Zonnepanelen, huren of kopen?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Mara »

Wij zijn benaderd door een bedrijf dat zonnepanelen verhuurt, zodat je niet zelf hoeft te investeren.
Ons dak is op zich wel geschrikt, zij het dat er minder panelen geplaatst kunnen worden dan noodzakelijk voor het stroomverbruik.
Het gesprek volgt nog en natuurlijk gaan ze het zo brengen dat wij dit aanbod niet moeten afslaan.
Ik heb me inmiddels wat ingelezen, de voor- en nadelen van huren, de voor- en nadelen van kopen.

Wie heeft ervaring met het huren van zonnepanelen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door crossmountain »

Mara schreef:Wij zijn benaderd door een bedrijf dat zonnepanelen verhuurt, zodat je niet zelf hoeft te investeren.
Ons dak is op zich wel geschrikt, zij het dat er minder panelen geplaatst kunnen worden dan noodzakelijk voor het stroomverbruik.
Het gesprek volgt nog en natuurlijk gaan ze het zo brengen dat wij dit aanbod niet moeten afslaan.
Ik heb me inmiddels wat ingelezen, de voor- en nadelen van huren, de voor- en nadelen van kopen.

Wie heeft ervaring met het huren van zonnepanelen?
Geen ervaring met huren, wel met koop. Heel veel gemeenten bieden ook een lening met lage rente aan voor verduurzaming. Vaak in samenwerking met dit loket:
https://www.svn.nl/duurzaamheidslening
De rente is meestal zo laag, dat het aantrekkelijker is het daar te lenen dan je hypotheek te verhogen.
En de rente is aftrekbaar.
Commerciële bedrijven die zonnepanelen verhuren hebben een verdienmodel dat meestal wel gunstig is voor hun portemonnee, maar niet voor die van jou.
Laatst gewijzigd door crossmountain op 07 dec 2020, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door John Galt »

Huren is in principe onvoordeliger, maar je moet natuurlijk wel geld hebben om te investeren. Je huis wordt echter wel meer waard door de aanwezigheid van zonnepanelen. Dus het is wel een goede investering.
Onze gemeente bood een collectief aan. Zij zochten een leverancier uit, deden al het voorwerk, en wij kregen met flinke korting de zonnepanelen. Het loont de moeite om te kijken of jouw gemeente ook regelingen heeft.
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Mara »

@crossmountain en @John Galt, dank je wel voor deze info.
Ik heb intussen gekeken en deze lening verstrekt onze gemeente ook.

Maar hoe zit het met de verzekering? Is dat apart, of valt dan onder je brandverzekering?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door crossmountain »

Mara schreef:@crossmountain en @John Galt, dank je wel voor deze info.
Ik heb intussen gekeken en deze lening verstrekt onze gemeente ook.

Maar hoe zit het met de verzekering? Is dat apart, of valt dan onder je brandverzekering?
Zit bij mijn verzekering erbij in:
https://www.interpolis.nl/verzekeren/wo ... nnepanelen
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door merel »

Bij ons niet, moet je extra op de polis laten zetten. Anders valt het niet onder de dekking
Online
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door DDD »

Ik ben erg enthousiast over mijn zonnepanelen. Ze leveren meer op dan dat ze kosten. Dat zal in alle gevallen zo zijn, ook als je ze huurt. Maar bij een koophuis zou ik ze toch liever kopen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Terri »

Wij laten ze volgende week leggen, het is idd zo dat je huis meer waard wordt.
Een goede investering, want op de bank krijg je hoegenaamd geen rente meer op je spaargeld.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Ambtenaar »

Zou ik niet aan beginnen, @Mara. Binnenkort vervalt de salderingsregeling. Dan krijg je een opwekvergoeding van 7 a 8 cent per kWh. Lijkt me sterk dat huren dan uit kan.
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:Zou ik niet aan beginnen, @Mara. Binnenkort vervalt de salderingsregeling. Dan krijg je een opwekvergoeding van 7 a 8 cent per kWh. Lijkt me sterk dat huren dan uit kan.
https://powerly.nl/blog/salderingsregel ... -MQAvD_BwE

Het lijkt nog wel interessant de komende 10 jaar.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Forummer »

Wij hebben ook zo'n gesprek gehad. Het bleek om een lening te gaan met een fors rente percentage maar dat vertelde hij niet duidelijk. pas na flink doorvragen werd dat duidelijk. Ook werd het véél te mooi voorgerekend. Wij zijn er niet mee in zee gegaan. Ze gaven 25 jaar garantie maar waren meer als eens zo duur als Nuon oid. Dan is nog de vraag of zo'n bedrijf over 10 jaar nog wel bestaat.

Zou dus kopen. Rente krijg je nu toch nauwelijks, dus zonnepanelen levert altijd meer rendement op.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Online
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:Zou ik niet aan beginnen, @Mara. Binnenkort vervalt de salderingsregeling. Dan krijg je een opwekvergoeding van 7 a 8 cent per kWh. Lijkt me sterk dat huren dan uit kan.
Dat hangt van veel meer factoren af. Batterijen worden steeds goedkoper. Bovendien zijn er steeds meer huishoudelijke apparaten die je kunt opladen tijdens zonuren. Als je een auto hebt op elektriciteit, zeker als hij overdag regelmatig thuis staat, kun je de overtollige stroom daar ook laten.

Maar goed, ik denk dat het in het algemeen verstandiger is om zoiets te kopen of via de woningbouwcooperatie te regelen, als het een huurhuis is. Bij koop zou je nog kunnen kijken in hoeverre de bank een lening kan geven. De hypotheekrente is momenteel absurd laag.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Dat hangt van veel meer factoren af. Batterijen worden steeds goedkoper. Bovendien zijn er steeds meer huishoudelijke apparaten die je kunt opladen tijdens zonuren. Als je een auto hebt op elektriciteit, zeker als hij overdag regelmatig thuis staat, kun je de overtollige stroom daar ook laten.
Het verdienmodel is dat je teruglevert aan het net, en dat je daar evenveel voor krijgt als dat je een kWh afneemt. Zo'n 22 a 23 cent per kWh.

Bij afnemende opbrengsten neemt je rendement dus af. Stel je levert nu 2 MWh aan het net, dan levert je dat nu per jaar ongeveer € 450 op.

Over 10 jaar krijg je nog maar €70 per MWh, maar produceren je panelen ook nog maar 90% van wat ze nu produceren, panelen degenereren namelijk met ongeveer 1% per jaar. In het rekenvoorbeeld krijg je dan opeens per jaar nog maar €126 voor de teruglevering.

Na 10 - 15 jaar moet je tevens een nieuwe omvormer aanschaffen. Kost je ook zo’n €1000, inclusief installatie.

De verhurende partij zal een deel van jouw opbrengst willen hebben, dus de vraag is wat er dan voor jou overblijft. Bovendien gaan de GvO's naar de verhuurder, zodat hij die ook kan verkopen. Dan gebruik je in administratieve zin gewoon grijze stroom.

Opslaan in accu's is nog veel te duur, dus dat is voor een huishouden niet rendabel. Bovendien leiden laadcycli tot degeneratie van de batterij. Dus je auto accu hiervoor gebruiken lijkt aantrekkelijk, maar is nadelig voor de actieradius van je voertuig. In Lombok wordt hier nu mee geëxperimenteerd, eerst maar eens de resultaten afwachten lijkt me, voordat je iets koopt wat enkel in theorie nog maar mooi is.
Online
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door DDD »

Zolang je het geld op de bank hebt staan, lijkt me het altijd een goede investering. Ik heb nog een terugloopmeter, trouwens. Maar die zal op een gegeven moment wellicht moeten worden vervangen.

En het is sowieso goed voor het milieu als je stroom opwekt. Overigens is het ook nu al mogelijk om je auto op te laden met de stroom die je over hebt. Dat is helemaal niet futuristisch. Het levert alleen nu relatief weinig op. Ik laad mijn auto gewoon op aan het stopcontact, want ik rijd niet zoveel. Maar zelfs dan is het mogelijk om met een apparaatje alleen te laden als er stroom over is, begreep ik. Dat is niet nadelig voor de actieradius van de auto. Je laadt dan niet 's nachts, maar vooral als de zon schijnt.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zonnepanelen, huren of kopen?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:.

En het is sowieso goed voor het milieu als je stroom opwekt. Overigens is het ook nu al mogelijk om je auto op te laden met de stroom die je over hebt. Dat is helemaal niet futuristisch.
Daar heb ik het dan ook niet over. Het gaat in Lombok juist om het gebruiken van de accu's als buffer, dus de auto overdag opladen met zonnepanelen en 's avonds ontladen door de opgeslagen energie te gebruiken in huis.
Plaats reactie