Beleggen

Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beleggen

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Je laat het dan hopelijk doen door experts.
Sinds vorige week ook wat Ethereum. Maar het leukste vind ik toch crowdfunden in 'echte' bedrijfjes.
Precies verkeerd ingestapt :)
Voor de korte termijn zeker ja. Maar als je daar niet tegen kan, kun je beter niet beleggen.
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beleggen

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:Voor de korte termijn zeker ja. Maar als je daar niet tegen kan, kun je beter niet beleggen.
Haha, klopt.
De verwachting is wel dat hij weer wat opkrabbelt.
Echt krankzinnig dat als Bill Gates en Elon Musk wat posten op een sociaal medium, dat de koers gewoon drastisch wijzigt.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beleggen

Bericht door CvdW »

@Zeeuw ik heb het maar even uitgerekend.
88.855,40 euro, bij salarisschaal 13 ambtenaren.

Een ander zegt bijna 1 ton. Ik vind het een groot verschil, maar ik kan niet in andermans portemonnee kijken.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beleggen

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef: Een ander zegt bijna 1 ton. Ik vind het een groot verschil, maar ik kan niet in andermans portemonnee kijken.
De loonkosten voor het Rijk bedroegen in 2019 voor een ambtenaar schaal 13 € 108.000.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beleggen

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
CvdW schreef: Een ander zegt bijna 1 ton. Ik vind het een groot verschil, maar ik kan niet in andermans portemonnee kijken.
De loonkosten voor het Rijk bedroegen in 2019 voor een ambtenaar schaal 13 € 108.000.
En daar komen nog werkgeverslasten bij neem ik aan toch? Wel inclusief IKB vermoed ik.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beleggen

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:En daar komen nog werkgeverslasten bij neem ik aan toch? Wel inclusief IKB vermoed ik.
Dat vermoed ik van wel. Ik heb destijds een raming gemaakt voor inzet van rijksambtenaren in een interdepartementaal programma, en de kosten gebaseerd op de loonkostentabel.

Het is exclusief overhead, d.w.z. kosten voor huisvesting, ict, etc.
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beleggen

Bericht door HersteldHervormd »

Vraagje voor de finance experts. Is het beter om te beleggen in aandelen of obligaties? Ik zit na te denken over staatsobligaties, aangezien een staat toch eigenlijk niet failliet kan gaan zegmaar.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beleggen

Bericht door Zita »

HersteldHervormd schreef:Vraagje voor de finance experts. Is het beter om te beleggen in aandelen of obligaties? Ik zit na te denken over staatsobligaties, aangezien een staat toch eigenlijk niet failliet kan gaan zegmaar.
Ik ben niet direct een expert, maar:
- beleggen in obligaties heeft minder risico dan beleggen in aandelen, omdat het rendement (afgezien dan van het koersrendement) vaststaat. Je wordt er dus minder snel erg rijk van, maar ook minder snel erg arm.
- beleggen in obligaties heeft wel risico ten aanzien van de marktrente. De huidige marktrente is laag. De rente op obligaties dus ook. Maar als je een 20-jaars-obligatie afsluit, weet je uiteraard niet wat de marktrente in de tussentijd zal doen. Als over tien jaar de spaarrente 6% is, baal je met je obligatie (of kun je 'm alleen nog tegen een lagere koers verkopen).
- beleggen in staatsobligaties (van Nederland dan) is erg safe. En daarmee zit het rendement op een staatsobligatie niet zo heel ver boven het rendement van een spaardeposito.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beleggen

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:Vraagje voor de finance experts. Is het beter om te beleggen in aandelen of obligaties? Ik zit na te denken over staatsobligaties, aangezien een staat toch eigenlijk niet failliet kan gaan zegmaar.
Daar is echt geen eenduidig antwoord op te geven. Zoveel verschillende soorten aandelen, indexen, trackers etc. Maar in algemene zin sluit ik me aan bij Zita.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beleggen

Bericht door refo »

Koop dan obligaties die niet al te lang meer lopen.
MGG
Berichten: 3428
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beleggen

Bericht door MGG »

refo schreef:Koop dan obligaties die niet al te lang meer lopen.
Dat heeft geen effect, omdat het verschil tussen markt- en couponrente in de koopprijs van obligaties verwerkt is.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beleggen

Bericht door Orchidee »

Het blijft een gokje
Verbaas me er weleens over dat er volop belegd en gespeculeerd word in de christelijke wereld en men absoluut tegen gokken en loterijen is.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beleggen

Bericht door Bezorgd »

Orchidee schreef:Het blijft een gokjeAfbeelding
Verbaas me er weleens over dat er volop belegd en gespeculeerd word in de christelijke wereld en men absoluut tegen gokken en loterijen is.
Omdat beleggen ook heel wat anders is.
Je koopt als het ware een stukje van het bedrijf.
Dat is heel wat anders dan een lot kopen in de hoop dat er een prijs op jouw lot valt.
MGG
Berichten: 3428
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beleggen

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef:
Orchidee schreef:Het blijft een gokjeAfbeelding
Verbaas me er weleens over dat er volop belegd en gespeculeerd word in de christelijke wereld en men absoluut tegen gokken en loterijen is.
Omdat beleggen ook heel wat anders is.
Je koopt als het ware een stukje van het bedrijf.
Dat is heel wat anders dan een lot kopen in de hoop dat er een prijs op jouw lot valt.
Inderdaad, alhoewel sommige beleggingen op gokken lijken. (Zelf beleg ik daarom niet in nieuwe crypto munten.)
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beleggen

Bericht door HersteldHervormd »

Orchidee schreef:Het blijft een gokjeAfbeelding
Verbaas me er weleens over dat er volop belegd en gespeculeerd word in de christelijke wereld en men absoluut tegen gokken en loterijen is.
Ik weet niet wat het is met jou, maar ik merk dat je altijd een beetje overspannen doet als het gaat om geld of keuzes die te maken hebben met (veel) geld. Waarom doe je dat? Ik herinner me ook dat je regelmatig je oordeel klaar had over andermans keuzes en dit ook vaak met grote woorden bekrachtigd. Op zich prima als je een discussie aan gaat, maar je komt wel een beetje wrang en (misschien wel) jaloers over.

On topic: M.i. is beleggen of het uitlenen van geld niet hetzelfde als een loterij. Een loterij is puur gericht op 'het geluk' van een gigantisch geldbedrag die te winnen valt, hierin blijkt duidelijk dat 'het geluk' en het geld op zich op plek 1 staat. Beleggen of het hebben van obligaties etc. is gewoon een manier van financieel management. Zoals met alles geldt, Wie of wat staat er op de eerste plek in je leven? Als je gaat denken op jou manier dan is ondernemen ook verboden en zondig. En een mooie bank kopen is ook overdadig (of een quooker ;)).
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie