Zonnepanelen, huren of kopen?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door refo »

Huren of kopen?
Bij kopen is er één partij die aan de levering en montage verdient: de leverancier.
Bij huren zijn dat er twee: de leverancier en degene die verhuurt.

Terugverdientijd zou ik me niet aan storen. Die klopt toch nooit. Als de waarde van je huis toeneemt (ook al een nogal onmeetbare stelling), kost het misschien zelfs niets. Op lange termijn, misschien, wellicht.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Mara »

Vanmiddag heb ik een telefonische afspraak. Ik dank alle reageerders en kom nu wat beter beslagen ten ijs. :)
Ze kregen van mij wel een punt in hun voordeel, want ik mocht zelf het tijdstip bepalen waarop ik gebeld werd.
En kreeg daar vanmorgen een bevestiging van.
Het gesprek gaat ong. 10 minuten duren.
Het lastige is dat ik geen jaarverbruik kan overleggen, omdat ik sinds dit voorjaar op inductie kook. Dus elektriciteit zal hoger zijn dan vorig jaar.
Ook heb ik 2 thuiswerkende kinderen nu, dat heeft ook een grote invloed op het verbruik.

Hebben zonnepanelen nog invloed op de binnentemperatuur boven? Ik bedoel, ze beïnvloeden het aantal vierkante centimeters zonlicht op het dek. Dat zou dan minder worden. Of is dit onzin?
Ons dak is niet geïsoleerd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door DDD »

Toch werkt dat lang niet altijd zo. Een private lease-auto is ook regelmatig (veel) goedkoper per maand als je kijkt naar de totale kosten van bezit dan zelf een nieuwe aanschaffen. Dat heeft te maken met schaalvoordelen en beperkte handelingskosten. Bovendien is bij huur er een grotere stimulans om duurzame producten te leveren, zodat ze niet na enige tijd vervangen moeten worden.

Ik denk dat betalen voor gebruik langzamerhand wel de toekomst wordt. Hoewel er nog steeds sprake is van marktfalen op dat punt, zoals bij de swapfiets.

Het heeft zeker invloed op de temperatuur boven. Maar ik denk dat een investering in dakisolatie financieel voordeliger is.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Het lastige is dat ik geen jaarverbruik kan overleggen, omdat ik sinds dit voorjaar op inductie kook. Dus elektriciteit zal hoger zijn dan vorig jaar.
Als je bij Eneco zit, dan kun je dat online raadplegen. Je kunt dan ook een app installeren en je direct je verbruik per dag, maand en jaar checken.
Hebben zonnepanelen nog invloed op de binnentemperatuur boven? Ik bedoel, ze beïnvloeden het aantal vierkante centimeters zonlicht op het dek. Dat zou dan minder worden. Of is dit onzin?
Dat zal misschien iets schelen, omdat je minder directe instraling hebt van zonlicht. Maar ik deel de mening van @DDD. Dakisolatie is meer rendabel dan zonnepanelen en daarmee de terugverdientijd korter.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: Als je bij Eneco zit, dan kun je dat online raadplegen. Je kunt dan ook een app installeren en je direct je verbruik per dag, maand en jaar checken.
Nee daar ben ik al een aantal jaren weg.
Ambtenaar schreef:Dakisolatie is meer rendabel dan zonnepanelen en daarmee de terugverdientijd korter.
Dat weet ik, maar er zit nog 11 jaar garantie op de dakbedekking, dus dat gaan we zeker niet vervangen voorlopig.
Aan de binnenkant isoleren kan niet.

Ik heb inmiddels ook een aanvraag gedaan voor koop. Dan kan ik het op mijn gemak vergelijken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9820
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door merel »

Wij zijn ons ook aan het oriënteren op zonnepanelen, maar zie door de bomen het bos niet meer. :bobo Dus als iemand het uitgezocht heeft, houd ik mij aanbevolen. Dat zal waarschijnlijk niet in 2021 zijn, eerst maar alle isolaties op orde. Ons aankomende huis heeft weinig isolatie en lekkend dubbel glas. Ook de ramen en kozijnen schuiven we een jaartje op :)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Hendrikus »

merel schreef:Wij zijn ons ook aan het oriënteren op zonnepanelen, maar zie door de bomen het bos niet meer. :bobo Dus als iemand het uitgezocht heeft, houd ik mij aanbevolen.
As we speak worden ze hier geplaatst, 't is momenteel even een drukte van jewelste op het dak ;)
https://www.energiewonen.nl/
~~Soli Deo Gloria~~
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Wij zijn ons ook aan het oriënteren op zonnepanelen, maar zie door de bomen het bos niet meer. :bobo Dus als iemand het uitgezocht heeft, houd ik mij aanbevolen. Dat zal waarschijnlijk niet in 2021 zijn, eerst maar alle isolaties op orde. Ons aankomende huis heeft weinig isolatie en lekkend dubbel glas. Ook de ramen en kozijnen schuiven we een jaartje op :)
Er zijn heel veel cowboys actief in deze markt die veel adverteren op internet en die altijd als eerste zichtbaar via Google. Ik zou kiezen voor een installatiebedrijf uit de omgeving dat een goede reputatie heeft.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door JvW »

merel schreef:Wij zijn ons ook aan het oriënteren op zonnepanelen, maar zie door de bomen het bos niet meer. :bobo Dus als iemand het uitgezocht heeft, houd ik mij aanbevolen. Dat zal waarschijnlijk niet in 2021 zijn, eerst maar alle isolaties op orde. Ons aankomende huis heeft weinig isolatie en lekkend dubbel glas. Ook de ramen en kozijnen schuiven we een jaartje op :)
Tip: oriënteer je op triple glas als je toch alles gaat vervangen. Kost eigenlijk maar weinig meer ten opzichte van dubbel glas. We hebben hier juist net alles beneden vervangen (van hout naar kunststof en gelijk van dubbel naar triple glas). Isolatie van de muren hebben we vanbinnen gedaan, vanwege een oude smalle spouwmuur en omdat we genoeg 'tocht' in de spouw willen houden. Dit vanwege de vochthuishouding in dit oude huis (bouwjaar 1938 en onder water gestaan in WW2).

Nog een aanvulling: we hebben zes jaar geleden zonnepanelen gekocht (10 stuks) en het bevalt ons prima! Nu zijn we ook gaan koken op inductie, dus ik denk dat we eigenlijk weer wat panelen erbij zouden moeten leggen. Omdat we binnen een jaar of vijf toch ook een nieuwe CV-ketel nodig hebben wil ik het dan gelijk combineren.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Mara »

Ik heb inmiddels het telefoongesprek achter de rug en dat verliep prima.
De man bekeek de foto's op google en zag dat wij helaas maar een klein gedeelte van het dak kunnen benutten, omdat er in de wintermaanden een schaduw over valt.
Het is mij wel duidelijk nu dat het ook niet zomaar gaat.
Hij vroeg naar de staat van de meterkast, de leeftijd en conditie de dak bedekking.
Ik hoefde niet naar een positivopraatje te luisteren en voelde me geen enkele keer onder druk gezet.
Hij stuurt een offerte via de mail, die we op ons gemak kunnen bestuderen en belt op een door mij gekozen tijdstip terug.
JvW schreef:Isolatie van de muren hebben we vanbinnen gedaan, vanwege een oude smalle spouwmuur en omdat we genoeg 'tocht' in de spouw willen houden. Dit vanwege de vochthuishouding in dit oude huis (bouwjaar 1938 en onder water gestaan in WW2)
Wij hebben een soortgelijke situatie. Bij een oud huis kun je niet zomaar van alles doen.
De staat van dit huis is uitstekend, juist omdat de wind vrij spel heeft in bepaalde gedeeltes.
Ik vraag me af of de nieuwbouwhuizen die nu uit de grond gestampt worden, het ook zo lang kunnen doorstaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door crossmountain »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:Wij zijn ons ook aan het oriënteren op zonnepanelen, maar zie door de bomen het bos niet meer. :bobo Dus als iemand het uitgezocht heeft, houd ik mij aanbevolen. Dat zal waarschijnlijk niet in 2021 zijn, eerst maar alle isolaties op orde. Ons aankomende huis heeft weinig isolatie en lekkend dubbel glas. Ook de ramen en kozijnen schuiven we een jaartje op :)
Er zijn heel veel cowboys actief in deze markt die veel adverteren op internet en die altijd als eerste zichtbaar via Google. Ik zou kiezen voor een installatiebedrijf uit de omgeving dat een goede reputatie heeft.
Mee eens! Ik heb 6 offertes vergeleken waaronder 4 landelijke aanbieders, maar uiteindelijk lokaal de beste prijs/kwaliteitverhouding.
Let wel op de lengte van de garantieperiode en de vermogensgarantie na bijvoorbeeld 25 jaar. Daar zit veel verschil in. Je moet een berekening maken van je investering per KwH over een looptijd van 25 jaar.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door JvW »

crossmountain schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef:Wij zijn ons ook aan het oriënteren op zonnepanelen, maar zie door de bomen het bos niet meer. :bobo Dus als iemand het uitgezocht heeft, houd ik mij aanbevolen. Dat zal waarschijnlijk niet in 2021 zijn, eerst maar alle isolaties op orde. Ons aankomende huis heeft weinig isolatie en lekkend dubbel glas. Ook de ramen en kozijnen schuiven we een jaartje op :)
Er zijn heel veel cowboys actief in deze markt die veel adverteren op internet en die altijd als eerste zichtbaar via Google. Ik zou kiezen voor een installatiebedrijf uit de omgeving dat een goede reputatie heeft.
Mee eens! Ik heb 6 offertes vergeleken waaronder 4 landelijke aanbieders, maar uiteindelijk lokaal de beste prijs/kwaliteitverhouding.
Let wel op de lengte van de garantieperiode en de vermogensgarantie na bijvoorbeeld 25 jaar. Daar zit veel verschil in. Je moet een berekening maken van je investering per KwH over een looptijd van 25 jaar.
Eens, je moet het totaalplaatje beoordelen. En daarbij komt dan nog (bij mij in ieder geval) het gevoel wat ik bij het bedrijf heb. Het moet 'kloppen' zeg maar. En dan mag het best wat meer kosten. Mijn ervaring is namelijk dat zo'n bedrijf in het geval van eventuele garantie dan ook niet de moeilijkste is. Zo werd bij ons de omvormer na twee jaar gewoon kosteloos vervangen, nadat die niet meer deed wat die moest doen. We hoefden dus ook geen installatiekosten of voorrijkosten te betalen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Dodo »

Wij hebben expres gekozen voor een lokaal bedrijf dat al meer dan honderd jaar bestaat. Juist voor het geval je garantie nodig hebt. Geen zin in een bedrijf dat nog maar drie maanden bestaat en met Roemenen of zo het dak op gaat.
De afhandeling was prima, ook bij vragen achteraf waren ze prettig in de omgang. Ze moeten ook wel, ze zitten zelfs in dezelfde kerk ;-)
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door JvW »

Dodo schreef:Wij hebben expres gekozen voor een lokaal bedrijf dat al meer dan honderd jaar bestaat. Juist voor het geval je garantie nodig hebt. Geen zin in een bedrijf dat nog maar drie maanden bestaat en met Roemenen of zo het dak op gaat.
De afhandeling was prima, ook bij vragen achteraf waren ze prettig in de omgang. Ze moeten ook wel, ze zitten zelfs in dezelfde kerk ;-)
Dat eerste ben ik het mee eens, dat laatste doet er voor mij niet toe.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door refo »

crossmountain schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef:Wij zijn ons ook aan het oriënteren op zonnepanelen, maar zie door de bomen het bos niet meer. :bobo Dus als iemand het uitgezocht heeft, houd ik mij aanbevolen. Dat zal waarschijnlijk niet in 2021 zijn, eerst maar alle isolaties op orde. Ons aankomende huis heeft weinig isolatie en lekkend dubbel glas. Ook de ramen en kozijnen schuiven we een jaartje op :)
Er zijn heel veel cowboys actief in deze markt die veel adverteren op internet en die altijd als eerste zichtbaar via Google. Ik zou kiezen voor een installatiebedrijf uit de omgeving dat een goede reputatie heeft.
Mee eens! Ik heb 6 offertes vergeleken waaronder 4 landelijke aanbieders, maar uiteindelijk lokaal de beste prijs/kwaliteitverhouding.
Let wel op de lengte van de garantieperiode en de vermogensgarantie na bijvoorbeeld 25 jaar. Daar zit veel verschil in. Je moet een berekening maken van je investering per KwH over een looptijd van 25 jaar.
Hoe meet je de kwaliteit van al die zes aanbieders?
Plaats reactie