Overpeinzingen

Plaats reactie
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Overpeinzingen

Bericht door -DIA- »

Gedachten... of overpeinzingen.
Als je denkt: Het heeft geen zin meer. Waarom blijven als de tegenkanting en een soms heimelijke spot steeds meer gevoeld wordt tegen degenen die bij de oude gereformeerde leer wensen te blijven? Waartoe dient dit? Een enkeling komt er voor uit, en dan wil ik voor deze keer voor de duidelijkheid even zomaar twee namen noemen. Ik denk aan Vervolgde en Adagio. De eerste wordt ook weinig begrepen. De tweede kiest er voor om enkel af en toen een Bijbels getuigenis te plaatsen.
Begrijpen we de moeilijkheden van een klein geworden deeltje in de reformatorische gezindte.

Dit moet er even uit, want het gaat zo niet langer, om altijd in de verdediging gedrongen te worden en dan vermoeid en een pijnlijk lichaam. Is dit een klacht? Misschien, hoewel ik niet van klagers houd. Maar we moeten niet overspannen worden van de vele tegenkantingen.

Het positieve van dit forum is wel dat het je de kans geeft soms een woord te wisselen, waar er anders geen mogelijkheid is. Daarom zit ik met de vraag die ik zelf niet kan beantwoorden. En ik denk ook niemand. Het is slechts een constateren dat het vaak niet makkelijk is om echt principiële zaken te benoemen. Niet zelden volgt er dan weer strijd (wat ik beslist wil vermijden, maar toch ontstaat). Dit wordt me soms echt te veel.
Het lijkt me dan ook dat ik me niet meer meng in reformatorisch/theologische zaken die strijd geven, maar ook het onthouden kan strijd geven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Overpeinzingen

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:Gedachten... of overpeinzingen.
Als je denkt: Het heeft geen zin meer. Waarom blijven als de tegenkanting en een soms heimelijke spot steeds meer gevoeld wordt tegen degenen die bij de oude gereformeerde leer wensen te blijven? Waartoe dient dit? Een enkeling komt er voor uit, en dan wil ik voor deze keer voor de duidelijkheid even zomaar twee namen noemen. Ik denk aan Vervolgde en Adagio. De eerste wordt ook weinig begrepen. De tweede kiest er voor om enkel af en toen een Bijbels getuigenis te plaatsen.
Begrijpen we de moeilijkheden van een klein geworden deeltje in de reformatorische gezindte.

Dit moet er even uit, want het gaat zo niet langer, om altijd in de verdediging gedrongen te worden en dan vermoeid en een pijnlijk lichaam. Is dit een klacht? Misschien, hoewel ik niet van klagers houd. Maar we moeten niet overspannen worden van de vele tegenkantingen.

Het positieve van dit forum is wel dat het je de kans geeft soms een woord te wisselen, waar er anders geen mogelijkheid is. Daarom zit ik met de vraag die ik zelf niet kan beantwoorden. En ik denk ook niemand. Het is slechts een constateren dat het vaak niet makkelijk is om echt principiële zaken te benoemen. Niet zelden volgt er dan weer strijd (wat ik beslist wil vermijden, maar toch ontstaat). Dit wordt me soms echt te veel.
Het lijkt me dan ook dat ik me niet meer meng in reformatorisch/theologische zaken die strijd geven, maar ook het onthouden kan strijd geven.
Ik kan je best volgen DIA, neem gewoon van tijd tot tijd een pauze op RF.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overpeinzingen

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
-DIA- schreef:Gedachten... of overpeinzingen.
Als je denkt: Het heeft geen zin meer. Waarom blijven als de tegenkanting en een soms heimelijke spot steeds meer gevoeld wordt tegen degenen die bij de oude gereformeerde leer wensen te blijven? Waartoe dient dit? Een enkeling komt er voor uit, en dan wil ik voor deze keer voor de duidelijkheid even zomaar twee namen noemen. Ik denk aan Vervolgde en Adagio. De eerste wordt ook weinig begrepen. De tweede kiest er voor om enkel af en toen een Bijbels getuigenis te plaatsen.
Begrijpen we de moeilijkheden van een klein geworden deeltje in de reformatorische gezindte.

Dit moet er even uit, want het gaat zo niet langer, om altijd in de verdediging gedrongen te worden en dan vermoeid en een pijnlijk lichaam. Is dit een klacht? Misschien, hoewel ik niet van klagers houd. Maar we moeten niet overspannen worden van de vele tegenkantingen.

Het positieve van dit forum is wel dat het je de kans geeft soms een woord te wisselen, waar er anders geen mogelijkheid is. Daarom zit ik met de vraag die ik zelf niet kan beantwoorden. En ik denk ook niemand. Het is slechts een constateren dat het vaak niet makkelijk is om echt principiële zaken te benoemen. Niet zelden volgt er dan weer strijd (wat ik beslist wil vermijden, maar toch ontstaat). Dit wordt me soms echt te veel.
Het lijkt me dan ook dat ik me niet meer meng in reformatorisch/theologische zaken die strijd geven, maar ook het onthouden kan strijd geven.
Ik kan je best volgen DIA, neem gewoon van tijd tot tijd een pauze op RF.
En daartoe voelen we ons nu ook wel min of meer gedwongen. Verder hoef ik er niet veel meer aan toe te voegen.
Het wekte vanmorgen weer verbazing maar ook ontzetting, als we het zo lazen. Helaas, we voelen ons gedwongen om meer afstand te nemen. Ik ga niet meer in op reacties, mij dunkt dat ik dat genoegzaam heb gedaan, en dus weet waarover het gaat.
We kunnen het allen weten dat ik niet buiten de ons door de vaderen overgeleverde leer zal kunnen gaan. Als we desondanks toch steeds in de verdediging worden gedrongen (wat we kenden uit onze geboorteplaats, waar geen reformatorische leer bekend was) dan wordt het vaak een onheilige en niet begrepen strijd. Ik weet ook wel dat we die strijd niet kunnen ontlopen, maar haar opzoeken lijkt me ook niet goed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3581
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Overpeinzingen

Bericht door Marco »

Het begint ermee dat we het niet als strijd moeten zien (niemand, dus ook de tegenstander niet). In de meeste gevallen zal ook de 'tegenstander' er van overtuigd zijn, te staan in het aloude erfgoed. Soms is dat erfgoed niet zo eenduidig als het leek: reformatoren en oudvaders waren het lang niet altijd met elkaar eens.

Dus als iemand het niet met je eens is, is dat niet meteen een aanval op 'de oude waarden', of op jou persoonlijk.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overpeinzingen

Bericht door -DIA- »

Bang en benauwend.

Het wordt bang op de wereld. Het wordt bang in ons land. Het wordt bang in de kerk.
Hoe vaak hoorden we dit de laatste tijd niet. En ik geloof dat het nog veel banger gaat worden. We zien de tekenen der tijden. Ds. Hoogerland preekte daar voor 2 weken ook over. We worden wijs, en willen niet meer buigen onder de bevindelijke prediking.
We moeten steeds meer merken dat mensen die de bevindelijke richting het moeilijk hebben, waardoor ik ook heen en weer geslingerd wordt. Wat is er aan de hand? Heeft God niet een twist met ons? Zien we het? Dat de eenheid en de waarheid lijden is duidelijk. Dat er juist veel kritiek op de bevindelijke reformatorisch-bevindelijke tak komt hoeft ons niet te verwonderen.

Of we nog op dit forum kunnen blijven is de vraag, gezien verschillende opmerkingen die duidelijk maken hoe hier over bv. de woorden van ds. Verschuure wordt gedacht. In feite haast verdacht gemaakt. We zagen dit ook bijvoorbeeld bij het afscheid van ds. van Belzen van Urk. Ik durf hier niet veel meer te posten. Je voelt een druk, en dat geeft veel spanningen, als een soort verdrukking om de waarheid wil, die je belet vrij de waarheid vrijuit te zeggen.
Zowel thuis als hier. Ik zie een grote afval, en dat gaat door in alle geledingen van onze samenleving. Verwarring is overal, en terugkeren met boete en berouw zien we niet. We verharden ons, en dat geeft grote vrees. De corona-pandemie begrijpen we ook niet. Of zien we de tekenen der tijden wel? In plaats van buigen gaan we ons verharden en verzetten. En we merken de sprake Gods niet op. We zien iets in de tijd die we beleven, waar het oude heeft afgedaan en alles anders wordt.

En kan men zeggen dat ik dit weer te zwaar bekijk of wat ook, het is wel zeer opvallend dat er de grootste ellenden ontstaan als het om een bevindelijk predikant gaat die nog in leven is. Dit geeft ons heel veel te denken.
Het wordt me bang om dit alles zo te moeten opmerken en te lezen. En ik zei, niet alleen op dit forum. Heel onze gezindte gaat zo ten onder als we niet terugkeren en buigen voor wat we belijden en geloven. Onze Heidelberger spreekt een duidelijke taal. Ik weet ook wel dat er een Kerk blijft tot het einde van deze bedeling, maar we zien wel dat het in dit land niet goed gaat.

Ik dacht dat het wellicht goed was tenslotte nog een stukje uit de preek van ds. Hoogerland citeren, en dan met de waarheid tot onszelf in te keren.

TEKENEN DER TIJDEN.
Het eerste waar Jezus over spreekt zijn de verleidingen. Er zullen veel valse christussen, vele valse profeten komen, die velen zullen verleiden. Daar moeten de discipelen duidelijk op letten. Want dat is een teken van het de verwoesting van Jeruzalen maar ook een teken van de voleinding der wereld.
Zullen we daar een ogenblik bij stilstaan, gemeente. Als we heel de tijd van het Nieuwe Testament bezien, dan weten wij dat de kerk nooit vrij is geweest van ketterijen en valse leerstellingen. Dat is al in de vroege kerk begonnen. Denk aan Arius die de Godheid van Christus loochende. We kunnen ook aan de Middeleeuwen denken, waar zoveel dwalingen de kerk zijn binnengedrongen. We kunnen denken aan de tijd van de Reformatie, toen de wederdopers opkwamen. Maar aan het einde van de tijden zullen die verleiders en die valse christussen steeds driester worden, en zich steeds meer openbaren. Het is een teken van de tijd. Als wij in onze tijd zien, gemeente, dan zien wij dat de Kerk des Heeren zo verdeeld en verstrooid is, maar dat er ook zo veel valse leer is, zoveel ketterijen. Allerwege, over de gehele wereld openbaren die ketterijen zich. Waar kunnen wij die verleidingen nu aan kennen? Want misschien denkt u wel: Wie zal nu de zuivere en rechte waarheid hebben? Dan wil ik één ding noemen, gemeente, waar wij duidelijk op moeten letten. De ware, zuivere leer beoogt altijd de eer des Heeren. Die heeft altijd de eer des Heeren op het oog, en alle ketterijen en verleidende leerstellingen, die hebben alleen maar de eer van de mens op het oog. Dat is een van de grote verschillen tussen de zuivere en ware leer, en de zeer vele verleidingen. Dan moet u uw oor maar eens te luisteren leggen. Weet u waar het dan om gaat in al die verleidende leerstellingen? Daar gaat het uiteindelijk om het vermogen van de mens. Daar wordt iets in de mens gelegd, de mens is zo slecht nog niet. De mens heeft zelf nog een vermogen om zelf iets te doen aan zijn zaligheid, om zelf zijn zaligheid uit te werken. Om te kiezen voor Jezus, en al dat soort dingen. En de ware, zuiver leer gaat uit van alleen het werk des Heeren. Het eenzijdige Godswerk, naar het eeuwige vrije welbehagen. God heeft in de eeuwigheid een volk en een kerk liefgehad, en die heeft Hij geschreven in Zijn levensboek. Al de namen van de uitverkoreben heeft God van eeuwigheid al opgeschreven, en nu zullen alleen diegenen die verkoren zijn er in de tijd uitgehaald worden. Dat gebeurt niet omdat zij zelf iets doen, ook niet omdat ze beter zijn dan andere mensen, maar die worden uit genade gezaligd. God haalt ze eruit, en daar gebruikt Hij de prediking van het Woord voor. Zullen wij opletten, gemeente, want er is zoveel valse leer. Onze jonge mensen worden met zoveel verleidingen in aanraking gebracht. De een zegt: We moeten de Bijbel zo lezen, een ander zegt: We moeten de Bijbel anders lezen. Weer een ander heeft weer een andere opvatting, En zo zijn er wel duizenden en duizenden opvattingen buiten de ware en zuivere leer. Zullen we blijven, gemeente, bij die zuivere leer die ons de vaderen overgeleverd hebben? Dan zou ik u allen zo willen aanraden: Lees dan toch onze oudvaders. Zij hebben vanuit het Woord het goud van de waarheid op mogen diepen. Er is zoveel opgeschreven wat tot onze lering kan zijn. Daar zien we de zuivere leer, waar God op het hoogst geeerd wordt en de zondaar op het diepst vernederd. Daar zien wij het duidelijke eenzijdige Godswerk uitschitteren. Daar komt God aan Zijn eer, en als we dat loslaten, dan vervallen we in wateren van remonstrantisme, waar een mens iets in de hand gestopt wordt. Wat is dat gevaarlijk, gemeente! Wat is dat uitermate gevaarlijk, want, zegt het Woord des Heeren niet duidelijk dat er velen zullen zijn. Niet enkelen, maar velen zullen er zijn, die straks zullen kloppen aan de hemelpoort, en de hemelpoort blijft gesloten. Dan zullen zij horen van de andere kant van de poort: Ik heb u nooit gekend. Wel veel gedaan voor Gods kerk, wel vele activiteiten gehad. Wel gemeend in te zullen gaan, gesteund op eigen krachten. Wel een handvol eigenwillige godsdienst gehad, maar daarmee eeuwig verloren moeten gaan. Zullen we dan blijven bij die eenvoudige leer die de vaderen ons overgeleverd hebben! Dan verwijs ik u naar die eenvoudige Heidelberger. Wat mogen wij blij zijn dat die ons nagelaten is. Daar worden ons de drie stukken zo helder voorgesteld. Dat zal bevindelijk geleerd moeten worden. Ten eerste, hoe groot mijn zonden en ellenden zijn. Dat is niet iets wat zomaar in de gedachten zweeft, maar dat word vanbinnen beleving. Daarvan zegt een van onze vaderen: Als we die leer beschouwen is het als een geschilderde leeuw die we zien. We kunnen daar uren naar kijken zonder er bang van te worden, maar de ware bevinding van onze ellenden, dat vergelijkt hij met een leeuw die we op ons af zien komen. Dat is werkelijkheid. Dan wordt waarlijk onze ellende diep en grondig ingeleefd, maar dat zal ook uitdrijven naar de genadetroon, alleen naar die Naam onder de hemel gegeven. Dat betekent dat in de prediking alle grond van de mens weggeslagen moet worden, en die enige Grond alleen moet overblijven. Die enige Grond in Jezus Christus en die volbrachte arbeid. En daar hoort tevens het leven uit dankbaarheid bij. Dat betekent de hartelijke begeerte om de zonde met wortel en tak uit te roeien. U moet maar een kijken, gemeente, hoeveel er zijn die zichzelf gelovig noemen, die zichzelf christen willen noemen, maat tevens ook de zonde aan de hand kunnen houden. Allerlei zonden die worden goedgepraat met Gods Woord in de hand. Maar dat zal niet gaan. Het ware genadeleven begeert de zonde met wortel en tak uit te roeien en heilig voor God te leven. Velen zullen u proberen te verleiden. Wat een ernstige waarschuwing, en ook wat een teken. Want toenemend gaan nu al die sekten en valse godsdiensten en het grote verval van de Kerk des Heeren. Dat is nu een van die tekenen waar we op letten moeten.
Dan is, wat straks gepredikt zal worden, de wederkomst van Christus dichtbij. Dan is het voor de deur, dan zal het spoedig geschieden. Het is een duidelijk teken dat de Heere gegeven heeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Overpeinzingen

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:Bang en benauwend.

Het wordt bang op de wereld. Het wordt bang in ons land. Het wordt bang in de kerk.
Hoe vaak hoorden we dit de laatste tijd niet. En ik geloof dat het nog veel banger gaat worden. We zien de tekenen der tijden. Ds. Hoogerland preekte daar voor 2 weken ook over. We worden wijs, en willen niet meer buigen onder de bevindelijke prediking.
We moeten steeds meer merken dat mensen die de bevindelijke richting het moeilijk hebben, waardoor ik ook heen en weer geslingerd wordt. Wat is er aan de hand? Heeft God niet een twist met ons? Zien we het? Dat de eenheid en de waarheid lijden is duidelijk. Dat er juist veel kritiek op de bevindelijke reformatorisch-bevindelijke tak komt hoeft ons niet te verwonderen.

Of we nog op dit forum kunnen blijven is de vraag, gezien verschillende opmerkingen die duidelijk maken hoe hier over bv. de woorden van ds. Verschuure wordt gedacht. In feite haast verdacht gemaakt. We zagen dit ook bijvoorbeeld bij het afscheid van ds. van Belzen van Urk. Ik durf hier niet veel meer te posten. Je voelt een druk, en dat geeft veel spanningen, als een soort verdrukking om de waarheid wil, die je belet vrij de waarheid vrijuit te zeggen.
Zowel thuis als hier. Ik zie een grote afval, en dat gaat door in alle geledingen van onze samenleving. Verwarring is overal, en terugkeren met boete en berouw zien we niet. We verharden ons, en dat geeft grote vrees. De corona-pandemie begrijpen we ook niet. Of zien we de tekenen der tijden wel? In plaats van buigen gaan we ons verharden en verzetten. En we merken de sprake Gods niet op. We zien iets in de tijd die we beleven, waar het oude heeft afgedaan en alles anders wordt.

En kan men zeggen dat ik dit weer te zwaar bekijk of wat ook, het is wel zeer opvallend dat er de grootste ellenden ontstaan als het om een bevindelijk predikant gaat die nog in leven is. Dit geeft ons heel veel te denken.
Het wordt me bang om dit alles zo te moeten opmerken en te lezen. En ik zei, niet alleen op dit forum. Heel onze gezindte gaat zo ten onder als we niet terugkeren en buigen voor wat we belijden en geloven. Onze Heidelberger spreekt een duidelijke taal. Ik weet ook wel dat er een Kerk blijft tot het einde van deze bedeling, maar we zien wel dat het in dit land niet goed gaat.

Ik dacht dat het wellicht goed was tenslotte nog een stukje uit de preek van ds. Hoogerland citeren, en dan met de waarheid tot onszelf in te keren.

TEKENEN DER TIJDEN.
Het eerste waar Jezus over spreekt zijn de verleidingen. Er zullen veel valse christussen, vele valse profeten komen, die velen zullen verleiden. Daar moeten de discipelen duidelijk op letten. Want dat is een teken van het de verwoesting van Jeruzalen maar ook een teken van de voleinding der wereld.
Zullen we daar een ogenblik bij stilstaan, gemeente. Als we heel de tijd van het Nieuwe Testament bezien, dan weten wij dat de kerk nooit vrij is geweest van ketterijen en valse leerstellingen. Dat is al in de vroege kerk begonnen. Denk aan Arius die de Godheid van Christus loochende. We kunnen ook aan de Middeleeuwen denken, waar zoveel dwalingen de kerk zijn binnengedrongen. We kunnen denken aan de tijd van de Reformatie, toen de wederdopers opkwamen. Maar aan het einde van de tijden zullen die verleiders en die valse christussen steeds driester worden, en zich steeds meer openbaren. Het is een teken van de tijd. Als wij in onze tijd zien, gemeente, dan zien wij dat de Kerk des Heeren zo verdeeld en verstrooid is, maar dat er ook zo veel valse leer is, zoveel ketterijen. Allerwege, over de gehele wereld openbaren die ketterijen zich. Waar kunnen wij die verleidingen nu aan kennen? Want misschien denkt u wel: Wie zal nu de zuivere en rechte waarheid hebben? Dan wil ik één ding noemen, gemeente, waar wij duidelijk op moeten letten. De ware, zuivere leer beoogt altijd de eer des Heeren. Die heeft altijd de eer des Heeren op het oog, en alle ketterijen en verleidende leerstellingen, die hebben alleen maar de eer van de mens op het oog. Dat is een van de grote verschillen tussen de zuivere en ware leer, en de zeer vele verleidingen. Dan moet u uw oor maar eens te luisteren leggen. Weet u waar het dan om gaat in al die verleidende leerstellingen? Daar gaat het uiteindelijk om het vermogen van de mens. Daar wordt iets in de mens gelegd, de mens is zo slecht nog niet. De mens heeft zelf nog een vermogen om zelf iets te doen aan zijn zaligheid, om zelf zijn zaligheid uit te werken. Om te kiezen voor Jezus, en al dat soort dingen. En de ware, zuiver leer gaat uit van alleen het werk des Heeren. Het eenzijdige Godswerk, naar het eeuwige vrije welbehagen. God heeft in de eeuwigheid een volk en een kerk liefgehad, en die heeft Hij geschreven in Zijn levensboek. Al de namen van de uitverkoreben heeft God van eeuwigheid al opgeschreven, en nu zullen alleen diegenen die verkoren zijn er in de tijd uitgehaald worden. Dat gebeurt niet omdat zij zelf iets doen, ook niet omdat ze beter zijn dan andere mensen, maar die worden uit genade gezaligd. God haalt ze eruit, en daar gebruikt Hij de prediking van het Woord voor. Zullen wij opletten, gemeente, want er is zoveel valse leer. Onze jonge mensen worden met zoveel verleidingen in aanraking gebracht. De een zegt: We moeten de Bijbel zo lezen, een ander zegt: We moeten de Bijbel anders lezen. Weer een ander heeft weer een andere opvatting, En zo zijn er wel duizenden en duizenden opvattingen buiten de ware en zuivere leer. Zullen we blijven, gemeente, bij die zuivere leer die ons de vaderen overgeleverd hebben? Dan zou ik u allen zo willen aanraden: Lees dan toch onze oudvaders. Zij hebben vanuit het Woord het goud van de waarheid op mogen diepen. Er is zoveel opgeschreven wat tot onze lering kan zijn. Daar zien we de zuivere leer, waar God op het hoogst geeerd wordt en de zondaar op het diepst vernederd. Daar zien wij het duidelijke eenzijdige Godswerk uitschitteren. Daar komt God aan Zijn eer, en als we dat loslaten, dan vervallen we in wateren van remonstrantisme, waar een mens iets in de hand gestopt wordt. Wat is dat gevaarlijk, gemeente! Wat is dat uitermate gevaarlijk, want, zegt het Woord des Heeren niet duidelijk dat er velen zullen zijn. Niet enkelen, maar velen zullen er zijn, die straks zullen kloppen aan de hemelpoort, en de hemelpoort blijft gesloten. Dan zullen zij horen van de andere kant van de poort: Ik heb u nooit gekend. Wel veel gedaan voor Gods kerk, wel vele activiteiten gehad. Wel gemeend in te zullen gaan, gesteund op eigen krachten. Wel een handvol eigenwillige godsdienst gehad, maar daarmee eeuwig verloren moeten gaan. Zullen we dan blijven bij die eenvoudige leer die de vaderen ons overgeleverd hebben! Dan verwijs ik u naar die eenvoudige Heidelberger. Wat mogen wij blij zijn dat die ons nagelaten is. Daar worden ons de drie stukken zo helder voorgesteld. Dat zal bevindelijk geleerd moeten worden. Ten eerste, hoe groot mijn zonden en ellenden zijn. Dat is niet iets wat zomaar in de gedachten zweeft, maar dat word vanbinnen beleving. Daarvan zegt een van onze vaderen: Als we die leer beschouwen is het als een geschilderde leeuw die we zien. We kunnen daar uren naar kijken zonder er bang van te worden, maar de ware bevinding van onze ellenden, dat vergelijkt hij met een leeuw die we op ons af zien komen. Dat is werkelijkheid. Dan wordt waarlijk onze ellende diep en grondig ingeleefd, maar dat zal ook uitdrijven naar de genadetroon, alleen naar die Naam onder de hemel gegeven. Dat betekent dat in de prediking alle grond van de mens weggeslagen moet worden, en die enige Grond alleen moet overblijven. Die enige Grond in Jezus Christus en die volbrachte arbeid. En daar hoort tevens het leven uit dankbaarheid bij. Dat betekent de hartelijke begeerte om de zonde met wortel en tak uit te roeien. U moet maar een kijken, gemeente, hoeveel er zijn die zichzelf gelovig noemen, die zichzelf christen willen noemen, maat tevens ook de zonde aan de hand kunnen houden. Allerlei zonden die worden goedgepraat met Gods Woord in de hand. Maar dat zal niet gaan. Het ware genadeleven begeert de zonde met wortel en tak uit te roeien en heilig voor God te leven. Velen zullen u proberen te verleiden. Wat een ernstige waarschuwing, en ook wat een teken. Want toenemend gaan nu al die sekten en valse godsdiensten en het grote verval van de Kerk des Heeren. Dat is nu een van die tekenen waar we op letten moeten.
Dan is, wat straks gepredikt zal worden, de wederkomst van Christus dichtbij. Dan is het voor de deur, dan zal het spoedig geschieden. Het is een duidelijk teken dat de Heere gegeven heeft.
Dank je wel DIA!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie