Domotica

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Domotica

Bericht door Dodo »

Op de site van het AD las ik iets over een tafelkleed dat herkent dat de appels rijp zijn. Het is nog in ontwikkeling, maar het is interessant. Net als de koelkast die in de gaten houdt of de melk over de datum is en of je weer boodschappen moet gaan doen. Online, natuurlijk.
Aan de ene kant zie ik leuke gadgets, die soms natuurlijk heel handig zijn. Maar ik zie er ook vaak het nut niet van. Ik kan iets kopen dat de gordijnen dicht doet als ik in mijn handen klap, maar zolang ik recht van lijf en leden ben, doe ik het liever zelf. Je kunt een deurbel met camera kopen, en dan kun je vanaf je werk zien wie er op de stoep staat, maar waarom zou je dat willen? En dan nog de gevaren van gehackt worden.
Hoe staan jullie tegenover dit soort speeltjes, of zijn het geen speeltjes en hebben we die dingen over twintig of dertig jaar allemaal?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Domotica

Bericht door J.C. Philpot »

Een paar jaar geleden kreeg ik van mijn werk wat WIFI lampen, om via internet in te stellen en te bedienen. Ik heb ze snel op marktplaats verkocht. Ik hoef niet van die moderne rommel in mijn huis.

Geef mij maar liever een ouderwetse gezellige druppelkoffiezetter, eenvoudige koelkast en verder geen ongein.

Conclusie: aan mijn huis geen polinaise (variate op een spreekwoord: https://onzetaal.nl/taaladvies/aan-mijn ... polonaise/).

En dat zeg ik overigens als dertiger (niet lang meer) die volop in de IT zit.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Domotica

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Op de site van het AD las ik iets over een tafelkleed dat herkent dat de appels rijp zijn. Het is nog in ontwikkeling, maar het is interessant. Net als de koelkast die in de gaten houdt of de melk over de datum is en of je weer boodschappen moet gaan doen. Online, natuurlijk.
Aan de ene kant zie ik leuke gadgets, die soms natuurlijk heel handig zijn. Maar ik zie er ook vaak het nut niet van. Ik kan iets kopen dat de gordijnen dicht doet als ik in mijn handen klap, maar zolang ik recht van lijf en leden ben, doe ik het liever zelf. Je kunt een deurbel met camera kopen, en dan kun je vanaf je werk zien wie er op de stoep staat, maar waarom zou je dat willen? En dan nog de gevaren van gehackt worden.
Hoe staan jullie tegenover dit soort speeltjes, of zijn het geen speeltjes en hebben we die dingen over twintig of dertig jaar allemaal?
Ik geloof dat het de kwaliteit van leven, om het eens zo te zeggen, niet vergemakkelijkt. Ik zie er zeker ook gevaren in. We worden zo afhankelijk van moderne technieken dat we de echte kwaliteit van leven verliezen. Ik hoop dat het ondanks de misschien wat vreemde uitdrukking duidelijk is wat ik ermee bedoel.
Voorbeeld: Mijn eerste auto was een Kever. Weinig meer dan een motor met een beetje eromheen gebouwd. Geen radio, geen in hoogte vetstelbare stoelen, geen airco, geen airbags, geen achterruitverwarming zelfs. Geen tomtom, en satellieten die je volgden enz. Kortom je kon met (in de ogen van nu) met heel weinig autorijden. Puur autorijden, ook al kon het soms afzien zijn. Een moderne auto met zoveel elektronica en andere nieuwe technieken... misschien wel heel makkelijk, maar je wordt er niet gelukkiger van, denk ik. Soms denk ik: Waar is het eenvoudige "Kever-leven" gebleven?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Domotica

Bericht door Dodo »

Snufjes in een auto verhogen de veiligheid, dat is wel echt zo. Hoewel je je kunt afvragen hoe ver dat moet gaan. We hadden een vervangende auto, omdat onze auto langdurig kapot was. De leenauto was vrij luxe. Je kon het stuur loslaten, dan reed hij zelf netjes verder. Bleef ook binnen de lijntjes, soms voelde je echt tegendruk van het stuur als je over de lijn wilde gaan. Knippert met de spiegels als er iemand in de dode hoek zit. Buigt de spiegels naar beneden als je achteruit rijdt. En dan nog al die andere dingen waar ik al lang aan gewend ben.
Maar wij zeggen wel eens tegen elkaar: wij komen van ver. Mijn vader prakte vroeger vijf kinderen op de achterbank, we moesten om en om naar voren en naar achteren leunen anders paste het niet. En de jongste ging op de voorbank, tussenin. Nu zou je standrechtelijk geëxecuteerd worden als je zoiets deed - en terecht.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Domotica

Bericht door Herman »

Elke avond hoop ik weer dat de chipszak vanzelf mijn kant op komt lopen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Domotica

Bericht door Tiberius »

Ik vind het wel handig (niet dat van die chips natuurlijk ;) ).
We hebben nu enkele tijdschakelklokken die via een app bediend kunnen worden, zodat ik vanaf afstand de verwarming van mijn werkkamer alvast kan inschakelen.
Verder hebben we in verschillende kamers licht dat op een bewegingssensor aangaat, bijvoorbeeld in de aanpandige schuur.
Ik zou het nog wel wat uit willen breiden, maar nadeel is dat het allemaal nog vrij prijzig is.

Eerder werkte ik in de ict in de zorg, en daar geeft het extra comfort aan ouderen, zodat ze langer thuis kunnen wonen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Domotica

Bericht door refo »

Herman schreef:Elke avond hoop ik weer dat de chipszak vanzelf mijn kant op komt lopen.
Bij mij gebeurt dat al om de andere avond.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Domotica

Bericht door Mannetje »

refo schreef:
Herman schreef:Elke avond hoop ik weer dat de chipszak vanzelf mijn kant op komt lopen.
Bij mij gebeurt dat al om de andere avond.
En de andere avond moet jij lopen? ;)
-
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Domotica

Bericht door Mannetje »

Herman schreef:Elke avond hoop ik weer dat de chipszak vanzelf mijn kant op komt lopen.
Als de chips niet naar Moherman komt, moet Moherman maar naar de chips gaan.
-
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Domotica

Bericht door Bonny »

J.C. Philpot schreef:
En dat zeg ik overigens als dertiger (niet lang meer) die volop in de IT zit.
Ik dacht altijd dat jij een oude man was... Komt vast door je afbeelding :D
The Groom's still waiting at the altar
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Domotica

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:Elke avond hoop ik weer dat de chipszak vanzelf mijn kant op komt lopen.
eet jij elke dag chips ?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Domotica

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:Elke avond hoop ik weer dat de chipszak vanzelf mijn kant op komt lopen.
eet jij elke dag chips ?
Herman hoopt er iedere dag op. Hoop doet eten?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Domotica

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:Elke avond hoop ik weer dat de chipszak vanzelf mijn kant op komt lopen.
eet jij elke dag chips ?
Zolang het me ontbreekt aan bovengenoemde gadgets niet. Vandaar dat ik ook alle dagen trek heb.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Domotica

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:Elke avond hoop ik weer dat de chipszak vanzelf mijn kant op komt lopen.
Als je lang genoeg wacht, gaat die zak iig lopen!
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Domotica

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:Snufjes in een auto verhogen de veiligheid, dat is wel echt zo. Hoewel je je kunt afvragen hoe ver dat moet gaan. We hadden een vervangende auto, omdat onze auto langdurig kapot was. De leenauto was vrij luxe. Je kon het stuur loslaten, dan reed hij zelf netjes verder. Bleef ook binnen de lijntjes, soms voelde je echt tegendruk van het stuur als je over de lijn wilde gaan. Knippert met de spiegels als er iemand in de dode hoek zit. Buigt de spiegels naar beneden als je achteruit rijdt. En dan nog al die andere dingen waar ik al lang aan gewend ben.
Maar wij zeggen wel eens tegen elkaar: wij komen van ver. Mijn vader prakte vroeger vijf kinderen op de achterbank, we moesten om en om naar voren en naar achteren leunen anders paste het niet. En de jongste ging op de voorbank, tussenin. Nu zou je standrechtelijk geëxecuteerd worden als je zoiets deed - en terecht.
Ik heb nu ook een auto met dat soort dingen. Ik vind de adaptive cruise control wel fijn. Ik mis wel de voorruitverwarming.
Plaats reactie