Beleggen

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beleggen

Bericht door Dodo »

Ik heb een keer van iemand gehoord: als Jezus terugkomt, moet de diaconie niets op de bankrekening hebben staan.
Ik weet niet of je dat privé ook kunt toepassen maar er zit iets in.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beleggen

Bericht door Hollander »

Dodo schreef:Ik heb een keer van iemand gehoord: als Jezus terugkomt, moet de diaconie niets op de bankrekening hebben staan.
Ik weet niet of je dat privé ook kunt toepassen maar er zit iets in.
Dan heeft diegene weinig begrepen van het Jozefsprincipe.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beleggen

Bericht door CvdW »

Bij deze wil ik een tip geven.

Koop een huis met een lap grond in Roemenië/Hongarije/Moldavië. Laat mensen uit omgeving zorgdragen voor uw bezit tegen vergoeding en laat meerdere gezinnen gebruik maken van perceel grond als moestuin en weiland met fruitbomen. Ga zelf in vakantietijd er naar toe en heb gesprekken met de omwonenden. Vertel hen over de Bijbel. Dit zal uw leven verrijken en jaarlijks zijn de kosten gering. Aanschafkosten ongeveer 20.000 euro.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Beleggen

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
Dodo schreef:Ik heb een keer van iemand gehoord: als Jezus terugkomt, moet de diaconie niets op de bankrekening hebben staan.
Ik weet niet of je dat privé ook kunt toepassen maar er zit iets in.
Dan heeft diegene weinig begrepen van het Jozefsprincipe.
Dat is echt iets heel anders, Jozef zorgde voor de toekomst, die hem geopenbaard is , dit zou je wel kunnen toepassen op het virus, voorzorgsmaatregelen nemen, dat deed Jozef om een volk te behouden, met dat wat de Heere hem openbaar gemaakt heeft, maar ik ben het met Dodo eens lees ook eens
 Die gestolen heeft, stele niet meer, maar arbeide liever, werkende dat goed is met de handen, opdat hij hebbe mede te delen dengene, die nood heeft.

Dan heb ik het idee dat je dat geld niet moet oppotten of beleggen en ook

 Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen;
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Beleggen

Bericht door Ukkie »

Hollander schreef:
Dodo schreef:Ik heb een keer van iemand gehoord: als Jezus terugkomt, moet de diaconie niets op de bankrekening hebben staan.
Ik weet niet of je dat privé ook kunt toepassen maar er zit iets in.
Dan heeft diegene weinig begrepen van het Jozefsprincipe.
Jozef die duizenden mensen redde door te sparen voor magere jaren? Wil je dat vergelijken met de particulier en zijn spaarcentjes? Ik wil echt niemand kwetsen maar ik denk dat we eerder teveel met sparen/beleggen bezig zijn als te weinig. Geldzucht kan zo stilletjes ons leven binnensluipen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beleggen

Bericht door Hollander »

Ukkie schreef:
Hollander schreef:Dan heeft diegene weinig begrepen van het Jozefsprincipe.
Jozef die duizenden mensen redde door te sparen voor magere jaren? Wil je dat vergelijken met de particulier en zijn spaarcentjes? (...)
Ik had het over de diaconie.
Laatst gewijzigd door Hollander op 01 jan 2021, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beleggen

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:Dat is echt iets heel anders, Jozef zorgde voor de toekomst, (...)
En zo hebben de diakenen de verantwoordelijkheid om te zorgen voor reserves voor mensen in (financiële) nood. Geen onnodig oppotgedrag. Wel een verantwoorde buffer. Elk jaar ruimschoots geven binnen en buiten de kerk en de buffer aftoppen op een verstandig minimum. Dat is wel zeker de les die we vanuit het Jozefsprincipe kunnen trekken.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Beleggen

Bericht door Ukkie »

CvdW schreef:Bij deze wil ik een tip geven.

Koop een huis met een lap grond in Roemenië/Hongarije/Moldavië. Laat mensen uit omgeving zorgdragen voor uw bezit tegen vergoeding en laat meerdere gezinnen gebruik maken van perceel grond als moestuin en weiland met fruitbomen. Ga zelf in vakantietijd er naar toe en heb gesprekken met de omwonenden. Vertel hen over de Bijbel. Dit zal uw leven verrijken en jaarlijks zijn de kosten gering. Aanschafkosten ongeveer 20.000 euro.
Is echt mooie tip!!!
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Beleggen

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
samanthi schreef:Dat is echt iets heel anders, Jozef zorgde voor de toekomst, (...)
En zo hebben de diakenen de verantwoordelijkheid om te zorgen voor reserves voor mensen in (financiële) nood. Geen onnodig oppotgedrag. Wel een verantwoorde buffer. Elk jaar ruimschoots geven binnen en buiten de kerk en de buffer aftoppen op een verstandig minimum. Dat is wel zeker de les die we vanuit het Jozefsprincipe kunnen trekken.
Ik ben het helemaal eens, ik reageerde op de laatste zin van Dodo en dacht dat jij dit ook deed.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Beleggen

Bericht door Ukkie »

Hollander schreef:
Ukkie schreef:
Hollander schreef:Dan heeft diegene weinig begrepen van het Jozefsprincipe.
Jozef die duizenden mensen redde door te sparen voor magere jaren? Wil je dat vergelijken met de particulier en zijn spaarcentjes? (...)
Ik had het over de diaconie.
Ik snap het nu ja :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beleggen

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:Ik ben het helemaal eens, ik reageerde op de laatste zin van Dodo en dacht dat jij dit ook deed.
:super
Dan had ik de verwijzing "diegene" niet gebruikt.

Overigens is spaargeld voor een particulier ook niet verkeerd. Zolang het maar een middel is en géén doel. Dan kan geld worden ingezet op ruimhartig te geven voor God en de naaste.
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beleggen

Bericht door HersteldHervormd »

Nathanaël schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ukkie schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik zit na te denken over beleggen. Alleen ik vraag mij af of het wel helemaal verantwoord is. Wat vinden jullie ervan? Zijn er andere die er ervaring mee hebben. Waarom is het wel/niet christelijk verantwoord?

Persoonlijk wil ik niet zelf beleggen, maar het te laten beleggen door iemand anders. Uiteraard minder rendement, maar een veel kleiner risico, zeker als het gespreid word.

Weten jullie betrouwbare beleggers? PB mag ook eventueel.
Voor mezelf vind ik dit altijd een lastig ding net als sparen.
Beleggen heb ik nog nooit gedaan. Met sparen heb ik zelf wel enige moeite.
In hoeverre kan ik beleggen/sparen terwijl er zoveel armoe en gebrek is in deze wereld. Sparen voor als er een wasmachine, koelkast kapot gaat of als je zaterdag of zondag met spoed naar de tandarts moet. En als je eigen huis of auto hebt nog wat meer. Ja dan snap ik een klein spaarpotje wel, maar sparen om te sparen terwijl er zoveel nood is lijkt me niet goed.
Het is ook een beetje de cultuur en de omgeving. In Afrika zijn de meeste mensen niet bezig met sparen of iets dergelijks. Ja wellicht in de steden enzo wel, maar in Afriks is denk grotendeels de omgeving heel anders als bij ons.

Sparen en slim met geld bezig zijn is echt denk een Westers iets. Is het goed/slecht? Nouja, de Bijbel zegt, geldgierigheid is de wortel van al het kwaad. Ik denk dat het ligt aan het hart van de spaarder. Als die het niet uit geldgierige overweging doet, dan is het denk ik niet erg.

Ik heb een oom en tante die heel hun leven ieder centje om moesten draaien, doordat ze een groot gezij hadden en mijn oom alleen werkte. Het is ook maar net hoe je geconditioneerd bent.
Daar gaat het niet om. Ukkie zegt dat een klein spaarpotje voor noodgevallen prima is, maar dat een vette bankrekening lastig uit te leggen is aan die mensen die omkomen van de honger of de kou.
Ja ik denk dat je gelijk hebt. Ik ging in op het sparen om te sparen.

Maar Salamo had ook een dikke bankrekening. En nog genoeg andere. Reken maar dat Jozef ook meer dan modaal verdiende. Het is geen regel denk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Beleggen

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:Ik heb een keer van iemand gehoord: als Jezus terugkomt, moet de diaconie niets op de bankrekening hebben staan.
Ik weet niet of je dat privé ook kunt toepassen maar er zit iets in.
Daar denk ik ook vaak over na. Als er naast ons een gezin woont dat bijna om zou komen van de honger dan zouden veel mensen hun maaltijd wel willen delen denk ik. Ook al zouden we zelf ook niet veel hebben.
Dat gezin woont naast iedereen van ons, alleen duizenden kilometers verderop. :)
Moet die afstand er dan de oorzaak van zijn dat ik nu minder van mijn eten/geld deel?
Het is zaliger te geven dan te ontvangen. Hand.20 vers 35
Laatst gewijzigd door Ukkie op 01 jan 2021, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Beleggen

Bericht door Ukkie »

Dat Salomo veel geld had word vaak als reden aangevoerd om te sparen.
Maar in het nieuwe testament word rijk zijn niet zo positief geduid vlgs mij.
Daar zie ik niet alleen geven van overvloed maar ook geven van hun armoede.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Beleggen

Bericht door Hoopvol »

Ukkie schreef:Dat Salomo veel geld had word vaak als reden aangevoerd om te sparen.
Maar in het nieuwe testament word rijk zijn niet zo positief geduid vlgs mij.
Daar zie ik niet alleen geven van overvloed maar ook geven van hun armoede.
Wat vooral voor mezelf geldt: als ik genoeg geld heb, heb ik de Heere niet nodig. Dus ik ben blij dat ik nu niet zo veel heb.
Plaats reactie