Warmte

Hoe goed kun jij tegen de warmte?

1
4
10%
2
5
12%
3
8
20%
4
3
7%
5
3
7%
6
2
5%
7
3
7%
8
4
10%
9
3
7%
10
6
15%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Warmte

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik kreeg het zojuist koud buiten bij 26 graden. Dus je went er ook een beetje aan, heb ik het idee.
Inderdaad. Ik heb hetzelfde gevoel. Terwijl ik in juli bij 20 graden zonder jas fietste.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Warmte

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:Ik hoorde dat zelfs deskundigen van het KNMI voor een raadsel staan dat het zo snel opwarmt, en vooral de duur van de hitte en de hoge nachttemperaturen zijn bijzonder.

Als ik eerlijk mijn gedachten laat gaan overkomt me dit niet helemaal onverwacht. Ik zie namelijk een breder verband dan de natuurwet. En als we zien hoe ons land en de wereld meer een meer de spot drijven met God en godsdienst en de godsdienst die er nog in de mens zit zich meer en meer vijandig openbaart naar de oude leer, dan zouden we toch eens moeten nadenken. Wie bestuurt dit? Waarom? Is er een reden? Ik weet ook wel wat de Heere Jezus sprak over degenen waarop de toren van Siloam viel. Toch zijn de voorzegde oordelen (en de naar een toppunt stijgende ongerechtigheid) reden om te denken aan de oordelen van God die (zo lang en zo ernstig) van de kansels klonken waar de Waarheid onverkort werd gebracht.

Zo zijn er meer dingen die echt opvallen: een mens gaat tegenspreken als we corona een oordeel van God noemen. Het mag hooguit een vingerwijzing worden genoemd. Dit is voor ons ook een teken dat er meer is, wat de godsdienst niet wenst te aanvaarden.

Denk aan de uiterst godsdienstige farizeeën. Vanwaar kwam die vijandschap? Denk aan de profeten, die niet dan kwaad profeteerden. Die moesten uiteindelijk sterven. En later... bouwden de vrome farizeeën hun graven. Neen, dat zouden zij nooit hebben gedaan! Wat een ontdekking.... En dit is wel iets om ernstig over na te denken. Onze tijd draagt zeker een apocalyptisch karakter.
Laten we ons maar bij Schrift en Belijdenis houden. David zegt in Psalm 72 dat zolang de zon, die de afgelopen week weer zo uitbundig mocht schijnen, en de maan er zijn, Zijn Naam van kind tot kind voortgeplant zal worden.

En Jezus zei Zelf dat nog het einde niet is. God gaat dwars door alle wereldweeën heen door met Zijn Kerkvergaderend werk, tot de laatste zal zijn toegebracht. En dan is de grote en de meest belangrijkste vraag of wij daar bij zullen zijn. Dan komen alle vragen over Gods voorzienigheid niet meer op de eerste plaats, maar is de vraag: 'Wat moet ík doen, opdat ik zalig worde?'
Dat was hier nu niet aan de orde. Dat moet wel altijd aan de orde zijn, maar niet om het ander te ontkrachten en zoals ik opmerkte zoals zoveel mensen reageren. Dat is wat de Bijbel ketelachtig noemt.
Als we over bekering spreken zou dat in dit geval in apart topic passen. Want ook dit is wat we niet willen noch kunnen. Maar hier gaat het over het tegenspreken door vroom en onvroom van de oordelen Gods.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Warmte

Bericht door Jantje »

Of we verharden ons onder het oordeel, of we buigen eronder. Dus het heeft wel degelijk met elkaar te maken.

Daarom moeten we ons niet druk maken over of anderen wel/niet vinden dat Gods oordelen laag hangen en worden voltrokken over de wereld en ons wegzinkend vaderland, want dat is niet aan ons. We moeten allereerst voor onzelf de vraag stellen hoe het is op weg en reis naar de allesbeslissende en nimmer eindigende eeuwigheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Warmte

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Of we verharden ons onder het oordeel, of we buigen eronder. Dus het heeft wel degelijk met elkaar te maken.

Daarom moeten we ons niet druk maken over of anderen wel/niet vinden dat Gods oordelen laag hangen en worden voltrokken over de wereld en ons wegzinkend vaderland, want dat is niet aan ons. We moeten allereerst voor onzelf de vraag stellen hoe het is op weg en reis naar de allesbeslissende en nimmer eindigende eeuwigheid.
Jawel maar wat dacht je dan dat ik denk in deze? Heb is hierin dan een afwijkende gedachte? Neen, maar het gaat in dit topic over warmte, eigenlijk noemt de wetenschap (het KNMI) het nu hitte. Dat is ook een vrij nieuwe term die het KNMI niet zo lang heeft gehanteerd. Ik meen voor het eerst in 2003.

We moeten het ene niet vergeten, en het andere ook niet ontkrachten. Dan moet dan toch een denken zijn dat buiten de context van het gebeuren ligt. Dat was ook de strategie van de farizeeën en Schriftgeleerden. Neem me niet kwalijk voor zo'n uitdrukking, want we weten ook best wel, en ik hoop dat we dat allen kennen, dat we die farizeeër niet zo ver weg hoeven te zoeken. We hoeven alleen maar de hand in eigen boezem te steken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Warmte

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:ik heb een lucthkoeler aangeschaft, blaast koele lucht, staat bij m'n bed, ik slaap er prima mee.
Koelt geen kamers af, maar geeft een heerlijke koele luchtrstroom, zonder de herrie van een ventilator
Wat voor merk / model heb je aangeschaft?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Warmte

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Bertiel schreef:ik heb een lucthkoeler aangeschaft, blaast koele lucht, staat bij m'n bed, ik slaap er prima mee.
Koelt geen kamers af, maar geeft een heerlijke koele luchtrstroom, zonder de herrie van een ventilator
Wat voor merk / model heb je aangeschaft?
Ik ben benieuwd. Wij hebben opdracht gegeven voor een splitunit airco. Maar...de levertijd is nogal lang, airco's zijn schaars.
Bertiel
Berichten: 4610
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Warmte

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Warmte

Bericht door -DIA- »

Vorige week hadden ze zulke dingen bij Blokker in de aanbieding en ook bij Albert H. Vanmorgen nog even bij Albert H. geweest, en men was toen bijna door de voorraad heen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Warmte

Bericht door DDD »

Op Marktplaats koop je voor dat bedrag een klimatiseerapparaat dat vocht uit de lucht haalt in plaats van toevoegt. Want vocht is juist heel erg negatief voor de aanvoeltemperatuur.

Het beste is een split-unit, maar die zijn nieuw nauwelijks nog mobiel te krijgen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Warmte

Bericht door Orchidee »

https://www.bol.com/nl/p/justfire-airco ... androidapp
Dit is een aanrader voor de gemiddelde woonkamer en slaapkamerAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Warmte

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef: Het beste is een split-unit, maar die zijn nieuw nauwelijks nog mobiel te krijgen.
Waarom zou je kiezen voor een mobiele ipv een vaste (multi)split-airco?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Warmte

Bericht door Ambtenaar »

Je kunt ook de Dyson Pure Cool kopen.
Online
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Warmte

Bericht door DDD »

Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. In mijn geval omdat ik in een huurhuis woon en al jaren twijfel of ik niet zal verhuizen.

Daarnaast kan het veel goedkoper zijn. Ik kocht mijn laatste airco voor minder dan € 200,- en daar kan ik twee woonlagen van een gemiddeld hoekhuis op het zuiden mee koel houden, en een vrij hoog appartement van 70 m3.

Het nadeel is natuurlijk de geluidsoverlast en het energieverbruik al vind ik zelf dat dat eerste erg meevalt. Dat ligt ook een beetje aan het model. Ik heb bijvoorbeeld een Bosch Silent uitvoering, niet meer verkrijgbaar, maar die is echt niet heel luidruchtig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Warmte

Bericht door Jantje »

DDD schreef:In mijn geval omdat ik in een huurhuis woon en al jaren twijfel of ik niet zal verhuizen.
Ik zou direct verhuizen. Een huurhuis is helemaal niet voordelig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Warmte

Bericht door DDD »

Nou, dat staat nog zeer te bezien. Ik ken veel studiegenoten die vastzaten in een veel te duur huis en ik moet nog zien dat de woningmarkt zo overspannen blijft. Ik zit niet te wachten op tonnen aan schuld voor een huis, want ik vertrouw banken niet zo.
Plaats reactie