Beleggen

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Beleggen

Bericht door parsifal »

Ik denk dat beleggen in bedrijven of producten waar je achter kunt staan best goed is als dit het algemeen welzijn ten goede komt. Beleggen in "vuile bedrijven" lijkt me sowieso verkeerd.

De situatie waar beurzen in beland zijn, waarbij vliegensvlug gekocht en verkocht wordt, waar men niet meer geeft om wat het bedrijf waar men in belegt eigenlijk doet etc. lijkt me heel erg slecht. Er wordt dan geld verdient zonder dat er ook maar iets tegenover staat voor de maatschappij als geheel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Beleggen

Bericht door Ukkie »

eilander schreef:
Ukkie schreef:
refo schreef:
Ukkie schreef:
Ik vind het niet verkeerd om een spaarpotje te hebben schreef ik maar sparen om te sparen is denk ik niet te verantwoorden t.o. van de nood van vele naasten.
En hoe groot dat spaarpotje moet zijn dat moet ieder zelf verantwoorden voor God.
Wat betekent dit nu allemaal?
Zei ik hele rare dingen?
Ik vind van niet. Hoewel het wel een persoonlijke afweging blijft. Toch zou ik niet goed kunnen begrijpen als iemand tonnen op de bank heeft staan.
In die zin vind ik dat er wel een parallel is met goede-doelenstichtingen.
Maar ja, dan gaat over het geld van een ander, zeg je.
Welnu, dat is het in dit geval ook: "Wat hebt gij dat gij niet hebt ontvangen?"
Inderdaad moet ieder zijn keuzes allereerst verantwoorden aan Hem van wie we het ontvangen hebben en ieder naar vermogen. Ik bedoel ook zeker niet dat ik dat zo even in kan vullen voor een ander maar dit onderwerp houd me wel bezig. Vind ik het niet te snel normaal om te leven zoals ik leef terwijl een heel groot deel van de wereld armoede lijd. En als ik een jaarsalaris heb met veel nullen hoef ik daar nog niet naar te leven.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beleggen

Bericht door HersteldHervormd »

refo schreef:
HersteldHervormd schreef:
Vind ik een reactie die wat kort door de bocht is.

Inhoudelijk: 2% van een huis, uitgaande van 300.000 euro, scheelt je 6.000 euro. Kan je dan echt voor 6.000 euro een huis kopen dat iets groter is dan die van 300.000 euro? Lijkt mij sterk. Wel kan je van die 6.000 zeggen: Ik knap gelijk de badkamer op, of ik laat wat zonnepanelen op mijn huis leggen, wat ze anders niet gedaan zouden hebben.
Ja, rekenen kan ik ook wel.
De praktijk van zulke maatregelen is dat de huizen er duurder van worden. Dus geen geld voor al die leuke dingen.
Had dan gelijk gezegd dat je dat bedoelde.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 02 jan 2021, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beleggen

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Best veel ja, 3% minder.
Toch blijft nog steeds staan dat je het geld definitief kwijt bent, tenminste, niet meer beschikbaar.
Je lost je schuld af.

Als je 3% rente betaald op je hypotheek, dan heb je bij aflossen van € 1000 een besparing van € 30 per jaar. Kies je voor beleggen, dan moet je al een rendement van meer dan 6% hebben om netto hetzelfde resultaat te hebben.

Ik snap het, maar nog steeds heb je het geld niet meer beschikbaar. Als je het vergelijkt ten opzichte van sparen.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beleggen

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Ik snap het, maar nog steeds heb je het geld niet meer beschikbaar. Als je het vergelijkt ten opzichte van sparen.
Dat klopt. Ik zeg ook niet dat je geen buffer moet aanhouden.

De vraag is wat op termijn verstandig is om te doen op basis van je persoonlijke omstandigheden en op basis van fiscale regels.

Ik denk dat veel particulieren het rendement van kleine beleggingen en overschatten.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beleggen

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Best veel ja, 3% minder.
Toch blijft nog steeds staan dat je het geld definitief kwijt bent, tenminste, niet meer beschikbaar.
Je lost je schuld af.

Als je 3% rente betaald op je hypotheek, dan heb je bij aflossen van € 1000 een besparing van € 30 per jaar. Kies je voor beleggen, dan moet je al een rendement van meer dan 6% hebben om netto hetzelfde resultaat te hebben.
Dat laatste was afgelopen jaar vrij eenvoudig te behalen
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beleggen

Bericht door refo »

De besparing is géén 30 euro, maar voor de meesten 20 euro ongeveer.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beleggen

Bericht door Ambtenaar »

Omdat je je toch snel verveelt in deze tijden, ben ik ook maar eens aan het beleggen geslagen.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Beleggen

Bericht door Bonny »

Ambtenaar schreef:Omdat je je toch snel verveelt in deze tijden, ben ik ook maar eens aan het beleggen geslagen.
Hartig of zoet? :D
The Groom's still waiting at the altar
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beleggen

Bericht door Ambtenaar »

Bonny schreef: Hartig of zoet? :D
Laten we hopen dat uiteindelijk zoet is.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Beleggen

Bericht door Van Ewijk »

HersteldHervormd schreef:Ik zit na te denken over beleggen. Alleen ik vraag mij af of het wel helemaal verantwoord is. Wat vinden jullie ervan? Zijn er andere die er ervaring mee hebben. Waarom is het wel/niet christelijk verantwoord?

Persoonlijk wil ik niet zelf beleggen, maar het te laten beleggen door iemand anders. Uiteraard minder rendement, maar een veel kleiner risico, zeker als het gespreid word.

Weten jullie betrouwbare beleggers? PB mag ook eventueel.
Ik beleg alleen maar met pindakaas, hagelslag, honing en jam.
Gerookte worst met mosterd kan ik u vanuit mijn ervaring ook wel aanraden...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beleggen

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:Omdat je je toch snel verveelt in deze tijden, ben ik ook maar eens aan het beleggen geslagen.
Ook leuk, ik was ook begonnen. Sta na een kleine 2 maanden op 35% winst.
Jij?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beleggen

Bericht door Herman »

Ik heb een rekening geopend bij zo'n beleggingsclub maar wegens gebrek aan activiteit is het geld weer teruggestort.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beleggen

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Ook leuk, ik was ook begonnen. Sta na een kleine 2 maanden op 35% winst.
Jij?
Sta nu na een week op 1% winst. Maar heb met name geïnvesteerd in ETF's.
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beleggen

Bericht door CvdW »

Adje schreef:
Ukkie schreef:
Hollander schreef:
Dodo schreef:Ik heb een keer van iemand gehoord: als Jezus terugkomt, moet de diaconie niets op de bankrekening hebben staan.
Ik weet niet of je dat privé ook kunt toepassen maar er zit iets in.
Dan heeft diegene weinig begrepen van het Jozefsprincipe.
Jozef die duizenden mensen redde door te sparen voor magere jaren? Wil je dat vergelijken met de particulier en zijn spaarcentjes? Ik wil echt niemand kwetsen maar ik denk dat we eerder teveel met sparen/beleggen bezig zijn als te weinig. Geldzucht kan zo stilletjes ons leven binnensluipen.
Een buffer op je spaarrekening lijkt mij toch wel handig.
Is het geven van de Bijbelse tienden een goed idee?
Dan heb je een duidelijk handvat voor het geven aan goede doelen.
Wat zijn goede doelen. Ik kom regelmatig jaarstukken tegen waarin staat hoeveel een bestuurder van stichting verdiend. Ik heb daar wat moeite mee. Ik begrijp vanuit Bijbels oogpunt dat je je medemens dient te helpen. Dat probeer ik ook te doen, hoewel onze medische lasten erg hoog zijn.
Plaats reactie