Beleggen

Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beleggen

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
FlyingEagle schreef: Ik vind het erg leuk om te doen. Sinds eind december 2019 toen ik opnieuw begon met beleggen heb ik nu 28% winst.
Welke broker gebruik je? Ik gebruik de Giro en heb alleen aandelen en wat opties. Doe het met wat collega’s samen die er veel meer verstand van hebben dan ik Afbeelding
Bux Zero. Heb aandelen en wat ETF's, van Vanguard en iShares. En ik heb er helemaal geen verstand van.
Je laat het dan hopelijk doen door experts.
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beleggen

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Je laat het dan hopelijk doen door experts.
Nee, een ETF is een indexfonds, die volgen de beursindex. Verder mijn GBV ingezet.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beleggen

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef:
Zeeuw schreef:
CvdW schreef:Zo kun je het ook bekijken, maar als er bezuinigen noodzakelijk zijn dan daalt vergoeding voor bestuurder niet mee.
Dat zou toch ook reëel zijn, of niet.
Ik ben toch wel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag welk salaris je dan wel passend vindt. Je klinkt nu namelijk nogal populistisch.
De ijsboeren Ben & Jerry hadden het principe dat zij niet meer verdienden dan vier keer het salaris van de laagstbetaalde voltijdwerknemer in het bedrijf. Nu is vier keer misschien niet helemaal reeel bij een groot bedrijf en zegt dit niets over het salarissen bij goede doelen, maar er is wel een goed principe achter te vinden. Het is gek als je bij een goed doel meer kunt verdienen dan de minister van financieen.

Wat beleggen betreft heeft de recente gamestop actie wel wat laten zien m.i. Als beleggen niet meer met de bedrijven en hun producten/diensten zelf te maken heeft, dan is er m.i. echt iets mis.
Ik vind dat zeker een lovenswaardig principe. Ik vind het overigens ook nog uitmaken of men echt ondernemer is of niet. Ik vind bv een bestuursvoorzitter van een bank totaal geen ondernemer. Ben&Jerry hebben het niet lang volgehouden: Ben & Jerry's abandoned that rule in 1994 when the company couldn't find anyone to replace Ben Cohen upon his retirement.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beleggen

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Je laat het dan hopelijk doen door experts.
Nee, een ETF is een indexfonds, die volgen de beursindex. Verder mijn GBV ingezet.
Ik heb mijn GBV ingezet en vooral veel spreiding gekocht. Zoals wat goud, wat zilver, wat tech, wat banken, wat Ahold/Shell. Sinds vorige week ook wat Ethereum. Maar het leukste vind ik toch crowdfunden in 'echte' bedrijfjes.
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beleggen

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef:
CvdW schreef:
Zeeuw schreef:
CvdW schreef:Zo kun je het ook bekijken, maar als er bezuinigen noodzakelijk zijn dan daalt vergoeding voor bestuurder niet mee.
Dat zou toch ook reëel zijn, of niet.
Ik ben toch wel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag welk salaris je dan wel passend vindt. Je klinkt nu namelijk nogal populistisch.

Een stichting bestaat bij de gratie van degenen die giften geven. Zakelijke sponsoren, kerken geven giften, particulieren. Soms bijdrage door de overheid. Dan past een schaal 12 eventueel 13 van
ambtenaren.
Zoek de totale loonsom inclusief werkgeverslasten voor schaal 13 eens op...
Ik weet het, vertel maar wat het is.
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beleggen

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Ik heb mijn GBV ingezet en vooral veel spreiding gekocht. Zoals wat goud, wat zilver, wat tech, wat banken, wat Ahold/Shell. Sinds vorige week ook wat Ethereum. Maar het leukste vind ik toch crowdfunden in 'echte' bedrijfjes.
Ik doe het naast een eenmalige inleg voorlopig met €100 per maand. Spreiding heb ik nog niet echt, maar focus me vooral op de lange termijn. Ik heb geen zin om dagdagelijks te handelen.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beleggen

Bericht door Geytenbeekje »

Ik weet niet of ik het kan doen ja of nee
Wellicht dat iemand het voor mij wilt doen :huhu
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beleggen

Bericht door CvdW »

Geytenbeekje schreef:Ik weet niet of ik het kan doen ja of nee
Wellicht dat iemand het voor mij wilt doen :huhu
Ja hoor.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beleggen

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Ik heb mijn GBV ingezet en vooral veel spreiding gekocht. Zoals wat goud, wat zilver, wat tech, wat banken, wat Ahold/Shell. Sinds vorige week ook wat Ethereum. Maar het leukste vind ik toch crowdfunden in 'echte' bedrijfjes.
Ik doe het naast een eenmalige inleg voorlopig met €100 per maand. Spreiding heb ik nog niet echt, maar focus me vooral op de lange termijn. Ik heb geen zin om dagdagelijks te handelen.
Ik vind het leuk om bij te houden. Dus een beetje rond de 60% lt en 40% meer kt. Voor jou kan de NPEX wellicht dan ook interessant zijn.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beleggen

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:
Zeeuw schreef:Zoek de totale loonsom inclusief werkgeverslasten voor schaal 13 eens op...
Ik weet het, vertel maar wat het is.
Ik weet het, vertel het maar? Hebben we het dan over stichting open deur?
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beleggen

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef:
CvdW schreef:
Zeeuw schreef:Zoek de totale loonsom inclusief werkgeverslasten voor schaal 13 eens op...
Ik weet het, vertel maar wat het is.
Ik weet het, vertel het maar? Hebben we het dan over stichting open deur?
Ik heb geen probleem met stichting open deur. Vertel het bedrag maar.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Beleggen

Bericht door windorgel »

Rond de ton.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beleggen

Bericht door Geytenbeekje »

CvdW schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik weet niet of ik het kan doen ja of nee
Wellicht dat iemand het voor mij wilt doen :huhu
Ja hoor.
Heb jij verstand van beleggen ?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beleggen

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:
Zeeuw schreef:
CvdW schreef:
Zeeuw schreef:Zoek de totale loonsom inclusief werkgeverslasten voor schaal 13 eens op...
Ik weet het, vertel maar wat het is.
Ik weet het, vertel het maar? Hebben we het dan over stichting open deur?
Ik heb geen probleem met stichting open deur. Vertel het bedrag maar.
Die ton klopt redelijk. Als je daar nog de werkgeverslasten bij optelt, komt je nog wat hoger uit. Ik vermoed rond de 125.000. Dus dat is voor jou acceptabel begrijp ik. Ik vind het afhankelijk van complexiteit, doel en omvang van de organisatie.
HersteldHervormd
Berichten: 5938
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beleggen

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Je laat het dan hopelijk doen door experts.
Sinds vorige week ook wat Ethereum. Maar het leukste vind ik toch crowdfunden in 'echte' bedrijfjes.
Precies verkeerd ingestapt :)
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie