Domotica

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8896
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Domotica

Bericht door J.C. Philpot »

Ik las het onderstaande over uitvindingen, in een preek over Genesis IV. 20. 21. 22a. Wellicht toepasselijk in het verband van dit topic.
Ds. N. Beets schreef:Ziedaar de uitvindingen, waarvan kaïn, jabal, jubal, en tubal-kaïn de Vaders heeten; maar wier gemeenschappelijke Moeder is de zonde, de verdiende jammer des menschelijken geslachts, de gerechte vloek, die op het menschdom rust. Om aan dien vloek iets te verzachten, om hem dragelijk te maken, heeft zich het menschelijk verstand zoo vroeg moeten oefenen; daarvoor oefent het zich nog zoo laat, nog zoo altijd. Om eenen arbeid te verlichten, die zonder de zonde den mensch niet zoude zijn opgelegd; eene rust en veiligheid te handhaven, die zonder de zonde nimmer zou zijn aangerand; eene smart te vergeten of te doen verpozen, die, zonder de zonde, nimmer zou zijn gekend, - ziedaar het doel van alle uitvindingen van alle eeuwen. - Het zijn allen worstelingen tegen den jammerstaat buiten Eden. Haar aller oorzaak en reden ligt in die woorden des Heeren: met smarte zult gy kinderen baren; met smarte zult gy het aardrijk bebouwen; in het zweet uws aanschijns zult gy uw brood eten. En daar die vloek blijft, zoo baten ook al die vindingen, al die worstelingen niet in het minste; zoo kunnen zy op zijn hoogst deze ellenden eenigzins matigen, wijzigen; of derzelver druk een weinig verplaatsen en doen afwisselen; ja, scheppen zy uit den aart der zake telkens nieuwe behoeften en telkens nieuwe ellenden; en in plaats van die te verminderen, vermeerderen zy de smart, het zweet en de bloedstorting van adams rusteloos en hier beneden tot rusteloosheid verwezen nakroost.
Bron: Nicolaas Beets (herder en leeraar te Heemstede), Twaalf preeken
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Domotica

Bericht door FlyingEagle »

Kun je dit wat verder toelichten? Ben benieuwd naar jou toepassing van deze preektonen dit topic.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Domotica

Bericht door DDD »

Ik geloof helemaal niet dat een wasdroger de smart van de mens vergroot.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8896
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Domotica

Bericht door J.C. Philpot »

FlyingEagle schreef:Kun je dit wat verder toelichten? Ben benieuwd naar jou toepassing van deze preektonen dit topic.
Op dit moment denk ik er nog over na, en heb ik nog geen toepassing gemaakt ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Domotica

Bericht door DDD »

Ik geef de suggestie om dan ook mee te nemen in hoeverre optimisme en pessimisme de waardering van deze preektekst beïnvloeden.

In mijn oren klinkt het wel dramatisch, maar niet juist.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8896
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Domotica

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Ik geef de suggestie om dan ook mee te nemen in hoeverre optimisme en pessimisme de waardering van deze preektekst beïnvloeden.

In mijn oren klinkt het wel dramatisch, maar niet juist.
Het is maar een stukje van de preek. Iets verder benoemd hij ook positieve aspecten, en hoe er als christen tot Gods eer gebruik van te maken.

Verder sluit dit "pessimisme" wel naadloos aan bij bijvoorbeeld het bijbelboek prediker, en hoe die al het gezwoeg onder de zon waardeerd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Domotica

Bericht door DDD »

Prediker zou zonder de laatste hoofdstukken ook niet in de Bijbel horen.
HersteldHervormd
Berichten: 5938
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Domotica

Bericht door HersteldHervormd »

Eerst was men ook bang voor radio, terwijl die media middelen voor vele ten zege is geweest. Aan de andere kant is het ook voor vele een werelds verderf geweest.

Maar was die kritiek dan onterecht? Dat vind ik ook te ver gaan, maar wat DDD zegt is ook wel weer zo, sommige mensen zijn overal pessimistisch over. Ik denk dat er een gezonde mix moet zijn tussen enerzijds een kritische houding tegenover moderne snufjes, anderzijds moet er ook niet krampachtig gedaan worden over van alles en nog wat. Dus mijn mening is dat jullie allebei een goed punt hebben wat elkaar aanvult.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Domotica

Bericht door merel »

Hoezo moet je kritisch zijn tav moderne snufjes?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8896
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Domotica

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Eerst was men ook bang voor radio, terwijl die media middelen voor vele ten zege is geweest. Aan de andere kant is het ook voor vele een werelds verderf geweest
Als je de preek verder leest, zie je dat Ds Beets de uitvindingen ook omarmt. Hij is er dus absoluut niet bang voor, en dat is niet zijn punt.

Zijn punt is wel dat de ware oorzaak van waarom we al die uitvindingen nodig denken te hebben dieper ligt, en dat de werkelijke oplossing niet is gelegen in die uitvindingen, maar in Christus.

En dat we als we Hem kennen, op een andere manier om kunnen met al dat nieuws. Er tot Gods eer van gebruik kunnen maken, tot uitbreiding van Zijn koninkrijk, zonder er in op te gaan, en waarin dat alles op de juiste plaats komt te staan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Domotica

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:
Zijn punt is wel dat de ware oorzaak van waarom we al die uitvindingen nodig denken te hebben dieper ligt, en dat de werkelijke oplossing niet is gelegen in die uitvindingen, maar in Christus.
Veel uitvindingen dienen gewoon een praktisch doel. Ik zou dat niet in geestelijk perspectief willen plaatsen.
HersteldHervormd
Berichten: 5938
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Domotica

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zijn punt is wel dat de ware oorzaak van waarom we al die uitvindingen nodig denken te hebben dieper ligt, en dat de werkelijke oplossing niet is gelegen in die uitvindingen, maar in Christus.
Veel uitvindingen dienen gewoon een praktisch doel. Ik zou dat niet in geestelijk perspectief willen plaatsen.
Gaat het om uitvindingen of om moderne vermakingen? Zoals radio, tv, computers etc.
Er ligt daar een onderscheid. Iedereen snapt dat een fiets ook een handige uitvinding is geweest. Ik bedoel het niet oneerbiedig maar God heeft daar niets op tegen. Maar wat denk je van computers? Hoeveel zonden zijn er al extra gekomen door dat ding? En natuurlijk tik ik nu op mijn toetsenbord dit bericht, en kan je echt heus ook mooie en goede dingen met een pc, maar het heeft voor 99% zonden opgeleverd. En misschien 1% goede stichtelijke zaken. Verder misschien ook qua werk en andere prive zaken hoeft een pc niet per definitie verkeerd te zijn. Net als een timmerman zijn hamer heeft heeft een kantoormedewerker Excel en Word bij wijze van spreken. Maar toch...
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Domotica

Bericht door merel »

Bij elkaar zitten kletsen heeft weinig met domotica te maken, maar vaak komt het erop neer dat men( negatief) over elkaar gaat praten. hetgeen ook zondig is. In dat kader is het geen reden om geen gebruik te maken van domotica. het gaat meer om je eigen hart ipv de zondige machines.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8896
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Domotica

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Bij elkaar zitten kletsen heeft weinig met domotica te maken, maar vaak komt het erop neer dat men( negatief) over elkaar gaat praten. hetgeen ook zondig is. In dat kader is het geen reden om geen gebruik te maken van domotica. het gaat meer om je eigen hart ipv de zondige machines.
Volgens mij heeft niemand beweerd dat machines op zichzelf zondig zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Domotica

Bericht door Dodo »

HersteldHervormd schreef:
Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zijn punt is wel dat de ware oorzaak van waarom we al die uitvindingen nodig denken te hebben dieper ligt, en dat de werkelijke oplossing niet is gelegen in die uitvindingen, maar in Christus.
Veel uitvindingen dienen gewoon een praktisch doel. Ik zou dat niet in geestelijk perspectief willen plaatsen.
Gaat het om uitvindingen of om moderne vermakingen? Zoals radio, tv, computers etc.
Er ligt daar een onderscheid. Iedereen snapt dat een fiets ook een handige uitvinding is geweest. Ik bedoel het niet oneerbiedig maar God heeft daar niets op tegen. Maar wat denk je van computers? Hoeveel zonden zijn er al extra gekomen door dat ding? En natuurlijk tik ik nu op mijn toetsenbord dit bericht, en kan je echt heus ook mooie en goede dingen met een pc, maar het heeft voor 99% zonden opgeleverd. En misschien 1% goede stichtelijke zaken. Verder misschien ook qua werk en andere prive zaken hoeft een pc niet per definitie verkeerd te zijn. Net als een timmerman zijn hamer heeft heeft een kantoormedewerker Excel en Word bij wijze van spreken. Maar toch...
Ik denk dat je niet in de gaten hebt hoe belangrijk de computer is voor allerlei heel belangrijke dingen. Zoals de energievoorzieningen, ziekenhuizen, banken, overheid. De computer is wel wat meer dan facebook en tiktok hoor.
Plaats reactie