Chronische burn-out

Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Chronische burn-out

Bericht door Bertiel »

Piet Puk schreef:
Herman schreef:
Bertiel schreef:Dit kan echt niet. Ik denk er misschien ook wel zo over, maar om dit openbaar zo neer te zetten, trap je misschien anderen verder de put in waar ze net aan het uitkrabbelen waren.
Heb berichten dan ook gemeld
Zolang je geen ervaringsdeskundige, maar niet te algemeen in het openbaar uiten
Daar ben ik het niet mee eens. Het is natuurlijk goed mogelijk dat iemand dit negatief zou opvatten, zeker als je formuleert door op de man te spelen. In het algemeen moet je gewoon duidelijke lessen kunnen trekken, ook ter voorkoming van toekomstige gevallen.

Het verbaast me dat in zijn algemeenheid zo voorzichtig wordt omgegaan met pastorale problematiek, dat de confrontatie of het heldere gesprek vermeden wordt. En dat is ook gewoon nodig, omdat er sprake kan zijn van een blinde vlek.

En ten laatste. Dergelijke mensen zullen er ook gewoon naar uitzien om weer normaal te kunnen functioneren. Dat doe je niet door op de problemen te wijzen, maar door die dingen aan te wijzen die wel binnen handbereik liggen om weer aan de slag te gaan.
Werk jij als psycholoog, psychiater of daaraan gerelateerde functie?
exact.
Dit kan je, als je de situatie kent waar dat dit het geval is, 1 op 1 zeggen. maar asjeblieft zeg, dit gaan we toch niet vanachter ons scherm ff lekker roeptoeteren op een openbaar forum zonder achtergronden te weten?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Chronische burn-out

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:En hoe maak je verschil tussen de hoop klachten waarbij een schop onder de kont een prima middel is en de klachten waarbij de schop onder de kont vooral een schop verder de put in is?
Interessante vraag. Ik ben opgegroeid met de schop onder de kont mentaliteit. Waardoor ik bizar lang doorgegaan ben in fysiek en psychisch veel te zware omstandigheden. Alles omdat 'gewoon doorgaan, niet zeuren' de norm was.
Als ik eerder mensen had gehad die in staat waren eerlijk met me om te gaan en me te leren emoties en gevoelens toe te laten, was ik nooit zo ver geraakt, als ik geraakt ben. Mensen die iets van je vinden vanwege de persoon die je bent. Niet vanwege de prestaties die je levert.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Chronische burn-out

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Bertiel schreef:Dit kan echt niet. Ik denk er misschien ook wel zo over, maar om dit openbaar zo neer te zetten, trap je misschien anderen verder de put in waar ze net aan het uitkrabbelen waren.
Heb berichten dan ook gemeld
Zolang je geen ervaringsdeskundige, maar niet te algemeen in het openbaar uiten
Daar ben ik het niet mee eens. Het is natuurlijk goed mogelijk dat iemand dit negatief zou opvatten, zeker als je formuleert door op de man te spelen. In het algemeen moet je gewoon duidelijke lessen kunnen trekken, ook ter voorkoming van toekomstige gevallen.

Het verbaast me dat in zijn algemeenheid zo voorzichtig wordt omgegaan met pastorale problematiek, dat de confrontatie of het heldere gesprek vermeden wordt. En dat is ook gewoon nodig, omdat er sprake kan zijn van een blinde vlek.

En ten laatste. Dergelijke mensen zullen er ook gewoon naar uitzien om weer normaal te kunnen functioneren. Dat doe je niet door op de problemen te wijzen, maar door die dingen aan te wijzen die wel binnen handbereik liggen om weer aan de slag te gaan.
Dit is volgens mij niet in algemene zin het geval. Ik ben vaak genoeg geconfronteerd. Maar als de onderliggende problematieken veel dieper liggen, ga je er zonder hulp niet uitkomen. En die hulp is echt niet fijn. Die drukt op plekken die erg zeer doen, maar in dit geval had ik gelukkig geen zachte heelmeesters. Dus was het bijzonder confronterend, maar daardoor, voor de langere termijn, ook helend.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Chronische burn-out

Bericht door Herman »

Bertiel schreef:exact.
Dit kan je, als je de situatie kent waar dat dit het geval is, 1 op 1 zeggen. maar asjeblieft zeg, dit gaan we toch niet vanachter ons scherm ff lekker roeptoeteren op een openbaar forum zonder achtergronden te weten?
Misschien moet je je wat meer verdiepen in die populaire psychiaters en dat in verband brengen met mijn opmerkingen.
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Chronische burn-out

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef:
Bertiel schreef:exact.
Dit kan je, als je de situatie kent waar dat dit het geval is, 1 op 1 zeggen. maar asjeblieft zeg, dit gaan we toch niet vanachter ons scherm ff lekker roeptoeteren op een openbaar forum zonder achtergronden te weten?
Misschien moet je je wat meer verdiepen in die populaire psychiaters en dat in verband brengen met mijn opmerkingen.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Mijn vervolgvraag had eventueel geweest (wanneer je een dergelijke functie zou hebben) of jou aanpak heeft gewerkt?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Chronische burn-out

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef:Werk jij als psycholoog, psychiater of daaraan gerelateerde functie?
Nee, ik heb meer ervaring met de andere kant van de tafel.
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Chronische burn-out

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef:
Piet Puk schreef:Werk jij als psycholoog, psychiater of daaraan gerelateerde functie?
Nee, ik heb meer ervaring met de andere kant van de tafel.
Oké. Voor mezelf sprekend denk ik dat ik op langere termijn 'zou struikelen' met de schop-onder-de-kont-methode
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Chronische burn-out

Bericht door Forummer »

Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:En hoe maak je verschil tussen de hoop klachten waarbij een schop onder de kont een prima middel is en de klachten waarbij de schop onder de kont vooral een schop verder de put in is?
Interessante vraag. Ik ben opgegroeid met de schop onder de kont mentaliteit. Waardoor ik bizar lang doorgegaan ben in fysiek en psychisch veel te zware omstandigheden. Alles omdat 'gewoon doorgaan, niet zeuren' de norm was.
Als ik eerder mensen had gehad die in staat waren eerlijk met me om te gaan en me te leren emoties en gevoelens toe te laten, was ik nooit zo ver geraakt, als ik geraakt ben. Mensen die iets van je vinden vanwege de persoon die je bent. Niet vanwege de prestaties die je levert.
Herkenbaar
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Chronische burn-out

Bericht door Forummer »

Jantje schreef:Eens met @Herman.

Dat verschil wordt gemaakt door een goede en open communicatie te houden. Degenen die weinig praten, zorgen er dikwijls zelf voor dat ze in die put vallen, omdat anderen niet weten dat ze hen daarin schoppen, dankzij de gebrekkige communicatie.

Edit: ik spreek vanuit eigen ervaring, aangezien ik zelf ook zo iemand was.

En wat als je door alle perikelen/nare ervaringen je niet zo gemakkelijk meer uit? Wat als de omgeving niet veilig genoeg voelt om je te uiten/je kwetsbaar op te stellen?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Chronische burn-out

Bericht door Ukkie »

Als ik na mijn burnout met dsodk-methode aangepakt was denk ik dat ik in grote problemen was gekomen. En dat is zachtjes uitgedrukt!
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Chronische burn-out

Bericht door Susanna »

helma schreef:Als je zelf door moeilijke dingen heengaat kan het wel eens relativeren door naar anderen te kijken die een diepere weg gegaan zijn of nog gaan. Aan de andere kant ervaart ieder zijn of haar eigen weg persoonlijk en dat kan gewoon echt heel zwaar zijn.
Bekend is dat mensen met een burnout, doordat ze kijken naar anderen die het zwaarder hebben, zichzelf negeren en doorlopen met hun problemen zonder "de nodigde stap terug" te zetten. Daardoor zitten niet meer in fase 1 of 2 of 3 van het proces maar komen ze pas tot zichzelf als er depersonalisatie op gaat treden of een eventuele depressie de kop op steekt. Het is bijna noot relativerend om naar anderen te kijken die het zwaarder hebben, wanneer er sprake is van burnout-klachten.

Dit wil ik even gezegd hebben.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Chronische burn-out

Bericht door Orchidee »

Echt vreselijk wat hier geventileerd word door sommigen!
Ook hier geld wel weer dat de "goeden onder de kwaden moeten lijden" helaas
Toen ik een paar jaar jaar geleden borstkanker had, operaties, chemotherapie, bestralingen en nog jarenlange hormoontherapie kreeg was iedereen meelevend, begripvol,meedenkend enz.
Toen ik (inmiddels bijna 15 jaar geleden) in een ernstige en zware depressie zat, zag of hoorde ik zeer weinig en idd ook weleens de goede raad gekregen:"meid kom op, schop onder je kont, schouders eronder, kijk eens wat je allemaal hebt, wat een zegeningen en mooie dingen om je heen en pas op hoor! Nooit naar een zielenknijper gaan en/of medicijnen gebruiken".
Ik kan jullie vertellen: dan weet en begrijp je echt niets van psychisch gerelateerde ziekten en klachten!
Ook de meestal levenslange gevolgen worden vaak ontkend en/of niet begrepen/erkend.
Die periode was zwarter en zwaarder in mijn leven dan mijn "borstkankerperiode"!

Er zijn zoveel oorzaken, omstandigheden waar jezelf echt geen grip op hebt of had.
Als je het zelf niet "kent" of er geen snars van snapt: Schop iemand niet verder de put in maar ga er eens naast staan, luister eens echt naar iemand die volgens jullie een schop nodig hebben of zich aanstellen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Chronische burn-out

Bericht door Susanna »

Herman schreef:Een hoop klachten kunnen met een 'schop-onder-de-kont' mentaliteit opgelost worden.

Volgens mij is het ook de bijdrage van psychiaters als Dirk de Wachter aan het maatschappelijk debat die erop wijzen dat wat meer praten en aandacht voor elkaar een hoop mentale problemen oplost en erger voorkomt.

Dat lijkt me een insteek die zeer goed past op een discussieforum.
Iemand die al een burnout heeft is hiermee niet geholpen. En daar ging het toch over in deze topic? Chronische burnout? Die mensen hebben zich te vaak die schop gegeven. Juist toen ze nog ‘gewoon’ moe waren. Nu zijn ze écht op. Dan is het niet meer haalbaar om zichzelf die schop onder te kont te geven.

Een burnout of een depressie is niet iets dat met een schop onder de kont opgelost kunnen worden?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Chronische burn-out

Bericht door Zeeuw »

Susanna schreef:
Herman schreef:Een hoop klachten kunnen met een 'schop-onder-de-kont' mentaliteit opgelost worden.

Volgens mij is het ook de bijdrage van psychiaters als Dirk de Wachter aan het maatschappelijk debat die erop wijzen dat wat meer praten en aandacht voor elkaar een hoop mentale problemen oplost en erger voorkomt.

Dat lijkt me een insteek die zeer goed past op een discussieforum.
Iemand die al een burnout heeft is hiermee niet geholpen. En daar ging het toch over in de topic? Chronische burnout? Die mensen hebben zich te vaak die schop gegeven. Juist toen ze nog ‘gewoon’ moe waren. Nu zijn ze écht op. Dan is het niet meer haalbaar om zichzelf die schop onder te kont te geven.

Een burnout of een depressie is niet iets dat met een schop onder de kont opgelost kunnen worden?
Ik moet zeggen dat, vanuit mijn eigen ervaring met burnout, ik misschien soms wel een schop nodig had. Maar geen schop om harder te gaan werken en maar door te gaan, maar een schop om naar huis te gaan en een keer rust te nemen.
Ik had op een bepaald moment een leidinggevende van wie ik verplicht naar huis moest. Terwijl ik al allerhande klachten had, maar nog steeds liever nog meer deed, dan toegeven aan mijn eigen lichaam.

Dus ik begrijp Herman wel, als hij bedoeld dat 'praten, praten, praten' lang niet altijd alles oplost. Je hebt soms iemand heel hard nodig die zegt 'en nu is het klaar!'
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Chronische burn-out

Bericht door Ad Anker »

Een discussie op het scherpst van de snede moet mogelijk zijn. Het met elkaar hartgrondig oneens zijn ook. Er zijn hier diverse postings gemeld. Vooralsnog zie ik geen reden om in te grijpen. Hou elkaar aan niet op de persoon, respectvol discussiëren. Hou het bij de inhoud, weerleg zaken waar je het niet mee eens bent en probeer de emotie wat te reguleren.
Plaats reactie