Beleggen

Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beleggen

Bericht door Erskinees »

Hulpverleningsorganisaties zijn complexe organisaties waarbij een goede manager nodig is. Met een directie en/of bestuur van vrijwilligers kom je er dus niet. Zie de recente misbruikperikelen van Timotheos. In zulke grote organisaties met allerlei belangen zijn echte professionals nodig met veel ervaring. Goede professionals trek je alleen met een goed bedrag aan salaris, anders vertrekken ze (terecht) naar het bedrijfsleven.
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beleggen

Bericht door CvdW »

Erskinees schreef:Hulpverleningsorganisaties zijn complexe organisaties waarbij een goede manager nodig is. Met een directie en/of bestuur van vrijwilligers kom je er dus niet. Zie de recente misbruikperikelen van Timotheos. In zulke grote organisaties met allerlei belangen zijn echte professionals nodig met veel ervaring. Goede professionals trek je alleen met een goed bedrag aan salaris, anders vertrekken ze (terecht) naar het bedrijfsleven.
Met bovengenoemde ben ik het niet eens. Ik begrijp dan ook goed dat er mensen zijn die niet geven aan zulke stichtingen.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beleggen

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:
Erskinees schreef:Hulpverleningsorganisaties zijn complexe organisaties waarbij een goede manager nodig is. Met een directie en/of bestuur van vrijwilligers kom je er dus niet. Zie de recente misbruikperikelen van Timotheos. In zulke grote organisaties met allerlei belangen zijn echte professionals nodig met veel ervaring. Goede professionals trek je alleen met een goed bedrag aan salaris, anders vertrekken ze (terecht) naar het bedrijfsleven.
Met bovengenoemde ben ik het niet eens. Ik begrijp dan ook goed dat er mensen zijn die niet geven aan zulke stichtingen.
Vind jij dan dat een complexe organisatie, omdat het een hulpverlenende inslag heeft, een karig betaalde directeur dient te hebben? En zo ja, welk salaris vind je dan wel passend?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beleggen

Bericht door Herman »

Het valt met die directeursalarissen bij goede doelen organisaties reuze mee:
https://www.deondernemer.nl/actueel/dit ... -1~1104826
Daarbij moet je ook rekening houden dat allerlei andere lasten in het begrip salaris zijn verdisconteerd, zoals pensioen en dergelijke.

Behalve die van de Geleidenhondenclub, maar dat is een organisatie waar ik nog niet eens plastic doppen voor wil sparen.
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beleggen

Bericht door CvdW »

Herman schreef:Het valt met die directeursalarissen bij goede doelen organisaties reuze mee:
https://www.deondernemer.nl/actueel/dit ... -1~1104826
Daarbij moet je ook rekening houden dat allerlei andere lasten in het begrip salaris zijn verdisconteerd, zoals pensioen en dergelijke.

Behalve die van de Geleidenhondenclub, maar dat is een organisatie waar ik nog niet eens plastic doppen voor wil sparen.
Hier wordt het wel een beetje gebaggitaliseerd. Ik begrijp best dat er wat inkomsten mag zijn, maar graag de gegevens goed lezen.
Het is net al bij een ziektekostenverzekering. De eerste 385 euro betaal je zelf. Dan pas krijgt iemand vergoeding.
Bij goede doelen moet er eerst ruim 100.000 euro binnen komen om bestuurder te betalen en daarna gaat er pas geld naar de arme naaste. Bij bezuinigingen wordt er eerst bezuinigd op de projecten en niet op het salaris van de bestuurder.
Laatst gewijzigd door CvdW op 24 feb 2021, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Beleggen

Bericht door FlyingEagle »

Doen de goede doelen ook aan beleggen?
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beleggen

Bericht door CvdW »

FlyingEagle schreef:Doen de goede doelen ook aan beleggen?
Ja, daarom past voorgaande in dit topic.
Niet zo mauwen :)
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beleggen

Bericht door Herman »

CvdW schreef:Bij goede doelen moet er eerst ruim 100.000 euro binnen komen om bestuurder te betalen en daarna gaat er pas geld naar de arme naaste.
Dat lijkt me geen goede voorstelling van zaken. Als een organisatie maar € 100.000 zou binnenhalen, dan kan je het af met een vrijwilligersbestuur en is er helemaal geen manager nodig om een organisatie te besturen. De KWF heeft een jaarlijkse opbrengst van € 200.000.000. Van elke euro die je geeft gaat er 0,1 cent naar de directeur. Dat is toch niks geen zware last?
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beleggen

Bericht door CvdW »

Zo kun je het ook bekijken, maar als er bezuinigen noodzakelijk zijn dan daalt vergoeding voor bestuurder niet mee.
Dat zou toch ook reëel zijn, of niet.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beleggen

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:Zo kun je het ook bekijken, maar als er bezuinigen noodzakelijk zijn dan daalt vergoeding voor bestuurder niet mee.
Dat zou toch ook reëel zijn, of niet.
Ik ben toch wel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag welk salaris je dan wel passend vindt. Je klinkt nu namelijk nogal populistisch.
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beleggen

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef:
CvdW schreef:Zo kun je het ook bekijken, maar als er bezuinigen noodzakelijk zijn dan daalt vergoeding voor bestuurder niet mee.
Dat zou toch ook reëel zijn, of niet.
Ik ben toch wel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag welk salaris je dan wel passend vindt. Je klinkt nu namelijk nogal populistisch.

Een stichting bestaat bij de gratie van degenen die giften geven. Zakelijke sponsoren, kerken geven giften, particulieren. Soms bijdrage door de overheid. Dan past een schaal 12 eventueel 13 van
ambtenaren.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Beleggen

Bericht door FlyingEagle »

Ambtenaar schreef:Omdat je je toch snel verveelt in deze tijden, ben ik ook maar eens aan het beleggen geslagen.
Ik vind het erg leuk om te doen. Sinds eind december 2019 toen ik opnieuw begon met beleggen heb ik nu 28% winst.
Welke broker gebruik je? Ik gebruik de Giro en heb alleen aandelen en wat opties. Doe het met wat collega’s samen die er veel meer verstand van hebben dan ik Afbeelding
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beleggen

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:
Zeeuw schreef:
CvdW schreef:Zo kun je het ook bekijken, maar als er bezuinigen noodzakelijk zijn dan daalt vergoeding voor bestuurder niet mee.
Dat zou toch ook reëel zijn, of niet.
Ik ben toch wel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag welk salaris je dan wel passend vindt. Je klinkt nu namelijk nogal populistisch.

Een stichting bestaat bij de gratie van degenen die giften geven. Zakelijke sponsoren, kerken geven giften, particulieren. Soms bijdrage door de overheid. Dan past een schaal 12 eventueel 13 van
ambtenaren.
Zoek de totale loonsom inclusief werkgeverslasten voor schaal 13 eens op...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9144
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Beleggen

Bericht door parsifal »

Zeeuw schreef:
CvdW schreef:Zo kun je het ook bekijken, maar als er bezuinigen noodzakelijk zijn dan daalt vergoeding voor bestuurder niet mee.
Dat zou toch ook reëel zijn, of niet.
Ik ben toch wel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag welk salaris je dan wel passend vindt. Je klinkt nu namelijk nogal populistisch.
De ijsboeren Ben & Jerry hadden het principe dat zij niet meer verdienden dan vier keer het salaris van de laagstbetaalde voltijdwerknemer in het bedrijf. Nu is vier keer misschien niet helemaal reeel bij een groot bedrijf en zegt dit niets over het salarissen bij goede doelen, maar er is wel een goed principe achter te vinden. Het is gek als je bij een goed doel meer kunt verdienen dan de minister van financieen.

Wat beleggen betreft heeft de recente gamestop actie wel wat laten zien m.i. Als beleggen niet meer met de bedrijven en hun producten/diensten zelf te maken heeft, dan is er m.i. echt iets mis.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beleggen

Bericht door Ambtenaar »

FlyingEagle schreef: Ik vind het erg leuk om te doen. Sinds eind december 2019 toen ik opnieuw begon met beleggen heb ik nu 28% winst.
Welke broker gebruik je? Ik gebruik de Giro en heb alleen aandelen en wat opties. Doe het met wat collega’s samen die er veel meer verstand van hebben dan ik Afbeelding
Bux Zero. Heb aandelen en wat ETF's, van Vanguard en iShares. En ik heb er helemaal geen verstand van.
Plaats reactie