Domotica

merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Domotica

Bericht door merel »

Dodo schreef:
merel schreef:Ik ben helemaal niet van de nieuwe snufjes. Volgens mij was ik de laatste der Mohikanen met een Nokia. Het interesseert mij heel weinig. Bij het uitzoeken van een nieuwe keuken zijn al die snufjes ook langs mij heengegaan. Wat moet ik met een oven die de gerechten op afstand kan besproeien. Ik ga toch niet weg als de oven aanstaat. Wij krijgen wel een Quooker, daar ben ik wel blij mee.
En ik zou nog wel een goed koffiezetapparaat willen. Dus niet meer van die vieze filterkoffie.
Die Quooker wordt je beste vriend. Het is een geweldig apparaat.
Ik zou bij een nieuwe oven wel een nemen met een timer. Dan kun je een schotel in de oven zetten, en die om vijf uur laten beginnen en om zes uur schuif je aan tafel.
Maar er is ook een hoop onzin. In ons vorig huis zat een handdoekdroogkastje in de keuken. Die blies warme lucht. Nooit gebruikt. Maar de oven-met-snufjes wel.
Een beetje domotica heb ik wel overigens. Voor en achter een buitenlamp met een lichtgevoelig oogje. Gaat 's avonds vanzelf aan, 's morgens vanzelf uit. Ideaal.
Maar voor de meeste dingen geldt toch dat ik het liever in eigen hand houd.
Ik houd ook veel dingen liever in eigen hand. Wij hadden automatische zonneschermen. Dat ding werkte nooit, altijd kortsluiting. Nu hebben wij zonwering die je moet draaien, ideaal.
Laatst gewijzigd door merel op 06 nov 2020, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Domotica

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Een beetje domotica heb ik wel overigens. Voor en achter een buitenlamp met een lichtgevoelig oogje. Gaat 's avonds vanzelf aan, 's morgens vanzelf uit. Ideaal.
Maar voor de meeste dingen geldt toch dat ik het liever in eigen hand houd.
Die lamp is inderdaad ideaal. Als je aan komt fietsen bij de tuin, floept hij aan zodat je makkelijk je sleutel in het slot kunt steken en in de tuin gaat ie dan ook aan.
Dan hoeft de tuinverlichting niet onnodig te blijven branden.
Maar als je s nachts beneden staat en één van die lampen floept aan, schrik je toch wel even.. :sweat
Maar die sensor is zo gevoelig dat hij ook reageert op een buurtkatje dat door het poortje kruipt of een heen en weer zwiepende tak.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Domotica

Bericht door Van Ewijk »

J.C. Philpot schreef:Een paar jaar geleden kreeg ik van mijn werk wat WIFI lampen, om via internet in te stellen en te bedienen. Ik heb ze snel op marktplaats verkocht. Ik hoef niet van die moderne rommel in mijn huis.

Geef mij maar liever een ouderwetse gezellige druppelkoffiezetter, eenvoudige koelkast en verder geen ongein.

Conclusie: aan mijn huis geen polinaise (variate op een spreekwoord: https://onzetaal.nl/taaladvies/aan-mijn ... polonaise/).

En dat zeg ik overigens als dertiger (niet lang meer) die volop in de IT zit.
Mag ik deze bijdrage van harte en met plezier citeren en onderschrijven?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Domotica

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef: Een beetje domotica heb ik wel overigens. Voor en achter een buitenlamp met een lichtgevoelig oogje. Gaat 's avonds vanzelf aan, 's morgens vanzelf uit. Ideaal.
Maar voor de meeste dingen geldt toch dat ik het liever in eigen hand houd.
Die lamp is inderdaad ideaal. Als je aan komt fietsen bij de tuin, floept hij aan zodat je makkelijk je sleutel in het slot kunt steken en in de tuin gaat ie dan ook aan.
Dan hoeft de tuinverlichting niet onnodig te blijven branden.
Maar als je s nachts beneden staat en één van die lampen floept aan, schrik je toch wel even.. :sweat
Maar die sensor is zo gevoelig dat hij ook reageert op een buurtkatje dat door het poortje kruipt of een heen en weer zwiepende tak.
Die heb ik juist niet. Die van mij gaan 's avonds aan en branden de hele nacht, tot het licht wordt. Veel prettiger dan die dingen die elke keer aangaan als er een kat onderdoor loopt.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Domotica

Bericht door Van Ewijk »

Dodo schreef:Op de site van het AD las ik iets over een tafelkleed dat herkent dat de appels rijp zijn. Het is nog in ontwikkeling, maar het is interessant. Net als de koelkast die in de gaten houdt of de melk over de datum is en of je weer boodschappen moet gaan doen. Online, natuurlijk.
Aan de ene kant zie ik leuke gadgets, die soms natuurlijk heel handig zijn. Maar ik zie er ook vaak het nut niet van. Ik kan iets kopen dat de gordijnen dicht doet als ik in mijn handen klap, maar zolang ik recht van lijf en leden ben, doe ik het liever zelf. Je kunt een deurbel met camera kopen, en dan kun je vanaf je werk zien wie er op de stoep staat, maar waarom zou je dat willen? En dan nog de gevaren van gehackt worden.
Hoe staan jullie tegenover dit soort speeltjes, of zijn het geen speeltjes en hebben we die dingen over twintig of dertig jaar allemaal?
Misschien komt er nog wel een kerk-app van de lokale gemeente.
Krijgen we een signaal binnen dat de dienst begint, kunnen ze de bij sommige oudere kerken de torenklokken afschaffen.
Bovendien kun je naderhand de dienst terug kijken, word je collecte automatisch geïncasseerd en hoef je zelf ook niet eens meer mee te zingen omdat je telefoon dat dan zelf gaan doen door middel van eerst opgenomen zang, erg handig voor mensen met verkoudheid of stemverlies.
De app reageert ook wanneer je in slaap dreigt te vallen bij de preek doordat het schuin vallende beweging van je hoofd of lichaam registreert.. krijg je een enorm wild trilsingaal (geluid stoort natuurlijk)
natuurlijk overbodig om te zeggen dat je geen bijbel en liedboek meer hoeft mee te nemen.
De stukken uit de lezing en de ingeplande liederen worden vanzelf op het scherm naar aangeboden op het juiste tijdstip.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Domotica

Bericht door Dodo »

Van Ewijk schreef:
Dodo schreef:Op de site van het AD las ik iets over een tafelkleed dat herkent dat de appels rijp zijn. Het is nog in ontwikkeling, maar het is interessant. Net als de koelkast die in de gaten houdt of de melk over de datum is en of je weer boodschappen moet gaan doen. Online, natuurlijk.
Aan de ene kant zie ik leuke gadgets, die soms natuurlijk heel handig zijn. Maar ik zie er ook vaak het nut niet van. Ik kan iets kopen dat de gordijnen dicht doet als ik in mijn handen klap, maar zolang ik recht van lijf en leden ben, doe ik het liever zelf. Je kunt een deurbel met camera kopen, en dan kun je vanaf je werk zien wie er op de stoep staat, maar waarom zou je dat willen? En dan nog de gevaren van gehackt worden.
Hoe staan jullie tegenover dit soort speeltjes, of zijn het geen speeltjes en hebben we die dingen over twintig of dertig jaar allemaal?
Misschien komt er nog wel een kerk-app van de lokale gemeente.
Krijgen we een signaal binnen dat de dienst begint, kunnen ze de bij sommige oudere kerken de torenklokken afschaffen.
Bovendien kun je naderhand de dienst terug kijken, word je collecte automatisch geïncasseerd en hoef je zelf ook niet eens meer mee te zingen omdat je telefoon dat dan zelf gaan doen door middel van eerst opgenomen zang, erg handig voor mensen met verkoudheid of stemverlies.
De app reageert ook wanneer je in slaap dreigt te vallen bij de preek doordat het schuin vallende beweging van je hoofd of lichaam registreert.. krijg je een enorm wild trilsingaal (geluid stoort natuurlijk)
natuurlijk overbodig om te zeggen dat je geen bijbel en liedboek meer hoeft mee te nemen.
De stukken uit de lezing en de ingeplande liederen worden vanzelf op het scherm naar aangeboden op het juiste tijdstip.
Dat lijkt me een gat in de markt!
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Domotica

Bericht door Van Ewijk »

Dodo schreef: Dat lijkt me een gat in de markt!
Zoiets bestaat al hoor...voor vrachtwagenchauffeurs dan wel, maar toch.
Hier sta ik dan trouwens weer wel achter.

https://zidenno.nl/products/anti-slaap

https://topproducts.eu/de/anti-slaap-al ... tomobilist
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Domotica

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:Soms denk ik: Waar is het eenvoudige "Kever-leven" gebleven?
Sorry, als ik u maar gedeeltelijk quote, maar dit lijkt me genoeg.
Volledig mee eens, daar tegenover waren die oude Kevers ook nog eens zo degelijk als wat.
Je ziet ze nog wel eens rondrijden terwijl een moderne auto al na vijf jaar naar de sloop kan.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Domotica

Bericht door refo »

Van Ewijk schreef:
-DIA- schreef:Soms denk ik: Waar is het eenvoudige "Kever-leven" gebleven?
Sorry, als ik u maar gedeeltelijk quote, maar dit lijkt me genoeg.
Volledig mee eens, daar tegenover waren die oude Kevers ook nog eens zo degelijk als wat.
Je ziet ze nog wel eens rondrijden terwijl een moderne auto al na vijf jaar naar de sloop kan.
En de kreukelzone, dat was je zelf.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Domotica

Bericht door ejvl »

Ik gebruik Home assistant, een vorm van domotica.
Zonsondergang gaan de lampen in de woonkamer automatisch aan, licht gedimd.
Als er iemand aanbelt krijgen we een notificatie op de telefoon en de Google speaker zegt dat er iemand aan de deur staat. Tevens videobeelden van de bel voor en achter.
Als de wasmachine klaar is krijgen we een telegram app en de Google speaker zegt dat de wasmachine klaar is.
Als er in de avond beweging in de achtertuin is, vertelt de Google speaker dat.
Als het nacht is en er is beweging, gaan alle lampen in de woonkamer rood knipperen en we krijgen een app.
Als het kouder is dan 20 graden in de woonkamer gaat de airco verwarmen tot 23 graden en gaat dan weer uit. In de zomer uiteraard koelen.
Als er een 112 melding binnen een kilometer is, krijgen we een app.
Via de Home assistant app zijn de lampen te bedienen, de printer, de geluidsinstallatie, temperatuur van diverse ruimtes, afvalkalender en opbrengst zonnepanelen.
Als ik welterusten tegen de Google speaker zeg, gaat alles automatisch uit.

Het draait op een NUC en een conbee stick.

En langzaamaan wordt alles uitgebreid.
Ik vind het ideaal!
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Domotica

Bericht door DDD »

Ik kijk mijn ogen uit. Doe mij ook zo'n huis :)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Domotica

Bericht door Terri »

ejvl schreef:Ik gebruik Home assistant, een vorm van domotica.
Zonsondergang gaan de lampen in de woonkamer automatisch aan, licht gedimd.
Als er iemand aanbelt krijgen we een notificatie op de telefoon en de Google speaker zegt dat er iemand aan de deur staat. Tevens videobeelden van de bel voor en achter.
Als de wasmachine klaar is krijgen we een telegram app en de Google speaker zegt dat de wasmachine klaar is.
Als er in de avond beweging in de achtertuin is, vertelt de Google speaker dat.
Als het nacht is en er is beweging, gaan alle lampen in de woonkamer rood knipperen en we krijgen een app.
Als het kouder is dan 20 graden in de woonkamer gaat de airco verwarmen tot 23 graden en gaat dan weer uit. In de zomer uiteraard koelen.
Als er een 112 melding binnen een kilometer is, krijgen we een app.
Via de Home assistant app zijn de lampen te bedienen, de printer, de geluidsinstallatie, temperatuur van diverse ruimtes, afvalkalender en opbrengst zonnepanelen.
Als ik welterusten tegen de Google speaker zeg, gaat alles automatisch uit.

Het draait op een NUC en een conbee stick.

En langzaamaan wordt alles uitgebreid.
Ik vind het ideaal!
Vroeger ging ik als klein meisje naar 'het huis van de toekomst' . Onvoorstelbare dingen zag ik daar.
Inmiddels is dat al weer een ver gepasseerd station.
Ik geloof @ejvl natuurlijk, maar het lijkt een sf verhaal....voor mij dan :)

Alleen met onze voordeur en zien wie er staat, daar wil ik wat mee, 's avonds zomaar de deur open doen is niet zo verstandig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Domotica

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Ik gebruik Home assistant, een vorm van domotica.
Zonsondergang gaan de lampen in de woonkamer automatisch aan, licht gedimd.
Als er iemand aanbelt krijgen we een notificatie op de telefoon en de Google speaker zegt dat er iemand aan de deur staat. Tevens videobeelden van de bel voor en achter.
Als de wasmachine klaar is krijgen we een telegram app en de Google speaker zegt dat de wasmachine klaar is.
Als er in de avond beweging in de achtertuin is, vertelt de Google speaker dat.
Als het nacht is en er is beweging, gaan alle lampen in de woonkamer rood knipperen en we krijgen een app.
Als het kouder is dan 20 graden in de woonkamer gaat de airco verwarmen tot 23 graden en gaat dan weer uit. In de zomer uiteraard koelen.
Als er een 112 melding binnen een kilometer is, krijgen we een app.
Via de Home assistant app zijn de lampen te bedienen, de printer, de geluidsinstallatie, temperatuur van diverse ruimtes, afvalkalender en opbrengst zonnepanelen.
Als ik welterusten tegen de Google speaker zeg, gaat alles automatisch uit.

Het draait op een NUC en een conbee stick.

En langzaamaan wordt alles uitgebreid.
Ik vind het ideaal!
Wow; het is dat ik niet gauw jaloers ben, maar anders...
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Domotica

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
ejvl schreef:Ik gebruik Home assistant, een vorm van domotica.
Zonsondergang gaan de lampen in de woonkamer automatisch aan, licht gedimd.
Als er iemand aanbelt krijgen we een notificatie op de telefoon en de Google speaker zegt dat er iemand aan de deur staat. Tevens videobeelden van de bel voor en achter.
Als de wasmachine klaar is krijgen we een telegram app en de Google speaker zegt dat de wasmachine klaar is.
Als er in de avond beweging in de achtertuin is, vertelt de Google speaker dat.
Als het nacht is en er is beweging, gaan alle lampen in de woonkamer rood knipperen en we krijgen een app.
Als het kouder is dan 20 graden in de woonkamer gaat de airco verwarmen tot 23 graden en gaat dan weer uit. In de zomer uiteraard koelen.
Als er een 112 melding binnen een kilometer is, krijgen we een app.
Via de Home assistant app zijn de lampen te bedienen, de printer, de geluidsinstallatie, temperatuur van diverse ruimtes, afvalkalender en opbrengst zonnepanelen.
Als ik welterusten tegen de Google speaker zeg, gaat alles automatisch uit.

Het draait op een NUC en een conbee stick.

En langzaamaan wordt alles uitgebreid.
Ik vind het ideaal!
Wow; het is dat ik niet gauw jaloers ben, maar anders...
Het leuke is dat het ook niet duur hoeft te zijn.
Bijvoorbeeld een Raspberry of een oude computer is al voldoende.
Wat slimme schakelaars die je achter de bestaande schakelaars kunt bouwen en je hebt van domme lampen en schakelaars, slimme gemaakt.
We hebben bijvoorbeeld een vrij oude wasmachine, er zit een slimme stekker tussen. Als hij langer dan een minuut minder dan 5 watt meet, stuurt hij een app via Telegram, dat is gratis. De Google speaker was uiteraard niet gratis maar de integratie wel.
Met een printplaatje van een paar euro kun je ook een bestaande deurbel slim maken.

Ik was er eigenlijk mee begonnen omdat ik veel apps had voor verschillende apparaten, nu alles in een app en het is nog leuk ook om te doen en te maken.
Chrisje72
Berichten: 1477
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Domotica

Bericht door Chrisje72 »

Geweldig interessant! Kan je hier meer over vertellen? Mag ook privé hoor..
Heb je bv een bepaald soort slimme stekkers?
En hoe gebruik je dan die computer of raspberry in het geheel?
Plaats reactie