Hoopvol schreef:Ik denk, dat als het vlees gewijd is dat je het dan niet mag eten. Als voorbeeld zie Daniel en zijn 3 vrienden en Paulus ergens in zijn brieven, dat je geen bloed mag eten, niet het verstikte en niet wat de afgoden geofferd is.
Maar is halal vlees gewijd/geofferd? Dat weet ik niet, misschien zijn er anderen die dat wel weten
Misschien heb je hier wat aan:
Het Zoeklicht schreef:Mogen christenen Halal-producten eten? Hoe moeten we als christenen met deze dingen omgaan? (H. D. te H.)
Antwoord:
Het is moeilijk om hier zomaar een sluitend antwoord op te geven. In Marcus 7:20 lezen we dat de Here Jezus alle spijzen rein verklaart en duidelijk maakte dat, niet wat van buiten de mens in komt hem onrein maakt maar hetgeen bij de mens naar buiten komt (vers 15).
Toch lezen we ook weer in Handelingen 15:20 dat we ons als christenen moeten onthouden van dat wat door de afgoden bezoedeld is. Bij elke Halal-slachting spreekt de slachter de woorden “Allah is groot” uit, waarmee het vlees aan Allah geweid en geofferd wordt. Halal-vlees is dus wel vlees aan Allah geweid en geofferd. Ook in Openbaring 2:14 wordt de gemeente gewaarschuwd voor het eten van afgodenvlees. Deze zaak is dus moeilijker dan je zo op het eerste gezicht meent.
1 Timoteüs 4:4 leert ons echter: ‘Want al wat God geschapen heeft, is goed en niets daarvan is verwerpelijk, als het met dankzegging aanvaard wordt; want het wordt geheiligd door het woord Gods en door gebed.’ Geldt dit dan ook voor onrein vlees en ook voor halal-vlees?
Paulus schrijft in Romeinen 14:2, dat de één gelooft dat hij alles mag eten, maar de ander gelooft net zo hard, dat alleen plantaardig voedsel gegeten mag worden. Als antwoord geeft Paulus hier, dat we de ander niet tot aanstoot mogen zijn. Hij neemt hier echter geen duidelijke positie in!
Het antwoord ligt kennelijk in de Korinte-brief, waar Paulus ook over dit onderwerp schrijft. In dit gedeelte neemt hij wel duidelijk zijn positie in, wanneer hij in 1 Korintiërs 10:25 het volgende schrijft: ‘al wat in de vleeshal te koop is moogt gij eten, zonder navraag te doen uit gewetensbezwaar, want de aarde en haar volheid is des Heren. Indien één der ongelovigen u uitnodigt en gij wenst te gaan, eet dan alles, wat u wordt voorgezet, zonder dat gij navraag doet uit gewetensbezwaar. Doch indien iemand u zegt: Dat is gewijd vlees, eet het dan niet, om hem die u dat te kennen gaf, én om het geweten.’
Paulus plaatst dit probleem dus heel duidelijk binnen het geweten. Wanneer we er van op de hoogte zijn en bewust vlees eten dat aan Allah gewijd is (dat is dus Halal-vlees), dan raadt Paulus ons aan dit niet te eten. Mocht de herkomst van het vlees voor ons onbekend zijn, vraag er dan niet naar, maar nuttig onder dankzegging het eten dat u voorgezet wordt.