Domotica

DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Domotica

Bericht door DDD »

Dat is dus meer voor getalenteerde mensen. Het klinkt in ieder geval indrukwekkend. Ik moet mijn vriendenkring maar eens uitbreiden in die richting. :)
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Domotica

Bericht door ejvl »

Chrisje72 schreef:Geweldig interessant! Kan je hier meer over vertellen? Mag ook privé hoor..
Heb je bv een bepaald soort slimme stekkers?
En hoe gebruik je dan die computer of raspberry in het geheel?
Ik ben begonnen met een Raspberry, een image van Home assistant is gratis te downloaden, deze draait dan 24x7.
Ik had al een Philips Hue met een paar lampen en een ledstrip. Dit is te integreren in Home Assistant.
Later een Conbee stick erbij gekocht om via Zigbee te kunnen schakelen.
Temperatuursensoren gekocht van Aqua Xiaomi.
Vaste split-airco had al WiFi en was ook te integreren door wat speurwerk.
TP-link HS110 als slimme stekker voor de wasmachine.
Philips slimme stekker voor de buitenverlichting en de printer.
Ring deurbellen voor en achter, gekocht na een inbraak waarbij een fiets gestolen was, ook te integreren.
Zonnepanelen ziin ook te integreren.
Geluidsinstallatie van Sonos, ook IP en dus ook aan te sturen.

Verder is het heel veel Googlen, er is een grote internationale community die al veel dingen gemaakt hebben. Ideeën als 112 meldingen, afvalkalender, weersverwachting, Telegram integratie, Google integratie en dergelijken komen daar vandaan.
En affiniteit met ICT en scripts kunnen lezen en maken. Ook het niet erg vinden om soms uren bezig te zijn voordat iets werkt.

In de planning staat nog om overige schakelaars slim te maken, deursensoren, slimme radiatorknoppen om de temperatuur per ruimte te kunnen regelen, bewegingssensoren voor toilet en badkamer, opentherm om de ketel aan te sturen en integratie voor het zonnescherm.

Het liefst ook elektrische sloten en gordijnen maar dat vind m'n vrouw onzin.

Het is overigens een meerjarenplan hoor, anders wordt het wat te kostbaar.

De Raspberry is vervangen door een NUC omdat dat wat sneller is en de SD card van de Raspberry dermate veel werd aangesproken door automatiseren en logging dat deze binnen een paar maal versleten kan zijn.

De man van dit voorbeeld gebruikt hetzelfde programma.
https://youtu.be/jDaRPsvvcz4
Chrisje72
Berichten: 1477
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Domotica

Bericht door Chrisje72 »

Bedankt, ik ben programmeur dus met die affiniteit zit het wel goed:)
Heb een week vrij en zit er serieus over na te denken. Eerst even de eerste investeringen doen dus.
Ik zie op kobo plus ook ebooks over dit onderwerp, ga me er meer in verdiepen. Denk dat ik als eeste het koffieapparaat ga aansluiten:) Zodra ik mijn wekkerniet meer gesnoozed heb mag hij aan.
Wim Anker
Berichten: 3874
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Domotica

Bericht door Wim Anker »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Hij bedoelt zijn vrouw ;) :haha
Was dat maar waar. Was goedkoper geweest. Omdat ik altijd de vaat doe, leek me een zo hoog mogelijk niveau van automatisering wel gewenst.
Ik ben wel benieuwd wat er dan nog meer kan. Wij hebben gewoon een vaatwasser, de boel erin. Hij kiest, als je dat wil, zelf een programma, blokje erin en draaien. Ik hoop dat er nog een paar handjes in worden gemonteerd die vanzelf uitruimen.
Wij hebben een airco die via de app schijnbaar ook een hoop automatisch kan.
Uitruimen van vaatwassers automatiseren is onnodig. 2 vaatwassers naast elkaar voldoen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Domotica

Bericht door FlyingEagle »

Leuk om te lezen @evjl, ik heb zelf een basisstation van Fibaro, overgenomen van een collega. Heb er nu alleen nog tussenstekkers op aangesloten waarmee de lampen in de kamer automatisch aan gaan. Je kunt daar allerlei scènes mee maken. Langzamerhand wil ik er steeds meer op aansluiten het is alleen niet goedkoop.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Domotica

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Ik ben wel benieuwd wat er dan nog meer kan. Wij hebben gewoon een vaatwasser, de boel erin. Hij kiest, als je dat wil, zelf een programma, blokje erin en draaien. Ik hoop dat er nog een paar handjes in worden gemonteerd die vanzelf uitruimen.
Wij hebben een airco die via de app schijnbaar ook een hoop automatisch kan.
Het blijft helaas niet bij in- en uitruimen. Als je het ronde filter onderin er niet minstens wekelijks uithaalt en schoonborstelt in een heet sopje, de rubbers niet schoonhoudt en nooit eens een reinigingsprogramma laat draaien, dan haal je je vaat er viezer uit dan het was.
Dus er blijft altijd handwerk over. ;)
Bij mij was de vaatwasser het laatste apparaat dat er in kwam.
Als hij stuk gaat, hoef ik niet persé de volgende dag al een nieuwe te hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Domotica

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Bij mij was de vaatwasser het laatste apparaat dat er in kwam.
Als hij stuk gaat, hoef ik niet persé de volgende dag al een nieuwe te hebben.
Een vaatwasser behoort bij mij onder de eerste levensbehoefte. Nergens zo'n hekel aan als de vaat met de hand doen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Domotica

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Bij mij was de vaatwasser het laatste apparaat dat er in kwam.
Als hij stuk gaat, hoef ik niet persé de volgende dag al een nieuwe te hebben.
Een vaatwasser behoort bij mij onder de eerste levensbehoefte. Nergens zo'n hekel aan als de vaat met de hand doen.
Ik ben blij dat de kopjes, bekers, glazen, bestek (zeker nu iedereen zo vaak thuis is) er in kunnen, maar er is nog steeds een stapel die ik wel met de borstel en de theedoek reinig. Non-stick pannen, kristal, houten (brood)plank, houten spatels en lepels.
Daar zijn de blokjes veel te agressief voor.
Automatisch werkende apparaten zijn heel leuk, totdat ze weigeren en je een monteur moet laten komen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Domotica

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Bij mij was de vaatwasser het laatste apparaat dat er in kwam.
Als hij stuk gaat, hoef ik niet persé de volgende dag al een nieuwe te hebben.
Een vaatwasser behoort bij mij onder de eerste levensbehoefte. Nergens zo'n hekel aan als de vaat met de hand doen.
Nooit een vaatwasser gehad, ook niet toen ik alle zeven de kinderen nog thuis had, op mijn jn werk had ik een enorm hekel aan het in en uitruimen, altijd krom staan, nee hoor, gewoon een lekker soppie.

Ik heb bij het zevende kind wel een droger aangeschaft, die is intussen allang weg, geen magnetron, geen mixer, geen waterkoker, wel een koffiezetapparaat, maar Ik zet ook vaak op de hand, als we geen visite hebben. Ik hou van bij de basis blijven, je hoeft niet naar de sportschool als je een cake gaat bakken. :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Domotica

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Ik heb bij het zevende kind wel een droger aangeschaft, die is intussen allang weg, geen magnetron, geen mixer, geen waterkoker, wel een koffiezetapparaat, maar Ik zet ook vaak op de hand, als we geen visite hebben. Ik hou van bij de basis blijven, je hoeft niet naar de sportschool als je een cake gaat bakken. :haha
Ik ben steeds meer gaan houden van het schoonmaken en het ordenen.
Vroeger deed ik het omdat het moest, maar ik word er rustig van in mijn hoofd.
Vanmiddag strijken, heerlijk in de wolk geurige stoom staan. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Chrisje72
Berichten: 1477
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Domotica

Bericht door Chrisje72 »

Nou ik ben blij met mijn apparaten, heb er allemaal geen tijd voor.
Alleen de was gaat naar buiten als het maar even kan, de droger doet er uren over. Maar van binnen drogen wordt alles zo vochtig in huis.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Domotica

Bericht door Dodo »

Grappig hoe verschillend mensen zijn. Ik geef er niets om om een appje te krijgen als de wasmachine klaar is, of om op afstand te kunnen zien wie er voor de deur staat. En ook de screens en gordijnen doe ik liefst zelf.
Wel blij met sommige apparaten, de Quooker bijvoorbeeld. En de vaatwasser, ik heb het lang zonder gedaan dus dat vind ik nog steeds een luxe.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Domotica

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Ik ben wel benieuwd wat er dan nog meer kan. Wij hebben gewoon een vaatwasser, de boel erin. Hij kiest, als je dat wil, zelf een programma, blokje erin en draaien. Ik hoop dat er nog een paar handjes in worden gemonteerd die vanzelf uitruimen.
Wij hebben een airco die via de app schijnbaar ook een hoop automatisch kan.
Het blijft helaas niet bij in- en uitruimen. Als je het ronde filter onderin er niet minstens wekelijks uithaalt en schoonborstelt in een heet sopje, de rubbers niet schoonhoudt en nooit eens een reinigingsprogramma laat draaien, dan haal je je vaat er viezer uit dan het was.
Dus er blijft altijd handwerk over. ;)
Bij mij was de vaatwasser het laatste apparaat dat er in kwam.
Als hij stuk gaat, hoef ik niet persé de volgende dag al een nieuwe te hebben.
Ik betwijfel of dat bij mij ooit gebeurt. Ik zal dat eens vragen, maar ik denk dat zo nu en dan een schoonmaaksessie zou moeten volstaan. Nu eet ik zelden gekookte aardappels, dat scheelt wellicht. Maar volgens mij is dat steeds moeten schoonmaken (mijn ouders hadden dat ook) een kwestie van het verkeerde programma kiezen. Ik heb twee vrij simpele vaatwassers, wel beste koop van de Consumentenbond.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Domotica

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Ik heb bij het zevende kind wel een droger aangeschaft, die is intussen allang weg, geen magnetron, geen mixer, geen waterkoker, wel een koffiezetapparaat, maar Ik zet ook vaak op de hand, als we geen visite hebben. Ik hou van bij de basis blijven, je hoeft niet naar de sportschool als je een cake gaat bakken. :haha
Ik ben steeds meer gaan houden van het schoonmaken en het ordenen.
Vroeger deed ik het omdat het moest, maar ik word er rustig van in mijn hoofd.
Vanmiddag strijken, heerlijk in de wolk geurige stoom staan. :)
Ja en veel voldoening
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Domotica

Bericht door -DIA- »

Mara schreef: Vanmiddag strijken, heerlijk in de wolk geurige stoom staan. :)
Dat is best wel lekker ja...
Als je neusverkouden was namen we vroeger een stoombadje met Dampo! Dat luchtte op, maar het stonk wel erg... Ik weet niet of dat nog gedaan wordt. De Dampo zalf bestaat nog wel, met een soort menthol o.i.d. geloof ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie