Zonnepanelen, huren of kopen?

crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door crossmountain »

refo schreef:
crossmountain schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef:Wij zijn ons ook aan het oriënteren op zonnepanelen, maar zie door de bomen het bos niet meer. :bobo Dus als iemand het uitgezocht heeft, houd ik mij aanbevolen. Dat zal waarschijnlijk niet in 2021 zijn, eerst maar alle isolaties op orde. Ons aankomende huis heeft weinig isolatie en lekkend dubbel glas. Ook de ramen en kozijnen schuiven we een jaartje op :)
Er zijn heel veel cowboys actief in deze markt die veel adverteren op internet en die altijd als eerste zichtbaar via Google. Ik zou kiezen voor een installatiebedrijf uit de omgeving dat een goede reputatie heeft.
Mee eens! Ik heb 6 offertes vergeleken waaronder 4 landelijke aanbieders, maar uiteindelijk lokaal de beste prijs/kwaliteitverhouding.
Let wel op de lengte van de garantieperiode en de vermogensgarantie na bijvoorbeeld 25 jaar. Daar zit veel verschil in. Je moet een berekening maken van je investering per KwH over een looptijd van 25 jaar.
Hoe meet je de kwaliteit van al die zes aanbieders?
oa. door lengte productgarantie op panelen, omvormer en optimizers, vermogensgarantie op de panelen. Merken en herkomstlanden materialen. Beoordeling van de landelijke aanbieders op beoordelingssites.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door merel »

JvW schreef:
merel schreef:Wij zijn ons ook aan het oriënteren op zonnepanelen, maar zie door de bomen het bos niet meer. :bobo Dus als iemand het uitgezocht heeft, houd ik mij aanbevolen. Dat zal waarschijnlijk niet in 2021 zijn, eerst maar alle isolaties op orde. Ons aankomende huis heeft weinig isolatie en lekkend dubbel glas. Ook de ramen en kozijnen schuiven we een jaartje op :)
Tip: oriënteer je op triple glas als je toch alles gaat vervangen. Kost eigenlijk maar weinig meer ten opzichte van dubbel glas. We hebben hier juist net alles beneden vervangen (van hout naar kunststof en gelijk van dubbel naar triple glas). Isolatie van de muren hebben we vanbinnen gedaan, vanwege een oude smalle spouwmuur en omdat we genoeg 'tocht' in de spouw willen houden. Dit vanwege de vochthuishouding in dit oude huis (bouwjaar 1938 en onder water gestaan in WW2).

Nog een aanvulling: we hebben zes jaar geleden zonnepanelen gekocht (10 stuks) en het bevalt ons prima! Nu zijn we ook gaan koken op inductie, dus ik denk dat we eigenlijk weer wat panelen erbij zouden moeten leggen. Omdat we binnen een jaar of vijf toch ook een nieuwe CV-ketel nodig hebben wil ik het dan gelijk combineren.
Triple glas hebben wij nu aan de voorzijde van het huidige huis. Dat is inderdaad erg fijn.
Isoleren doen we nu ook van binnenuit en voor volgend jaar winter de vloeren en spouwmuur.
Hendrikus schreef:
merel schreef:Wij zijn ons ook aan het oriënteren op zonnepanelen, maar zie door de bomen het bos niet meer. :bobo Dus als iemand het uitgezocht heeft, houd ik mij aanbevolen.
As we speak worden ze hier geplaatst, 't is momenteel even een drukte van jewelste op het dak ;)
https://www.energiewonen.nl/
Dank je!
Hoopvol
Berichten: 1301
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Hoopvol »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:Wij zijn ons ook aan het oriënteren op zonnepanelen, maar zie door de bomen het bos niet meer. :bobo Dus als iemand het uitgezocht heeft, houd ik mij aanbevolen. Dat zal waarschijnlijk niet in 2021 zijn, eerst maar alle isolaties op orde. Ons aankomende huis heeft weinig isolatie en lekkend dubbel glas. Ook de ramen en kozijnen schuiven we een jaartje op :)
Er zijn heel veel cowboys actief in deze markt die veel adverteren op internet en die altijd als eerste zichtbaar via Google. Ik zou kiezen voor een installatiebedrijf uit de omgeving dat een goede reputatie heeft.
Zonnepanelen leggen is op zich niet zo heel moeilijk. Het moeilijkste is een nieuwe automaat inbouwen in de verdeler. De panelen en omvormer(s) aansluiten kan bijna niet misgaan. Dat is allemaal stekker aansluiting..
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Ambtenaar »

Hoopvol schreef: Zonnepanelen leggen is op zich niet zo heel moeilijk. Het moeilijkste is een nieuwe automaat inbouwen in de verdeler. De panelen en omvormer(s) aansluiten kan bijna niet misgaan. Dat is allemaal stekker aansluiting..
Uit onderzoek blijkt dat brand met name ontstaat door verkeerd gemonteerde stekkers.
https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2 ... -in-kaart/
Hoopvol
Berichten: 1301
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Hoopvol »

Ambtenaar schreef:
Hoopvol schreef: Zonnepanelen leggen is op zich niet zo heel moeilijk. Het moeilijkste is een nieuwe automaat inbouwen in de verdeler. De panelen en omvormer(s) aansluiten kan bijna niet misgaan. Dat is allemaal stekker aansluiting..
Uit onderzoek blijkt dat brand met name ontstaat door verkeerd gemonteerde stekkers.
https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2 ... -in-kaart/
Weet ik. Maar dat is het risico als je veel stekkers in elkaar drukt, dan gaat er, als je niet oplet, vanzelf 1tje mis. Maar als de stekker klikt is hij goed gekoppeld. Ik zie zelf meer risico in het aanpassen van de verdeler dan in het aansluiten van de panelen zelf.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door HersteldHervormd »

Hoopvol schreef:
Ambtenaar schreef:
Hoopvol schreef: Zonnepanelen leggen is op zich niet zo heel moeilijk. Het moeilijkste is een nieuwe automaat inbouwen in de verdeler. De panelen en omvormer(s) aansluiten kan bijna niet misgaan. Dat is allemaal stekker aansluiting..
Uit onderzoek blijkt dat brand met name ontstaat door verkeerd gemonteerde stekkers.
https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2 ... -in-kaart/
Weet ik. Maar dat is het risico als je veel stekkers in elkaar drukt, dan gaat er, als je niet oplet, vanzelf 1tje mis. Maar als de stekker klikt is hij goed gekoppeld. Ik zie zelf meer risico in het aanpassen van de verdeler dan in het aansluiten van de panelen zelf.
Daar heb je gelijk in. De stroom die vanaf de PV-installatie loopt naar de omvormer toe, die is behoorlijk gevaarlijk. Dit heeft te maken omdat PV-systemen een gelijkspanning terug leveren. De omvormer maakt hier wel buikbare stroom voor het net van. Dus vanaf de omvormer naar de meterkast is het circuit gelijk als de rest van de installatie.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Hoopvol
Berichten: 1301
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Hoopvol »

HersteldHervormd schreef:
Hoopvol schreef:
Ambtenaar schreef:
Hoopvol schreef: Zonnepanelen leggen is op zich niet zo heel moeilijk. Het moeilijkste is een nieuwe automaat inbouwen in de verdeler. De panelen en omvormer(s) aansluiten kan bijna niet misgaan. Dat is allemaal stekker aansluiting..
Uit onderzoek blijkt dat brand met name ontstaat door verkeerd gemonteerde stekkers.
https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2 ... -in-kaart/
Weet ik. Maar dat is het risico als je veel stekkers in elkaar drukt, dan gaat er, als je niet oplet, vanzelf 1tje mis. Maar als de stekker klikt is hij goed gekoppeld. Ik zie zelf meer risico in het aanpassen van de verdeler dan in het aansluiten van de panelen zelf.
Daar heb je gelijk in. De stroom die vanaf de PV-installatie loopt naar de omvormer toe, die is behoorlijk gevaarlijk. Dit heeft te maken omdat PV-systemen een gelijkspanning terug leveren. De omvormer maakt hier wel buikbare stroom voor het net van. Dus vanaf de omvormer naar de meterkast is het circuit gelijk als de rest van de installatie.
Ja. Maar als je zorgt dat de MC4 stekkers van hetzelfde merk zijn en goed gekoppeld kan er weinig mis gaan. Zeker is dat logisch, het gaat inderdaad om een gelijkspanning maar ook veel lagere spanning. En dan is je stroom groter ->P=UxI.
Maar met gezond boerenverstand kan je gerust een zonnepaneel installeren.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door HersteldHervormd »

Wij moesten altijd P=U.I schrijven :haha

Maar inderdaad, de zonnepanelen zijn niet zo spannend :)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Geytenbeekje »

Wij hebben thuis zonnepanelen en zonneboilers
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Mara »

Inmiddels contact en offerte gehad van 2 bedrijven, een die verhuurt en een die verkoopt en beiden raadden het af.
Het rendement valt in ons geval nl. tegen. Wij kunnen niet het hele dak benutten i.v.m. schaduw tijdens de wintermaanden.
Het was idd goed te zien op google.
Het is ook niet zo dat je dat hoge rendement eruit kunt halen, zoals dat in de advertenties en brieven wordt voorgehouden.
Maar ja, dan happen de mensen natuurlijk niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie