hoe maak je verschil tussen de hoop klachten waarbij een schop onder de kont een prima middel is en de klachten waarbij de schop onder de kont vooral een schop verder de put in is?
Interessante vraag. Ik ben opgegroeid met de schop onder de kont mentaliteit. Waardoor ik bizar lang doorgegaan ben in fysiek en psychisch veel te zware omstandigheden. Alles omdat 'gewoon doorgaan, niet zeuren' de norm was.
Als ik eerder mensen had gehad die in staat waren eerlijk met me om te gaan en me te leren emoties en gevoelens toe te laten, was ik nooit zo ver geraakt, als ik geraakt ben. Mensen die iets van je vinden vanwege de persoon die je bent. Niet vanwege de prestaties die je levert.
Het was ook: Niet klagen, maar dragen en God bidden om kracht.
Ik heb wel het idee dat men nu er graag een label op plakt, zo van: dit is het.
Wat nu burn out is, heette overspannen.
En misschien dat jij als man niet mocht huilen?
Overspannen is een voorstadium van burnout.
Echte volhouders raken burn-out :hum
Overspannenheid heeft veel kortere herstelduur.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Chronische burn-out

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:Als je nu vis zou zijn, zou je dan anderen die met knieklachten naar de dokter gaan aanstellers vinden?
Het onzinnige aan deze opmerking is hier dat mensen met mensen praten. Mensen die allemaal de gebrokenheid van de schepping ervaren in het eigen leven. De één meer, de ander minder. En daarover worden elkaars nieren geproefd. En ik zie dat dit over het algemeen op een mooie manier gebeurt.

Helaas voor zwart-witdenkers: het hele gebied van overprikkeld, overspannen, overbelast, burn-out, psychiatrisch belast is best grijs. Derhalve ook de breedte van de behandelmethode. Van schop-onder-de-kont tot professionele hulpverlening.

Ik denk bij dit onderwerp altijd aan het boekje van ds. J. Belder over burn-out. Ik vond dat indringend en gaf mij begrip voor mensen die dit meegemaakt hebben. Ik ken het zelf niet. Terwijl ik wel van de niet-zeuren-doe-maar-normaal-mentaliteit ben.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Chronische burn-out

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:Ik weet niet of ik er op mag reageren Ad, maar als 'burnout ervaringsdeskundige' vind ik momenteel niet dat er posts zijn die te ver gaan. Ze zijn scherp, maar dat mag m.i. wel.
Laten we, als degenen die het fenomeen burnout mee hebben gemaakt, ook wat mild zijn voor hen die dit (gelukkig) niet kennen.
Misschien is het goed de discussie wat algemener te houden. In mijn directe werkomgeving heb ik veel collega’s zien “omvallen” . Hoe komt het dat wij in een “burn out” maatschappij leven? Wat geeft in ons leven zoveel druk en spanning ?
Er kunnen zaken gebeuren in het leven die diep ingrijpen maar bij mijn collega’s was het zeer vaak door oorzaken die vermijdbaar zijn.
Voorbeeld. Hij luchtverkeersleider, zij stewardess, 3 jonge kinderen. Continue stress om de agenda's te matchen en opvang voor de kinderen te regelen. Resulterend in een zich herhalende burn out.
Daar heb ik als leidinggevende de “schop onder de kont” methode van Herman gebruikt. Werkte dat? De tijd zal het leren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie